Samenwonen, wie betaald de hypotheek?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Re: Samenwonen, wie betaald de hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:32

Kanzi schreef:
Het valt me eerlijk gezegd een beetje tegen om te lezen hoeveel mensen alles financieel gescheiden houden, en hoe weinig mensen ervoor kiezen om alles gezamelijk te doen. Knipoog
Ik ben denk ik van de uitstervende soort.... Haha!

Ik zou gerust zo 80% van m'n inkomsten op een gezamenlijke rekening storten hoor, mag best zo veel zijn dat alle vaste lasten er dus makkelijk uit kunnen (en het percentage eigenlijk lager had gekund), maar vind het wel fijn (voor mezelf Knipoog ) om toch nog wat 'eigen' geld te hebben, want je zonder verantwoording af te leggen uit kunt geven aan de onnozelste dingen zeg maar Clown

edit: misschien ietwat onduidelijk, maar van mij hoeft er niet precies uitgerekend te worden hoeveel ieder móet storten zeg maar, als je maar zeker weet dat er genoeg geld op die gezamenlijke rekening komt om goed van rond te komen Ja. En dat daar dan geld van overblijft (wat dus ook 'eigen' geld had kunnen zijn Knipoog ) zou mij een worst wezen Haha!
Laatst bijgewerkt door Remember op 17-07-07 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:33

Remember schreef:
Ik zou het (trouwens redelijk off-topic) toch wel fijn vinden mijn 'eigen' centen te hebben hoor, naast een gezamenlijke rekening. Heb hier nu al een paar voorbeelden voorbij zien komen van stellen waarbij alles 'op de grote hoop gaat', maar daar zou ik me toch niet helemaal prettig bij voelen als bijv. manlief een stuk meer verdient en ik relatief een hele dure hobby heb . Denk dat je misschien ook nog weleens scheve gezichten kan krijgen dan ('Schat, kijk eens wat een mooi tasje ik heb gekocht! 'Alwééér???' Clown ), als het gewoon van je eigen zuurverdiende centen is is dat weer een ander verhaal....

Maar goed, ik ben nog niet in de positie dat ik daarover hoef na te denken, en gelukkig zijn mijn vriend en ik wat dat soort dingen betreft helemáál niet moeilijk en kan me ook niet voorstellen ruzie of flinke onenigheid te krijgen over dat soort dingen eerlijk gezegd Vork

Gelukkig zijn mijn man en ik beiden geen zeikerds over geld Lachen

We gunnen elkaar alles en ontnemen elkaar niets. En ja, alles gaat op de grote hoop Ja Ik heb altijd meer verdiend dan hij maar ik zeur er niet over, hij ook niet. Hij zal nooit zeggen dat hij vindt dat hij minder hoeft te betalen, want hij profiteert ook mee van mijn goede salaris en daar genieten we allebei van.

Wil hij een motor kopen en het zit er financieel in? Prima, doen! Ik ga dan echt niet zeggen dat het eigenlijk ook mijn motor is omdat ik er aan indirect aan meebetaald heb. Wil ik kleren kopen? Prima.

Kortom - ik kan werkelijk niet begrijpen dat sommige zo zuur en hebberig over hun geld doen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:33

Kanzi schreef:
Maar voor de mensen die wel alles gescheiden willen houden, keer het eens om; stel jij hebt zelf een koophuis, je vriend trekt bij jou in.
Jij betaalt de hypotheek, belastingen, onderhoud van het huis.
En hij woont gratis en geeft z'n geld aan andere dingen uit.
Ik neem aan dat je dat ook niet helemaal eerlijk vindt.
Dan is het toch reëel dat hij ook iets meebetaalt aan het wonen?
Samen de lusten, dan ook samen de lasten.
Anders is hij aan het logeren, is hij een langdurige gast in je huis, maar dan woon je niet echt samen in mijn ogen.

Zoals ik er nu tegenaan kijk, dan zou mijn vriend wel degelijk meebetalen aan het huis, onderhoud en vaste lasten dan, maar niet aan de hypotheek. Want het is mijn huis op dit ogenblik. Heb er al veel geld ingestoken door het te kopen en te verbouwen.

Maar hoe ik het uiteindelijk zal doen, dat weet ik nog niet. Misschien op bovenstaande manier, misschien dat ik hem laat inkopen, misschien lekker alles op 1 grote hoop. Maar aangezien ik al 1 keer "op straat" heb gestaan doordat het uitging, dat ik daardoor wat achterdochtiger ben geworden.

Maar goed, zover is het nog lang niet en wie dan leeft, dan zorgt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:34

Remember schreef:
Kanzi schreef:
Het valt me eerlijk gezegd een beetje tegen om te lezen hoeveel mensen alles financieel gescheiden houden, en hoe weinig mensen ervoor kiezen om alles gezamelijk te doen. Knipoog
Ik ben denk ik van de uitstervende soort.... Haha!

Ik zou gerust zo 80% van m'n inkomsten op een gezamenlijke rekening storten hoor, mag best zo veel zijn dat alle vaste lasten er dus makkelijk uit kunnen (en het percentage eigenlijk lager had gekund), maar vind het wel fijn (voor mezelf Knipoog ) om toch nog wat 'eigen' geld te hebben, want je zonder verantwoording af te leggen uit kunt geven aan de onnozelste dingen zeg maar Clown

edit: misschien ietwat onduidelijk, maar van mij hoeft er niet precies uitgerekend te worden hoeveel ieder móet storten zeg maar, als je maar zeker weet dat er genoeg geld op die gezamenlijke rekening komt om goed van rond te komen Ja. En dat daar dan geld van overblijft (wat dus ook 'eigen' geld had kunnen zijn Knipoog ) zou mij een worst wezen Haha!

Ja ik ook zoals Remember zegt maar als je bijv een vriend hebt die nogal brast dan blijft het lekker bij mij..... Het is denk ik helemaal afhankelijk wat voor persoon er naast je staat, of het gevoel meteen al helemaal van de 'ware' is. niet iedere relatie is meteen dat je 200% zeker weet dat hij het is en doet niks af aan wat je voor elkaar voelt. Soms moeten dingen nog groeien.

Ook afhankelijk of je bij iemand in gaat wonen of samen een huis hebt etc... Daarbij zal hij dan ook de paarden moeten meebetalen...als hij dat niet wil, dan dikke pech.

Heeft hij een eigen bedrijf dan wordt het een ander verhaal, ik verwacht echt niet dat het bedrijf ook van mij wordt....ik denk dat de maatschappij verandert en dit soort dingen ook.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:38

Barmat schreef:
Kortom - ik kan werkelijk niet begrijpen dat sommige zo zuur en hebberig over hun geld doen.

Dat heeft mijns inziens niets te maken met zuur en hebberig, van mij hoeft het écht niet pietluttig verdeeld te worden, maar het idee dat je toch nog wat 'van jezelf' heb (ook om bijv. cadeautje of weekendje weg speciaal voor hem van te doen) vind ik toch wel fijn. En dat hoeft ook helemaal niet véél geld te zijn dat daarop staat hoor Haha! !

En wat jij zegt over bijv. die motor, daar zou ik ook écht geen moeite mee hebben

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:39

nou ik wel denk ik, zou toch niet zo zijn de ik de moter van mijn vriend ga kopen omdat hij zelf niks kan en wil sparen....

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:41

tita schreef:
nou ik wel denk ik, zou toch niet zo zijn de ik de moter van mijn vriend ga kopen omdat hij zelf niks kan en wil sparen....

Daar zit dan in wat ik schreef, als hij niet goed kan sparen en altijd vanalles koopt dan schiet het niet op. Misschien een afspraak dat aparte dingen besproken worden of dat je daar dan zelf voor spaart op die 'aparte rekening'.

Ik vind het nog niet zo'n gek idee dat je tot je huwelijk of kinderen het gescheiden houdt. Ik heb toch dat ik later een parttime/fulltime thuismoeder wil zijn, dan moet het toch wel op 1 hoop komen.... Is dat dan ook profiteren?

3 rekeningen........ 1 rekening gezamelijk waar je gezamelijke dingen voor doet en huishouden etc en ieder zijn eigen spaarrekening voor een paard/motor/andere hobby dingen.... En als je er samen een hobby in hebt koop je het van gezamelijk.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:43

Citaat:
Ik vind het nog niet zo'n gek idee dat je tot je huwelijk of kinderen het gescheiden houdt. Ik heb toch dat ik later een parttime/fulltime thuismoeder wil zijn, dan moet het toch wel op 1 hoop komen.... Is dat dan ook profiteren?

ik mag het niet zeggen omdat het zo krom staat.
Je kiest voor elkaar om samen een leven te delen...dus dan zou het antwoord nee zijn

Maar als ik toevallig nou de kostwinner ben en mijn vent de huisman dan zeg ik JA Bloos

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:44

tita schreef:

Dat is weer een ander verhaal, nu denk je weer te zwart wit Haha!

Stel, jullie hebben SAMEN (en wie er dan in verhouding nét wat meer in heeft gelegd doet er even niet toe) een potje, euhh, pot Clown van €10000,- en verder gaat het financieel ook prima dus je zou het uit kunnen geven, en hij wil héél graag een motor.... Zou je dat dan niet doen? Anders wordt het als jij van dat geld héél graag een paard wil kopen oid, dan moet er even goed gepraat worden Vork .

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:44

nou, als je net gaat samenwonen lijkt het me niet zo raar als je even aan wil kijken hoe het gaat enzo. Wij wonen al heel lang samen en hebben ook een grote bodemloze put waar al het geld in gaat. In het begin verdiende ik een periode meer, nu verdiend mijn vriend meer. Ik vind het prima. We overleggen gewoon als we iets groots willen kopen en verder hebben we er nooit problemen mee..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:45

tita schreef:
Citaat:

Je kiest voor elkaar om samen een leven te delen...dus dan zou het antwoord nee zijn

Maar als ik toevallig nou de kostwinner ben en mijn vent de huisman dan zeg ik JA Bloos

Hahaha ik snap het wel hoor Bloos

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:46

Remember schreef:
tita schreef:

Stel, jullie hebben SAMEN (en wie er dan in verhouding nét wat meer in heeft gelegd doet er even niet toe) een potje, euhh, pot Clown van €10000,- en verder gaat het financieel ook prima dus je zou het uit kunnen geven, en hij wil héél graag een motor.... Zou je dat dan niet doen? Anders wordt het als jij van dat geld héél graag een paard wil kopen oid, dan moet er even goed gepraat worden Vork .

jaaa daar gaat ruzie komen ik voel het al Haha! nee gaat niet goed komen maar gelukkig rijdt mijn vriend cabrio en de auto's krijgt ie van zijn ouders dus laat dat geld maar naar mijn paard gaan

ogogd ik ben egoistisch en hebberig merk ik
Laatst bijgewerkt door tita op 17-07-07 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:49

Hmmm, zijn wij toch héle andere persoonlijkheden wat dat betreft hahaha!

Ik denk dat de 'sleutel tot succes' (ieuhhwww, wat een dr. Phil uitspraak ROFL ) is dat je écht goed overlegd wat je wel een goed idee vind en wat niet, met wat voor personen je te maken hebt (heel impulsief of juist behouden), of er enorme verschillen in het uitgavenpatroon zit etc etc, en dat je dán gaat bepalen wat je gaat doen Ja. Óf 1 grote pot, of gezamenlijke rekening met 'uitgerekend' bedrag, of gezamenlijke rekening naar verhouding, mogelijkheden te over.

Wat voor het ene stel werkt gaat bij het andere gruwelijk mis denk ik Ja

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:51

tita schreef:
Citaat:

jaaa daar gaat ruzie komen ik voel het al Haha! nee gaat niet goed komen maar gelukkig rijdt mijn vriend cabrio en de auto's krijgt ie van zijn ouders dus laat dat geld maar naar mijn paard gaan

ogogd ik ben egoistisch en hebberig merk ik niet

niet? Je bedoeld vast net Knipoog

Ik geloof dat ik een duidelijk verschil zou maken tussen samenwonen in mijn bestaande koophuis, zijn bestaande koophuis of een koophuis dat we samen zouden kopen. Bij het laatste zou ik waarschijnlijk ook alles op 1 grote berg gooien. En het in een goed gesprek naar voren laten komen of hij er moeite mee heeft dat ik mijn eigen dure paard heb.

Maar dan moet ik ook wel zeker weten dat vriendlief geen over-de-balk-smijt-neigingen heeft zoals mijn ex had. Want dan zou ik duidelijk mijn eigen centjes willen houden. Euhm, bij nader inzien, dan zou ik het uitmaken Haha!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:53

Rocamor schreef:
Euhm, bij nader inzien, dan zou ik het uitmaken Haha!

ROFL Haha!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:55

tita schreef:
Citaat:

Ik zie dat toch anders.
Ik zie onze relatie als teamwork.
Omdat mijn man een carriére wilde opbouwen heb ik een tijd de huistaken op me genomen.
Hierdoor kon hij zich op z'n werk storten en heeft hij nu een goedlopend eigen bedrijf.
Door het hogere inkomen kon ik wat minder gaan werken, kwam er ruimte voor het starten van een gezin.
Doordat ik thuis de boel draaiend houd kan hij die extra energie in z'n werk stoppen.
Op die manier werken we dus samen toe naar een bepaald inkomen.
Want zonder mijn inzet was hij niet zover gekomen, dat is voor ons allebei duidelijk.
Lekker traditioneel hè. Haha!
Maar het had net zo goed andersom kunnen zijn hoor.
En we voelen ons geen van beide profiteur of beprofiteerde (huh?)
Gewoon blij dat we elkaar hebben en het zo samen op lossen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:57

Nee dat hoeft ook helemaal niet. Als je het er maar samen over eens bent.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:57

Mijn vriend en ik hebben een gezamenlijke rekening waar alle kosten vanaf gaan / baten bij komen die van ons samen zijn.
Daar storten we maandelijks allebei een gelijk bedrag op, ook al verdient hij wat meer dan ik. Dat vind ik niet meer dan logisch, we maken er fifty-fifty gebruik van.
De rest van onze inkomsten blijven van onszelf, en wat we daarmee doen, maakt ieder voor zich uit.
We houden vrij veel gescheiden in onze relatie, wat erg goed bevalt.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:59

Kanzi schreef:
Maar het had net zo goed andersom kunnen zijn hoor.
En we voelen ons geen van beide profiteur of beprofiteerde (huh?)
Gewoon blij dat we elkaar hebben en het zo samen op lossen.

Zolang je samen bent is dat inderdaad een perfecte oplossing. Problemen ontstaan pas als je uit elkaar gaat en het hele financiële verhaal ook moet splitsen... dan kan je je toch ineens zeer de beprofiteerde (mooi woord, ik hou hem erin Haha!) voelen als je man ineens de hele financiële opbrengst van jullie samenwerking mee kan nemen.

Het is niet heel romantisch, maar wel een goed idee om de financiële kant van een relatie zakelijk te bekijken. Dat verhindert dat je tijdens of na de relatie voor nare verrassingen komt te staan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:00

Kanzi ik ben het zo met je eens maar in mijn geval zou het wel eens andersom kunnen gebeuren ondanks mijn vriend een universitaire opleiding heeft..

Dat hij meer voor ons kind gaat zorgen en ik meer met mijn werk bezig houdt, tja en dan vind ik het pijnlijk om te zeggen

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:00

Jullie wonen samen in dat huis en maken samen gebruik van dat huis dus het lijkt mij dat jullie ook samen de hypotheek moeten betalen. Als je een huis huurt wordt dat ook nooit van jouw, maar moet je ook maandelijks een x bedrag betalen voor het gebruik.

Ik wil je er trouwens nog wel even op wijzen dat de ouders van jou vriend momenteel zijn wettelijke erfgenamen zijn. Mocht hij bijvoorbeeld over een half jaar bij een auto ongeluk om het leven komen dan gaat het huis naar zijn ouders, of jullie dat nu willen of niet. Om het huis dan bij jou te krijgen ben je een hoop geld kwijt aan de belastingdienst, zelfs als je schoonouders er helemaal geen cent van hoeven te zien. Met een samenleveingscontract of geregistreerd partnerschap (en uiteraard een huwelijk) doorbreek je deze wet en wordt jij de wettelijke erfgenaam van het huis.

Ik zeg dit omdat veel mensen dit niet weten. Een stel bij mij uit de omgeving zijn hier proefondervindelijk achter gekomen. Huis stond op zijn naam en zij woonde al jaren in zonder samenlevingscontract oid. Hij kwam plotseling te overlijden en zijn ouders vonden dat zij recht had op het huis. De wet dacht daar echter anders over dus pas ettelijke tienduizende euro's lichter stond het huis eindelijk op haar naam. Zijn ouders hebben er geen cent aan overgehouden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:02

Remember schreef:
Rocamor schreef:
Euhm, bij nader inzien, dan zou ik het uitmaken Haha!

ROFL Haha!

een ezel stoot zich in't gemeen,......

@ Kanzi, je hebt helemaal gelijk, heel mooi dat het zo kan. Ik heb echter een relatie achter de rug, waarbij ik van mij heb laten profiteren (ja ik heb het toegestaan, door niet weg te gaan). Als je dat 1 keer hebt meegemaakt, dan wordt je wel wat achterdochtiger (helaas!!!).

@ Falona, daarom opperde ik ergens hiervoor al, dat ze in ieder geval een testament moesten laten opmaken.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:06

Ik vind dat Ts gewoon moet meebetalen aan de hypotheek, echter vind ik ook dat er rekening gehouden moet worden met de hoogte van haar inkomen..

Mijn vriend en ik hebben een gezamenlijke rekening waarop we ieder een bepaald bedrag per maand storten, ik 150 euro minder dan hij, daarnaast hebben we 'samen' (op zijn naam) een leaseauto waar hij ook een hoop aan betaald en dat gaat van zijn bruto inkomen af en komt dus niet op de gezamenlijke rekening.
Ik houd per maand voor mezelf een stuk meer over dan hij. Mijn vriend wil niet dat ik veel meer betaal omdat ik nog studeer maar op zich gaat alles bij ons redelijk verdeeld. Wij hebben gewoon de vaste lasten opgeteld (en overlegd wat we voor onszelf zouden betalen zoals de telrek (die bij mij een stuk hoger is dan bij hem) en mijn paardrijden en zijn roken) daar nog wat ruimte bij opgeteld voor onverwachtse uitgaven en sparen en daarnaast een beetje bekeken wat er bij beiden binnen komt en zo zijn we tot een planning gekomen waar we prima mee rondkomen.. lukt het niet zal ik wat meer gaan bijleggen omdat ik meer overhoudt..
Krijg ik volgend jaar geen stufie meer en zal mijn inkomen dus flink dalen terwijl mijn schoolkosten gewoon doorlopen.. dan zal hij dus nog meer gaan betalen omdat hij mij mijn (vervolg) studie gunt en daar later ook weer profijt van heeft..

wat betreft het eigendom van het huis, ja het is van je vriend en zal dat ook blijven. toch is het niet raar dat jij eraan meebetaald.. je ontvangt er geen financieel voordeel van maar je loopt ook niet het risico van waardedaling dat hij loopt (of gelopen heeft)... Ik vind dat je in beginsel gewoon 50/50 zou moeten betalen, misschien 40/60 om het stukje eigendom te verwerken..
Verder vind ik dat je bij je inkomen niet alleen uit moet gaan van je studiefinanciering, je krijgt toch geld binnen uit je bijbaantje?? waarom dat niet meerekenen? Dus dan zou ts niet 1/5 maar misschien wel 1/4 of zelfs nog meer moeten betalen (ik weet niet hoeveel je werkt en wat je verdiend maar het is in ieder geval inkomen).
Wat betreft de kosten van je paard, als je die kosten voor jezelf houdt (en dus niet deelt, net als de kosten voor de woning) dan vind ik dat je daar misschien wel wat rekening mee moet houden maar dat het helemaal niet raar is als jij voor jezelf een stuk minder overhoudt dan hij, jij hebt immers voor een paard gekozen en als jij daardoor minder kan betalen is niet zijn probleem..

Ik zou in ieder geval eens met je vriend om tafel gaan zitten.. misschien niet alles zo'n naampje geven maar gewoon bespreken welke vaste lasten je samen en welke je apart betaald. alle gezamenlijke vaste lasten op een hoop, beetje spaargeld erbovenop en daar dan naar verhouden beiden aan betalen..
blijft je hypotheek een discussiepunt waarbij ik, in beginsel, aan de kant van je vriend sta.. wel moet er rekening gehouden worden met je inkomen..

Succes,

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:16

Rocamor schreef:
@ Kanzi, je hebt helemaal gelijk, heel mooi dat het zo kan. Ik heb echter een relatie achter de rug, waarbij ik van mij heb laten profiteren (ja ik heb het toegestaan, door niet weg te gaan). Als je dat 1 keer hebt meegemaakt, dan wordt je wel wat achterdochtiger (helaas!!!).

Kan ik me goed voorstellen hoor, en gelijk heb je.
Als wij ooit uit elkaar zouden gaan dan is sowieso de helft van het huis van mij.(gemeenschap van goederen)
Heb verder ook een goede baan waar ik zonder problemen weer meer uren zou kunnen gaan werken.
Wat dat betreft heb ik een goede basis om op terug te vallen, financieel gezien draait mijn leven wel gewoon door in zo'n geval.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:49

En toch blijf ik het onzin vinden dat je hypotheek gaat betalen voor een huis wat niet van jou is Ja! Zoals eerder gezegd, stop dat geld in een potje, gaat het uit zie je in ieder geval je geld nog terug en gaat het goed kun je dat potje investeren in een nieuw huis voor 'samen' Ja. Vergeet niet dat ze het ZONDER samenlevingscontract oid willen gaan doen hè, dat zou mij nóg wat voorzichtiger maken Knipoog