Als je kind op school word mishandeld....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wat_nu

Re: Als je kind op school word mishandeld....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 08:54

KiWiKo schreef:
wat ik niet snap, is waar zijn de ouders in deze...hoe staan die hier tgenover???

als het mijn zoon zou zijn, zou ik de ogen uit mijn kop schamen en hoe dan ook voor een oplossing zorgen..... Desnoods moet ik zelf hele dagen met mijn kind in een leeg lokaal ziten om de boel in de gaten te houden

Ik weet dat zij zich schamen en dat is ook de reden dat ik ze niet letterlijk aan wil vallen.
Het liefst zou ik dreigen, met de klauwen uit. Heel hard roepen als dat r..joch van jullie nou niet met de poten van mn dochter afblijft kom ik jouw je b.. ff verbouwen.

Maar kom, wat schieten we daar mee op?

Het hele probleem voor mij is domweg dat de school op de een of andere manier het prima vind dat ik mijn kind thuislaat, ipv van ruggegraat te tonen en te zeggen: das te gek voor woorden, jouw kind kan normaal naar school hoor. Wij zorgen dat zij (en ook de anderen) geen last meer van hem zullen hebben. En hoe ze dat op zouden lossen, tja..... dat zal me dan ook weer een rotzorg zijn....

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 08:54

Aangezien ik zelf een soortgelijke situatie heb meegemaakt Shadow0 kan ik je wel zeggen dat school wel degelijk in kan grijpen als ze maar willen.En daar knijpt vaak de schoen.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 08:57

Jaantsje, inderdaad! Ik weet niet helemaal wat het verschil is tussen het nederlandse en belgische rechtsysteem. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat een kind op school moet blijven. Terwijl hij wel geweigerd mag worden, en wel al is aangeklaagd bij de politie!

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:02

In veel gevallen word het slachtoffer behandelt als was het de dader.De dader kan verder gaan en het slachtoffer moet hulp zoeken. Hoe krom kun je het trekken?

wat_nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 09:04

heel krom blijkbaar?????????????!!!!!!!!!! Verdrietig

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:06

Net wat ik ging zeggen Wat_nu.
Wie heb je hier nu allemaal al van ingelicht, en welke tips zijn er met je meegegeven? Wie bemoeit zich er nu mee?

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:13

Sjezus... als de ouders dit ook niet aan kunnen, dan zouden ze hem toch ook naar een internaat kunnen sturen?

wat_nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 09:16

Ingelicht zijn: de leerplichtambtenaar, de wethouder en één telefoontje naar het AMK en de melding is een feit.

Probeerde net de GGD, JGZ, maar de scholen zijn vrij vandaag, dus zij ook Scheve mond

Ik neem aan dat de wethouder, heeft ze ook belooft, de zaak grondig aan gaat pakken en dat die ook de nodige instanties er bij haalt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:19

O jeetje wat vervelend is dit. Misschien moet je kontakt op gaan nemen met alle ouders van de klas. Samen staan jullie sterk. Probeer iets af te dwingen om die jongen op speciaal onderwijs te laten krijgen.

Misschien ook een goede jeugdpsycholoog die je dochter kan begeleiden en haar kan leren dat als er maar iets is wat haar dwars zit, ze het vertrouwen durft te hebben ondanks bedreigingen ze meteen naar je toe komt om te vertellen wat er is gebeurd. Zeker hulp bij het verwerken van haar trauma's.

Jammer dat je op school zo alleen staat bij een docent die niet echt zijn nek durft uit te steken, jammer dat de leerkrachten samen niet sterk durven te zijn om zo een jongen de school te weigeren.

School moet een veilige plaats zijn voor kinderen om te kunnen leren.

Heb ik even gemist, maar is dit dezelfde school waar die incidenten gebeuren? Misschien van school veranderen?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:22

wat_nu schreef:
Ingelicht zijn: de leerplichtambtenaar, de wethouder en één telefoontje naar het AMK en de melding is een feit.

Probeerde net de GGD, JGZ, maar de scholen zijn vrij vandaag, dus zij ook Scheve mond

Ik neem aan dat de wethouder, heeft ze ook belooft, de zaak grondig aan gaat pakken en dat die ook de nodige instanties er bij haalt....

Goed zo, zijn er ook nog verdere ouders ingelicht dat je hier mee bezig bent, of ouders die mee willen helpen omdat hun kind iets soort gelijkens mee heeft gemaakt met deze jongen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:23

Het gaat in dit geval niet om die ouders, het gaat om jouw kind. Hoe die ouders er mee omgaan is wel zeker van belang. Ze sparen heeft geen zin, zij zullen iets moeten doen met dit joch, hij komt wel de maatschappij in en dat is wel degelijk hun verantwoording. De andere kant op kijken wat ze nu doen omdat ze zich zo schamen, vind ik even misdadig als dat joch zich uit.

Het is wel jouw dochter die hij schade berokkend en indirekt doen die ouders daar aan mee.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:46

wat ik idioot vind is dat ze dat kind niet mogen schorssen en dat ze van zo'n ambtenaar het kind weer in de klas moeten zetten. In zo'n situatie vind ik dat schandalig. Er had allang aangifte gedaan moeten worden. Heeft de school de ouders al geinformeerd over contact opnemen met Jeugdzorg ofzo? Aangezien dit kind wel degelijk thuis hoort in de jeugdzorg.

Idg, erg veel sterkte gewensd voor jou, je man en je dochter. Ik hoop dat deze ellende snel over is voor je gezin en dat ze een rustige periode te gemoed mag gaan.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:01

Ik begrijp héél goed dat het t e belachelijk voor woorden is, dat JIJ je kind thuis moet houden, terwijl dat joch gewoon naar school gaat.
Dat je je dochter niet naar een andere school wilt sturen voor zo'n ettertje begrijp ik helemáál!

Ik weet echter niet of ik mijn dochter op een school zou willen houden die op deze manier handelt.

Ik heb wel heel veel respect voor de manier waarop je dit verder aanpakt en ik kan ook zeker begrip opbrengen voor je beslissing, ik weet alleen niet of ik mijn kind op deze school zou willen houden.
Zorg in ieder geval dat je zoveel mogelijk andere ouders achter je hebt staan, zodat je nog sterker staat!

Heel veel succes!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:22

Toch is het niet eerlijk om de zwarte piet geheel naar de school toe te spelen. Elk kind heeft het recht op onderwijs, dit houdt in dat de school een kind niet kan weigeren om de lessen bij te wonen. Idd ze kunnen een kind schorsen, maar dit kan maar voor een korte periode, daarna zal er een oplossing gevonden moeten worden. Zoals ik al eerder zei ligt een groot deel van het probleem bij het WSNS systeem ( veel over te vinden op internet) dat het moeilijk maakt om kinderen naar het speciaal onderwijs te laten gaan.

Natuurlijk is je eerste reactie een emotionele, maar ik lees hier op bokt ook een groot aantal reacties die kant nog wal raken.

wat_nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 10:45

Helemaal mee eens Caira! Ik weet dat het niet alleen de school is. Toch vind ik wel dat de directie in zo'n ernstig geval wel meer ruggegraat kan tonen.

Je kunt als ouder in eerste instantie toch nergens anders terecht als de school? En je mag aannemen dat die hun wegen kennen?

Blijkbaar niet, als ik hoor van bijv. het AMK, dat hier totaal nog geen melding van is gemaakt en op dit moment alleen nog maar de leerplichtambtenaar er bij betrokken is en dat alleen omdat er die begeleister (zgn rugzakje?) er is.
Dat vind ik wel een tekortkoming van de school.....

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:53

Zit je school ergens bij aan gesloten? Waar ik stage loop zit de school aangesloten bij een groep van nog meer basisscholen en die hebben ook weer een bestuur! Kan je het daar niet aankaarten als ze niets doen? (als je school zoiets heeft natuurlijk en ik weet niet of het werkt, maar ja misschien wel)

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:01

Jemig zeg wat een heftig verhaal, heb het gewoon met een brok in me keel gelezen. Ik snap dat jullie ook zo reageren en jullie dochter ook. Ik hoop echt snel dat dat kind weg is van school. Voordat er echt ergere dingen gebeuren met je dochter of met andere kinderen. Veel sterkte nog ook voor je dochter.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:08

[/quote]

De media erbij roepen is een idee. Maar denk je niet dat haar dochter hier de dupe van wordt?[/quote]

Daar ben ik ook ontzettend bang voor en niet alleen het kind, ons hele gezin...
Dit is voor mij echt een laatste redmiddel, maar dan ook maar gelijk verhuizen denk ik.....[/quote]

Hier wil ik wel op reageren, bij media hoef je niet gelijk te denken aan de telegraaf.
Is zijn ook tijdschriften die voor ouders, leerkrachten en professionels zijn uit de Pedagogische wereld. Die jou dus ook kunnen helpen met tips en adviezen.

http://www.pipm.nl/; Van het blad Pedagogiek in Praktijk
http://www.balansdigitaal.nl/ ; Dit gaat deels over ontwikkelingsstoornissen, maar de dader heeft in dit geval een ontwikkelingsstoornis. En jou dochter heeft waarschijnlijk al een ontwikkelingsachterstand door alle ellende!

Nu ga ik verder lezen. Mijn moeder wees me op dit topic. Ik wil je alvast wel vertellen dat ik 10 jaar lang met blauwe plekken ben thuis gekomen... ook op het voortgezet onderwijs, pas toen ik 18 was is er een streep onder gezet omdat ik toen op een school kwam waar het beleid was HIER WORDT NIET GEPEST!!!

En ik wou nog zeggen super dat je het AMK hebt ingeschakeld plus de leerplichtambtenaar, wat ik ook vindt maar dat ik denk ik niet zo zeer aan jou... Is dat deze jongen een opname nodig heeft in de GGZ jeugdzorg. Of eigenlijk gezegd moet hebben!

Mijn ouders hebben er ook alles aan gedaan en konden er geen vinger achter krijgen, thuis en bij de paarden waren de enige plekken waar ik me op mijn gemak voelde...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:12

Wat erg zeg, zo,n kind zit er haar leven lang aanvast.Mijn dochter is bedreigd met een mes,ze was een jaar of 8.Op het moment dat hij haar wilde neersteken was er een oplettende lerares, die maar net op tijd in greep.Hij had een kronkel in zijn hoofd en stond op de wachtlijst voor een speciale school, tot die tijd bleef hij op school. Hij werd wel een week geschorst na het incident,met angst en beven zat ik thuis.Ik weet hoe je voelt hoor,maar blijf vechten voor je kind.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:15

runningkawa schreef:
Ik ben het wat dat betreft helemaal met wat_nu eens
Niet haar dochter van school af
Zij heeft niets gedaan, waarom moet zijn dan uit die omgeving weg, haar vriendjes en vriendinnetjes achterlaten en nieuwe maken?
Er is hier maar 1 persoon die weg moet en dat is dat jongetje.
En tot die tijd moet de school maar voor een oplossing zoeken
In de pauzes extra toezicht op het plein..jammer voor die jongen dat hij zich in de gaten gehouden voelt..moet hij zich maar gedragen.
Jammer dat er leraren zijn die dan eens roulerend een pauze op moeten offeren, maar de veiligheid voor andere kinderen lijkt mij toch voorop staan.
Een school moet een veilige haven zijn...

Idd ze moet weerbaar gemaakt worden op deze school zonder deze jongen. Dan gaat ze hopelijk sterker het voortgezet onderwijs in. Als ze steeds van school wordt gehaald dan tast dat haar zelfbeeld alleen maar meer aan, wat de moeder dus ook door heeft.
Als ze niet weerbaarder wordt gemaakt (waar jullie gelukkig wel mee bezig zijn) dan bestaat de kans dat dit ook op het voortgezet onderwijs doorgaat Boos!

wat_nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 11:22

marleen_usar schreef:
Wat erg zeg, zo,n kind zit er haar leven lang aanvast.Mijn dochter is bedreigd met een mes,ze was een jaar of 8.Op het moment dat hij haar wilde neersteken was er een oplettende lerares, die maar net op tijd in greep.Hij had een kronkel in zijn hoofd en stond op de wachtlijst voor een speciale school, tot die tijd bleef hij op school. Hij werd wel een week geschorst na het incident,met angst en beven zat ik thuis.Ik weet hoe je voelt hoor,maar blijf vechten voor je kind.

En daar ben ik nu idd zo bang voor.
Mijn dochter heeft altijd begrip voor hem gehad en het vaak woordelijk voor hem opgenomen als ze hem weer eens uitscholden voor pilletje of adhd'er. We leren onze kinderen dat ze nieman, maar dan ook niemand mogen beoordelen op hun kleur, uiterlijk, kleren die ze dragen of wat dan ook. Dat een ieder een eerlijke kans verdient....
Misschien is zij daardoor ook nu voor hem zo'n makkelijk slachtoffer.....

Maar je moet er toch niet aan denken dat zo'n joch raak steekt... Nu kunnen ze het einde al niet vinden, maar dan is ie helemaal zoek.

Woensdag heb ik wel de school en dus de directie heel duidelijk gemaakt dat, zolang hij niet afgezonderd word, ik hun persoonlijk aansprakelijk stel als er iets dergelijks gebeurt, bij wie van de kids dan ook.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:26

Caira schreef:
Toch is het niet eerlijk om de zwarte piet geheel naar de school toe te spelen. Elk kind heeft het recht op onderwijs, dit houdt in dat de school een kind niet kan weigeren om de lessen bij te wonen. Idd ze kunnen een kind schorsen, maar dit kan maar voor een korte periode, daarna zal er een oplossing gevonden moeten worden. Zoals ik al eerder zei ligt een groot deel van het probleem bij het WSNS systeem ( veel over te vinden op internet) dat het moeilijk maakt om kinderen naar het speciaal onderwijs te laten gaan.

Natuurlijk is je eerste reactie een emotionele, maar ik lees hier op bokt ook een groot aantal reacties die kant nog wal raken.

Ga er maar vanuit dat hier een heel stel ervaringsdeskundigen zitten... die dit soort gelijk situaties ook hebben meegemaakt. In groep 8 moest ik een keer nablijven en werd ik bij mijn nek gegrepen door de directeur dat ik het pesten zelf zat uit te lokken...
Op het voortgezet onderwijs ging ik al vooraan zitten... die tip las ik namelijk ook ergens... ik werd alsnog met een passer in mijn rug gestoken... Het helpt allemaal niet zolang de leerkrachten hun ogen er voor sluiten. En waarom? Tja, misschien hebben ze nooit geleerd hoe met pesten om te gaan...

De zelfredzaamheid van scholen kunnen echt beter worden aangepakt. Aan zielig doen van ze kunnen het niet beter is totale onzin! Waarom kon het dan op de school waar ik na de mavo kon wel?!

Gezien de reacties die ik lees is de fase van emotie al voorbij, als je ziet hoeveel instanties ze er al bij betrokken heeft.

En een pestprotocol heeft alleen nut als dat ook daadwerkelijk wordt uitgedragen en er aandacht aan wordt besteed.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:39

Adriana schreef:
Caira schreef:

Ga er maar vanuit dat hier een heel stel ervaringsdeskundigen zitten... die dit soort gelijk situaties ook hebben meegemaakt. In groep 8 moest ik een keer nablijven en werd ik bij mijn nek gegrepen door de directeur dat ik het pesten zelf zat uit te lokken...
Op het voortgezet onderwijs ging ik al vooraan zitten... die tip las ik namelijk ook ergens... ik werd alsnog met een passer in mijn rug gestoken... Het helpt allemaal niet zolang de leerkrachten hun ogen er voor sluiten. En waarom? Tja, misschien hebben ze nooit geleerd hoe met pesten om te gaan...

Hoe ervarendeskundig wil je me hebben? Ik ben vanaf mijn 5e tot mijn 20e gepest. Idd de gebruikelijke spullen wegmaken, tot in elkaar stompen, kleren stuktrekken, fietsen slopen, en een behoorlijke geestelijke mishandeling.

Maar ook vanaf de andere kant ben ik ervaringsdeskundige, ik ben 4e jaars pabostudent met nog een half jaar te gaan voor mijn diploma.

Dus sla mij alsjeblieft niet om de oren met de term ervaringsdeskundige.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:41

Het is erg gemakkelijk om de school aan te dragen als de schuldige. Maar ik zou dan ook graag een reactie van de school willen horen. We weten allemaal dat we in een regeltjesland leven. Let wel, ik zeg absoluut niet dat de school geen schuld heeft, ik zeg alleen dat je niet 100% de school de schuld kunt geven zoals sommigen hier doen.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:43

Vreselijk wat er gebeurt, echt ongelofelijk, maar ik weet uit eigen ervaring dat dit soort situaties tegenwoordig bijna vaker regel dan uitzondering zijn. Ik loop momenteel stage in een klas waarin een jongen zit die ook het gedrag vertoont dat TS beschrijft, alleen dan in mindere mate. En ik ben het met de mensen hier eens dat de school hier zijn verantwoordelijkheid in moet nemen, maar dat is ook niet altijd even makkelijk... Puur rationeel gezien vind ik dat je beter 1 jongen onderwijs kunt ontzeggen en daarmee een veilige omgeving te scheppen, dan een hele klas hier de dupe van te laten worden, maar dat is soms zo moeilijk voor elkaar te krijgen...

Ik mag hopen dat de school al van alles heeft geprobeerd om te zorgen dat het joch zich gaat gedragen, want dat is hun taak, hun plicht. Maar met de jongen in mijn stageklas merk ik dat veel van zulke dingen niet werken, het moet veel verder gaan dan alleen straf geven als hij iets doet wat niet mag. En ik kan me ook erg goed verplaatsen in de leerkracht, want op zo'n moment sta je soms zo machteloos, zeker als de school er eigenlijk niets mee doet. Je kunt als leerkracht nog zo graag willen dat een kind naar bv. speciaal onderwijs gaat, als school en ouders (ook heel belangrijk) niet meewerken, dan kun je het wel vergeten... Ik ben eigenlijk van mening dat het kind in dit topic nodig in therapie moet, want hij is niet alleen een gevaar voor anderen, ook voor zichzelf. Híj moet aangepakt worden, want je kunt kinderen wel leren dat ze van zich af moeten bijten, met zo'n intimiderende aanwezigheid lukt dat soms ook niet meer.

Ik ben er van overtuigd dat er bij dit jongetje heel erg veel knel zit, dat is met de jongen in mijn stageklas ook zo, hij zit geestelijk gewoon helemaal in de knoop... En daarin vind ik ook dat de ouders hun verantwoordelijkheid moeten nemen, want de andere kant opkijken omdat ze zich zo schamen, dat werkt niet... Het bestaat nog steeds, en hoe langer het duurt voor hier wat aan gedaan wordt, hoe moeilijker het wordt voor die jongen om ander gedrag aan te leren. Ik hoop echt heel erg dat deze situatie gauw voorbij is, voor iedereen, want het is nu aan de instanties om hier iets mee te doen, het gaat echt boven jullie macht...

Een pestprotocol werkt overigens alleen als er al een veilige sfeer werkt in de klas, ver voordat er ook maar sprake is van pesten. Dan kun je pesters nog wijzen op dit protocol, zijn ze nog te bereiken. Maar dit gedrag zit in de hoogste schaal die er bij pesten is, de hele school, de hele wijk, iedereen heeft er mee te maken en de enige manier om er nog uit te komen, is het inschakelen van allerlei hulpinstanties die hopelijk wél stappen kunnen ondernemen.

Heel veel sterkte TS, vreselijke situatie waar jullie nu inzitten Ach gut