Alles maar regelen in relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:44

Chickyy schreef:
Ik zou je aanraden eens een coach te raadplegen met kennis van systematisch werk. Dit gedrag in jou heeft een oorsprong, je bent gewend om alles te dragen en trekken en dit blijft, ook als je uit deze relatie zou stappen. In een volgende relatie zal zeer waarschijnlijk hetzelfde gebeuren.. Wellicht is het in je werk ook een valkuil of zie je het ook in vriendschappen?
En verder, je gaat je vriend niet veranderen en hebt daar ook geen invloed op, je hebt alleen invloed op je eigen gedrag en je reactie op zijn gedrag.

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.

En ja, ik ben ervaringsdeskundige, relaties waarin ik altijd regelde, trok en droeg.. burnout in mijn werk omdat ik alles zelf wel deed.. vriendschappen die ik bleef dragen.. en dat veranderen is eng, maar hopelijk is het het uiteindelijk waard.

En als hij je echt steunt, waarom heb jij dan het gevoel dat je alles alleen doet? Waar is zijn steun dan?

Nog even een aanvulling hierop wat ik zelf een heel verhelderend inzicht vond. Stel je hebt op je werk collega Jan waar je vaak gedoe mee hebt en waar je niet lekker mee kan werken. Ga je weg, zoek je een andere baan omdat je hem zat bent, dan kom je in je volgende baan diezelfde collega tegen, alleen daar heet hij Piet.. oftewel, kijk naar je eigen aandeel, patronen en valkuilen :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:48

verootjoo schreef:
Of hij krijgt de kans niet om te steunen…
Respect mis ik in dit verhaal van beide kanten. Ik vind afspraken niet nakomen respectloos, maar ook hoe TS met hem omgaat.

Ik zou deze relatie niet direct stoppen. Maar wel kijken hoe je uit de patronen kan komen. Als je weggaat, kom je zo weer terecht in dezelfde soort relatie. Want je neemt jezelf namelijk mee en je bent zelf 50% van de relatie.

Ik zou het zelf wel stoppen, omdat ik weet dat dit soort mannen 9-10 keer niet tot verbetering komt.
Als hij dat had gewild, had hij dat namelijk al làng gedaan. Waarschijnlijk ligt het buiten zijn emotionele vermogen. Daarnaast is het ook nog eens een onzekere man.
Nou en als je relatie ergens wel slecht van wordt, is het van een onzekere man. Die zijn zo ontzettend giftig!

Plus, als je in dergelijke patronen vastzit samen, is het haast onmogelijk om er ook samen uit te komen, omdat het elkaar ook nog eens versterkt.
Het vraagt een énorme inzet, zelfreflectie en dicipline om het alleen al voor jezelf op te lossen en aan te gaan.
Om het daarnaast ook nog eens in je relatie toe te passen terwijl je partner óók nog eens met zichzelf aan het werk is, dat is gewoon nagenoeg onmogelijk in mijn optiek.

En jij zegt "Als je weggaat, kom je zo weer terecht in dezelfde soort relatie", hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Ja, als je direct of kort nadien wéér een relatie aangaat.
Maar ik mag toch hopen dat je dit soort problematiek eerst bij jezelf gaat oplossen voor je opnieuw een relatie aangaat.
...Alhoewel, ook daarin zijn er natuurlijk zàt mensen die dat niet doen en de cyclus blijven herhalen met nieuwe partners. }:0

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:52

Eens Barbalala dat onzekere mannen giftig zijn.. het projecteren wat ts ergens een keer noemt dat haar vriend doet vind ik daar echt een voorbeeld van en meteen een dikke rode vlag :n

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:56

Chickyy schreef:
Chickyy schreef:
Ik zou je aanraden eens een coach te raadplegen met kennis van systematisch werk. Dit gedrag in jou heeft een oorsprong, je bent gewend om alles te dragen en trekken en dit blijft, ook als je uit deze relatie zou stappen. In een volgende relatie zal zeer waarschijnlijk hetzelfde gebeuren.. Wellicht is het in je werk ook een valkuil of zie je het ook in vriendschappen?
En verder, je gaat je vriend niet veranderen en hebt daar ook geen invloed op, je hebt alleen invloed op je eigen gedrag en je reactie op zijn gedrag.

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.

En ja, ik ben ervaringsdeskundige, relaties waarin ik altijd regelde, trok en droeg.. burnout in mijn werk omdat ik alles zelf wel deed.. vriendschappen die ik bleef dragen.. en dat veranderen is eng, maar hopelijk is het het uiteindelijk waard.

En als hij je echt steunt, waarom heb jij dan het gevoel dat je alles alleen doet? Waar is zijn steun dan?

Nog even een aanvulling hierop wat ik zelf een heel verhelderend inzicht vond. Stel je hebt op je werk collega Jan waar je vaak gedoe mee hebt en waar je niet lekker mee kan werken. Ga je weg, zoek je een andere baan omdat je hem zat bent, dan kom je in je volgende baan diezelfde collega tegen, alleen daar heet hij Piet.. oftewel, kijk naar je eigen aandeel, patronen en valkuilen :)

Deels eens. Je moet altijd naar jezelf kijken, reflecteren, oude patronen aanpakken etx. Alleen is een relatie een dynamiek, TS kan de meest gezonde versie van zichzelf zijn, als hij niks verandert dan blijft het zo. Hij is waarschijnlijk emotioneel onvolwassen.

En idd, je volgende relatie hoeft niet zo te zijn, is bij mij ook niet. Ik heb nu ook een vriend waarmee gesprekken leiden tot dieper begrip, i.p.v. alles terugleggen en 0 verantwoordelijkheid pakken.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:57

Chickyy schreef:

Ik snap wat je bedoelt, deels gaat die vlag ook op, maar deels ook niet.
Je relatie is geen werk namelijk. Het is geen noodzaak om zo'n persoon in je privéleven te hebben (GODZIJDANK :D )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:59

Chickyy schreef:
Eens Barbalala dat onzekere mannen giftig zijn.. het projecteren wat ts ergens een keer noemt dat haar vriend doet vind ik daar echt een voorbeeld van en meteen een dikke rode vlag :n

Maar dat weet je toch niet :?
De vriend projecteert niet in zijn eentje, dat is altijd een wisselwerking.
Ze projecteren beide iets op elkaar. We horen hier maar één kant van het verhaal.

Ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat onzekere mannen giftig zijn.
De halve wereld is onzeker.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:59

Chickyy schreef:

Precies, en dan nog zijn moeder in ogenschouw nemend.... Mij niet (meer) bellen voor dit soort mannen!

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:00

BarbaLala schreef:
Chickyy schreef:

Ik snap wat je bedoelt, deels gaat die vlag ook op, maar deels ook niet.
Je relatie is geen werk namelijk. Het is geen noodzaak om zo'n persoon in je privéleven te hebben (GODZIJDANK :D )

In dat verhaal kan je werk dus vervangen voor relatie/vriendschap/enz.. ze kan deze relatie eindigen en zal dan waarschijnlijk in een volgende relatie grotendeels hetzelfde tegenkomen :j

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:01

Ts: je bent lang niet de enige die dit treft. Volgens mij treft dit veel mensen tussen de 25-45 die in een relatie zitten.

Mannen nog redelijk 'traditioneel opgevoed' aka ik werk en de vrouw doet de rest en de vrouw mag ook gewoon werken want er is een hypotheek, kinderen opvoeden, de agenda bijhouden, de vakanties plannen etc etc. Het is niet gek dat vrouwen veel vaker een burn out hebben.
Ik heb op mijn werk legio van dit soort voorbeelden, veel mannen zijn er zelfs trots op dat ze thuis niets doen en hun vrouw dus alles.

Dit is zelfs een van de redenen dat de verwachting is dat het aantal single's de komende 25 jaar flink stijgt en dat dit bij vrouwen 'vrijwillig' is omdat zij geen zin in dit soort relaties hebben.

Ik vind het moeilijk er een mening over te hebben want ken ook een paar van dit soort relaties in mijn omgeving en de ervaringen zijn wisselend. Sommigen leren door de tijd heen toch elkaar begrijpen en andere relaties klappen.

Een bekende van mij heeft gewoon de eis op tafel gelegd dat ze minder wil werken omdat ze zijn moeder niet is. Die werkt dus minder en het gaat veel beter, ze loopt zichzelf niet meer voorbij.

Ik hoop echt dat je eruit komt ts. Het is zo stom om van iemand te houden terwijl je zelf beseft dat het je 'teveel' kost.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:01

verootjoo schreef:
Chickyy schreef:

Maar dat weet je toch niet :?
De vriend projecteert niet in zijn eentje, dat is altijd een wisselwerking.
Ze projecteren beide iets op elkaar. We horen hier maar één kant van het verhaal.

Ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat onzekere mannen giftig zijn.
De halve wereld is onzeker.

Ik hoop voor jou dat je hier nooit op terug hoeft te komen, maar mijn praktijkervaring is helaas wel zo.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:06

Sunnda schreef:
Ts: je bent lang niet de enige die dit treft. Volgens mij treft dit veel mensen tussen de 25-45 die in een relatie zitten.

Mannen nog redelijk 'traditioneel opgevoed' aka ik werk en de vrouw doet de rest en de vrouw mag ook gewoon werken want er is een hypotheek, kinderen opvoeden, de agenda bijhouden, de vakanties plannen etc etc. Het is niet gek dat vrouwen veel vaker een burn out hebben.
Ik heb op mijn werk legio van dit soort voorbeelden, veel mannen zijn er zelfs trots op dat ze thuis niets doen en hun vrouw dus alles.

Dit is zelfs een van de redenen dat de verwachting is dat het aantal single's de komende 25 jaar flink stijgt en dat dit bij vrouwen 'vrijwillig' is omdat zij geen zin in dit soort relaties hebben.

Ik vind het moeilijk er een mening over te hebben want ken ook een paar van dit soort relaties in mijn omgeving en de ervaringen zijn wisselend. Sommigen leren door de tijd heen toch elkaar begrijpen en andere relaties klappen.

Een bekende van mij heeft gewoon de eis op tafel gelegd dat ze minder wil werken omdat ze zijn moeder niet is. Die werkt dus minder en het gaat veel beter, ze loopt zichzelf niet meer voorbij.

Ik hoop echt dat je eruit komt ts. Het is zo stom om van iemand te houden terwijl je zelf beseft dat het je 'teveel' kost.

Ik ga je even corrigeren want dit heeft niets te maken met traditionele rolverdeling, integendeel.
Dit is juist iets wat je ziet bij mannen die níet traditioneel zijn ingesteld. Als je daadwerkelijk traditioneel bent ingesteld als man, dan neem je juist de voorzienende rol op je. Dan ben je juist het hoofd van de familie en dan sta je als man juist in je masculien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:06

Hm, ze wil minder werken want ze wil z’n moeder niet zijn, en ze werkt nu dus minder en ze hoeft minder te regelen (want ze is z’n moeder niet) wat doet hij dan? Meer werken?
Die redenatie snap ik niet helemaal Sunnda?

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:10

Cer schreef:
Hm, ze wil minder werken want ze wil z’n moeder niet zijn, en ze werkt nu dus minder en ze hoeft minder te regelen (want ze is z’n moeder niet) wat doet hij dan? Meer werken?
Die redenatie snap ik niet helemaal Sunnda?

Ik snap hem ook niet, met minder werken verander je toch niks aan 'Ik ben je moeder niet?'

verootjoo

Re: Alles maar regelen in relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:15

Een ‘eis op tafel leggen’ vind ik wat heftig ook in een relatie.
In mijn beleving doe je dat in tijden van oorlog, eisen op tafel leggen. Als dat nodig is heeft de relatie wel z’n beste tijd gehad, en ben je rijkelijk laat met je wensen bespreken :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:16

Ik heb dat testje gedaan wat genoemd wordt en wij komen uit op 60 - 40, maar dat komt omdat het mijn auto is (dus ik regel daar dingen voor) en ik de balkonplantjes doe (omdat ik dat leuk vind, waarom zou hij dat moeten doen :?)
Er worden ook meer schoonmaaktaken genoemd (7 stuks) , en " klusjes" worden onder 1 noemer gezet (of nou ja, reparatiewerk, oudpapier/glas) . Dus dan doe ik in theorie meer, omdat ik schoonmaken leuk vindt, en ik blijf thuis voor een monteur want ik werk thuis (en daarom doe ik ook de boodschappen, meestal). Maar hij verbouwt, behangt, stuckt, bouwt meubels, onstopt de gootsteenafvoer, hangt dingen op etc etc.
De was kan ik op de bank zitten opvouwen als we tv kijken, als hij bezig is met klussen staat ie altijd iets ongemakkelijks te doen, met of zonder ladder waar ie wel of niet smerig van wordt.. Laat mij dan de was maar vouwen. Je moet mij ook zeker geen kast laten bouwen :')
Dus ik vindt die test niet perse representatief :n

Voor wat betreft " bij vrouwen 'vrijwillig' is omdat zij geen zin in dit soort relaties hebben." Sommige vrouwen moeten ook goed bedenken wat ze willen :D en hun issues niet bij de partner neerleggen, of denken dat ze m kunnen veranderen, of dat ze m zouden moeten veranderen ..

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:19

Cer schreef:
Ik heb dat testje gedaan wat genoemd wordt en wij komen uit op 60 - 40, maar dat komt omdat het mijn auto is (dus ik regel daar dingen voor) en ik de balkonplantjes doe (omdat ik dat leuk vind, waarom zou hij dat moeten doen :?)
Er worden ook meer schoonmaaktaken genoemd (7 stuks) , en " klusjes" worden onder 1 noemer gezet (of nou ja, reparatiewerk, oudpapier/glas) . Dus dan doe ik in theorie meer, omdat ik schoonmaken leuk vindt, en ik blijf thuis voor een monteur want ik werk thuis (en daarom doe ik ook de boodschappen, meestal). Maar hij verbouwt, behangt, stuckt, bouwt meubels, onstopt de gootsteenafvoer, hangt dingen op etc etc.
De was kan ik op de bank zitten opvouwen als we tv kijken, als hij bezig is met klussen staat ie altijd iets ongemakkelijks te doen, met of zonder ladder waar ie wel of niet smerig van wordt.. Laat mij dan de was maar vouwen. Je moet mij ook zeker geen kast laten bouwen :')
Dus ik vindt die test niet perse representatief :n

Voor wat betreft " bij vrouwen 'vrijwillig' is omdat zij geen zin in dit soort relaties hebben." Sommige vrouwen moeten ook goed bedenken wat ze willen :D en hun issues niet bij de partner neerleggen, of denken dat ze m kunnen veranderen, of dat ze m zouden moeten veranderen ..

Ik vond t ook een beetje een stomme vragenlijst. Mijn man werkt soms 6 dagen per week en ik werk er maar 3, dus ook niet gek dat t dan scheef verdeeld is. Dat wordt ook niet meegenomen. :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:19

verootjoo schreef:
Een ‘eis op tafel leggen’ vind ik wat heftig ook in een relatie.
In mijn beleving doe je dat in tijden van oorlog, eisen op tafel leggen. Als dat nodig is heeft de relatie wel z’n beste tijd gehad, en ben je rijkelijk laat met je wensen bespreken :o

Dit ook, ik denk dat mensen dat ook op jongeren leeftijd moeten leren, hoe je samen dingen kan doen. Denken 'dit komt wel goed (...als we kinderen hebben.. ofzoiets.. ) is inderdaad een slecht uitgangspunt. Als je dan pas komt met hoe je dingen graag zit, lijkt mij dat zeker wat aan de late kant..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:33

Er wordt inderdaad een steeds groter wordende groep single vrouwen verwacht omdat ze geen man meer nodig hebben voor het inkomen of voor zekerheid. Vrouwen kunnen goed voor zichzelf zorgen en zitten steeds minder vaak te wachten op een man die ze moeten verzorgen, waar ze voor moeten koken, wassen, regelen etc. Ze willen geen 2e moeder zijn maar zoeken steeds vaker diepgang, interesse, een emotionele toevoeging in hun leven. En veel mannen hebben dit niet te bieden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:40

Ik heb die test ook gedaan.
En ik kom op 46% en mijn partner 54%

Wij doen heel veel "samen" of iig ieder ongeveer even veel.
Koken en boodschappen doen bijvoorbeeld, of de boodschappenlijst maken, doen we niet perse samen, maar door de week heen wel ongeveer even veel. Net als verzinnen wat we gaan eten of gaan doen in het weekend.

Van de doe-dingen doet mijn man meer.
Ik werk daarentegen meer, dus naar verhouding doen we wel redelijk evenwichtig evenveel.

Mentale verdeling was volgens die test 50/50.

En ik kom blijkbaar, als ik dit topic lees, veel bijzondere mannen tegen.
Of misschien sta ik zelf echt heel anders in relaties, maar ik ken echt niet veel voorbeelden van mannen die hun vrouw maar alles laten regelen.
Of vrouwen die alles moeten regelen omdat hun man niks regelt.

Ik zou niet zonder mijn partner willen.
Ik heb geen man nodig voor de financiële lasten (ik ben kostwinner in ons huishouden), maar ik vind samen echt wel veel gezelliger dan alleen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:27

Suzanne F. schreef:
Er wordt inderdaad een steeds groter wordende groep single vrouwen verwacht omdat ze geen man meer nodig hebben voor het inkomen of voor zekerheid. Vrouwen kunnen goed voor zichzelf zorgen en zitten steeds minder vaak te wachten op een man die ze moeten verzorgen, waar ze voor moeten koken, wassen, regelen etc. Ze willen geen 2e moeder zijn maar zoeken steeds vaker diepgang, interesse, een emotionele toevoeging in hun leven. En veel mannen hebben dit niet te bieden.

Je praat de MSM mooi na :D