Zembla: De Jungle van de tienerseks

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissJ

Re: Zembla: De Jungle van de tienerseks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:42

Biebeltjuh schreef:
Ik weet het niet, dat heb ik vanaf het begin af aan ook niet gewild.. ik denk dat dat een stuk schaamte is.. ik krijg het er dan gewoon niet uit

Ik vind het sowieso knap dat jij je verhaal hier durft te vertellen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:44

De grootste reden dat kinderen tegenwoordig zo vroeg met seks beginnen is omdat ze er zo vroeg mee "lastig gevallen" worden. Een kind van zes is daar als het goed is niet mee bezig, tenzij ze erop attent worden gemaakt. En ik vind het zeer kwalijk als een school dat zou doen. Grenzen aanleren en respect kan via een heel andere weg worden aange;leerd, heeft niks met sex te maken. Als ze grenzen leren en respect, zullen ze dat zelf ook doortrekken naar het seksuele als ze ouder worden. Ik vind seksuele op een lagere school noet nodig, en aan de ouders, De brugklas lijkt me vroeg genoeg om ze in een groep daarmee te confronteren.

Ik ben niet van de moderne opvoeding, dat heeft niet zo heel veel goeds gebracht als ik naar de maatschappij kijk. Strengere regels voor kinderprogramma's zou ook niet verkeerd zijn. We veroordelen kinderen die jong seks hebben, maar we moedigen het in onze maatschappij wel aan. Hoe kun je kinderen grenzen leren als je dat als volwassene la niet eens kunt aangeven?

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:27

Hmm, ik heb in groep 8 sexuele voorlihcitng gehad, en dat is toch wel een moment dat de pubertijd ongeveer begint, dus ik vind het wel belangrijk om er dan wat mee te doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:41

Die conclusie is nog korter dan de vorige Faye. Waar baseer je dat op?

Het gaat trouwens ook om de manier waarop er over sex gesproken wordt. Als het om iets normaals gaat, wordt de sfeer heel anders dan als er geheimzinnig over wordt gedaan. Als aan alle kanten duidelijk wordt dat het iets is tussen 2 instemmende jongeren of volwassenen, is dat heel iets anders dan de manier waarop het op MTV komt. (En onderzoek heeft trouwens ook al aangetoond dat in aanraking komen met sex op zich niet leidt tot een tolerantere houding t.o.v verkrachting, maar dat de combinatie sex/geweld of sex/misbruik daar wel toe leidt. De clips, zoals getoond in de aflevering, zijn dan heel wat schadelijker dan sexuele voorlichting op jongere leeftijd.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:49

MissJ schreef:
Ik vond de reactie van de vader van het verkrachte meisje trouwens ook redelijk vreemd.
"Tja, beschadigd, zo zou ik het niet willen noemen.
Nou ja, een beetje beschadigd misschien wel."

MissJ, ik had de indruk dat de vader wilde zeggen 'beschadigd voor het leven' en dat toch maar niet zei. Iets wat ik wel kan begrijpen (deze discussie is trouwens ook al eens op bokt geweest). Natuurlijk is het voor nu heel moeilijk. Maar haar vader hoopt denk ik dat ze het een plaatsje kan geven en over een tijd toch verder kan met haar leven. Om dan als 'beschadigd voor het leven' gezien te worden is ook niet fijn, dat drukt ook zo'n stempel op je.
Ik had niet de indruk dat haar vader het bedoelde als 'niets aan de hand'.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:54

Ik heb de aflevering ook net gezien en heb het topic gelezen.
Wat vind ik dit erg om te zien!
Ik kan er gewoon niet met mn verstand bij dat bijvoorbeeld dat meisje voor de webcame het normaal vind dat een vent van 40 jaar bezig gaat voor de webcame!!!!
Die jongens ook, wat een schoften vind ik het! Hoe durven ze zo minderwaardig over meisjes te praten! Ik vind het echt walgelijk!

Voel me echt zo verschrikkelijk volwassen! Terwijl ik toen ik 13 was nog een echt pennymeisje was, en nu met mijn 19 nog 0,0 ervaring heb.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 01:23

MissJ schreef:
Hmm, ik heb in groep 8 sexuele voorlihcitng gehad, en dat is toch wel een moment dat de pubertijd ongeveer begint, dus ik vind het wel belangrijk om er dan wat mee te doen.

Mijn eerste sexuele ervaringen had ik in de zomervakantie tussen groep 8 en de brugklas, dus mooie tijd inderdaad...

Zo, hier een verhaal van de andere kant...

Ik ben dus goed opgevoed, ik werd vrij gelaten waar het kon en kort gehouden waar het nodig was. Ik heb in groep 8, in de brugklas en van mijn ouders (in groep 8 ook toen, toen kreeg ik mijn eerste menstruatie, kreeg dus uitleg over alles in 1 keer ) Ik ken mijn grenzen en weet heel goed dat nee nee is en dat een man dat ook hoort te respecteren. Toen al, ik praat even over 7 á 8 jaar geleden, toen ik 17 werd/was, toen begon het uit de hand te lopen en brak ik los.... Ik ben een tease, een flirt, een one-night-stand meisje... Ik heb op de harde manier mijn lesje geleerd wat betreft het uitdagen en dan nee zeggen... Ik vind dan ook dat dat zeker aan die meisjes te wijten is, maar ik vind eveneens dat een jongen respect moet hebben voor diezelfde nee! Ook al doet dat af en toe nog zo'n pijn, letterlijk dus, want het doet pijn als je als man uitgedaagd word, vrijen tot je ballen branden en pijn doen en dan nee horen... Hetzelfde wil ik zeggen voor andersom, ik heb me daar ook schuldig aan gemaakt, een onervaren jongen verleiden, en dan toch door willen zetten als je nee te horen krijgt, omdat je nou eenmaal lekker op gang bent en niet wil stoppen... Nogmaals, die grenzen en het respect voor een nee heb ik geleerd, hardhandig en pijnlijk... Sindsdien daag ik alleen nog uit als ik echt interesse heb in meer... Ik ben niet door problemen, in welke vorm en/of situatie dan ook, hierin terecht gekomen, slechts op hol geslagen hormonen en ik ben vreselijk verslaafd geraakt aan het "eerste-keer gevoel" (de eerste keer met iemand is altijd spannender dan de keren erna, de kriebels in je buik, de spanning die het met zich mee brengt). Sex staat voor mij los van liefde! Communiceren, elkaar echt ontdekken op elk gebied en nog zo meer van dat soort dingen heeft voor mij meer met liefde/verliefdheid te maken als sex, dat is puur een lichamelijke bevrediging die me vrouwelijk en goed laat voelen, het strijkt mijn ego op als ik een man gek van verlangen kan maken en als ik kan bepalen wat er gebeurt... Het is een machtsmiddel wat ik heb en wat ik ook gebruikt heb door de jaren heen... En natuurlijk hoort dat niet, dat weet ik wel, ik ken wel normen en waarden, maar dat gevoel van macht en trots wat je hebt als je zulke reacties teweeg brengt, vooral onder invloed van alcohol en/of drugs, weegt al snel zwaarder als je in zo'n hormonaal zware tijd zit en je begeeft in een cultuur waar het kan, een discotheek bijv... het uitgaansleven bied alles wat je sneller in zo'n positie kan brengen en wat je normen en waarden tijdelijk ernstig kan laten vervagen... Tja, nu ben ik volwassen, 4,5 jaar sinds mijn laatste losbandige uitspattingen... Getrouwd en weer gescheiden, ik voel nog steeds dezelfde verlangens, ik wil enerzijds terug naar vroeger, anderszijds besef ik heel goed wat ik heb gedaan en wat voor risico's dit met zich mee bracht, maar tegelijk bedenk ik dan wat ik kan doen om het veiliger en rustig te laten verlopen, hoe ik mezelf niet meer zo kwetsbaar op hoef te stellen enzo... De verslaving blijft, ik zal altijd de herrinneringen meedragen aan die gevoelens die ik had, die me zo goed deden voelen, ik herrinner me heel goed hoe ze naar me keken, wat er gezegt werd, en zelfs de jaloerse blikken en nijdige (scheld)woorden van meiden om me heen, de macht, de opwinding die het verleiden met zich mee bracht, de beste sex had ik toen, dat zijn dingen waar je toch aan blijft denken, waar ik nog steeds naar terug wil, maar ik weet dat het niet juist is...
Nu heb ik dan ook geen behoefte aan sex en geen moeite verder met het gebrek aan sex in mijn leven, ik kan ook heel goed zonder nu mijn hormonen niet meer in de weg zitten, maar ik heb wel die behoefte aan die gevoelens voelen, al zit dat me nu totaal niet meer in de weg, sterker nog, het bezorgt me vaak leuke en spannende dromen en dat is meer dan voldoende voor mij op dit moment...
Ik denk dat dat bij mij ook nooit over gaat, tenzij ik ooit een relatie krijg waar ik iedere dag opnieuw verliefd word op hem en waar iedere dag opnieuw een uitdaging is vol onuitgesproken beloften en verlangens, iemand die meewerkt om het spannend en interessant te houden... ik blijf de rest van mijn leven vrijgezel dus vrees ik

Naja goed, ik wilde maar ff aangeven dat het ook kan gebeuren als je uit een gezin komt waar wel altijd 1 of 2 ouders thuis zijn, waar je niets te kort komt qua liefde en aandacht en waar je niet te streng maar ook zeker niet te vrij word opgevoed, en met voorlichting te hebben gehad...

Nogmaals, dit is niet om het gedrag goed te praten ofzo, dat doe ik absoluut niet, vooral niet die delen waarin er totaal geen respect is voor elkaar! Wel kan ik enigzins begrijpen wat er door een jongen of meisje heen kan gaan, waarom ze het doen enzo...

Biebeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:16

MissJ schreef:
Biebeltjuh schreef:
Ik weet het niet, dat heb ik vanaf het begin af aan ook niet gewild.. ik denk dat dat een stuk schaamte is.. ik krijg het er dan gewoon niet uit

Ik vind het sowieso knap dat jij je verhaal hier durft te vertellen!

Dankjewel

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:37

Dat verhaal van ShamalArabs; ik ben presies zo.. (enkel is het bij mij -nog- niet uit de hand gelopen)

Ik ben een flirt, hou van uitdagingen en gekke dingne en zal altijd net over de grens gaan omdat ik kick op het terug fluiten. Sommige mensen zien dat als een slet, want ja je hebt sex zonder dat je een relatie heb! Daarin tegen heb ik wel enkel sex met mannen waar ik verliefd op ben, voor minder doe ik het niet! Ik zal nooit zoenen met iemand waar ik geen gevoelens voor heb laat staan meer..

Wat ik wel merk is dat ik vaak verkeerde indrukken achterlaat. Ik hoor het regelmatig dat mensen denken dat ik helemaal weg van ze ben of meer van ze wil zonder dat ik me er van bewust ben dat ik ze dat gevoel geef. Ik ben iemand met een sprekende uitstraling die altijd wel een indruk achterlaat zonder er iets voor hoef te doen. Dit is leuk! want op die manier heb ik kansen gekregen die andere meiden niet kregen. Op die manier weet ik altijd weer dingen te regelen en voor elkaar te krijgen waardoor ik een uitdaging hebt en blijf ik lekker bezig (denk hierbij aan unieke stageplekken, leukste bijbaantjes ed.) Het heeft ook zo zn nadelen. Veel mensen op mn werk weten mn naam niet maar hebben een bijnaam voor me als "die mooie blonde" of "die met die lekkere lange benen".. Eerste keer dat je het hoort zie je het als een compliment maar nu ben ik me er echt wel bewust van geworden dat veel mannen mij ook gewoon zien als een sex object en daarom wachten op mij tot ik hun biertje tap ipv het aan mn mannelijke collega's te vragen.

Als je hier niet mee om kan gaan kom je in verkeerde sitauties terecht. Zo heb ik wel eens gehad dat ik ben opgesloten in een koelcel en bijna werd aangerand, jongens me stalken omdat ze denken dat ik meer van ze wil en dat soort dingen! Die mannen hebben dan niets verkeerds ingedacht emaar begrijpen gewoon niet van mij wat ik nou wel of niet wil en slaan daar in door. Zonder dat ik me er van bewust ben dat ik hun die hele indruk geef.

Wat ik verder nog kwijt wil.. dit alles -die groepsverrkachtingen dan- hangen heel nauw samen met deze maatschappij, normen&waarden van tegenwoordig, vrije opvoeding, te weinig sensuur.. ga zo maar door. Maar ook moet er niet vergeten worden dat kinderen sneller volwassen en sexueel rijp zijn. Mijn moeder was vroeger pas op de 14de of 15de voor het eerste ongesteld, ik daarin tegen was 12 of 13. Ik ken tegenwoordig ook genoeg meiden die net 10 waren! Dit speeld natuurlijk ook mee!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:19

Zelf heb ik het niet gezien, maar mijn zus (maatschappelijk werker & socioloog) is ook nogal geschrokken van deze special. Ze haalde er dezelfde quotes uit als Justy.

Vreselijk toch, als zulke jongens (en meisjes, want die vonden het vaak terecht) zo weinig respect hebben voor het lichaam & de integriteit van de ander...

Milou1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:30

Tsja het is erg, maar veel onwetendheid van de jeugd zelf. Zoals hier al in het topic gezegt moet de sexuele voorlichting op scholen anders worden gegeven. Dat je een condoom moet gebruiken enzo moet ook verteld worden, maar ook dit soort dingen. Ik heb op school bijvoorbeeld niet eens seksuele voorlichting gehad. Ik heb alles uit hitkrant en break out etc moeten halen.

Ik weet bijvoorbeeld nu pas dat je ook van pijpen aids en andere soa's kan krijgen. Terwijl ik dat al bij mijn ex en huidige vriend zonder condoom heb gedaan om maar even wat te noemen.

Zelf den ik dat de media hierin ook een zeer grote rol speeld. Kijk maar eens naar mtv, tmf etc, en je ziet wat een bloot en een nadruk op seksualiteit naar voren komt. Ze moeten dat soort dingen gewoon niet meer uitzenden onder prime time. Op school vind ik dat deze lessen moeten worden gegeven door een sexualoge die er een goede kijk op heeft. Dus niet dooor zo'n biologieleraar met geitewollen sokken in sandalen.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:40

Ik ga zo ook even kijken. Ik vind het ongelovelijk dat er mensen zijn die niet weten wat verkrachting inhoudt, maar zelfs al weet je dat niet dan snap je toch wel dat wat je doet fout is!?

loolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 13:04

ik ben nu 14 en heb nog niet gezoend of een andere seksuele ervaring gehad. ik wacht gewoon tot ik er echt klaar voor ben en als een jongen daar mee zit dan heeft hij pech dan zoekt ie maar lekker een ander. ik vind het gewoon raar dat meisjes soms niks durven te zeggen als diegene er nog niet klaar voor is van nee ik wil nog niet zoenen ik ben er nog niet klaar voor.
maar iedereen die het is over komen ik leef heel erg met jullie mee en vind het heel erg voor jullie. ik hoop ook dat jullie er wat aan hebben dat we er op deze topic over praten

Biebeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:11

loolo schreef:
ik ben nu 14 en heb nog niet gezoend of een andere seksuele ervaring gehad. ik wacht gewoon tot ik er echt klaar voor ben en als een jongen daar mee zit dan heeft hij pech dan zoekt ie maar lekker een ander. ik vind het gewoon raar dat meisjes soms niks durven te zeggen als diegene er nog niet klaar voor is van nee ik wil nog niet zoenen ik ben er nog niet klaar voor.
maar iedereen die het is over komen ik leef heel erg met jullie mee en vind het heel erg voor jullie. ik hoop ook dat jullie er wat aan hebben dat we er op deze topic over praten

dit kan je nu wel zo makkelijk zeggen maar in sommige omstandigheden kunnen sommige mensen gewoon geen nee zeggen.. wat zou jij doen als je bedreigd werd?

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:20

Ik weet dan van mijzelf dat ik dan stil zou vallen..

Biebeltjuh ik vind het ook heel knap dat je het hier durft te vertellen

Biebeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:41

_Inga schreef:
Ik weet dan van mijzelf dat ik dan stil zou vallen..

Biebeltjuh ik vind het ook heel knap dat je het hier durft te vertellen

bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:58

Ik ben er wel van geschrokken van die uitzending...

Voor mij heeft het veel met normen en waarden te maken (wat ook weer een lastig begrip is). Opvoeding heeft naar mijn mening wel een grote rol. Ik ben ook best vrij opgevoed. Als ik iets wilde weten op seksueel gebied, kreeg ik uitleg (aangepast naar de leeftijd waarop je het vraagt). We hadden boekjes thuis, waar we in mochten kijken als we wilden. Daar stonden dan mensen naakt in getekend, hoe dat er allemaal uit zag, hoe kindjes ontstonden (wist al erg vroeg dat een kindje uit een eitje en een zaadje kwam, heeft alleen een tijd geduurd voor ik erachter was waar die 2 dan vandaan kwamen ) En daarnaast hebben mijn ouders me vooral zelfvertrouwen en respect (voor jezelf en anderen) bijgebracht. Dat je nooit iets hoeft te doen wat je niet wilt, dat het juist veel stoerder is je eigen beslissingen te nemen.

En we konden altijd vrijuit over vriendjes en seks praten, er werd niet beoordeeld, waardoor je ook makkelijker dingen vertelde of vroeg. Miijn ouders hebben ook wel gesprekken gehad over dat je een jongen/vriendje niet moet opgeilen (met andere woorden dan), omdat dat gevolgen met zich mee kan brengen (en je zal dan dus maar net de verkeerde jongen treffen).

En vooral hebben ze mij bijgebracht wat liefde is, en dat vrijen iets is om speciale liefde voor een vriendje mee te delen. Seks heeft te maken met houden van voor mij, door mijn opvoeding en daar ben ik erg blij mee. Ik vind al die krachttermen ook zo naar. Wij hadden het vroeger over zoen en vrijen en freubelen. Nu is het bekken,neuken,pijpen. Blegh, je maakt iets moois dan zo banaal en goedkoop... dat heeft niets met liefde te maken

Ik hoorde bijv. van een meisje van 15, dat haar vriendje van 13 (waar ze 2 weken wat mee had) dat gezoen wel zat was en of ze hem niet kon pijpen
OMG!! gelukkig is het een wijze meid en heeft ze hem de deur gewezen. Maar echt, in mijn vriendenkring werden zulke worden nooit gebruikt Zowiezo benoemde je weinig. Je kreeg iets, dan ging je zoenen, dan langzaam beetje freubelen en ging die hand ergens heen waar je hem niet wilde hebben, pakte je hem beet naar een geaccepteert plekje en daar bleef ie ook tot je aangaf nu mag het weer verder... God, ben pas 25 en voel me echt oud als ik die uitzending zie

Omgeving speelt ook een grote rol denk ik, soort stad, soort vrienden... Als ouder moet je alert blijven en kunnen ingrijpen. Bij mijn zusje hebben ze dit gedaan 1x. Die ging duidelijk de verkeerde kant op. Ze hebben haar toen van school afgehaalt en op een andere school geplaatst. Toen was ze woest, nu zegt ze dat het het beste is wat ze hebben gedaan voor haar Ze was erg beinvloedbaar toendertijd en zegt zelf ook dat ze bang is voor waar ze was geeindigd als mijn ouders dat niet hadden gedaan...

Denk qua internet dat veel ouders geen idee hebben wat hun kind daar allemaal uitspookt.. of wellicht nu wel wat meer. Lijkt me ook een punt wat je als ouder goed in de gaten moet houden

*oeps beetje lang verhaal geworden*

loolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:32

jah okee maar ik zou het wel proberen of het lukt is wat anders maar toch...
en ik vind het ook heel knap van je dat je het durft te vertellen en ik vind het ook heel heel erg voor de mensen bij wie het gebeurd is!!!

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:32

Hmm ik heb net het hele topic doorgelezen..
Ik ga nu ook even kijken naar die uitzending, denk dat ik me aardig kwaad ga maken..
Ik had al een klein stukje gezien, maar dus nog niet helemaal.

Biebeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:34

loolo schreef:
jah okee maar ik zou het wel proberen of het lukt is wat anders maar toch...
en ik vind het ook heel knap van je dat je het durft te vertellen en ik vind het ook heel heel erg voor de mensen bij wie het gebeurd is!!!

okeej.. sorry dat ikmisschien een beetje boos reageerde..
dankjewel

Bernardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:49

Het is natuurlijk ronduit belachelijk dat deze jongeren (de groepsverkrachters) zo denken over bepaalde zaken.

Mijn mening is; dit komt 100% door de opvoeding van die jongeren. Ze hebben totaal geen benul van wat NORMAAL is... En als ik dan weer lees over de Rotterdamse Straat bendes (vooral antilianen/marokanen/etc.)
Dan ga ik mij echt afvragen wat die mensen in een land als Nederland doen. Ze moeten zich aanpassen, dat geld voor de taal maar helemaal voor de normen en waarden die hier gelden! Dit is een kwestie van opvoeding en de houding van de ouders, natuurlijk weten die ook niet altijd wat hun kinderen uitspoken. Maar ze kunnen er wel op letten!
En dan mogen de meisjes soms wel aanleiding geven, maar dat geeft NOOIT het recht om zoiets te doen, kortom gewoon GEEN benul van normen en waarden!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:54

Oud topic, TEM

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:55

Slotje