dyslect zijn is al erg zat beoordeel ons dan niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: dyslect zijn is al erg zat beoordeel ons dan niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:02

Eigenlijk heb ik dezelfde vraag.
Waarom zet je nu niet aan elke nieuwe zin een hoofdletter en op het einde een punt.
Ik weet zeker dat het bij mij ook niet altijd goed staat, maar ze kunnen dan niet zeggen dat ik het iig niet geprobeerd heb.

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 18:05

ik weet ze niet te plaatsen dus sorrie voor het ongemak ik moet heer hard denkenken en meteen typen dat ik onderstussen alles zo opschrijf als adt ik het in mijn hoofd heb en ook sommeige woorden of zinnen moet ik veranderen omdat ik niet weet hoe je soms iets schrijfd

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:07

Maar je schreef steeds elke zin netjes op een nieuwe regel (in dit bericht niet meer.) En dan is het gewoon: de eerste letter van die regel is een hoofdletter. En aan het eind van de regel komt een punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:08

Maar bij je vorige bericht plaatste je wel je zinnen op een volgende rij, dan kun je daar toch ook een punt zetten aan het einde en een hoofdletter aan het begin?

Ik weet ook niet waar ik komma's moet plaatsen.
Ik plaats ze dan op de plek waar ik met spreken adem zou halen Lachen
Misschien is dat voor jou ook een idee?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:08

Esmeralda schreef:
Rashja schreef:
Ik kan me soms ook erg kwaat om maken.
Oke heel vaak word het als excusses gebruikt.

Ik ben zelf ook zwaar dyslects.
Zelfs met spelling controlen kom ik er soms niet eens uit.
Mensen zeggen altijd zo makelijk ach dat gebruik je toch eventjes spellen controle.
Makelijker gezegt dan gedaan.
Hoe vaak ik niet een woord typ die de spelling controlen niet kent of dat je een hele lijst krijg met worden en dat ik zo iets heb van ja en welke woord nu.
Dat er net een een letter ander sta of bij , ik zie dat verschil niet.
Weet ik veel of dat word met een P of een B is of een T en een D en dan heb ik het nog niet eens over de ou de au en de rest van de klinkers.
Punten en commas dat weet ik zelf ook nooit.
En geen 1 spelling controlen die je daar op wijst.
Soms zie ik het wel wanneer ik een woord fout heb geschreven of getypt maar dan reste voor mij nog de vraag maar wat is er dan fout en hoe moet dat nu wel.
Ik heb soms een klat blad vol met worden en dan net elke keer net ander om te kijken of ik het goede word kan herkennen.
Je wilt niet weten hoeveel tijd daar in gaat zitten,
En je wilt niet weten hoe hard het dan aan komt als je er op word aan gesproken met de worden van ach dat zie je toch wel of van ach spellen controllen en klaar of ben je nu echt zo achtelijk.
Leuk is dat.

Nou wat jij heb, heeft mijn zoon dus ook. Dat heet dysorthografie=niet kunnen spellen. Maar wel weer goed kunnen lezen.
Het maakt bij hem helaas nog niet uit, of hij nu veel of weinig oefent. Wat er deze week word ingestampt is hij volgende week weer kwijt. De leraar op school heeft maar een klein beetje aandacht gegeven aan de trema,s en dubbele punten ect. Want hij plaatste ze te pas en te onpas Clown Dat programma wat opleest wat je schrijft, werkt dus bij hem niet. Mede omdat de computer simpelweg de woorden niet herkent.
Engels is al helemaal een ramp, hij hoeft het nu niet meer te schrijven, als hij maar weet wat het betekend, dus mondeling. Wij hebben wel een super goed programma daarvoor op de pc
http://www.wrts.nl dat werk heel goed.
Maar het blijft gewoon moeilijk.

Mijn zoon gebruikt Dragon naturally speaking op de computer. Hij kan gewoon in de microfoon praten en de computer typt voor hem. Het is een programma ontwikkeld voor advocaten en artsen. Maar met een speciale cd erbij voor dyslecten. Je kan op Avi 5, 6,7 of 8 niveau de computer trainen. want hij moet leren jou goed te verstaan. Michael gebruikt hem nu alleen nog in het Nederlands. Maar als hij straks op de middelbare school zit, kan hij de computer ook leren in het Engels, Frans of Duits te typen.
Ook kan hij stukken op het internet aanklikken, en dan leest de computer het voor wat er staat. Of als hij zelf iets getypt heeft, dan kan hij vragen de computer te lezen wat er nu staat. Het trainen is lastig, maar nu hij het doet, is het wel gaaf. En heel gemakkelijk. Zeker als hij een werkstuk maakt. Hij vertelt en de computer typt en zoekt de plaatjes erbij. Het geeft hem veel gemak.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:09

Ik ben vroeger op school altijd met hoge cijfers voor Nederlands over gegaan. Stond zelfs een 9.2 op mijn eindexamenlijst. Toch nu na een aantal jaar van school af te zijn, merk ik dat er af en toe fouten in beginnen te sluipen, wat ik zelf ook erg vervelend vind.

Wanneer ik iets nu niet zeker meer weet, dan kijk ik vaak op Google om er zeker van te zijn, en dit helpt erg goed Lachen

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 18:13

haast ik denkt te snel omdat is zo veel moet nadenken duurd het erg lang voordat er wat staat maar mijn hersen maken overuren whawha zo is mij dat toen uitgelecht ik heb veel testen moeten doen en de tv staat nu ook aan dat lijd me af me moeder is hier en praat tegen de hond enz enz net zat ik alleen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:14

Ik haak af.....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:15

Okee dit bericht is dus wél erg moeilijk te lezen..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:19

Voor de geinteresseerden voor het spraakherkenningsprogramma

DIt is de website waar ik het programma gekocht heb.
http://www.kanteffspeech.nl/spraakherkenning.htm

Je kan een demonstratie aanvragen en kijken of het voor je kan werken. Het is gemaakt voor advocaten etc.
Mijn zoon leest op avi 6 niveau en voor hem is het moeilijk de computer te trainen, omdat je de computer veel moet voorlezen in het begin om aan je uitspraak te wennen.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:19

sabrinaboer schreef:
haast ik denkt te snel omdat is zo veel moet nadenken duurd het erg lang voordat er wat staat maar mijn hersen maken overuren whawha zo is mij dat toen uitgelecht ik heb veel testen moeten doen en de tv staat nu ook aan dat lijd me af me moeder is hier en praat tegen de hond enz enz net zat ik alleen

Dan moet je of er maar iets leesbaars neerzetten (want je kan het dus wel, maar doet het niet!), of eerst typen in Word. Maar je kan het dus wel en dan nog kom je met dit resultaat.

Typ dan niets, of als het rustig is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:20

Mensen die heel zwaar dyslectisch zijn, hebben inderdaad niet zo veel aan spellingscontrole. Lachen
Dat veel dyslecten geen leestekens gebruiken of hun zinnen aan elkaar typen, komt omdat zij heel erg veel moeite moeten doen met het redeneren waar hun zin begint en ophoudt. Terwijl ze ook gewoon net als mensen die wel gewoon kunnen typen, ook gewoon regelmatig een berichtje willen posten, zonder per bericht een half uur bezig te zijn.

Mij lijkt het een goed idee voor mensen met dyslectie om als ze een berichtje posten van meer dan 4 regels, ze even kijken of ze niet ergens een leesteken kunnen zetten. Maar redelijk korte berichten zijn goed te volgen.

Het enige waar ik me echt aan kan irriteren zijn mensen die zeggen dat ze dyslectie hebben en dan nog iedere keer msn-taal gebruiken zoals -juh en -tjuh onder het motto van: ik heb dyslectie dus ik kan niet anders.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:21

Bindi schreef:
Dan moet je of er maar iets leesbaars neerzetten (want je kan het dus wel, maar doet het niet!), of eerst typen in Word. Maar je kan het dus wel en dan nog kom je met dit resultaat.

Wie ben jij om dat voor haar te bepalen?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:21

Dit topic heeft al voordelen, ik zoek al lang spraakherkening programma en dankzij janoek ga ik morgen bellen. En heb ik het hopelijk eindelijk gevonden. Pling
Zolang je probeerd, heb ik nog nooit iemand gevonden die er last van heeft. Weet je niet waar er een hoofdletter moet staan, plaats er gewoon één waar je denkt.
En meestal is het dan ook juist.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:22

Iris82 schreef:
Bindi schreef:

Wie ben jij om dat voor haar te bepalen?

Dan moet ze niet klagen als er over haar schrijfstijl geklaagd wordt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:22

Dat mensen met dyslexie geen half uur aan een bericht willen zitten kan ik me voorstellen, maar waarom moeten mensen zonder dyslexie (of ook met) dat dan wel op een bericht van iemand met dyslexie?

*edit; ff foutjes aangepast Lachen
Laatst bijgewerkt door Britt op 18-06-07 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:26

voor de duidelijkheid voor alle kritische mensen zonder dyslexie hier:

Je spelt het woord als dyslexie en geen dyslectie
en het is dyslectisch en dyslect

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:28

Oja, ik wist wel dat ik iets fout typte Bloos
(gaf firefox aan haha)

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:34

woofie schreef:
wat is er nou in vredesnaam zo verschrikkelijk erg aan spelfouten??
het gaat er toch om dat je begrijpt wat iemand schrijft, niet hòe het geschreven is??
misschien moeten de mensen die zich altijd zo schijnen te ergeren aan spelfouten van anderen eens proberen iets minder "perfectionistisch" te zijn!!

Daar ben ik het dan niet helemaal mee eens, want zou je dan mijn school dat ook duidelijk willen maken? Als ik een spellingsfout maak dan krijg ik daar punten aftrek voor. Iedereen. Alleen dyslectische mensen niet, geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:34

idd, google toolbar geeft het aan als dyslectie Lachen

xxkristy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:39

Jaduuh schreef:
woofie schreef:
wat is er nou in vredesnaam zo verschrikkelijk erg aan spelfouten??
het gaat er toch om dat je begrijpt wat iemand schrijft, niet hòe het geschreven is??
misschien moeten de mensen die zich altijd zo schijnen te ergeren aan spelfouten van anderen eens proberen iets minder "perfectionistisch" te zijn!!

Daar ben ik het dan niet helemaal mee eens, want zou je dan mijn school dat ook duidelijk willen maken? Als ik een spellingsfout maak dan krijg ik daar punten aftrek voor. Iedereen. Alleen dyslectische mensen niet, geloof ik.

Ik ben ook dyslect maar krijg wel puntenaftrek met spellingsfouten maar als het normaal 1 fout zou zijn dan wordt het een halve fout. Bij mij is er dus wel punten aftrek maar niet zoveel als bij andere kinderen.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:41

Nou, dat vind ik al veel eerlijker.
Sorry, maar wij hebben nogal wat dyslecten in de klas en soms vind ik het wat overdreven dat ze een half uur langer krijgen voor een proefwerk waar je amper teksten hoeft te lezen e.d. Dan heb ik soms wel iets van 'ja je maakt er ook wel misbruik van'.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:49

Spelfouten vind ik op zich nog niet eens zo heel erg, daar is vaak nog wel uit te komen. Hetzelfde geldt voor grammatica.
Waar ik wel een hekel aan heb is als de zinnen niet met een hoofdletter beginnen en niet eindigen met een punt. M.i. moet iedereen dat kunnen (leren), dyslect of niet. Typ dan gewoon iedere zin op een nieuwe regel Lachen. En, heel belangrijk, neem, als je dyslect bent, de tijd om een bericht te typen. Dan kan je rustig nadenken en maak je ook minder fouten Lachen.
Ik vraag me trouwens in hoeverre dyslecten moeite hebben met begrijpend lezen? Lijkt mij dat dat ook vrij moeilijk moet zijn?

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:56

Je kunt toch op zijn minst je bericht even in WORD zetten en de spellingscontrole erover laten gaan?! Kleine moeite en scheelt een hoop gezeur! Kijk dat er dan geen leestekens staan moeten mensen maar voor lief nemen.

Maar dat je dyslect bent wil niet zeggen dat je er helemaal niks aan kan doen, het gaat erom wil je er ook wat aan doen. Zelf heb ik Discalculie (tegenovergestelde van dyslexie,rekenblindheid) en ik kan ook zat dingen doen die het voor anderen makkelijker maken om mijn sommen etc. te snappen. Maar en ook mensen met Dyslexie die een slachtofferrol aan nemen, zo van, ik heb dat en dus kan ik er niks aan doen en ga ik er niks aan doen. Mijn nichtje en neefjes hebben allemaal Dyslexie maar die werken er wel keihard aan om de dingen voor anderen leesbaar te maken etc.

Nou wil ik niet zeggen dat jij deze rol inneemt, maar ik probeer alleen te zeggen dat je start/begin bericht best even door de spellingscontrole had gekunt, en evnetueel alinea's maken. Knipoog

En inderdaad je schrijft geen Breezah of MSN taal dus dat is sowieso al heel goed want ik denk dat, dat de grootste ergernis is. En juist omdat de Nederlandse taal steeds meer verbasterd, mede daardoor moeten we de Nederlandse taal gewoon goed houden en dat lukt alleen door netjes te schrijven.

Als je een sollicitatiebrief schrijft met spellingsfouten en vrijwel onleesbaar word dat niet op prijs gestelt, dus het maakt wel degelijk uit hoe je schrijft, het gaat niet alleen om het begrijoen van de tekst. Vroeger kreeg ik op school Nederlandse les zoals het hoort, en daar ben ik nog steeds erg blij mee want profiteer er nog gadelijks van!
Laatst bijgewerkt door SONY op 18-06-07 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:57

Jaduuh schreef:
Nou, dat vind ik al veel eerlijker.
Sorry, maar wij hebben nogal wat dyslecten in de klas en soms vind ik het wat overdreven dat ze een half uur langer krijgen voor een proefwerk waar je amper teksten hoeft te lezen e.d. Dan heb ik soms wel iets van 'ja je maakt er ook wel misbruik van'.

Nou aan dit heb ik ook moeite, vraagstellingen zijn heel moeilijk voor ons. En voor sommige bijna onmogelijk zonder dat iemand het voorleest. Denk je nu echt dat mensen het gebruiken, degene die het hebben ruilen het liever in en gaan voor de normale gang van zaken. Hoe kan je er nu misbruik van maken kom op seg...

Hier word ik toch soms grrr van

Edit: En over dat word, hoe zou je het vinden om elke keer, telkens eerst in word te typen. Mischien kun je dat niet begrijpen, maar het is gewoon ook vernederend voor jezelf. Gewoon even vlug iets zeggen kan al niet. Neen je moet telkens naar word, zodat andere mensen zich niet kunnen storen aan de schrijffouten. Een beetje begrip is ook leuk, stel dat jij elke dag daaraan hangt.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 18-06-07 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt