Een vriendin van mij is zwanger! (14jaar) ZE IS BEVALLEN !!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 09:32

Laura schreef:
Citaat:
Het maakt namelijk niets uit of je dat op je 14e, 16e of 30 ste doet! Iemand die 30 is en zijn eerste kind krijgt weet ook niet hoe zij hij/zij op moet voeden, dat doe je op je gevoel.. en met de raad en steun van de mensen om je heen!

Met het grote verschil dat wanneer je 30 bent je een hoop meegemaakt hebt in de wereld en volwassen bent en verantwoordelijkheidsgevoel hebt ontwikkeld. Een 14jarige is nog een kind! Natuurlijk weet je niet meteen hoe je op moet voeden als je je eerste kind krijgt, of je nu 30 of 14 bent, maar je hebt imo een grote voorsprong als je zelf weet wat de wereld inhoudt, en niet alleen ' middelbare school ervaring' hebt.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik ken 14 jarige die het huishouden runnen omdat de moeder ineens kwam te overlijden of ziek werd. Ik ken kinderen die in hun jonge leven meer hebben meegemaakt dan goed voor ze is geweeset. Maar ik ken 30 jarigen die in hun hele leven nooit verder zijn geweest dan het dichstbijzijnde dorp, en niets, maar dan ook helemaal niets van " wat de wereld inhoudt" hebben gezien....

Nogmaals, het is de leveninstelling, en dat is onafhankelijk van leeftijd. Een 14 jarige met de goede instelling komt er wel...

Simone20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 10:53

Citaat:
Met het grote verschil dat wanneer je 30 bent je een hoop meegemaakt hebt in de wereld en volwassen bent en verantwoordelijkheidsgevoel hebt ontwikkeld. Een 14jarige is nog een kind! Natuurlijk weet je niet meteen hoe je op moet voeden als je je eerste kind krijgt, of je nu 30 of 14 bent, maar je hebt imo een grote voorsprong als je zelf weet wat de wereld inhoudt, en niet alleen ' middelbare school ervaring' hebt.

Ben ik het niet mee eens.. als een 14 jarige een kind krijgt is zij niet meer kind.. Ik denk ook dat je al verantwoordelijkheidsgevoel hebt (de meesten dan) en dat alleen maar verder kan ontwikkelen.
Als je een kind krijgt veranderd in één klap je hele kijk op de wereld..ik kan het weten if been there..

Voorbeeld: Ik heb een zus van 32, een schat hoor, maar die heeft een persoonlijkheidsstoornis en daardoor is ze depressief. Ze is recent gescheiden en volgt nu therapie waardoor ze niet fulltime voor haar zoonje van 1,5 kan zorgen.. Ze is daar op dit moment niet sterk genoeg voor, mijn neefje woont op dit moment bij haar ex-man..
Wat ik hiermee wil zeggen= dat het maar net ligt hoe het loopt...Dit meisje van 14 jaar kan zich welleens ontwikkelen tot een supermoeder, lees goed KAN...het hoeft natuurlijk niet..

Ja sorry hoor maar al die vooroordelen...*zucht* dan moet ik gewoon wel in de verdediging schieten.. Haha!

Simone20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 10:55

Cassidy schreef:

Nogmaals, het is de leveninstelling, en dat is onafhankelijk van leeftijd. Een 14 jarige met de goede instelling komt er wel...

Exactly!! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:44

Citaat:
Daar ben ik het niet mee eens. Ik ken 14 jarige die het huishouden runnen omdat de moeder ineens kwam te overlijden of ziek werd. Ik ken kinderen die in hun jonge leven meer hebben meegemaakt dan goed voor ze is geweeset. Maar ik ken 30 jarigen die in hun hele leven nooit verder zijn geweest dan het dichstbijzijnde dorp, en niets, maar dan ook helemaal niets van " wat de wereld inhoudt" hebben gezien....

Ja zulke mensen hebben idd veel meegemaakt en zijn vroeg wijs.
Die mensen zouden idd ook wel een baby op kunnen voeden.
Maar deze mensen hebben op die leeftijd ook zoveel meegemaakt dat ze vaak ook zo verstandig worden dat ze wel nadenken over sex, juist omdat ze veel meegemaakt hebben.
En dat kan ik dan meedelen uit persoonlijke ervaring.
Ik heb door omstandigheden ook geen jeugd gehad, maar daar leer je wel heel nuchter door denken.
Iets wat ik bij het verhaal van dat meisje toch mis.
Anders had ze op zijn minst verteld dat ze zwanger was en zich in het zielknhuis laten contoleren of alles wel goed was, niet echt een volwassen aktie, dus hier betreft het mijn inziens niet om een verstandige, volwassen 14 jarige.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:19

Chrystal-gek schreef:

en dat er nu alleen nog maar positief gereageerd wordt, moet je, denk ik, niet blij mee zijn.

Nee? Waar denk je dat dat meisje meer aan heeft, reacties zoals die van jou, waar continu op wordt gehamerd dat ze zo dom is, of positieve reacties, van mensen die haar steunen, en ervaringen van anderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 17:25

Nou wil ik ook ff zeggen, dat als het een kennis van mij zou zijn irl, dat ik haar wel zou helpen en haar niet meteen voor domme uit zou schelden.
Maar hier op bokt over een totale vreemde zeg ik ook dat ik haar niet volwassen vind met zo'n gedrag.
Ik hoop idd voor haar dat haar omgeving een beetje normaal doet, al kan ze denk ik toch echt wel op flink wat kritiek rekenen.
Maar eigenlijk is dat ook wel weer logisch.
En vooral als ze in een dorp woont zal ze veelvuldig over de tong gaan.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 17:30

Maar door hier op bokt zo over dat meisje te spreken doe je niet alleen haar pijn, als ze het zou lezen, wat niemand weet, maar ook andere mensen. Ik denk dat de meiden die hier hun eigen ervaring hebben neergezet niet echt blij waren met de opmerkingen van 'oh, wat is ze dom...' Ik denk dat ze dat zelf ook wel weet, dat het geen slimme actie was, maar wat is het nut om dat achteraf honderd keer te gaan herhalen? Je kan er weinig aan veranderen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 17:32

Daar heb je gelijk in.
Gebeurd is het toch.
Ik moet ook zeggen over onze mede bokkers die hier hun verhaal hebben gedaan, dat ik daar ook veel bewondering voor heb.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 17:54

Vind ik ook. Laten we hopen dat we over een paar jaar net zo'n bewondering voor dat meisje kunnen hebben!

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 19:18

Verantwoordelijkheid en volwassenheid worden door persoonlijkheid en ervaringen bepaald. Heel veel dingen hangen samen met events. Vele hebben in meer of mindere maten een verband met elkaar. Het is nooit 1 op 1. Het is altijd een combinatie van In dit licht ik denk dat je beter op je dertigste een kind kan krijgen dan op je 15de. Maar ja.

De vorming van het kind in de eerste 6 levensjaren is van zo cruciaal belang dat je wel mag stellen dat als je meer baggage hebt, je dit ook beter en makkelijker kan overdragen aan je kind. Daarom ga ik dus ook mee met.

D'r is niet zoiets als vroeg 'wijs' zijn, dat wordt je met de jaren, doorgaans. Dat je meer meemaakt als de ander en dat dus een invloed uitoefend op je ontwikkeling, dan wil dat nog niet zeggen dat je daar stabieler van wordt. (tuurlijk allemaal uitzonderingen daargelaten, zie hierboven) Het feit dat jullie dan ook niet eens zijn met wat een aantal reakties hierboven staat beschreven, vind ik dan ook bijzonder vreemd. Maar goed.

Eigelijk wat ik wil zeggen: over het algemeen zijn kinderen van 14 nog niet voldoende in staat om een kind op te voeden en zodoende er voor te zorgen dat het kind echt goed terecht gaat komen zonder al teveel problemen en of psychische 'aandoeningen', al is het het gevoel van geluk. Dit kind zal namelijk ook al beginnen met een achterstand en zal pas op latere leeftijd als normaal gaan bepalen wat ze wil en wie ze is. Maaaaaaaar: heel vaak springen de ouders heel goed bij (ondanks de ongewilde extra belasting) waardoor het al gauw een eind goed al goed ervaring wordt.

Stabiliteit, daar draait het om!

BTW: mijn eerdere genoemde stelling staat nog steeds. Heea hang samen met sociale achtergrond opvoeding en scholing. Vraag maar aan elke socioloog. Maar ik mag die dingen niet meer zeggen van BartVB en mijn vriendin, anders krijg ik een ban :-|

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 23:33

Prima schreef:

BTW: mijn eerdere genoemde stelling staat nog steeds. Heea hang samen met sociale achtergrond opvoeding en scholing. Vraag maar aan elke socioloog. Maar ik mag die dingen niet meer zeggen van BartVB en mijn vriendin, anders krijg ik een ban :-|

Belachelijk!!
Ik kom echt uit een goed mileu en dat weet ik van de andere medebokkers die hun verhaal verteld hebben ook!
Je bent echt triest dat je alles en iedereen over een kam scheert maar ach..... Die ban heb je wat mij betreft wel verdiend met je beledigende en kort door de bochte opmerkingen!

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 23:36

rot toch op man, je kan niet eens lezen, ik zeg er dat verbanden bestaan.

Het maakt kennelijk niet uit HOE ik het opschrijf, want zulke reacties krijg je toch wel (vandaar dat ik me er ook niet druk om maakte, maar nu eens niet probeerde kort door de bocht te zijn en het eens genuanceerder uit te leggen). Als je je zo aangevallen voelt, omdat JIJ moet denken dat het van toepassing op jou is, dan denk ik dat je nog niet toe bent aan een kind met zo'n kinderachtige instelling.

daag

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 23:53

Prima schreef:
rot toch op man, je kan niet eens lezen, ik zeg er dat verbanden bestaan.

Het maakt kennelijk niet uit HOE ik het opschrijf, want zulke reacties krijg je toch wel (vandaar dat ik me er ook niet druk om maakte, maar nu eens niet probeerde kort door de bocht te zijn en het eens genuanceerder uit te leggen). Als je je zo aangevallen voelt, omdat JIJ moet denken dat het van toepassing op jou is, dan denk ik dat je nog niet toe bent aan een kind met zo'n kinderachtige instelling.

daag

rot zelf op.... Gaaaap Gaaaap

Ik weet zelf wel of er aan toen ben of niet hoor. Hoef jij je geen zorgen om te maken!
Mijn kind komt niks te kort!
En ik voel me niet aangevallen hoor,maar ik kan er niet tegen dat er altijd zo over gedacht wordt! En zelfs na 3 verhalen van bokkers blijf jij gewoon bij je standpunt! Nou doe maar lekker waar jij zin in hebt, ik geef er niks om! Ik heb mn leven lekker voor elkaar! Ben gelukkig en mijn kind komt er wel!

Daaag Slapen Slapen

Yentl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 00:09

niet zo gek dat je daarvoor een ban zal krijgen,jeetje! Dromen
go jess!! kinderachtige instelling?wat heb jij dan??
met lekker mensen afkraken, en vast blijven houden terwijl hier al verhalen over staan dat het niet met dat nivo te maken heeft!!

verder:
erg zeg voor dat meisje, maarja.. niet slim maar hoe bang zal ze zijn geweest?

Simone20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 00:33

Prima schreef:

Eigelijk wat ik wil zeggen: over het algemeen zijn kinderen van 14 nog niet voldoende in staat om een kind op te voeden en zodoende er voor te zorgen dat het kind echt goed terecht gaat komen zonder al teveel problemen en of psychische 'aandoeningen', al is het het gevoel van geluk. Dit kind zal namelijk ook al beginnen met een achterstand en zal pas op latere leeftijd als normaal gaan bepalen wat ze wil en wie ze is. Maaaaaaaar: heel vaak springen de ouders heel goed bij (ondanks de ongewilde extra belasting) waardoor het al gauw een eind goed al goed ervaring wordt.

Stabiliteit, daar draait het om!

Ik respecteer je mening en zal daarom ook niet in gaan op een aantal dingen MAAR ik vind wel dat je erg snel je conclusies trekt, volgens jou "theorie" is deze moeder al voor dat ze uberhaupt een zoon/dochter heeft gekregen al een slechte moeder.. ik vind dat je daar geen VOORoordeel over mag hebben.. Wij (een aantal hier met een verhaal) hebben geprobeerd uit te leggen dat het ook goed kan lopen!

Als ik goed begrijp uit jou woorden vind je dat een kind van een jonge moeder al begint met een achterstand, dat is namelijk BULLshit (mag dat woord wel?) Hier geld hetzelfde als hierboven plus dat ik van mening ben dat er gezinnen zijn die er veel slechter aan toe zijn (arm, ruzie..enz) waarvan die kinderen misschien wel een achterstand krijgen/hebben.

Stabiliteit daar draait het idd om! Reinheid, regelmaat en rust zeggen ze altijd.. dat dat het belangrijkste is voor een kind... wij als jonge moeders (spreek even voor allemaal, en geloof me ik ken er veeeeel) kunnen die stabiliteit ook geven!

Simone20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 00:36

runningkawa schreef:
Ik moet ook zeggen over onze mede bokkers die hier hun verhaal hebben gedaan, dat ik daar ook veel bewondering voor heb.

Thanks!! Haha!

euumm voel me aangesproken *LOL*

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 08:01

Idd Simone dat is de stabiliteit die een kind zo nodig heeft.Heb trouwens veel bewondering voor die jonge meisjes die met hulp van de ouders en hele goede vrienden de klus zo goed geklaard hebben. Ik hoop ook dat dit jonge meisje de zonodige hulp zal krijgen.

Clautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-02 15:53

Ik heb het nieuws gisteravond gehoord!
Ze is vrijdag bevallen,van een zoon! En hij heet Robin!
Volgens mij is alles wel goedgegaan..
Binnekort meer!!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 15:54

Gaaf, ik hoop dat alles verder goed gaat met moeder en zoon.
Ik wens haar heel veel geluk toe met haar kindje Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 16:01

Nou, ik hoop voor haar dat ze toch blij kan zijn met haar baby. het zal haar allemaal niet meevallen. Probleem is dat ze nog een kind is qua leeftijd: leeftijdsgenoten zijn bezig met heel andere dingen dan zij. Nu wordt ze op een geforceerde manier volwassen. Bij volwassenen hoort ze nog niet, ze is immers nog pas 14. Het zal haar niet mee vallen om ergens ansluss te vinden dus in dat opzicht heb ik het wel met haar te doen. ik hoop dat haar ouders haar goed zullen steunen met alles, en dat ze niet op een dag het gevoel zal krijgen dat ze een stuk jeugd gemist heeft.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 17:22

Clautje schreef:
Ze is vrijdag bevallen,van een zoon! En hij heet Robin!
Volgens mij is alles wel goedgegaan..
Binnekort meer!!

Feleciteer ze maar en wens ze enorm veel sterkte!!!!(want een kind krijgen/hebben is niet nix of je nou 14 of 45 bent, ieder moeder kan een keer last krijgen van de "babyblues" en das heel normaal)
Ik heb gemengde gevoelens bij het lezen van dit topic, ik vindt ook niet zo dat enkel mensen van de lage klassen of hoe je het ook allemaal wil noemen vroeg een kind krijgen...Ik weet niet of ik "mijn" verhaal kan doen want dat heeft die persoon volgens mij niet zo graag, maar ik kan je verzekeren dat ze alsnog is uitgegroeid tot een hele sterke zelfstandige vrouw en ze is absoluut niet dom! (die persoon die ik ken hé, dat meisje waar het hier over gaat ken ik niet)

Als ik het zo lees krijg ik een "raar" gevoel van binnen...stel je voor dat je zelf zwanger bent dan krijg je ook niet graag van die reacties hoe "dom" je wel bent enzo, dat er dat een keer tegen je gezegd wordt kun je wel verwachten maar daar heeft ze uiteindelijk geen bal aan want het is nou toch al gebeurd en ze weet het zelf ook wel ondertussen. Je kunt ze beter sterkte wensen daar heeft dat kind veel meer aan dan van die opmerkingen die overigens langst de ene kant misschien wel waar zijn maar verder gewoonweg nutteloos en enkel maar confronterend en abslouut niet leuk voor de betreffende persoon!
Dat kind weet heus wel dat ze moeder wordt, ze denkt er al 9 maanden over na dus nou kun je ze allemaal beter wat moed inspreken en steunen dan opmerkingen naar der kop liggen gooien die het enkel maar moeilijker maken...Ik denk dat ze haar "lesje" wel heeft geleerd dus sta haar nou maar gewoon bij want het is al moeilijk genoeg (of je nou 14 of 45 bent)

Simone20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 21:37

He wat leuk! Feliciteer haar maar van haar "lotgenoten" Haha! Hoop dat alles goed met haar gaat..Het is niet nix namelijk zo'n bevalling!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 23:24

Heb dit topic net pas ontdekt, vandaar de late reactie Knipoog !

Toevallig hebben we net zo´n "geval" (ik weet, is een domme benaming Scheve mond ) van dichtbij meegemaakt.
De zoon(S.) van mijn man zijn compagnon, had een vriendinnetje, net 13 jaar, met een babytje van 4 maanden. (Hij is NIET de vader van dat kindje!!!).

Op de konfirmation van S., was dat meisje er ook, samen met haar babytje en haar ouders. Ik heb toen lang met haar moeder zitten praten.

Het meisje had ook een ouder vriendje (17) en is toch wel min-of-meer onder druk met die knul naar bed geweest. Toen ze niet ongesteld werd, heeft ze het, na een beetje aandringen van de moeder, opgebiecht en is ze met haar moeder naar de gyneacoloog geweest, die een zwangerschapstest én een echo gemaakt heeft, beide negatief!
Na een half jaar !!! moest de moeder voor contrôle naar de gyn. en het meisje zei dat ze mee ging, omdat ze zo´n "raar" gevoel in haar buik had! 8 Weken later lag het resultaat van het "rare gevoel" naast haar in het kraambed!
Ook zij doet geen "lage" opleiding (havo) en komt zéér zeker niet uit een a-sociaal gezin! Intedendeel, ik heb die mensen leren kennen als hele lieve, warme, hartelijke mensen, die er alles aan doen, om hun dochter des-ondanks zo´n "normaal" mogelijke jeugd te geven en de baby als een gelukkig kind te kunnen laten opgroeien!
Als zij naar school gaat, zorgt haar vader voor Leonie en werkt haar moeder,´s middags doen ze het omgekeerd, als het meisje haar huiswerk moet maken. Door de week, staat haar vader (de trotse opa!) ´s nachts op, als ze een flesje moet hebben. In het weekend en in de vakanties, zorgt ze zelf volledig voor haar kindje (haar ouders geven haar ook de gelegenheid om lekker met haar vriendinnen dingen te kunnen gaan doen Knipoog !)
Het kindje was idd niet gepland, maar in dit gezin zeker niet ongewenst Lachen ! Wel voeden ze het kindje zo op, dat ze weet wie haar mama is, en wie de opa en oma zijn!

Als dit mijn kind zou gebeuren, zou ik zéér zeker ook geschokt zijn, dit is niet direkt hetgene wat je je kind zou toe wensen! Als de mogelijkheid van abortus nog bestaat (en daar ligt VOOR MIJ de grens bij 12 weken), zou ik daar toch echt wel voor pleiten! Maar het zou 100 % zeker weten, geen reden zijn om mijn kind de deur te wijzen!

Het is o zo gemakkelijk om te oordelen over een ander! Ook dit meisje was goed voorgelicht en toch is het gebeurd Verdrietig ! Ik weet ook nog wel van mezelf dat ik op die leeftijd dacht dat ik zo´n hoop wist! Nou... mooi niet dus Scheve mond ! De een maakt fouten die de andere nooit zou maken, maar je kan nooit bij de ander in z´n hoofd kijken! Iedereen doet (of heeft gedaan) wel eens dingen waarbij de ander alleen nog maar zo kan doen! Maar dat is imo nog geen reden om zo erg over zo´n meisje heen te vallen Verdrietig !

Clautje, ik wens je vriendin in iig veel geluk voor de toekomst en natuurlijk ook voor haar kindje en haar ouders!
Laatst bijgewerkt door Sterre op 06-06-02 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 23:55

Clautje schreef:
Ze is vrijdag bevallen,van een zoon! En hij heet Robin!Volgens mij is alles wel goedgegaan..
Binnekort meer!!

Leuke naam......... Schijnheilig

Feliciteer haar maar van mij!
Inmiddels zoveel reacties die eigenlijk ver van het oorspronkelijke topic weglopen, maar hoe heeft (of gaat) ze het allemaal regelen?
Gaan de ouders het kind opvangen? Of stopt ze met school?

Vergeef me als het dubbele vragen zijn.... Haha!