Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

milo

Re: Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:52

bonitobol schreef:
Zelf woon ik in Belgie. Er stond in mijn onderschrift eens de tekst : "ne cherchez pas le bonheur, c'est lui qui vous trouvera"
Mijn zusje van 12 kan deze tekst perfect vertalen, maar geloof mij vrij, ik heb een 10tal pm's gekregen van bokkers uit Nederland, van 16 tot ... jaar, die mij vroegen wat de vertaling was.

Ik kon mijn ogen niet geloven. Is de taalkennis dan zo klein?

jullie wonen in belgië en hebben dus veel meer contact met de franse taal. wij in nederland niet, dus vind ik het niet gek dat wij franse teksten moeilijk vinden.

franse mensen spreken bagger engels, wij nederlanders spreken vloeiend engels. dat heeft niks met taalkennis te maken, maar hoe vaak je ermee in aanraking komt.
dus denk ik dat je niet zo verbaasd hoeft te zijn.

ik stoor me ook regelmatig aan zeer vervelend taalgebruik.
ik let er ook heel erg op bij mijn leerlingen in groep 5. ( ik zit op de PABO, en ja, ik heb mijn nederlands gehaald met een 8.5 Haha! )
volwassen mensen die schrijven: ik heb dat dus niet beantwoort.
Clown joehoe! spellingscontroleknopje aanzetten Clown

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:55

@milo: in dat opzicht kan je wel gelijk hebben. Maar als je het dan over de hele grens doortrekt spreken Belgen zowel vloeiend Engels als Frans als Duits. Lachen
En wat je over de Fransen zegt, daar heb je absoluut gelijk in, ik erger me mateloos aan hun gebrekkige talenkennis en hun grote air.

En ik vind trouwens dat jullie Nederlanders een zeer goed Engels accent hebben. Lachen

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:05

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:04

kirri schreef:
ik beheers het ook Lachen maar toch zie je op vele scholen dat ze toch Nederlands hebben. Op mijn school werken we met natuurlijk leren, Nederlands is daar een onderdeel van voor je diploma. Maar les erin krijgen we niet. Wat mijn punt is dat sommige scholen zoals de mijne er gewoon van uitgaan dat je het goed kunt. Maar een aantal leerlingen in mijn klas zijn niet goed in Nederlands en beheersen de taal ook niet goed, dus die hebben bijles van medeleerlingen.

Ben ik het mee eens. Maar ik denk dat ze het Nederlands op de middelbare dan beter moeten gaan aanpakken. Ik vind het niet echt de taak van het beroeps onderwijs om Nederlands te geven, terwijl die zaken op de middelbare al voorgelegd worden.

Op mijn opleiding wordt overigens ook geen Nederlands gegevens. Maar dezelfde soort opleiding op het MBO heeft wel weer Nederlands.

Nathazzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:10

tanya89 schreef:
Ja ik vraag dat mij ook wel is af, ik doe dat zelluf( Knipoog ) nooit haha.. Volgens mij is het gewoon typen zonder nadenken Knipoog

Moet dit dan niet eens zijn? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:20

Frans is ook geen verplichte taal hier in Nederland, behalve in bepaalde mate op het VWO. Op de Havo krijg je wel Frans, maar heel veel stelt dit niet voor (tenzij je besluit er examen in te doen).

Daarnaast heeft de Nederlandse taal veel meer binding met de Engelse en de Duitse dan met de Franse, welke weer veel meer binding heeft met bijvoorbeeld Spaans of Italiaans. Niet heel raar dat de meeste Nederlanders het een moeilijke taal vinden dus...

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:36

@nouks: tja eigenlijk gaan we nu offtopic, maar geloof me, ik als belg vind frans ook dé moeilijkste taal.
Voor engels en duits mondeling heb ik schitterende punten, voor Frans mondeling matig.
dat zegt genoeg denk ik, Frans is ook al moeilijk omdat het romaanse taal is, dat ligt niet zo nauw in verband met onze germaanse talen Lachen vandaar dat duits en engels makkelijker ( & mijn mening ) ook leuker is Haha!
Laatst bijgewerkt door laverite op 22-12-06 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:39

MAar dat nederlands lijkt veel op engels en duits. Frans vind ik ook erg moeilijk. In de ardennen spreken ze frans. dat is erg irritant Tong uitsteken

Ik vind trouwens dat msntaal gewoon slecht en irritant is om te lezen. je raakt er aan gewend en dat beinvloed je cijfers op school dan ook vooral. Ik type liever geen msn taal. Maar je neemt het wel heel snel over van anderen,

Irismacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:29

Já er zijn zoveel regeltjes, ik kan ze allemaal niet onthouden.|
Ik probeer zo goed mogelijk Nederlands te typen, maar ik maak ook vast wel eens fouten.

Nouja als het echt niet te erg is erger ik me(?) er verder ook niet aan.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:42

nielsd schreef:
Dat is gewoon 'stoerdoenerij'. Ik vind het persoonlijk heel dom staan.

Dat is het helemaal niet Verward
Het is gewoon even snel typen... of je denkt vooruit... en wilt je ombewust het bijhouden heb ik ook erg,, nu ben ik 12 Nagelbijten / Gniffelen Maar ik begrijp best als mensen dat doen...

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:34

Ik ben 11 jaar, maar iedereen zegt dat ik wel 'volwassen' typ Nagelbijten / Gniffelen ..
Af en toe maak ik ook wel eens typfoutjes, maar dat doet toch iedereen Lachen ?
Ik vind dat er eigenlijk bij horen, ik zie dat eigenlijk overal wel.
Ik typ hoe ik denk dat de woorden horen, en als ik niet te hard op een lettertje tik bijvoorbeeld,
ontstaat er een typfout, en dat gebeurt bij mij wel eens ..
Ook schrijf ik dingen die met een 'd' horen soms met een 't' , en andersom Knipoog .

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:44

@milo: Waar zijn je hoofdletters? En "beantwoort" is toch echt met een "d".... ik zou er in dit topic toch wel een beetje op letten Knipoog

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:05

bonitobol schreef:
@milo: in dat opzicht kan je wel gelijk hebben. Maar als je het dan over de hele grens doortrekt spreken Belgen zowel vloeiend Engels als Frans als Duits. Lachen
En wat je over de Fransen zegt, daar heb je absoluut gelijk in, ik erger me mateloos aan hun gebrekkige talenkennis en hun grote air.

En ik vind trouwens dat jullie Nederlanders een zeer goed Engels accent hebben. Lachen

Weetje hoe het komt dat nederlanders vaak goed engels praten, en fransen niet?
Bij ons is alles ondertiteld, dus ook jongere kinderen krijgen al vroeg andere talen te horen.
In frankrijk en duitsland enzo is veel nagesynchroniseerd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:17

dorothea schreef:
@milo: Waar zijn je hoofdletters? En "beantwoort" is toch echt met een "d".... ik zou er in dit topic toch wel een beetje op letten Knipoog

Dat "beantwoort" was nu net met opzet zo getikt. Knipoog

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:35

En die hoofdletters dan? Ik mag toch aannemen dat een lerares (of Pabo-studente) hierop let....
Maar, even goede vrienden hoor! Haha!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:21

Bijna net zo erg als 'me paard' is toch wel 'men paard'...
Ik verbaas me ook regelmatig over alle taalfouten hier op Bokt, vraag me af of sommige mensen echt niet beter weten.
Misschien wel een leuk topic voor je: viewtopic.php?f=34&t=572955&hilit=

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:33

Wendy schreef:
Is het niet ons pap en ons mam dan? Haha!

Nee, tenminste niet bij ons thuis. Wij spreken ook altijd over ons pa en ons ma. Maar niet op schrift. Het is spreektaal Haha!

Verder begrijp ik uit posts hier dat je voor je naar het mbo gaat al een vervolgschool na de lagere school moet hebben gedaan. Dat zal in de meeste gevallen wel vmbo zijn, vergelijkbaar met de huishoudschool of lts van vroeger. Toch moest je niveau van Nederlands daar ook voldoende zijn.

En na je 16e kun je zó in het mbo stappen? Heb je dan alleen maar lagere school nodig, iedereen is toch leerplichtig tot zijn 16e?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:34

Misser schreef:
Bijna net zo erg als 'me paard' is toch wel 'men paard'...
Ik verbaas me ook regelmatig over alle taalfouten hier op Bokt, vraag me af of sommige mensen echt niet beter weten.
Misschien wel een leuk topic voor je: viewtopic.php?f=34&t=572955&hilit=

Yep, "Update Taalbloopers", de topper van Bokt!! Haha!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 00:02

ik erger me er ook aan..

jij wordt, met een d schrijven. dit is toch de basis van de nederlandse taal? ik als 14 jarige kan me ergeren aan spellingsfouten van volwassenen, en natuurlijk, ik maak ook spellingsfouten, maar niet zoveel als sommigen hier. en is het nou zo'n grote moeite er dan even de spellings controle overheen te halen?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 00:05

Ik erger me vaak aan jouw punten op rare plekken in het midden van zinnen (nu niet hoor Haha! ) of dat je geen hoofdletters gebruikt (niet alleen bij jou overigens Ja). Hoofdletters gebruiken is minder moeite dan een spellingscontrole over je tekst heen te gooien Haha!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 00:17

Ik erger me er ook aan? Scheve mond Ik typ ook best ouderwets, ben 15. Vork
Ik kan er al helemaal niet tegen als mensen zeggen 'hun gaan' of 'hij is groter als mij.' Nagelbijten / Gniffelen

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 00:23

pretletter17 schreef:
Dan zijn we gezellig samen ouderwets Clown (koekjuhhhh Knipoog erbij???)
Ik stoor me er niet echt aan maar ik denk wel dat het een vorm van desinteresse is. Best jammer...
want elke keer als ik zie staan 'me paardje' hoop ik zoooooo dat die mensen nooit in hun sollicitatiebrief gaan schrijven 'ik heb in 2006 me diploma gehaald'..........

Ook de werkwoorden zijn blijkbaar niet interessant, 9 van de 10 keer staat er iets als 'het gebeurD heel vaak...' of 'maar dat wilT hij niet'... Foutloos hoeft helemaal niet, maar zijn die spellingsregeltjes nou ZO moeilijk of is het inderdaad laksheid Verward

Ben het volledig met je eens, de meeste mensen (ja ook ik) willen uit enthousiasme een heel verhaal typen en vergeten daarbij de spellingsregels. spelllingsfouten gebeurD met een D ipv een T, vind ik wel erg storend, ten eerste is dit zowat het eerste wat je leert en ten tweede ziet het er ook gewoon niet uit.
Verder heb ik geen last van 'me paard' oid, maar aan MSNtaal erger ik me mateloos...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 00:44

Taat_ schreef:
Ik ben 11 jaar, maar iedereen zegt dat ik wel 'volwassen' typ Nagelbijten / Gniffelen ..
Af en toe maak ik ook wel eens typfoutjes, maar dat doet toch iedereen Lachen ?
Ik vind dat er eigenlijk bij horen, ik zie dat eigenlijk overal wel.
Ik typ hoe ik denk dat de woorden horen, en als ik niet te hard op een lettertje tik bijvoorbeeld,
ontstaat er een typfout, en dat gebeurt bij mij wel eens ..
Ook schrijf ik dingen die met een 'd' horen soms met een 't' , en andersom Knipoog .

Het gaat hier niet om typfouten die je maakt in je enthousiasme om iets snel te posten.
Het gaat hier om taalfouten die sommige maken en waarschijnlijk ook zo praten.
Alhoewel, ik zal eens opletten of mijn zus die ABN spreekt mij aan een ander voorstelt als :
dat is me zusje, dat is m'n zusje, of dat is mijn zusje.

Trouwens als ik als TS in mijn posts spelling of grammatica fouten maak, dan hoor ik het graag !
Ik wil namelijk nog steeds foutloos kunnen schrijven ookal is het lang geleden dat ik op school zat.

Neem nu de "Veermannetjes" heten ze geloof ik op tv. Volgens mij schrijft die moeder exact zoals ze praat. Volgens mij weet ze niet beter.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 06:52

Ik erger mij er ook aan. Het lijkt dan net wel of het gewoon gemakzucht is en ze dus geen zin hebben om het hele correct gespelde woord te typen. Noem het luiheid, net wat je wilt. Als iemand zo schrijft komen ze op mij over als een heel jong iemand terwijl ze vaak ouder zijn. Dat neemt niet weg dat er ook veel jonge mensen zijn die wel correct ABN typen hoor.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 09:47

Shalimar schreef:
Ik erger mij er ook aan. Het lijkt dan net wel of het gewoon gemakzucht is en ze dus geen zin hebben om het hele correct gespelde woord te typen. Noem het luiheid, net wat je wilt. Als iemand zo schrijft komen ze op mij over als een heel jong iemand terwijl ze vaak ouder zijn. Dat neemt niet weg dat er ook veel jonge mensen zijn die wel correct ABN typen hoor.

Helemaal mee eens, Shalimar. Dan bekijk ik een profiel en dan blijkt dat diegene tegen de dertig loopt....terwijl ik door de tekst vermoedde dat diegene een jaar of twaalf zou zijn.
Maar het is gewoon heel triest gesteld met het niveau van het Nederlands van de meeste mensen tegenwoordig, ook van bijvoorbeeld het onderwijzend personeel.
Voorbeeld: mijn neefje van acht jaar kreeg enige tijd geleden zijn rapport mee. Hierop had de juf nog iets geschreven; met TWEE taalfouten erin. Nu vraag ik je. Als zij (hun voor de meeste mensen Knipoog) het al niet goed kunnen, hoe moeten die kinderen het dan wel goed leren... Huilen