Tol-Tyrza-Lielle => verslag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

datum clinic

15 oktober
Geen stemmen
22 oktober
Geen stemmen
29 oktober
Geen stemmen
30 oktober
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:21

Oscar schreef:
Sammie, ik denk dat we daar nog even op moeten wachten
De rit stond gepland voor 17:00 uur, dat gaat nog wel even duren voordat iedereen weer thuis is

Was ook als grapje bedoelt

Jammer dat je batterij leeg was kiwiko!

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:25

Ik heb ook wat foto's. Ga zo eerst naar mn werk, en vannacht maak ik wel even een topic
Het was iig errug leuk

MissM

Re: nieuwe data Tol-Tyrza-Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:27

Geweldige foto's Kiwiko!!

Ik wacht met spanning op het vervolg!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:31

MissM schreef:
Geweldige foto's Kiwiko!!

Jaaah, dat waren heeule flatteuze foto's

Juweel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 23:00

Yep, dit zijn alvast mooie foto's.

Ben ook erg benieuwd naar eventuele foto's van de passage's en van de galopwissels.......... erg leerzaam om te zien hoe Lielle alles oppikte!

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 23:04

Heeeeele mooie foto's, Kim
Ik geloof er geen bal van, die batterijen waren echt niet op....... je zit ons gewoon te pesten
Wel ontzettend leuk dat jullie allemaal zo genoten hebben!
Super

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 23:14

Wat een gave foto's inderdaad!
Ik wacht met spanning op meer.

Fijn dat jullie het zo leuk hadden, ik kan me voorstellen dat Lielle met een grijns van oor tot oor erop zat!

http://www.mijnalbum.nl/Foto=3TBFGYYD
Haha op deze foto echt de kont helemaal in beeld.
Kim, wat maak jij voor een foto's !

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 04:32

Ik ben dus ook naar de clinic geweest, en ik heb ook wat foto's. Helaas niet van het tweede deel, want toen was er te weinig licht, en werden mijn foto's onscherp.
Hier toch een impressie:
Lastig, aansingelen bij een dressuurpaard
Afbeelding
Tyrza reed Tolstoi zelf even los
Afbeelding
Afbeelding
Toen was het Lielle's beurt
Afbeelding
Tyrza geeft aanschouwelijk onderricht
Afbeelding
En toen was er koffie....service van Stal Sintels
Afbeelding
Zomaar een paar plaatjes
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En uiteindelijk de brede grijns van Lielle, ze had het volgensmij goed naar haar zin gehad
Afbeelding

Oh ja, en bijna vergeten
De klompjes van Kim
Afbeelding

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 05:52

Wat onwijs leuk zeg!

En wat een onwijs lekker ding, die Tol

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 06:17

Niet alleen een onwijs lekker ding, Tolstoi is ook nog eens een hele grote knuffel
Ik ben lid van de Tolstoivenklup

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 08:11

hihihi leuk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 09:10

Leuke foto's
Ik vind het nog steeds erg jammer dat ik de datum niet wat eerder ben tegengekomen zodat ik vrij kon nemen.
Had er erg graag bij geweest............

liberty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:50

Leuke foto's Billy

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:01

Leuke foto's .

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:03

Leuke foto's Billy!

Wat me opvalt is dat Tol steeds keurig zijn oortjes naar Lielle gefocust heeft

En die klompjes....

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:09

leuke foto's!
en mooi dat iedereen het goed naar zn zin gehad heeft!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 11:34

Ik heb genoten maar dat is wel aan mijn grijns te zien

Er komt een uitgebreid verslag van mijn kant, dat heeft deze middag wel verdiend.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:55

Fijn dat jullie het zo naar de zin gehad hebben. Je eerste keer passage en piaffe vergeet je nooit meer.

Annash
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:08

Foto's zien er super uit.
Was zelf een beetje ziekig, anders was ik er ook geweest. Niet dat 2,5 uur in m'n uppie reizen favoriet is

GillyZidane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:21

wat een leuke fotos zeg!
lielle had het volgens mij erg naar haar zin

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:52

Volgens mij is Lielle druk bezig met haar inschrijving voor de Olympische Spelen, al dat papierwerk zal vast veel tijd nodig hebben

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:53

Hihi, Peking is nog net haalbaar

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:54

Wat zonde dat ik het helemaal gemist heb. Heb het de laatste tijd zo druk gehad dat ik na mijn vakantie amper op Bokt heb gezeten en nu dus pas zie dat het vanmiddag was
Hopelijk hebben jullie er van genoten en is alles goed gegaan zo te zien. Ik zal het helaas met de foto's moeten doen, maar ik ben blij dat die er iig zijn

Rinske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:19

Het was super gaaf!

Heb de foto's zelf nog niet gezien die ik heb gemaakt, zit nu op mijn werk, maar zal straks kijken en een mooie selectie maken

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 11:23

En hier dan mijn verslag van de tolstoi rit!

Na zaterdagochtend thuis nog even - tevergeefs - geoefend te hebben op rechtop zitten, voor me kijken en zo en alles netjes te hebben gemaakt was ik royaal op tijd (kwart voor vier ) bij stal Sintels. Even bijgepraat met familie Sintels en natuurlijk Tyrza en Menno. Vervolgens ben ik maar eens uitgebreid gaan kennis maken met Tolstoi, die er erg vrolijk en blij uitzag, volgens mij wist hij precies dat hij in het middelpunt zou komen staan.

Nadat iedereen me had gevraagd of ik zenuwachtig was - wie, ik? Neu hoor - was het dan eindelijk tijd om op te zadelen. Tol is al net zo sterk in zichzelf opblazen als onze paarden dus dat voelde iig al bekend. Tyrza zou Tol los rijden en eea over hem vertellen en daarna was het mijn beurt.

Ik vond het geweldig om te zien hoe Tolstoi (19 jaar!) vrolijk en zeer alert rond stapte in de buitenbak en alles in de gaten had, vooral natuurlijk alle belangstelling voor hem. Hij begon in eerste instantie wat stijfjes en Tyrza liet mooi zien hoe ze hem loswerkte en steeds scherper aan de hulpen zette. Naarmate hij wat langer liep, zag je ook dat hij steeds makkelijker ging bewegen en met uitdrukking en lossigheid ging lopen

En toen mocht ik erop. De voorbereidingen zag je al in de foto's van kiwiko (beugels korter, sporen aan) en vooruit met de geit Even mijn teugels weer uitzoeken, de laatste keer dat ik met stang en trens had gereden was ik denk 10 jaar geleden, maar gelukkig had ik nog wel het gevoel van dubbele teugels bij de slof dus dat viel me helemaal niet tegen.

Eerst een paar rondjes gestapt om even aan elkaar te wennen, en toen in draf wat gewerkt aan schakelen om het gevoel een beetje op te bouwen. Vooral de allereerste keer dat ik een pasje wilde sluiten, was ik verbijsterd over de reactie, alsof ik vol de rem had ingetrapt terwijl er wel die impuls naar voren bleef. Dat gevoel van die extra reactie op een hele kleine hulp probeer ik nu vast te houden voor thuis Tja, en toen we dat wat geoefend hadden, moest ik van Tyrza maar eens wat extra gaan sluiten en toch naar voren blijven rijden want dan kwam die passage vanzelf wel Tyrza wist erg duidelijk het gevoel over te brengen dat ik moest opbouwen en na een paar pogingen was het er dan echt: mijn eerste keer passage! Tyrza had het al over die grote grijns, nou, die komt nu dus weer terug als ik eraan denk. Het is een gevoel dat je bijna niet kunt beschrijven, de vanzelfsprekendheid en het gemak waarmee je meegenomen wordt in die dansende beweging is onvoorstelbaar.

Dat had ik nog wel een uurtje willen volhouden maar er stond alweer iets nieuws op het programma, de piaffe. Dat vond ik lastig te voelen, hoe minder je voelt, hoe beter het is. Tolstoi is geweldig, als hij maar enigszins begrijpt wat je bedoelt, doet hij het gewoon Zelfs de overgang naar passage vanuit de piaffe lukte een paar passen

Inmiddels had Tol wel even wat rust verdiend en ik wilde nog even nagenieten van die passage Dus wat gestapt en daarna opgepakt voor het galopwerk. Hij zit als een stoel en al snel hoorde ik ook van Tyrza "zet die kont maar naar binnen, breng hem maar naar mij toe" en daar kwam mijn eerste pirouette Dat is Tol zijn specialiteit en zeker rechtsom moest Tyrza rennen voor haar leven want hij draaide op een dubbeltje Ik vond het een heel apart gevoel toen Tol na de eerste passen ineens dacht, "oh, dat bedoel je" en die pirouette gewoon bleef springen alsof het niets was. En toen been eraan en recht eruit rijden en weer die grote grijns

Weer even stappen, voor ruiter en paard en toen het laatste stukjes, de series. Na even wat aanvoelen lukten de wissels om de 4 en de 3 nog vrij aardig, en een of twee keer lukte twee wissels om de 2 ook nog maar de eners kon ik niet meer bijbenen Je moet terwijl je de 1e wissel springt al weer de volgende inzetten en dat ging mij allemaal te snel Tol springt ze ook heel gemakkelijk waardoor je ook nog heel erg moet opletten en alles bij elkaar lukte mij de eners niet, maar daar kon ik toch niet echt van wakker liggen

En toen zat dus mijn uurtje Tolstoi erop! Wat een ervaring om zo'n doorgereden paard te mogen rijden en al die oefeningen eens te kunnen voelen. Tolstoi is echt een professor, hij wil het allemaal doen voor je en als hij maar enigszins begrijpt wat je bedoelt, doet hij het ook. En die gouden mentaliteit gecombineerd met de super aanwijzingen van Tyrza zorgden ervoor dat ik dat gevoel ook daadwerkelijk kon meemaken. Vooral de passage was echt een ervaring, dat is niet te vergelijken met welke andere oefening dan ook. En het is natuurlijk genieten om een paard te rijden dat zo fijn afgericht is (complimenten aan Tyrza!) dat ik als simpele basisruiter dan ook al die oefeningen eruit krijg. Ik heb in het verleden wel eens wat geprutst met arbeidspirouettes en series, maar piaffe en passage was (uiteraard) volledig nieuw. Verder wil ik het gevoel dat ik al eerder even omschreef (veel reactie op een kleine hulp) meenemen naar mijn eigen paarden natuurlijk

Het slot van deze middag was natuurlijk de beloofde knuffelsessie voor Tol, wat hij helemaal geweldig vond. "Als het maar aandacht is" zag je hem gewoon denken

Er zijn veel foto's gemaakt, een paar zijn er al geplaatst. Antoine's dia's komen in de loop van de week, de digi deed het niet dus we moeten ze nog laten ontwikkelen, maar er wordt voor gezorgd

Als laatste wil ik iedereen bedanken voor deze geweldige middag. Stal Sintels voor het beschikbaar stellen van de accommodatie, de LSG voor geweldige actie, Tyrza voor het willen uitlenen van haar kanjer en haar geweldige aanwijzingen en bovenal natuurlijk TOLSTOI voor het geduld en het enthousiasme waarmee hij het mij allemaal heeft laten meemaken!