Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eva2

Re: Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:51

KiWiKo schreef:
negatief gerdrag negeren is het kind zijn behoeft negeren, beter reageren op negatief gedrag, dan voelt het kind zich in iedergeval gehoord

Ik ben het er niet mee eens!

Negatief gedrag is ONGEWENST, en moet dus ook als zodanig behandeld worden.

Positief gedrag is GEWENST, en moet dus worden bevestigd. Natuurlijk zijn er volwassenen die dit niet kunnen, dat blijkt hier maar weer. Maar dat wil niet zeggen dat we het dan met z'n allen maar niet meer moeten doen natuurlijk!

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:52

KiWiKo schreef:
het verschil niet ziet???? het verschil niet ziet................

ik moet gvd goud geld uitgeven aan allerlei logen omdat mijn ouders mij zo nodig moesten negeren in mijn vragen...........

Het gedrag van het kind negeren is voor mij iets heel anders dan de vragen van een kind negeren. Om in mijn voorbeeld te blijven: je kan een kind negeren als het op een onaangepaste manier aandacht vraagt (bvb door bloembakken om te gooien), maar je mag niet negeren dat het aandacht nodig heeft. Je moet je kind aandacht geven wanneer het stopt met onaangepast gedrag stellen, of wanneer het op een gepaste manier aandacht vraagt. Dus het kind negeren om het gedrag en niet om de behoefte. Dat het kind onaangepast gedrag stelt, wil dus wel vaak iets zeggen over de behoeften die bij dat kind leven.

Dus de noden en behoeften mogen niet zomaar genegeerd worden. Ik heb het gevoel dat je wil zeggen dat jou dat wel overkomen is in je kindertijd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:00

dames vooral met de boekjes meegaan Lachen Lachen absoluut.

geef gewoon die dreumes een tik voor zijn vingers op het moment supreme........ en hou van het dreumusje daarna...

maargoed ik ben van het "met de mantel der liefde, en het waarderen van" tijdperk...........

ga ervoor, wees vooral altijd erg beschermend, en lief......... laat je bijten, slaan en weet ik veel wat meer door je peuter.......

gaat helemaal goedkomen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:01

Ho kiwiko niemand schrijft hier dat je het kind gewoon moet laten bijten en slaan.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:02

KiWiKo schreef:
IlsjePilsje schreef:
Je negeert het gedrag van het kind. Als mijn dochter iets doet wat niet mag, dan negeren wij dat gedrag en proberen haar af te leiden met iets anders. Jij ziet negeren waarschijnlijk als net doen of je kind niet bestaat, dit soort negeren wordt niet bedoeld.
Je denkt toch niet dat ik me dan omdraai en niets meer tegen haar zeg. Als mijn dochter bijvoorbeeld aan haar haar trekt, dan negeer ik dat (ik zeg er dus niets over) en vraag bijvoorbeeld aan haar of ze ook op haar vingers kan tellen.

Negatief gedrag van oudere kinderen moet je niet negeren, maar je moet ook niet teveel nadruk leggen op het negatieve gedrag. Het negeren van een kind is het slechtste wat je kunt doen, het negeren van gedrag op oudere leeftijd werkt vaak niet meer. Daarom kan een ouder kind dus wel gestraft worden voor negatief gedrag. Maar dan praat ik in de zin van "strafhoekjes" en "strafminuten" geen tik op de vinger oid.

ik wens je een prettige wedstrijd........... en je hebt het allemaal gelezen hoe het moet. maar waar is jouw edhte ik???

waar is de moeder in je, je weet wel diegene die jouw kindenen klaar moet maken voot hun leven> en ik wil nu even niet dat je reageert.......... ik wil dat je nu even denkt

Mijn echte ik? Ik snap niet wat je hiermee bedoelt? Ik denk te lezen aan de manier waarop je dit schrijft dat je je heel erg druk maakt om iets..... iets wat is gebeurd in jouw leven. Iets waar ik en mijn kind niets mee te maken hebben.
Ik maak mijn kind klaar voor het leven ja. En ik maak haar klaar met de gedachte dat er altijd andere manieren zijn om je te uiten.

Nadenken doe ik de hele dag en ja ook over hoe ik om moet gaan met mijn kind.....gezien jouw reactie heb ik het vermoeden dat dit onderwerp erg veel oud zeer op doet komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:04

Charaz schreef:
Ho kiwiko niemand schrijft hier dat je het kind gewoon moet laten bijten en slaan.

een tik teruggeven gepast mag ook niet.......... ga het mij maar uitleggen dan

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:04

visje schreef:
Het gedrag van het kind negeren is voor mij iets heel anders dan de vragen van een kind negeren. Om in mijn voorbeeld te blijven: je kan een kind negeren als het op een onaangepaste manier aandacht vraagt (bvb door bloembakken om te gooien), maar je mag niet negeren dat het aandacht nodig heeft. Je moet je kind aandacht geven wanneer het stopt met onaangepast gedrag stellen, of wanneer het op een gepaste manier aandacht vraagt. Dus het kind negeren om het gedrag en niet om de behoefte. Dat het kind onaangepast gedrag stelt, wil dus wel vaak iets zeggen over de behoeften die bij dat kind leven.

Dus jij laat je kind gewoon fijn die bloembakken omgooien? En als hij er daarna geen zin meer in heeft krijgt hij als beloning ook nog eens liefdevolle aandacht?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:06

IlsjePilsje schreef:
Mijn echte ik? Ik snap niet wat je hiermee bedoelt? Ik denk te lezen aan de manier waarop je dit schrijft dat je je heel erg druk maakt om iets..... iets wat is gebeurd in jouw leven. Iets waar ik en mijn kind niets mee te maken hebben.
Ik maak mijn kind klaar voor het leven ja. En ik maak haar klaar met de gedachte dat er altijd andere manieren zijn om je te uiten.

Nadenken doe ik de hele dag en ja ook over hoe ik om moet gaan met mijn kind.....gezien jouw reactie heb ik het vermoeden dat dit onderwerp erg veel oud zeer op doet komen.

nu niet reageren, morgen ......... denk er eens over na

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:13

KiWiKo schreef:
IlsjePilsje schreef:

nu niet reageren, morgen ......... denk er eens over na

Advies wat niet wordt onderbouwd, zal ik niet opvolgen.....
Ik ga weer lekker moeder spelen met mijn eigen dochter en zal me maar niet meer mengen in deze discussie, aangezien ik opdrachten krijg die ik toch niet snap (en je negeert mijn vragen Verdrietig ).
@TS: ik hoop dat de kleine snel stopt met bijten en wat ik in mijn eerste post al schreef... tisunfase. Stel desnoods je vraag op een forum meer bestemd voor dit soort vragen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:14

snap je wat negeren doet............. morgen antwoord........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:33

Wat een arrogantie Kim. ik snap best dat jij achter houw manier staat, maar er is wel aangetoond dat slaan niet het gewenste effect heeft, zeker niet op de lange termijn.
Je wil gewoon het verschil niet zien, tussen een kind negeren, of het gedrag negeren. Denk daar maar eens over na. Morgen mag je reageren Haha!

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:50

soesita schreef:
visje schreef:

Dus jij laat je kind gewoon fijn die bloembakken omgooien? En als hij er daarna geen zin meer in heeft krijgt hij als beloning ook nog eens liefdevolle aandacht?

exact Haha! .

Nee, ik negeer in de zin dat ik zo min mogelijk in ga op de vraag naar aandacht. Uiteraard voorkom ik dat er ernstige schade wordt aangericht aan spullen, mensen of dieren. Dit kan bijvoorbeeld (fictief voorbeeld) door het (bijvoorbeeld 2-jarige) kind (als het kind je mondeling verbod in de wind heeft geslagen) ergens anders te plaatsen waar het geen bloembakken kan omstoten en liefst ook niet te veel andere dingen kan uithalen (een kindvriendelijke, prikkelarme omgeving). Dus gewoon heel rustig zeggen "ik haal je hier weg, want bloembakken omstoten mag niet" (of iets dergelijks). Vaak gaat zo'n tweejarige peuter dan brullen en doen. Je laat het kind even uitbrullen, want het is heel begrijpelijk dat het ongelukkig en gefrustreerd is als het wordt tegengehouden in zijn gedrag (geen gevoelens afstraffen). Na een paar minuutjes kan je dan checken of het mogelijk is om op een constructieve manier terug contact te leggen. "ik zie dat je boos bent/was" (= erkenning geven aan gevoel). "Bloembakken omstoten mag echt niet. Daarom moest je van de bloembakken weg." (= situatie heel kort samenvatten) "Maar je bent ermee gestopt en dat is heel goed van jou" (= aangeven wat een gepaste reactie is op een verbod) "Zullen we nu samen iets anders/leuks doen?" (= kind leren hoe het uit een boze bui kan geraken en terug constructief kan beginnen spelen). Dit is een voorbeeld dat zou kunnen werken bij een tweejarige peuter die bloembakken omgooit en niet reageert als de moeder zegt dat het moet ophouden. Het voorbeeld is niet letterlijk te kopiëren naar elke situatie en bij elke leeftijd. De kern van mijn betoog is dan ook dat je je best aanpast aan de individuele situatie en aan het ontwikkelingsniveau van het kind. Gebruik daarbij gerust je gezond verstand.

Je kan misschien denken 'wat een lakse moeder en wat maakt die het haar kinderen gemakkelijk'. Maar tegelijk moet je weten dat een kind van twee jaar nog niet de vaardigheden heeft om zichzelf te corrigeren en terug op het juiste spoor te krijgen. Daar kan de zorgfiguur in helpen. Het kind leert hier niet alleen wat niet mag, maar ook hoe het kan stoppen met gedrag (even afstand nemen) en er niet in blijven hangen (een ander, beter idee bedenken en uitvoeren).

Ik heb nu het voorbeeld van aandacht gebruikt, maar ik wil wel even melden dat niet elk gedrag dat een kind stelt gericht is op aandacht krijgen. Het is belangrijk om ook te proberen verstaan waarom een kind zich misdraagt.

Ik hoop dat ik een idee heb kunnen geven van wat bedoeld wordt met 'negeren' en wat de zin ervan is. Ik zeg niet dat negeren in elke situatie DE supertruk is, maar het is wel vaak - ook voor jezelf - een veiliger manier om een kind grenzen aan te leren. Ik heb mijn best gedaan om een concreet voorbeeld te bedenken, maar ik ben niet van plan om op elke "en als nu dit, en als nu dat"-vraag een even uitgebreid antwoord te geven. Kwestie van de discussie niet oeverloos te verlengen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:53

Ilsjepilsje, kan het zijn dat jij de tekst van Kiwiko hebt gelezen als 'morgen moet je reageren, maar denk jij nu eerst eens even na'?
Want Kiwiko heeft geen persoonlijke woorden gebruikt, maar volgens mij bedoelde ze: "hier moet ik even over nadenken, morgen geef ik een uitgebreidere reactie". Dus niet als opdracht naar jou bedoeld, maar als reactie over haarzelf. Kiwiko? Is dit zo?

Ik kan me voorstellen dat hier wat verwarring over is, want het is op 2 manieren te lezen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:19

Overigens denk ik dat je ook prima de vraag om aandacht van een kind kunt negeren als je het een tik geeft. Als we het bloempottenvoorbeeld even nemen, en je geeft zo'n kind een lel over de vingers, dan ga je volgens mij net zo goed niet in op de achterliggende gevoelens en vraag van zo'n kind.

In dat opzicht is het dus net zo verkeerd. (En er zitten dan ook heel wat volwassenen ook bij de psych omdat ze vroeger wel gestrafd werden voor wat niet mocht, maar waarbij OOK niet gekeken werd wat er achter zat.)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:26

Ik heb van mijn leraares (spw) gehoort dat haar dochterje dit ook deed. Zij was het op een gegeven moment zat en heeft het kind n keer ook gebeten.. Niet door bijten maar wel dat er een auw reactie op komt. Daarna was het met bijten dus wel afgelopen..
ik wens je hier iig sucses mee!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:57

Blon_D schreef:
Ik heb van mijn leraares (spw) gehoort dat haar dochterje dit ook deed. Zij was het op een gegeven moment zat en heeft het kind n keer ook gebeten.. Niet door bijten maar wel dat er een auw reactie op komt. Daarna was het met bijten dus wel afgelopen..
ik wens je hier iig sucses mee!

Dit heb ik inderdaad ook wel gedaan! En ook wel de 'corrigerende tik' uitgedeeld. Hielp prima hoor! Maar daarna wel uitleggen waarom je een bepaalde reaktie geeft! Mijn zoons zijn inmiddels 14 en 16 jr. en hele leuke jongens geworden, eigenlijk zonder gedragproblemen dus blijkbaar heb ik het wel goed gedaan Haha!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:20

Tjonge, wat een heftige reacties. In mijn bescheiden opinie heeft een kind van 13 maanden absoluut nog geen referentiekader van "goed" en "slecht" dus denk ik ook niet dat een corrigerende tik (of wat voor mooie naam je een "mep" wilt geven) niet zal helpen omdat het kind op deze leeftijd simpelweg niet snapt dat het iets "slechts" aan het doen is.
Ik zou hier een heel verhaal kunnen schrijven over wat mijn persoonlijke advies zou zijn mbt 'hoe hier mee om te gaan', maar heb gelezen dat het niet nodig is omdat IlsjePilsje eigenlijk precies verwoordt hoe ik er ook over denk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:25

tjonge jonge...er zit nogal een verschil in een mep of een tik op de vingertjes....
Als men dat niet ziet....

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:29

Er zijn tig synoniemen die onder de noemer "slaan" vallen, laat ik het dan anders zeggen...persoonlijk maak IK liever geen gebruik van welke actie dan ook die onder deze noemer valt. Ik ben me ervan bewust dat hier een hele reeks gradaties inzitten (en wat de één een tik noemt, noemt de ander een mep dus om over de precieze betekenis voor iedereen persoonlijk te discussiëren lijkt me weinig zinvol)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:35

Weinig zinvol of juist zinvol...

Een tik op de vingers is bij mij geen knal tegen de oren, maar letterlij wat er staat.
Na 3 keer zeggen,Nee afblijven toch weer een handje dat naar bijv. de afstandsbediening grijpt.
Keer pets op de vingers die aan die afstandsbedining grepen en ineens is het heel duidelijk wat die afblijven bedoeld was. En ook dat dat handje de boosdoener was.
Net wat Kim zegt....net als bij een paard. Eerst stem, geen reactie dan maar eens wat meer.

Mijn moeder deed het zo en we zijn geen van drieen crimineel.
Mijn ene schoonzus doet het zo en heeft een voorbeedlig luisterend kind van nu 3.
Mijn ene broer doet het zo, heeft 3 jongens die luisteren, mijn andere broer is van de eeuwige uitleg, kinderen zijn al lang op de basis school en kennen nog geen nee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:49

Ik zou er toch echt niet aan moeten denken dat ik iedere keer met een kind in discussie moet en moet uitleggen waarom mijn reactie of antwoord zo is als hij is. Een simpel "Nee" moet dan toch echt voldoende zijn. Ze zullen er altijd proberen een "ja" van te maken.

Dat er hier mensen zijn die een 13 maanden oude peuter het verstand niet toedichten dat hij begrijpt wat hij aan het doen is, moet een keer het gedrag van een baby bestuderen. Ze hebben op leeftijd van een paard weken ook al heel snel door dat ze aandacht krijgen als ze gaan huilen, en als je ze iedere keer op dat moment uit hun wieg haalt is het over. In mijn ogen een duidelijk cognitieve reactie, en best wel lastig om dat op leeftijd van een paard weken weer af te leren....

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:06

In mijn opinie en in mijn eigen exploratie is MIJN conclusie dat een kind van die leeftijd in zoverre weet wat het doet dat het actie en reactie ziet en herkent en dit probeert te manipuleren.

Ik wil best discussiëren over verschillende manieren van opvoeden en waarom ik het op een bepaalde manier doe, maar wat nu wel of niet onder een mep of tik wordt verstaan lijkt mij ontzettend off-topic.

@rk - ik zie nergens dat ik een waardeoordeel hang aan de verschillende manieren van opvoeden. Ik geef alleen aan dat ik corrigerende tikken niet nodig vind. Ik begrijp niet helemaal waar jouw voorbeelden binnen jullie familie toe dienen. Onze kinderen gedragen zich keurig en ik heb zelf ook nooit een tik gekregen en kan ook meerdere voorbeelden aanhalen maar op een dergelijke kleine schaal lijkt me dit niet relevant.

Ellenlange discussies voeren wij ook niet, maar ik vind het wel belangrijk om uit te leggen waarom iets wel/niet mag/moet. Ik merk persoonlijk niet dat onze kinderen er een "ja" van proberen te maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:50

Hoe oud zijn "onze" kinderen? Zeuren die nooit om een snoepje voor het eten? Accepteren ze altijd klakkeloos dat het "nee" is als ze vragen om een snoepje voor het eten?

Zijn je kinderen op een leeftijd dat ze uit willen? Accepteren ze zonder morren als het antwoord "nee" is? Zullen ze er echt nooit gaan proberen om er een ja van maken? Dan heb je kinderen uit het boekje, en dan wil ik wel eens weten hoe je dat voor elkaar hebt gekregen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:53

Die voorbeelden, dat die kinderen die eens een tik op de vingers krijgen niet meteen mishandeld zijn, maar luisteren...en dat ook héél goed snappen, ook met 13 maanden. Juist heel goed de link leggen, beter dan met 100 keer iets zeggen.
Helaas tot wat ik vaak (lees dus ook vaak) niet zie bij de mensen die alles maar in woorden uit drukken...alsof dat een kind allemaal snapt....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:56

Toch blijft het apart dat men blijft denken dat er maar 2 mogelijkheden zijn: of je geeft een tik, of je bent te toegeeflijk, praat teveel etc. Maar er zijn alternatieven waarbij je wel consequent en duidelijk bent, en toch niet een tik geeft. En waarbij je ook oog houdt voor je kind.