uitslag MRI: Hernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: uitslag MRI: Hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:26

Bedankt voor je antwoord nickyu.
Volgens mij is het wel iets anders wat jij had dan wat ik heb. Alhoewel ik zelfs niet eens weet wat ik aan m'n si gewrichten heb.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:05

Cowgirl schreef:
Omdat bij mij de klachten nog wel eens opspelen denk ik zelfs dat ie niet helemaal weg is.
Wat dat betreft zou ik best nog wel eens een mri willen laten maken...gewoon om te zien of ie nu echt weg is

Verder is het zo dat elke patient weer anders is en zo is iedereen ook gebaat bij een bepaalde behandeling.

Hebben jullie (ex) patienten nu ook meer last vanwege de kou?
Ik merk dat ik nu wel stijver wordt.

Bij mij wordt alles stijver, ook mijn vingers en dat is nog wel eens heel irritant.

Ben zelf al 100den keren gekraakt maar het helpt niet veel en ik denk dat ik dat niet meer doe. Verder word ik behandeld met een soort apparaat met magnetisme en ik krijg nu shiatzu. Het helpt allemaal even, maar ik geloof niet dat het helemaal goed komt. Maar zolang het allemaal 'even' helpt ben ik ook al heel tevreden!

Dat been is trouwens nog mijn minst vervelende probleem. Ik heb al een paar jaar een ontsteking in mijn rechterarm die maar niet weg wil. Een paar jaar daarvoor heb ik aan diezelfde arm rsi in de ergste fase gehad en sindsdien is die arm één grote ellende. Maar de ene dag gaat het redelijk goed en de andere dag is het slecht (vandaag heb ik een goede dag! ). Ook heb ik altijd pijn in mijn nek en bovenin mijn rug. Eigenlijk een soort whiplash klachten. De ene dag gaat ook dit goed en de andere dag is het ellende en ben ik misselijk van de pijn. Ondanks dat ik dan weet dat ik beter even kan liggen, ga ik toch gewoon door. Heb een hekel aan nietsdoen. Ook autorijden is dan soms heel pijnlijk, ik weet dan gewoon niet hoe ik moet zitten en mijn hoofd moet houden. Ik denk trouwens wel dat al die klachten met elkaar samenhangen.

Om het feest compleet te maken heb ik ook al meer dan 10 jaar een spastische darm en regelmatig hartkloppingen (hoewel dit de laatste maanden wel redelijk goed gaat *afkloppen*). Maar deze problemen zijn volgens velen een uiting van stress en misschien worden die lichamelijk dingen daar ook wel door versterkt. Heel veel dingen zitten immers toch 'tussen je oren'.

Gelukkig heb ik nergens last van als ik op een paard zit!
Het is allemaal geen wereldprobleem, maar soms word je er gewoon even moedeloos van en zou je willen dat het kon worden opgelost. Heb ook al meerdere dingen geprobeerd, zoals fysio en acupunctuur.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 18:08

nickyu schreef:
dat bedoel ik dus , maar nu het een naampje heeft gaat het leven ook door en wees eens eerlijk , denk je altijd goed na hoe je iets oppakt >? stofzuigt>?iets uit de hoge kast pakt? loopt? gaat zitten ? staan?

Nee

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 18:10

Cowgirl schreef:
Citaat:

Hebben jullie (ex) patienten nu ook meer last vanwege de kou?
Ik merk dat ik nu wel stijver wordt.

Ja dat heb ik ook! omdat ik het snel koud heb 'slaan mijn spieren vast' of iets dergelijks.

Maar volgens mij is dat toch ook een reuma kwaal, dat je met kou meer last hebt?

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 18:41

Ik heb het ook even behoorlijk aan mijn rug...
Er viel vanmorgen een tamelijk zware aanhanger bovenop mijn rug net boven mijn bekken ong. Doet echt behoorlijk pijn! Nog steeds.
Nog iemand tips?

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 18:45

Frank schreef:
Ik heb het ook even behoorlijk aan mijn rug...
Er viel vanmorgen een tamelijk zware aanhanger bovenop mijn rug net boven mijn bekken ong. Doet echt behoorlijk pijn! Nog steeds.
Nog iemand tips?

zo dat is niet zo lekker! ben je er mee naar de dokter geweest? is best gevaarlijk hoor zo boven je bekken!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 18:54

Ik hou niet zo van dokters...
Heb mijn huisarts bijv. als sinds de laatste klas basisschool al niet meer gezien

Ik kijk wel even of het minder wordt, kijk Linet even lief aan en laat het haar eruit knijpen
Het is niet pijnlijker geworden trouwens. Het is nog wel rood en opgezwollen. Heb nu een J.Lo kont! Naja, maar dan minder!

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 19:08

Frank schreef:
Ik hou niet zo van dokters...
Heb mijn huisarts bijv. als sinds de laatste klas basisschool al niet meer gezien

Ik kijk wel even of het minder wordt, kijk Linet even lief aan en laat het haar eruit knijpen
Het is niet pijnlijker geworden trouwens. Het is nog wel rood en opgezwollen. Heb nu een J.Lo kont! Naja, maar dan minder!

Ken dat, mijn vriend gaat ook nooit naar de dokter..maar als t echt zo pijn doet, en je kont is ineens veel groter zou ik het wel ff in de gaten houden

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 19:09

Ach, dat van die kont valt wel mee.
Maar het klonk zo grappig. Eigenlijk is het er best een stuk boven.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:20

des te meer reden om t toch ff te laten checken

als tip PROPOLIS

even langs de imker en propolis zalf halen
dun op (laten ) smeren en morgen is de zwelling zeker gehalveerd

is het dan nog dik , naar de huisarts ! want dan klopt er meer niet

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:53

Hei ik zie dit topic nu pas. Helaas heb ik ook een hernia. In dit voorjaar had ik ontzettend last van lage rugpijn. Soms was het even minder en dan kwam het weer in alle hevigheid terug. Naar de huisarts, die vertelde dat het wel meeviel maar verwees me toch door naar de fysio. Daar loop ik nu al maaaaaanden. Ik krijg steeds oefeningen om te doen. Ik ben een hele tijd niet kunnen gaan werken. In die tijd heb ik veel gewandeld en gezwommen. Nu heb ik in ieder geval minder last van uitstraling naar mijn been. Maar ik ben echt zo stijf als een plank. Bij het opstijgen (bij paardrijden) moet de beugel in de langste stand. en dan kom ik er pas op. Veters strikken e.d. is een ramp. Ik heb dan echt ontzettende pijn in mijn onderrug. Volgens mijn fysio is dit littekenweefsel. Hij weet het nu ook niet meer en raadde me chiropractor of accupunctuur aan....tja ik weet het ook even niet meer. Op het moment ben ik wel weer hele dagen aan het werk....alleen doe ik aangepast werk het schiet gewoon bij mij ook niet zo op. Wel goed om te lezen dat ik niet de enige ben. En als ik de andere verhalen zo lees vallen mijn klachten nog reuze mee. Ik kan wel fietsen en wandelen enzo.

@Frank, beterschap met je rug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:54

ik heb ook meer last als het kouder wordt, komt vooral omdat mijn spieren versteend zijn in mijn rug, en de doorbloeding ook niet of nauwelijks aanwezig is, dit weer omdat ik al bijna 6 jaar met deze ellende loop (9 operaties inmiddels). nu ga ik donderdag weer voor enkele dagen in het gips en er is een botscan gemaakt gisteren. hoop dat er nu weer wat uitkomt, zo kan ik niet leven.

(heb 2 hernias gehad en 1 gebroken tussenwervelschijf, de boel is vastgezet met koontjes, schroeven en platen).

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:05

Steekt hand op, alleen ben ik onder behandeling in de Maartenskliniek en gaat het wonder boven wonder steeds beter. Ik heb een stam cel injectie gehad en daarmee hebben ze de kapotte tussenwervel proberen te maken. En met resultaat ik zit sinds kort weer op mijn paard en ben bijna pijnvrij!!
5 december heb ik mijn 3e en hopelijk laatste mri scan om te zien hoe ver de tussenwervel nu is gegroeid.

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:15

Fijn dat het helpt zeg.

Wordt die stamceltherapie eigenlijk vergoed door je verzekering?

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 19:09

zoefie schreef:
Hei ik zie dit topic nu pas. Helaas heb ik ook een hernia. In dit voorjaar had ik ontzettend last van lage rugpijn. Soms was het even minder en dan kwam het weer in alle hevigheid terug. Naar de huisarts, die vertelde dat het wel meeviel maar verwees me toch door naar de fysio. Daar loop ik nu al maaaaaanden. Ik krijg steeds oefeningen om te doen. Ik ben een hele tijd niet kunnen gaan werken. In die tijd heb ik veel gewandeld en gezwommen. Nu heb ik in ieder geval minder last van uitstraling naar mijn been. Maar ik ben echt zo stijf als een plank. Bij het opstijgen (bij paardrijden) moet de beugel in de langste stand. en dan kom ik er pas op. Veters strikken e.d. is een ramp. Ik heb dan echt ontzettende pijn in mijn onderrug. Volgens mijn fysio is dit littekenweefsel. Hij weet het nu ook niet meer en raadde me chiropractor of accupunctuur aan....tja ik weet het ook even niet meer. Op het moment ben ik wel weer hele dagen aan het werk....alleen doe ik aangepast werk het schiet gewoon bij mij ook niet zo op. Wel goed om te lezen dat ik niet de enige ben. En als ik de andere verhalen zo lees vallen mijn klachten nog reuze mee. Ik kan wel fietsen en wandelen enzo.

@Frank, beterschap met je rug

hai hai
ik vind de reactie van je fysio wel wat vreemd, hij kan je beter terugsturen naar de huisarts met de melding dat hij een hernia verdenkt en dat de huisarts je naar de neuroloog doorverwijsd voor een scan. Littekenweefsel vind ik ook vreemd, want volgens mij heb je dat alleen na een hernia operatie. (een vriendin van mij tenminste wel)
sterkte i.i.g.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:23

Citaat:
Maar ik ben echt zo stijf als een plank. Bij het opstijgen (bij paardrijden) moet de beugel in de langste stand. en dan kom ik er pas op.

Is het gek dat ik soms niet snap dat mensen gewoon door blijven rijden?
Paardrijden blijft belastend voor je rug..hoe je het went of keert.

En hoe reageert de werkgever erop?
Toen ik me ziekmelde met mijn rug heb ik niet meer gereden totdat ik bijna weer aan het werk kon(dat was 8 maanden later).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:41

Cowgirl schreef:

Ik snap juist weer niet dat mensen stoppen met rijden vanwege rugklachten (tenzij de klachten echt te ernstig zijn, dan begrijp ik ook wel dat je even niet op een paard gaat zitten).

Beweging en ook paardrijden is vaak juist heel erg goed voor je rug. Toen ik die hernia had, mocht ik weer gaan rijden vanaf het moment dat ik erop kon komen en niet te veel pijn meer had onderweg.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:21

Ik was gestopt met paardrijden omdat mijn merrie nogal pittig was. Ik heb toen een wat oudere fokmerrie gekocht en na de eerste buitenritjes met haar knapte mijn rug heel erg op! Alleen een bok of een springles kan wel wat rugpijn veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:22

ik ben het eens met [***] en ccccorine, ik rijd ook zeer weinig maar weet van mijn chirurg dat het goed is voor je rugspieren, de balans van je rug, nou moet je natuurlijk niet overdrijven met elke dag trainen, ik rijd hooguit 2x per week een blokje om met mijn merrie (die ook giga-heet is al 16 jaar hahaha), meer kan ik ook helaas niet. ik voel ook dat het goed is voor mijn spieren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:03

De meeste mensen die weer rijden weten precies wat er aan de hand is.
Maar wat ik begreep uit het verhaal van zoeffie is er bij haar nog geen diagnose gesteld.

Ik vond op een paard zitten ook erg verlichtend..ik kon beter rechtop zitten en ik voelde ontspanning in mijn spieren.
Maar ik had niet zo'n lekkere werkgever(ze bespioneerde me zelfs) dus bleef ik maar van het paard af.

Ong 6 weken na mijn ontslag uit het ziekenhuis kreeg ik fysio waar ik niet tegen kon. De klachten kwamen steeds terug.
Toen ben ik maar gestopt met fysio en thuis oefeningen. 2 weken later reed ik weer en had ik een heel verbaasde fysiotherapeut...die wou niet geloven dat het goed ging

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:27

paardrijden is goed voor de balans van je rugspieren, maar niet overdrijven zoals ik al zei... meestal voel je zelf hoever je kan gaan.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:56

Cowgirl schreef:
Citaat:
Maar ik ben echt zo stijf als een plank. Bij het opstijgen (bij paardrijden) moet de beugel in de langste stand. en dan kom ik er pas op.

En hoe reageert de werkgever erop?
Toen ik me ziekmelde met mijn rug heb ik niet meer gereden totdat ik bijna weer aan het werk kon(dat was 8 maanden later).

ik heb nu een paar dagen niet gereden , eerst door tijd gebrek (2 dagen) en daarna omdat ik ff niet goed tillen kon (zadelen) totaal 4 dagen niet gereden en wel uren in de auto gezeten en in een verkeerde houding op een bed gelegen (onderzoek ziekenhuis , kon helaas niet anders )

met het gevolg dat mijn hernia nu dus weer opspeelt , uitstraling naar mijn been , lekker hoor ..probeer morgen iemand te strikken om even mijn paard voor me te zadelen en tja kom er nu ook niet zo op dus de stoel gaat mee

en nu maar hopen dat ik op de stoel kom en beter nog mijn been over het zadel krijg en belangrijkste mijn paardje rustig is!

zolang ik iig om de dag ff stap heb ik nihil klachten

maar nu verga ik weer .. heb mijn fisio (mijn paard dus )weer veel te lang niet gezien

ik begrijp erg goed waarom mensen met rugklachten JUIST WEL blijven rijden

nee intensief trainen zit er echt niet meer in..maar mak an hobbellen wel

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:28

Nee, inderdaad intensief rijden zit er niet in. Ik maak alleen buitenritjes aan een vrij lange teugel en dit gaat in principe goed (zo lang ik niet hoef te bukken voor een takje of zo) maar ik ben als de dood voor een bok Gelukkig doet mijn paardje dit niet zo maar. Ik heb wel het idee dat bewegen goed voor de rug is. Met name bij niet te lange stappartijen voel ik dat mijn spieren in de rug een beetje ontspannen. Het voelt in ieder geval wel goed (tja, en hoeven uitkrabben e.d. zit er ook niet in) Mijn fysio heeft bij mij vastgesteld dat ik een hernia heb, maar er zijn geen foto's gemaakt. Hij heeft me ook niet doorgestuurd naar een neuroloog. Ik kan ik principe ook nog gewoon alles (op bukken enzo na) alleen de uitstraling in mijn been zit er nog. (en vaak kramp e.d. in mijn bekken of bil) maar goed, volgens de fysio moet het met oefeningen overgaan.
Hij vond het geen goed idee om naar de "kraker'" te gaan. En heeft me nu doorverwezen naar een accupuncturist (ik ben eens benieuwd, maar verwacht er zeker geen wonderen van)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:42

zoefie schreef:
Nee, inderdaad intensief rijden zit er niet in. Ik maak alleen buitenritjes aan een vrij lange teugel en dit gaat in principe goed (zo lang ik niet hoef te bukken voor een takje of zo) maar ik ben als de dood voor een bok Gelukkig doet mijn paardje dit niet zo maar. Ik heb wel het idee dat bewegen goed voor de rug is. Met name bij niet te lange stappartijen voel ik dat mijn spieren in de rug een beetje ontspannen. Het voelt in ieder geval wel goed (tja, en hoeven uitkrabben e.d. zit er ook niet in) Mijn fysio heeft bij mij vastgesteld dat ik een hernia heb, maar er zijn geen foto's gemaakt. Hij heeft me ook niet doorgestuurd naar een neuroloog. Ik kan ik principe ook nog gewoon alles (op bukken enzo na) alleen de uitstraling in mijn been zit er nog. (en vaak kramp e.d. in mijn bekken of bil) maar goed, volgens de fysio moet het met oefeningen overgaan.
Hij vond het geen goed idee om naar de "kraker'" te gaan. En heeft me nu doorverwezen naar een accupuncturist (ik ben eens benieuwd, maar verwacht er zeker geen wonderen van)

dit klinkt me allemaal zo bekend, idd stappen gaat goed, soms een stukje draf, ik ben ook bang voor een bokje maar gelukkig doet mijn paard dat nooit. een kraker heeft bij mij de boel verpest, niet doen dus is mijn advies.
ik zit op dit moment na 9 operaties in het gips van mijn bovenlichaam tot mijn rechter knie, waarschijnlijk is mijn laatste operatie niet goed gelukt, dat blijkt uit het feit dat de pijn zakt nu ik in het gips zit....operatie nr. 10 komt eraan? heb ook 2 botscan`s gehad, 8 november hoor ik de uitslagen....houd mn hart vast....ik duim voor mezelf dat er nu eindelijk iets kan gebeuren dat ik van die vreselijke pijn af ben waar ik al 6 jaar mee loop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:57

phannie schreef:
paardrijden is goed voor de balans van je rugspieren, maar niet overdrijven zoals ik al zei... meestal voel je zelf hoever je kan gaan.

Mee eens.
Maar wat is overdrijven? Overdrijf je bijvoorbeeld als je dagelijks een rustig boshobbelritje maakt of als je dagelijks dressuur rijdt? Of overdrijf je als je dagelijks 3 of 8 paarden rijdt? Of overdrijf je al als je uberhaupt (bijna) dagelijks op een paard gaat zitten?

Zulk soort dingen zijn natuurliijk erg afhankelijk per persoon. Ik denk dat je overdrijft als je door rijdt, terwijl je lichaam duidelijk aangeeft dat het eigenlijk onmogelijk is.