Het BEZUINIG-Topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re: Het BEZUINIG-Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:39

Hoe ik het jaren lang heb gedaan: zo klein en goedkoop mogelijk wonen (2 kamer appartementje), een zo klein en goedkoop mogelijke auto rijden (Fiat Cinquecento), niet of nauwelijks op vakantie gaan, zo lang mogelijk met je kleding en schoenen doen (en dus honderd keer op je werk in het zelfde lopen en je schoenen eerst een keer laten verzolen voordat je ze weg doet omdat ze er echt niet meer uit zien), niet te vaak uit gaan of uit eten gaan en ga zo maar door…. Simpelweg alles wat je echt nodig hebt zo goedkoop mogelijk doen en wat je niet echt nodig hebt sporadisch of geen geld aan uit geven. Daarnaast proberen jezelf in je werk te verbeteren, zodat je kans hebt/houdt op opslag/hogere salarisschaal.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:43

Nadeel van een zo goedkoop mogelijk autootje is dat je dan ook snel bezuinigd op je eigen veiligheid en eerlijk gezegd hoeft echt niet iedereen op mijn werk te kunnen oordelen dat ik een sloeber ben omdat ik nog steeds die schoenen die er echt niet meer uitzien uit zuinigheid niet weg wil doen..

Ik lees het alwel weer, ik ben een slechte bezuinigeraar Clown

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:49

En dan vergat ik nog te zeggen: maar 1 maal per jaar naar de kapper gaan Haha! .

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:15

je moeder je haar laten knippen.
Doe ik al jaaaaaren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:16

Mijn moeder mijn haar laten knippen. Maar in de zomervakantie ga ik waarschijnlijk wel weer lowlights erin laten zetten (vorige zomer ook). Mijn haar wordt meestal 2x per jaar geknipt dus zelfs naar de kapper is niet al te duur.

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:23

Ik heb ook een tip:
Koop GEEN vlees bij de aldi, maar bij de slager. Je kunt beter 3x per week goed vlees eten, dan dat opgespoten biovlees van de aldi. De rest van de week geen vlees, kaassoufflés zijn net zo lekker! (en nee, ik ben geen vega of fervent biologisch- aanhanger, maar ik kies wel voor dierenwelzijn)

Hang je wc rol niet op, maar zet m neer. Je verbruikt dan een stuk minder wc papier (rollen gaat moeilijker)

Mijn motto is: je hoeft niet altijd het goedkoopste te halen om zuiniger te leven. Je moet bewust inkopen, koop je goed vlees, dan koop je goedkopere groente. Koop je dreft ipv jopie goedkopie afwasmiddel, dan heb je er minder van nodig en verbruik je dus minder!

En... ga naar de turkse supermarkt voor je boodschappen als groente, kruiden etc. Groentes zijn vaak lekkerder, verser én een stuk goedkoper Clown

Verse kruiden heb je voor onder de 2 euro, zet ze in de tuin/ balkon en je hebt er seizoenenlang plezier van! (en het is lekkerder)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:28

Niet teveel vers inkopen, dan hoef je ook niks weg te gooien als er eens een avond niet gekookt kan worden door omstandigheden Lachen Niks zo zonde als aan het eind van de week je halve koelkast leeg te moeten kiepen in de vuilnisbak.

En inderdaad wat Hoepsie zegt: bewust inkopen Ja Dingen die niks meer hóeven kosten, kun je goedkoop bij de Aldi halen (bleekmiddel, vaatwasserklontjes, frisdrank...), maar inderdaad liever 3 x pw góed vlees dan die rommel. En vlees kopen als het in de aanbieding is (kan ook heel goed bij AH) en dan invriezen Pling

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:36

ik koop blees juist bij c 1000, hebben vaak aanbiedingen per kg verpakt, vries erna alles per 2 stuks in

als je weinig was hebt, en bv een goede buur hebt die ooka lleen woont, kleren samen wassen om de beurt ( doe ik nu ook) zo hoef ik geen maand te wachten totdat machine vol is, en doen we om en om, ene keer mijn machine, andere keer de zijne

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:57

Lynn_Nikita schreef:
ik koop blees juist bij c 1000, hebben vaak aanbiedingen per kg verpakt, vries erna alles per 2 stuks in

als je weinig was hebt, en bv een goede buur hebt die ooka lleen woont, kleren samen wassen om de beurt ( doe ik nu ook) zo hoef ik geen maand te wachten totdat machine vol is, en doen we om en om, ene keer mijn machine, andere keer de zijne

Sorry moet er niet aan denken de vieze onderbroeken van de buurman te moeten wassen.

Regelmatig je vriezer ontdooien, zorg in elk geval dat er niet teveel ijsaanslag opsit, dan verbruikt deze minder stroom.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:37

Hoepsie schreef:
Ik heb ook een tip:
Koop GEEN vlees bij de aldi, maar bij de slager. Je kunt beter 3x per week goed vlees eten, dan dat opgespoten biovlees van de aldi. De rest van de week geen vlees, kaassoufflés zijn net zo lekker! (en nee, ik ben geen vega of fervent biologisch- aanhanger, maar ik kies wel voor dierenwelzijn)

Ik eet hoogstens één keer per week vlees, en dat haal ik dan inderdaad wel bij de supermarkt (hier zit helaas geen slager, maar ik koop bij de supermarkt biologisch). Maar ja, dat is ook deels omdat ik het gewoon niet zo lekker vind, dus dan is het makkelijk te missen. Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:44

Bij A.H heb je vaak stickers met 35 % korting en dat scheelt een hoop.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:35

marleen_usar schreef:
Bij A.H heb je vaak stickers met 35 % korting en dat scheelt een hoop.

En ook dat vlees valt nog prima in te vriezen! Ik doe het regelmatig en ik ben er nog nóóit ziek van geworden... Vingers aflikken

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 08:25

Ik heb altijd bezuinigd op apparatuur, meubels. Liep/loop altijd achter met apparatuur of iemand moest al iets weg doen (video ofzo), dan wilde ik het wel graag hebben. Het meeste wat ik in huis had/heb is allemaal uitverkoop, krijgertjes, beschadigd en daarom afgeprijsd en niet het modernste van het modernste of het nieuwste van het nieuwste. Ik heb nog de eerste handoeken die ik kocht bij de Hema toen ik op mezelf ging wonen. Dezelfde borden die mijn tante gaf, die ze ooit met bingo had gewonnen en die bij haar al jaren op de zolder lagen.
Ik heb dus vooral altijd flink bespaard op grote uitgaven, want dat zet de meeste zoden aan de dijk. Niet dat ik in de supermarkt ooit veel uit heb gegeven hoor.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:00

ja, zo hebben wij bezuinigd op meubelen. De helft van wat we in huis hebben is via de ouders van mijn vriend gekomen. In al die jaren hebben we ooit eens eetkamerstoelen gekocht en 2 houten bedden (toen we studeerden) en later een bankstel en een mooi/goed 2 persoonsbed. Oh ja, en wel wasmachine en droger en koelkast, maar fornuis/oven, diepvries en magnetron ooit gekregen... En we besparen op vakanties...
Geen verre dure reizen, maar liever wat korter weg met last-minute aanbiedingen. Mijn vriend gaat graag lange afstand wandelen en primitief kamperen, en dat zijn ook geen dure vakanties...

2x per jaar Kleding kopen in de uitverkoop, gelijk in setjes kopen en dan tussendoor niet te vaak meer gaan winkelen...
Ik loop die 2 keer, als ik leuke dingen tegenkom, wel met zakken vol, maar geef zo minder uit dan iemand die elke week even de stad in gaat en elke week met "iets leuks" terugkomt.
Kleding die mijn zusje opruimt (zij koopt graag regelmatig wat nieuws) neem ik graag over om te kijken of er nog iets leuks en bruikbaars tussen zit. We hebben ongeveer dezelfde smaak en maten, dus dat levert meestal heel leuke bruikbare dingen op.
Helaas doet ze tegenwoordig minder "miskopen" dan voorheen Tong uitsteken

Nu hoeven wij niet meer echt te besparen, maar bewust je geld uitgeven vind ik een goede gewoonte. Zowel voor het milieu als voor je portemonnee.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:28

Nog een tip: koop geen tv gids maar bekijk op teletekst of internet wat er op de televisie komt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:39

Elles schreef:
maar inderdaad liever 3 x pw góed vlees dan die rommel. En vlees kopen als het in de aanbieding is (kan ook heel goed bij AH)

Vlees bij de Lidl is mindere 'rommel' dan wat de AH soms verkoopt hoor.
Het heeft allemaal te maken met geld; de Lidl koopt groot in en heeft lagere marges op het vlees omdat ze verwachten véél te verkopen, en een kleine slagerij om de hoek koopt klein in en moet het hebben van service. Ah zit er ergens tussenin met lage inkoopprijzen en medium verkoopprijzen.
De kip die je bij AH koopt is niet perse beter, of heeft een beter leven gehad, dan de kip bij de Lidl vandaan.

Er zit wel degelijk een verschil in kwaliteit als je de boerenslager neemt die alles in eigen beheer slacht en verwerkt, ja. Of de biologische slagerij.

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:42

Dit topic heb ik nou echt nét nodig Pling
Ik ben aan het sparen voor een eigen paardje (iets van 4000 euro nodig) alleen het wil niet echt vlotten Sigaar
Ik heb op dit moment: 3 euro Huilen van het lachen
En mijn inkomsten zijn zak/kleedgeld 60 euro en werken 30 euro p.m
Alleen ik ben dus echt een zak in sparen, groot gat in mijn hand zegmaar Nagelbijten / Gniffelen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:52

Janna, ik wilniet vervelend doen, maar een eigen paard kost wel wat meer dan alleen de aanschaf Bloos Daarbij begint de ellende eigenlijk pas Nagelbijten / Gniffelen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:57

Nicolletje schreef:
Janna, ik wilniet vervelend doen, maar een eigen paard kost wel wat meer dan alleen de aanschaf Bloos Daarbij begint de ellende eigenlijk pas Nagelbijten / Gniffelen

als het op deze snelheid gaat zal ze tegen die tijd genoeg hebben om het dier ook daadwerkelijk te onderhouden Haha!

janna je weet hoe duur het is een paard maandelijks te onderhouden ??
en dat je een recerven van een x aantal honder euries voor onverwachte kosten ???
(dan vermeld ik het alsof je het dier dan ook verzekerd heb gezien da rekeningen vies kunnen oplopen)

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:00

Jaa ik weet dat het veel meer kost maar ik heb een stal bij mij thuis met mijn shet en daar kan hij bij dus stal/voer/stro etc. hoef ik niet te betalen. het paard zelf kost rond de 3000 euro (als ik die tegen die tijd nog wil) en ik ga dan elke maand als ik hem heb een paar euro apart zetten voor evt. dierenartskosten etc. Lachen

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:17

inge81 schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Sorry moet er niet aan denken de vieze onderbroeken van de buurman te moeten wassen.

Regelmatig je vriezer ontdooien, zorg in elk geval dat er niet teveel ijsaanslag opsit, dan verbruikt deze minder stroom.

Voordat je het weet staat Rob Geus van de smaakpolitie voor de deur Knipoog

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:23

Hij mag nu komen hoor Rob, heb vandaag de hele keuken aan binnen en buitenzijde gesopt Knipoog

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:26

inge81 schreef:
Hij mag nu komen hoor Rob, heb vandaag de hele keuken aan binnen en buitenzijde gesopt Knipoog

kom je ook bij ons langs Haha!
de rest van het huis mag ook wel hoor Haha!

maar we gaan off topic Bloos

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:21

joyce B schreef:
ja, zo hebben wij bezuinigd op meubelen. De helft van wat we in huis hebben is via de ouders van mijn vriend gekomen.

Ik heb mijn huis ook heel goedkoop ingericht. Salontafel van 15 euro, boekenkast van 25, tv-meubel van 20, noem maar op. Allemaal van Marktplaats, heb er niet ver voor hoeven rijden en het ziet er súperleuk uit. Ik heb wel 60 euro (woehoe!) uitgegeven aan een vloerkleed, dat is dus net zo duur als de rest van mijn meubels bij elkaar (de banken waren gratis). Haha!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:24

Leuk topic Haha! ! Stip het even aan!