Universiteit en een paard hebben..?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loesss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 16:07

Ok Ik geloof dat ik ergens langs gelezen heb.... Maar ja goed tis gewoon eigenlijk een onwijs luxe probleem...

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 20:36

Vonnie84 schreef:
wizewo schreef:
Krijgt ineens een ingeving(heb niet alles gelezen en weet niet of het al gezegd is): Kan je geen bijrijder die de stalling(of wei met stal) meebetaalt zoeken in Tilburg of omstreken en hem in het weekend lekker weer naar huis meenemen? Of een wei delen met iemand daar in de buurt?

Dat gaat ook niet lukken, want dan staat de vrachtwagen constant in Tilburg. Wat als er dan iets met mijn paard is (DA)? En ik heb 1 keer in de twee weken les op lokatie, dus heb ik ook de vrachtwagen nodig. En als het slecht weer is, ga ik met de vrachtwagen naar een binnenbak.

En in het begin werd gezegd van: kan je zus em dan niet rijden/longeren.
Zoals lenn al zei: ik kan Tycho niet zo goed rijden. Maar het belangrijkste is: ik heb daar echt geen tijd voor. Ik mag echt in m'n handjes klappen als ik voor 23.00 in bed lig (wat de laatste 2 maanden dus al niet gelukt is). Dus dat gaat ook niet lukken.

Bovendien wil ik niet de dupe worden van mijn zusjes leven zeg maar. Als het voor even is, geen probleem. Maar we spreken hier over een jaar of 6/7.

Je geeft eerst aan dat ik hem niet daar kan stallen, en dan zeg je dat je het niet leuk vindt om hem te verzorgen. Wat moet ik dan, weet jij iets beters? Misschien hadden we die oude vrachtwagen moeten houden.

@ Josa: hoezo luxeprobleem?

trisca

Re: Universiteit en een paard hebben..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:49

Ik ben 5e jaars Medische Biologie en heb in januari mijn eigen dressuurstal opgezet. Zelf kon ik gelukkig thuis blijven wonen en later heb ik met mijn vriend een huis gekocht.
Wat ik heb geleerd: waar een wil is is een weg. Tijdens het 2e jaar heb ik 3e fase ORUN en 3 paarden rijden kunnen combineren met mijn studie. Biologie is een zware studie, maar als je goed leert plannen is er wel een manier.

Ik hoop dat je alles op een rij kan krijgen, en als ik je kan helpen stuur me dan maar een pb

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:09

wizewo schreef:
Ik studeer geneeskunde, heb mijn paardje thuis staan en heb ong 2 uur reistijd...Ik vertrek als het nog donker is en kom aan als het alweer donker is.(lange dagen zijn zwaar irritant zo in de winter)

Beetje of topic hoor, maar was benieuwd waar je Geneeskunde studeert...

Loesss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:45

Niet rottig bedoeld, maar Luxe-probleem als in... je magb lij zijn dat je ten eerste een paardje hebt, maar dat bedoelde ik niet.

Luxe probleem zo van: ik wil en mijn paard en mijn studie en mijn eigen bak en mijn paard bij mijn ouders... ik bedoel misschien moet je dan wat opgeven.... zoals bijvoorbeeld eigen bak...

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 00:27

Nee.. ik wil mijn paard niet per se bij mijn ouders.. maar het lijkt me nu even het beste. Maar goed ik begrijp toch wat je bedoelt

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:19

Heb niet alles gelezen, alleen jouw verhaal eigenlijk Lenn...

Maar goed. Ik kan je alleen vertellen hoe ik het doe.

Ik studeer rechten, vierdejaars (dubbelstudie nederlands-notarieel).
Het is geen geheim dat je daarbij minder contacturen hebt dan bij bijvoorbeeld geneeskunde. Dat scheelt, veel kan ik in avonduren doen.

Daarbij heb ik twee baantjes. Eén op de universiteit, ik werk op de donderdag als student-assistent, en op vrijdag werk ik als schoonmaker in de ochtenduren. Bovendien heb ik nog een veeleisende leerlinge (grapje, maar af en toe is het toch wel handig als je even met haar meekijkt!)

Ik rijd twee paarden (ze staan bij mijn ouders) en ik doe ook alle verzorging (muv voeren in de ochtend en als ik weg ben) zelf.

Ook woon ik een paar dagen per week op mijn kamer.

Daarbij train ik zo'n drie keer fanatiek voor stijldanswedstrijden.

Dit alles valt allemaal in te plannen, omdat ik dat zo graag wil. Ik lig nooit voor half twaalf in bed en sta vroeg op voor de eerste colleges. Ik lees tussen de tentamens door alleen het noodzakelijke. Door mijn baantje op de universiteit ben ik toch wel redelijk op de hoogte.
Mijn wedstrijdpaard rijd ik bijna iedere dag. Ik kan hem niet door een ander in de bak laten rijden. Wel vraag ik soms iemand om er een buitenritje mee te maken. Op dinsdag of donderdag rijd ik hem meestal niet, dat lukt vaak niet. Iedere week skip ik wel één college, dit doe ik al vier jaar lang en ik red het makkelijk dus dat levert geen problemen op. Mijn driejarige rijd ik zo'n drie keer in de week.

Ik zou je aanraden iemand te vinden die er een bosritje op kan maken ofzo. Dan staat ie niet helemaal stil en dan kun jij, als je thuis bent, er ook echt stevig mee aan de gang. Ook zou ik in Tilburg in de avonduren een baantje zoeken om je instructrice van te betalen.
Het moet kunnen, maar houd er rekening mee dat je zowat geen avond meer vrij zult hebben. Ik heb het er voor over, maar ik denk dat velen gruwelen van mijn leven.

O ja, ik heb nog wel een sociaal leven, maar dat vind voornamelijk plaats tijdens één van bovengenomede activiteiten.

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 13:57

haha wow.. knap dat je dat zo kan! Nouja ik zie wel hoe het gaat lopen.. ik denk dat het ook zoiets zal worden..

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:51

Hai hai,
Het is een tijdje geleden dta je dit topic hebt geplaats....ik weet niet of je al een oplossing hebt Maar misschien is dit wel iets.

Mijn paard staat op een stalling waar ze iedere dag buiten komt en 's avonds binnen. Eten en drinken als zit er in en op. Daarnaast voeden ze de paarden daar ook op, geven ze les, richten ze ze af enz enz..... En voor zover ik weet voor een redelijke prijs.

O, ja handig om te weten, die stalling is in de buurt van Veldhoven. Als je wil en mij ook goed en aardig vindt wil ik je paard ook wel af en toe rijden.

Lijkt het je wat of wil je meer info ....pm me dan effe.

Suc-6 want het is een KLOTE situatie waar je in zit, je heb t er niets aan, want je wist dat al, maar wil effe zeggen dat ik je bergijp zoals de rest ..

Ik hoor het wel.

ikke17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:56

Tja en toch zou ik hem meegeven als Deurne paard, hij krijgt een goede verzorging,leert veel etc. Elke dag ana het werk. Ok'e geen weidegang, maar er zijn ook meer mensen die dat niet hebben. Ik denk dat dit de ideale oplossing voor je zou zijn eerlijk waar!

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:02

Hai hai, ik heb ook alleen het verhaal van lenn gelezen en dit is wat ik weet .......

Mijn paard staat op een stalling waar ze iedere dag buiten komt en 's avonds binnen. Eten en drinken als zit er in en op. Daarnaast voeden ze de paarden daar ook op, geven ze les, richten ze ze af enz enz..... En voor zover ik weet voor een redelijke prijs.

O, ja handig om te weten, die stalling is in de buurt van Veldhoven. Als je wil en mij ook goed en aardig vindt wil ik je paard ook wel af en toe rijden.

Lijkt het je wat of wil je meer info ....pm me dan effe.

Suc-6 want het is een KLOTE situatie waar je in zit, je heb t er niets aan, want je wist dat al, maar wil effe zeggen dat ik je bergijp zoals de rest ..

Ik hoor het wel.

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 15:26

Helaas.. Ik heb besloten om hem te gaan verkopen..

Exit13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:37

@Lenn, jammer en sterkte ermee!

Maar ik denk wel dat het een goede keuze is. Je kan dan nu lekker van het studentenleven genieten zonder steeds rekening te houden met je paard en je steeds af te vragen of hij wel genoeg aandacht krijgt etc.
Ik rij voor andere mensen af en toe 2 paarden, maar eigenlijk heb ik daar steeds minder tijd voor sinds ik op kamers woon.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:14

ah wat zonde zeg, maar wel een verstandige keuze

en ik ga bijna twijfelen,..maar wil mn eigen zwarte paardje toch ook nog niet wegdoen...al vind ik tycho nogsteeds erg gaaf!

sterkte ermee!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:15

Had ik de centjes maar
Tycho is zo gaaf!!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:20

haha Tycho heeft dus meer fans hier op bokt
als m zwartje nou te klein bleef had ik een goede reden...maar die gaat al aardig richting 1.70 en is nog overbouwd, anders had ik kunnen zeggen dat ik een groot paard nodig had, en groot is Tycho wel
maar ik weet zeker dat je een fijn nieuw baasje voor hem kan vinden!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:26

Ik vond Tycho al gaaf toen hij niet eens van Lenn was

Zanda verkopen is ook een optie, maar die is ook al zo lief

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:33

Jeetje wat een beslissing.... dat zal wel zwaar op je maag vallen....

Toch vind ik het vrij moedig.
Ik ken het probleem, ik heb in mijn 1ste jaar van geneeskunde mijn paard op een manege gehad, wat totaal niet beviel. Ik had het druk met mijn studie en met mijn paard, en daarnaast ook nog een stal vol met heel veel nieuwe mensen en een hoop drukte. Zo dachten mijn paard en ik er beide over. Kon wel elke dag rijden, maar het was zo'n hectiek, dat ik er niet meer van genood, en hij ook niet.
Ook leverde het vaak stress op omdat ik hem geen dag in zijn hok daar wilde laten staan, en als ik niet kwam dan keek niemand naar hem om.

Toen heb ik besloten mijn paard bij mijn ouders neer te zetten, en in de winter periode 4 dagen te rijden en in de zomer-periode wat actiever te rijden vaak 5 dagen per week.
Door omstandigheden heb ik zeker 5 jaar geen wedstrijden kunnen rijden, vanwege persoonlijke omstandigheden en een operatie van mijn paardje.
Nu loop ik co-schappen en heb ik besloten om mijn paardje fanatiek te trainen dat betekend 5- 6 dagen in de week, de dagen dat ik niet kan gooit mijn vader hem los in de bak, en krijgt hij zijn beweging.
Ik ben blij dat ik mijn paardje niet verkocht heb, al waren er vele moment daar dat ik er toe in staat was....
Maar ik heb zo'n binding met Olivier, dat heb ik met geen enkel paard.
Dus als je nog enigszins twijfelt, moet je misschien wel je doel aanpassen, paardrijden op een minder actief pitje.
Want in het weekend ga je toch naar huis toch??? Vrijdag, Zaterdag en Zondag en 1 dagje erbij naar huis toe moet toch lukken.....zo heb ik het ook in mijn eerste jaren gedaan....
In de loop van je studie-tijd ga je steeds makkelijker om met je studie.
Ik ben nog steeds heel erg blij dat ik hem niet verkocht heb, zeker als ik me bedenk hoe gelukkig en hoe erg ik genoot in de weekenden als ik op zijn rug zat.
Denk goed na bij de beslissing die je neemt, maar volgens mij heb je dat al gedaan....Tis een lastige keuze....
maar dacht schrijf toch mijn persoonlijke ervaring op....
Als je er behoefte heb om er eventueel met mij over te babbelen kan je me altijd pb-en

Girley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:44

Sterkte!!
Je kunt natuurlijk nog altijd een uurtje op maandag komen lessen bij Cave Ne cadas

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:53

Ik ben in het eerste jaar van mijn studie gestopt met rijden en ik kan je vertellen dat ik hier nog elke dag spijt van heb. Ik ben dan ook rigoreus helemaal gestopt met rijden omdat ik vond dat ik te weinig tijd overhield voor andere dingen. Ik was Z2 met mijn pony en M1 met haar dochter. Nu had ik niet op haar door kunnen rijden ivm overgang paarden etc. maar toch. Ik heb een ontzettend leuke studietijd gehad, maar toch heb ik spijt. Toen kon ik goed rijden, nu bak ik er niks meer van en ben echt het gevoel kwijt.
Terwijl ik toen dacht dat het me niet zou lukken met studeren etc. lukt het me nu wel. Ik werk gewoon een volle week en rij 1,5 paard (merrie is net bevallen). Ik denk dat ik toen niet zo druk was als nu misschien een keer 30 uur besteedde aan me studie en verder niks bijzonders. Nu woon ik samen heb een volle baan rij binnenkort weer 2 paarden.
Ik snap dat je ook nog met de reistijd enzo zit, maar ik zou het toch eerst proberen. Lukt het echt niet dan kun je altijd nog verkopen...

Loesss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:56

Hmm Lenn, niet leuk om te lezen! Veel sterkte ermee, jammer dat je geen gepaste oplossing hebt kunnen vinden...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:01

Hmmmm.... ik heb 4 jaar lang geprobeerd een universitaire studie, werk en paardrijden te combineren (en een sociaal leven is ook best leuk )...... ondertussen ben ik tot de conclusie gekomen dat als ik die studie niet alleen wil volgen, maar ook daadwerkelijk af wil ronden (met goed gevolg), ik concessies zal moeten doen op andere fronten. Nog steeds heb ik spijt als haren op m'n hoofd dat ik niet eerder ben gestopt met paardrijden!

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:04

Derma schreef:
Ik snap dat je ook nog met de reistijd enzo zit, maar ik zou het toch eerst proberen. Lukt het echt niet dan kun je altijd nog verkopen...

Dit topic is in november vorig jaar gestart, de TS heeft het dus al een tijdje geprobeerd

TS, ik kan me voorstellen dat het een lastige beslissing voor je is geweest. Heel veel succes met het vinden van een fijne nieuwe baas voor Tycho en natuurlijk met je nieuwe studie volgend jaar Ik ga dezelfde studie doen maar dan in Amsterdam

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:06

Lenn schreef:

Gaat onze deal niet meer door?

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:07

talented schreef:
Lenn schreef:

Gaat onze deal niet meer door?

Blijkbaar niet .