Schulden en het incassotraject

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faelivrin

Re: Schulden en het incassotraject

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:34

Nee, oké dat snap ik. Nouja risico van 't vak dan maar, hopen dat ze betalen en anders zal ik wel geen poot hebben om op te staan, vrees ik. Nagelbijten / Gniffelen

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:44

Is het wettelijk verplicht een herrinnering te sturen?
Ik heb van mijn webhosting (ging om 5 euro !!) niks geen rekening gehad en ik heb nu meteen een incasso op mn dak. (60 euro)
Tuurlijk ik betaal die 5 euro graag maar ik heb gewoon geen rekening gehad, die zou per email toegestuurd moeten worden? Scheve mond
Terwijl ze mijn adres ook hebben.

Dus nu ben ik al 2 weken dat incassoburau aan het stalken want ik krijg er geen duidelijkheid over waarom ik geen rekening gehad heb, laat staan een herrinnering oid.
Maar ze reageren slecht per mail met ontwijkende antwoorden en telefonisch wordt ik van het kastje naar de muur gestuurt en kom ik uiteindelijk steeds weer onderaan de stapel terecht.

Heb net een brief gekregen weer met een dreiging met dagvaarding voor de rechter als ik niet betaal. Is hier wat tegen te doen oid?
Ik vertik het om dat incassobureau te betalen zolang ik geen duidelijkheid heb waarom ik geen rekening heb gekregen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 18:25

Als in hun voorwaarden staat dat je de rekening per mail krijgt of zelfs dat je die online kunt bekijken dan hoeven ze niet per post een rekening te sturen.

Een incassoburo kan je geen dagvaarding sturen, dat kan alleen de deurwaarder (na twee aanmaningen).

Je kunt nog kijken of dit buro is aangesloten bij de NVI (nederlandse vereniging voor incassobureau's) en daar een klacht indienen. Komt het wel tot een zitting dan kun je daarheen gaan en aangeven dat het volgens jouw idee een volkomen onterechte vordering is.

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:31

Nouja ik doe altijd en overal automatische incasso. Maar dat was niet mogelijk en ga daarom echt niet onthouden of ik een rekening betaald heb of niet. Vind het een beetje jammer want ik denk dat ze het mailtje gewoon verstuurd hebben (Zal wel automatisch gaan) maar ik heb hem gewoon niet gekregen. Heb mn hele inbox doorgespit en ben niks tegengekomen. Spambox wordt na 30 dagen geleegd.
Weet nog steeds niet wanneer ik het gehad zou moeten hebben.
Maargoed morgen weer eens bellen voor de zoveelste keer.. Scheve mond

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:22

Rivano schreef:
Vippie schreef:
Dit is niet zo, als zij haar abb heeft opgezegd en er geen nieuwe bewoner is wordt er ook geen energie geleverd dus hoeft er ook niemand te betalen. De eigenaar van het pad is wel vastrecht verschuldigd over de periode dat het leegstond (zo'n 60 euro/mnd). Dus als zij eigenaar was is ze dat verschuldigd tot datum overdracht, ongeacht of de nieuwe bewoner al energie heeft aangevraagd.
Als ze huurde is de verhuurder verantwoordelijk voor deze kosten tot er een nieuwe huurder in het pand komt.

Zij huurde het appartement van een verhuurbedrijf, het pand was niet van dat verhuurbedrijf maar ze waren als tussenpersoon ingehuurd om het te verhuren, de eigenaar ging het appartement verkopen, dus kon ze of blijven of met een premie een andere (betere) huurwoning krijgen. Ze koos voor het laatste. Nadat zij eruit was is het pand meteen verkocht. Maar heeft het lang leeggestaan.
Maakt deze info nog verschil uit voor wie welke rekening moet betalen?

Ja de eigenaar van het pand dus en niet zij. Zij moet betalen tot de datum dat ze vertrokken is, daarna komen de kosten voor rekening van de eigenaar van het pand. Isse simpel. Dus het energiebedrijf zal daar zijn heil moeten zoeken. Dat de nieuwe eigenaar niet meteen in het pand trekt is niet haar probleem.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 01:04

Vippie schreef:
Ja de eigenaar van het pand dus en niet zij. Zij moet betalen tot de datum dat ze vertrokken is, daarna komen de kosten voor rekening van de eigenaar van het pand. Isse simpel. Dus het energiebedrijf zal daar zijn heil moeten zoeken. Dat de nieuwe eigenaar niet meteen in het pand trekt is niet haar probleem.

Omdat het incassobureau het verder niet wilde uitzoeken, en een laatste brief stuurde waarin ze nog 5 dagen had en anders voor de rechtbank moest verschijnen, heeft ze de geschillencommissie ingeschakeld, 25 euro klachtengeld betaald en het geclaimde bedrag als depot gestort. De geschillencommissie schrijft 1 brief... en jawel. "Oh sorry voor het ongemak, onze fout, sorry dat we het niet eerder hebben kunnen oplossen ondanks diverse pogingen uwerzijds, etc.etc. Verscheurt u de brief maar snel. Wij weten niet waarom we het niet eerder hebben kunnen oplossen. En we betalen ook uw 25 euro klachtengeld terug."

Als ze het eerder uitgezocht hadden dan had ze dat een boel geld gescheeld. Een incassobureau inschakelen lijkt me ook niet goedkoop..

Lang leve de geschillencommissie!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:21

Blingh schreef:
Hopelijk kan iemand me hiermee helpen.

Ik ben vorig jaar blijven zitten op school. Toen we de normale schoolrekening kregen stonden hier kosten op die voor mij nvt waren (zoals diploma-uitreiking e.d).
Ik moest van mijn ouders eerst een goede rekening regelen voordat ze gingen betalen.
Ben hier toen mee naar mijn mentor gegaan en ik moest op die brief even markeren wat er niet klopte en naar de directeur sturen zodat ik een nieuwe rekening zou krijgen. Gedaan maar niets op teruggehad. Totdat we aanmaningen van school kregen. Gebeld met school en die zouden het uitzoeken. Niks gehoord wel weer een aanmaning, weer gebeld en weer niets. Weer een aanmaning en nu moest ik een mail sturen met het hele verhaal naar iemand van de administratie. Gedaan en geen antwoord.
Inmiddels kregen we aanmaningen van het incasso-bureau. Op hun aanraden een brief gestuurd (aangetekend) deze is dus teruggestuurd. Weer gebeld met het incasso-bureau maar de vordering was al uit handen gegeven ofzo dus hun konden verder ook niet veel meer doen.
Nu heb ik vandaag een dagvaarding gehad. Alle brieven (bewijs) heb ik hier liggen behalve de eerste kopie van de rekening, ik heb het orgineel toen opgestuurd er vanuitgaande dat het geregeld zou worden.

Ik heb wel de mail, verschillende brieven die ik naar het incasso-bureau heb gestuurd en de teruggestuurde brief.

Mijn vraag: Maken we hiermee nog een kans?

De hoorzitting is inmiddels 1 week geleden en we hebben gewonnen! De rechter vond het zeer vreemd van de andere partij dat ze geen gehoor gaven op mijn brieven, mails e.d
De kloppende rekening moet gewoon betaald worden maar de overige ruim E600 aan gemaakte kosten zijn voor de school Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 15:32

Hee geweldig Lachen.

Twee mooie oplossingen voor de vriendin van Rivano en voor Blingh zo te lezen Lachen

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:50

ik had een schuld bij de belastingdienst,nu hebben ze die ingehouden van de kinderopvang toeslag,mogen ze dat eigenlijk wel zomaar doen? Duivel

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 13:52

Dat is een beetje een maas in de wet. De toeslagen worden immers ook uitbetaalt door de belastingdienst.

Je zou verwachten dat ze wel heffingskortingen zouden verrekenen met een schuld, maar in praktijk komt het ook voor dat toeslagen verrekend worden.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:05

Aangezien i kvanavond naar de rechtshulp ga en al allerlei hulp aanvaard heb, hoop ik dat er iemand is die mij misschien hier ook een beetje kan helpen.

Begin Februari ontving ik een schrijven van een inkasso bureau, ik zou een vordering openstaand hebben bij een zekere aanbieder van thuisstudiemateriaal. Ik was verbaasd, ik had ten 1ste nooit iets besteld bij deze firma, wel vaak A5 enveloppen ontvangen welke ongeopend door mij bij het oud papier gegooid zijn, want ik zat niet te wachten op post van deze firma en beschouwde het dus al ongewenste reclame. Iets in de trant van een grote envelop, een pakket heb ik nooit ontvangen van dit bedrijf. Dus ik heb het incasso bedrifj ook op de hoogte gesteld van het feit dat ik nooit iets ontvangen heb behalve de A5 enveloppen.

Nog geen week later ontving ik opnieuw schrijven dat ik moest betalen...
Wederom een schrijven de deur uit gedaan dat ik A nooit iets besteld had en nooit iets ontvangen had, ik heb in deze brief gevraagd of zij met bewijzen wilde komen in de vorm van bestelformulier, handtekening voor ontvangst van het pakket e.d. Toen bleef het stil.

3 weken geleden, weer een brief ik moest bewijzen dat ik nooit iets besteld had, wat imo erg moeilijk lijkt of moest betalen. Wanhoop nabij ben ik naar mijn werkgever gestap welke meester in de rechten is, tijdens een telefoongesprek met het incasso bedrijf hebben zij afgesproken dat hun inderdaad aan ons bewijsmateriaal moeten leveren in de vorm van een handtekening voor ontvangst van het studiemateriaal. Dit hebben wij schriftelijk moeten bevestigen....

Vorige week wederom een schrijven, dat mijn verzoek ongegrond was bla bla bla en ik voor aanstaande vrijdag betaald moet hebben, zo niet naar de recht. Ik ben met dit schrijven naar mijn werkgever gestapt waarop hij vervolgens wederom weer het incasso bedrijf gebeld heeft, deze kwamen met 2 beweringen, A dit bedrijf verstuurd het studiemateriaal via een postbode en er dient nooit een handtekening gezet te worden voor ontvangst van het materiaal en B dat het studiemateriaal in 1 van de A5 enveloppen zou zitten en ik het dus weggegooid zou hebben.
Uit de informatie over de cursus (waaruit bestaat de cursus) van het studiebedrijf hun internsite blijkt dat het materiaal bestaat uit een videoband, een cassete en leerboek, imo past dit niet in een A5 envelop en als zou het passen dan valt dit mij echt wel op en gooi ik dit echt niet ongeopend weg.

Mijn werkgever heeft mij nu geadviseerd om vanavond gratis hulp in te schakelen bij de rechtswinkel en als mijn zaak zwak staat gezien bovenstaande 2 beweringen, ik zal moeten betalen, het gaat hier om bijna 500 euro maar mijn principe is nog veel meer waard.

Iemand nog advies, hulp of iets in die richting voor mij???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:13

Mijn eerste advies is om je post open te maken, ookal denk je dat het reclame is. Sommige bedrijven gebruiken gewoon van die lelijke, schreeuwerige enveloppen en je kan aan de buitenkant nooit zien wat erin zit.
Maar voordat een zelfstudiebedrijf begint met het sturen van materiaal moeten ze van jou wel een aanvraag hebben ontvangen en die moeten ze jou dus kunnen tonen. Het kan een aanvraagformulier zijn, inschrijfformulier, of iets in die geest. Een formulier om meer informatie mee aan te vragen, is dat pertinent niet! Ze moeten jouw aanvraag kunnen laten zien, daar moet je je aandacht even op vestigen. Zij willen dat jij je aan jouw kant van de overeenkomst houdt, dan moeten ze hun kant ook kunnen laten zien, anders is er geen overeenkomst en dus geen verplichting.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:23

Die post openmaken is dus iig 1 van de lessen die ik hieruit geleerd heb, gelukkig hoor ik om mij heen alleen maar van mensen ja ik gooi het ook ongeopend weg.

Ik heb een print gekregen waarop voor iedereen toegankelijke naw gegevens van mij staan, het meest bijzondere aan dit formulier is, dat hier aangegeven is, indien niemand thuis niet afleveren bij de buren, mocht ik iets bestellen bij welk postorderbedrijf, internetshop of wat dan ook, geef ik altijd mijn werkadres als afleveradres op of het huisadres van mijn ouders met instructie indien niemand aanwezig, afleveren bij de buren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:30

Kloppen al die gegevens wel, ben je niet verward met iemand anders?

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:58

Helaas kloppen de gegeven (naw) wel, echter dit is voor veel mensen toegankelijk, denk aan hyves, via de knhs site, via juryplatform bijvoorbeeld........

Daarbij speelt dit allemaal net op het moment dat mijn vorige relatie over gegaan is, dus tja ik trek al snel een conclusie.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:00

Maar het komt er dus op neer dat je geen inschrijfformulier hebt of iets dergelijks?

Zulke flauwe grappen kunnen wel, maar houd het dan leuk en stuur elke dag een pizza ofzo, maar niet dit.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:14

Ik heb een print ontvangen wat als bewijs van inschrijving zou moeten voldoen, echter een handtekening van mijn eigen persoontje ter bevestiging van deze bestelling of ontvangst kunnen ze niet overleggen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:25

Ook geen bevestiging ontvangen per email? Dat heb je vaak bij die websites waar je met zo'n cijfercode je input kunt bevestigen. Zij zouden dus uit hun systeem een bevestigingsmail moeten kunnen halen, dat is toch wel het minste als bewijs, anders is het wel erg makkelijk om daar zomaar klant te worden en overtreden ze daarmee waarschijnlijk een aantal consumentewetten. Zonder pincode of wachtwoord kun je zelfs bij de AH niks bestellen via internet.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:28

Al dat soort mails, tja helaas die gaan bij mij ook ongelezen huppa de prullenbak in, mijn account is ook gekraakt, ik heb nl van diverse mensen in die periode vernomen dat ik overdag online was op msn terwijl dat tijdens mijn werk niet mogelijk is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:33

MSN is niet zo betrouwbaar, als je computer aan staat dan meldt die zich zo nu en dan vanzelf aan.

Als je zelf dat soort bevestigingen weggooit, is het wel lastig. Maar vraag sowieso naar de door hun verzonden bevestigingen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-08 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:49

Oké dat is nog een optie hartlijk dank

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:36

Ik heb ook een dergelijke zaak gehad als miep. Een dergelijk bedrijf had mij ook iets ONGEVRAAGDS tiegestuurd. Ik bleek via het internet door een pester te zijn aangemeld. Ik heb het alleen direct retour afzenden meegegeven aan de postbode. Maar een incasso bureau heeft mij 1 1/2 jaar gestalkt. Door 1 brief van mijn advicaat is het gestopt. Het verstrekkende bedrijf kon niet aantonen dat IK als persoon had getekend of akkoord had gegeven voor ontvangst. Ik weet niet of de regelgeving ondertussen is aangepast, maar dit voorval vond plaats in 2000. Ik zou het inderdaad via de rechtswinkel spelen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:53

Ik weet niet of ik hier goed zit, maar had het eerder vandaag nog erover en vroeg het me nu serieus af.

Hoelang blijft een (afgeloste) schuld bij het BKR geregistreerd staan?

En in hoeverre is zo'n BKR-registratie bepalend bij een hypotheek-aanvraag?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 07:58

5 jaar blijft hij staan.

Dit is niet bepalend bij een hypotheek-aanvraag. Banken zullen zelfs liever verstrekken aan iemand met een bekend bkr verleden omdat ze dan inzicht hebben in hoe jij betaald.

STEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:36

5 jaar na inlossen van schuld blijft de registratie staan. Een registratie hoeft niet negatief te werken, zolang er geen betalingsachterstand is ontstaan in de registratie is er op zich niets aan de hand.

Eventueel zal er interesse zijn in de maandelijkse aflossing, of hoogte van de lening etc etc.

Zodra er sprake is van die betalingsachterstand zullen er maar weinig partijen zijn die je een hypotheek willen verstrekken. Er zijn wel partijen die juist speciaal aan dit soort mensen hypotheken verstrekken, maar verwacht geen lage rente in die gevallen.

Overigens, de credit crunch die nu speelt maakt dat er zowieso wat kritischer naar hypotheken gekeken wordt.