Overlast airco's buren: wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 21:28

Het ratelen is idd heel kenmerkend.
Verder vind ik het van een filmpje onmogelijk te beoordelen. Het staat en valt met hoe hard ik het geluid zet van mijn telefoon en de geluidskwaliteit van mijn toestel. En van jouw telefoon en evt kwaliteitsverlies bij de upload.

Als ik het geluid van mijn telefoon maximaal zet hebben beide units meer geluid dan de buitenunit van mijn warmtepomp wanneer ik daar op 0,5 meter achter sta.

paars

Re: Overlast airco's buren: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 22:08

Er bestaan gratis apps die de decibellen kunnen meten. Mss kan je dat eens proberen te gebruiken?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-26 22:23

paars schreef:
Er bestaan gratis apps die de decibellen kunnen meten. Mss kan je dat eens proberen te gebruiken?

Dat hebben we gebruikt! Beide telefoons meten 70 db.

Linksom of rechtsom hebben we er wel echt last van. We zitten liever niet buiten als hij aan staat, omdat je het simpelweg niet kan negeren. We gaan morgen even vriendelijk langs en leggen het gewoon voor. De gemeente heeft overigens aangegeven dat we een handhaver langs kunnen laten komen, maar dat is wel killing voor een goede relatie met je buren, ben ik bang.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:06

En wat meten die telefoons bij je eigen airco?

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:18

Ik vind de klank bij de stenen muur erg storend....bij de groene boom zou ik geen probleem mee hebben...het ligt denk ik ook erg hoe je jezelf focust op een geluid en hoe gevoelig je voor geluid bent...

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 00:51

tamary schreef:

Dat was een goede vraag, dus ben weer even het trappetje op geklommen en heb de airco weer aangezet. :+ 49 db bij opstarten (maar weet eigenlijk niet of er verschil in zit).

Afbeelding

Het blijft lastig. Het geluid van het eerste filmpje in het topic komt het meest overeen met hoe wij het horen. Echt te vergelijken met iemand die klust. Maar goed, het is natuurlijk wel zachter als we aan de andere kant van de tuin staan. Daar gaat het alleen niet om. Nu horen we dat geluid van het eerste filmpje en het volgende filmpje óp de erfgrens waar ook ons terras zit.

https://youtube.com/shorts/6IPhZzDw24w?is=dRpb27hfIa7960FY

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:17

ual_95 schreef:
De gemeente heeft overigens aangegeven dat we een handhaver langs kunnen laten komen, maar dat is wel killing voor een goede relatie met je buren, ben ik bang.

Àlles afhankelijk van je perspectief. Je kunt het ook zien als een directe vorm van onafhankelijk onderzoek die duidelijkheid geeft voor beide partijen. Kan je relatie met de buren juist versterken. Net als het kadaster die komt meten bij gedoe met de erfgrens.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 01:28

paars schreef:
Àlles afhankelijk van je perspectief. Je kunt het ook zien als een directe vorm van onafhankelijk onderzoek die duidelijkheid geeft voor beide partijen. Kan je relatie met de buren juist versterken. Net als het kadaster die komt meten bij gedoe met de erfgrens.

Dat is waar en we staan daar ook absoluut voor open, maar dan is overleg wel de eerste stap. De gemeente doelde nu op een overlast meldapp (kan ook anoniem). Dat vind ik wel een beetje achter de ellebogen. We denken (mede door dit topic) wel echt dat er iets mis is met deze unit(s) en eigenlijk zou dat juist heel rot zijn voor iedereen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:27

Volgens mij voelen jullie je over de situatie heel rot en opgelaten. Dat lijkt me al een goede graadmeter dat je je eigenlijk niet aanstelt..

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:16

Ik zou toch de moed bij elkaar rapen en ze aanspreken. Van: joh, ik vind het echt heel erg vervelend. Jullie hebben ze helemaal speciaal verplaatst voor ons, maar we hebben er gewoon echt zoveel last van. Ik heb even wat onderzoek gedaan, en hij bromt echt gigantisch hard vergeleken met normale airco’s. Is er soms iets kapot? De airco’s mogen zoveel geluid maken maar hij maakt ‘zoveel’ geluid. Ik wil echt niet vervelend overkomen en de relatie goed houden, maar het is echt heel vervelend om zo in de tuin te zitten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:56

Amado7 schreef:
Ik zou toch de moed bij elkaar rapen en ze aanspreken. Van: joh, ik vind het echt heel erg vervelend. Jullie hebben ze helemaal speciaal verplaatst voor ons, maar we hebben er gewoon echt zoveel last van. Ik heb even wat onderzoek gedaan, en hij bromt echt gigantisch hard vergeleken met normale airco’s. Is er soms iets kapot? De airco’s mogen zoveel geluid maken maar hij maakt ‘zoveel’ geluid. Ik wil echt niet vervelend overkomen en de relatie goed houden, maar het is echt heel vervelend om zo in de tuin te zitten.

Yep dit. Gewoon gesprek aangaan.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:09

Jeetje, dit is echt niet te doen als je in je tuin bent. Ik zou zeggen langsgaan en hopelijk samen een oplossing. Je hebt eventueel ook de filmpjes om het ze te laten horen.
Wij hebben ook een airco en die bromt bij het opstarten. Die staat op ons platte dak maar die van ons is hoger dan de buurman dus die zal er niks van horen. Als hij eenmaal aan staat hoor je niks.
Dit geluid is echt niet te doen.
Hopelijk komen jullie er uit met de buren.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:18

ual_95 schreef:
tamary schreef:

Dat was een goede vraag, dus ben weer even het trappetje op geklommen en heb de airco weer aangezet. :+ 49 db bij opstarten (maar weet eigenlijk niet of er verschil in zit).

[ Afbeelding ]

Het blijft lastig. Het geluid van het eerste filmpje in het topic komt het meest overeen met hoe wij het horen. Echt te vergelijken met iemand die klust. Maar goed, het is natuurlijk wel zachter als we aan de andere kant van de tuin staan. Daar gaat het alleen niet om. Nu horen we dat geluid van het eerste filmpje en het volgende filmpje óp de erfgrens waar ook ons terras zit.

https://youtube.com/shorts/6IPhZzDw24w?is=dRpb27hfIa7960FY

Dit geluid is idd niet om aan te horen...
Maar ik zal ze eerder nog eens aan spreken...laten horen...desnoods met dit filmpje wat jij hoort...dan handhaving sturen...dat kan altijd nog...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:48

Goh ik vind jullie eigen airco "achter het muurtje? zo op het filmpje nog storender.
Je kunt de klok op gelijk zetten dat als bij je buren de airco uit blijft ze hinder van jullie airco gaan ondervinden.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:13

BeFunny schreef:
Goh ik vind jullie eigen airco "achter het muurtje? zo op het filmpje nog storender.
Je kunt de klok op gelijk zetten dat als bij je buren de airco uit blijft ze hinder van jullie airco gaan ondervinden.

Waar heb je het over, hun airco is nauwelijks te horen vergeleken met de helicopter die de buren hebben draaien?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:14

BeFunny schreef:

Dat zou ik knap vinden, omdat onze airco aan de zijkant van ons huis is geplaatst (aan de vrije kant). :+

Wat wel interessant is, is dat dezelfde buren ooit hebben 'geklaagd' over onze wasmachine. Wij werken fulltime en draaiden graag 's nachts een was (op een timer). De wasmachine staat op zolder en is niet stuk. Ze vonden het centrifugeren herrie maken. We hebben toen gewoon afgesproken dat we overdag wassen. Niks aan het handje verder.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:36

Ooh ik dacht die achter de muur jullie airco was. Maar die is ook van de buren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:42

Ik zou dit direct aanpakken en niet laten slepen.
Als je niks zegt, lijkt het alsof je er geen probleem mee hebt. Als je er dan later op terugkomt, lijkt dat een 'nieuwe klacht'.
Natuurlijk kan het de relatie met de buren (tijdelijk) verslechteren, maar je kunt maar beter duidelijk zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:30

Gewoon hup er nu heen en filmpjes laten horen en niet uitstellen. Beter meteen de pleister er rats aftrekken dan blijven door modderen en uitstellen. Hoe langer je wacht hoe minder urgent de herrie lijkt te zijn voor hun waarschijnlijk

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:31

ual_95 schreef:
Wat wel interessant is, is dat dezelfde buren ooit hebben 'geklaagd' over onze wasmachine. Wij werken fulltime en draaiden graag 's nachts een was (op een timer). De wasmachine staat op zolder en is niet stuk. Ze vonden het centrifugeren herrie maken. We hebben toen gewoon afgesproken dat we overdag wassen. Niks aan het handje verder.

Dat geeft de burger moed! Jullie hebben dat als goeie buren opgelost (kan je ze eventueel aan herinneren als ze ingewikkeld gaan doen). Succes met het gesprek.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:40

Een eventueel defect is niet belangrijk. Indien in dit geval defect dan zal reparatie het probleem wellicht vergroten als er geen geluid berekening is. Het gaat om de wet: 45/ 40 dBa dag/ nacht. Warmtepompen type airco voldoen daar bijna nooit aan. De installateur is verantwoordelijk voor de geluid berekening en plaatsing. Als globale vuistregel aanhouden elke 3 dBa minder is 1 meter. Hieruit volgt dat heel globaal heel gemiddeld de afstand 3 meter tot de erfgrens. Als die afstand er niet is dan bijvoorbeeld warmtepompen nemen lucht/ water vanaf de hogere middenklasse. De onze is wettelijk 28 dBa op vollast en 1 meter afstand. Geluid komt door o.a
trillingen, ventilator en schroef compressor. De duurdere warmtepompen hebben geen schroef compressor maar een scroll compressor.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:46

paars schreef:
ual_95 schreef:

Dat geeft de burger moed! Jullie hebben dat als goeie buren opgelost (kan je ze eventueel aan herinneren als ze ingewikkeld gaan doen). Succes met het gesprek.

Ze hebben hem al eens verplaatst he voor hun....Dus het zijn an sich geen moeilijke mensen....Ze snappen waarschijnlijk alleen het probleem niet nu ,omdat ze er zelf geen last van hebben.
Dus beginnen met melden is wel zo netjes...

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:56

Wens je veel succes morgen met het gesprek. Ik begrijp dat dit lastig is.

Toch denk ik dat dit de enige juiste weg is in deze situatie.

Je moet het ook gewoon erg treffen met de buren die je hebt. Vaak geeft meer contact een beter beeld en valt het uiteindelijk mee. Niemand is over het algemeen een ander expres tot last.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:08

Wat een takke herrie -O-
Zou toch ff bij de buren langs gaan.

Heb zelf afgelopen week 2 aircos gehangen, en kreeg al soort van commentaar van de buren..die waren bang voor herrie van de 2 buitenunits.
Ze waren nog niet eens aangesloten :')
Vandaag is de monteur geweest, aangesloten en getest op de uiterste stand alletwee tegelijk. Nou, bij de units zelf hoor je ze natuurlijk, maar toen ik bij de heg ging staan hoorde ik ze al niet meer. Gelukkig :') met dit topic in mijn achterhoofd :D
Van onze schuur waar ze aan hangen, tot het huis van de buren, zitten 2 tuinen tussen.
De hond van dezelfde buren geeft meer kabaal.
En dit zijn 2 budget aircos.
Dus die airco van jouw buren is iets niet goed mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:23

haha1995 schreef:
Ze hebben hem al eens verplaatst he voor hun....Dus het zijn an sich geen moeilijke mensen.....

Nouja, verplaatst voor hen....nadat ze ze eerst zowat bij hun binnen hadden gehangen, dermate dat een raampje niet eens meer open kon := dus dat was wel belachelijk natuurlijk en telt imo niet echt als een fatsoenlijke eerste plek. En als ze nu nog steeds tegen de schutting hangen dan is het nog steeds niet echt een chique plek zeg maar...

TS ik duim voor je dat de buren er wat aan gaan doen.