Betalen jullie weleens iemand zwart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Re: Betalen jullie weleens iemand zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:21

Maar 1800 zit je snel aan hoor

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:27

noukie12 schreef:
Het is belangrijk om te weten dat het niet illegaal is om zwart te bijklussen tot 1800 euro per jaar, mits je dit niet opgeeft aan de belastingdienst. Als je meer verdient dan het belastingvrije bedrag, moet je dit aangeven in je aangifte inkomstenbelasting. Dit kan invloed hebben op de hoogte van de algemene heffingskorting die je ontvangt. Het is dus cruciaal om je inkomsten goed in de gaten te houden en te opletten of je belastingvrije grens niet te overschrijden.

Wat is de bron van deze informatie?

KvK zegt dit erover https://www.kvk.nl/wetten-en-regels/wer ... -bijklust/

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:32

Popstra schreef:
Eleeke schreef:

Een pony en rijles van zwart geld. En dan heb je het over niet iedereen heeft een volle portemonnee. -:(-

Verrijking ten koste van anderen, gewoon bizar hoe makkelijk je dat noemt.

Alleen mensen met veel geld hebben en pony en vakanties en de rijles van de kinderen betalen.
Dat is niet iets wat je van een modaal inkomen doet.
Helemaal prima maar om het te noemen als reden om geen belasting te willen betalen 8)7

Jemig...Volgens mij heeft men weinig reden tot klagen in dit rijke land! Ons belasting geld word tot ver over de grens over de balk gegooid! Ga jij je dan kwaad maken omdat iemand zwart pony lesjes e.d betaald!? Schei toch uit zeg

Zullen we allemaal eens voor een paar duizend euro per jaar zwart gaan werken ?
Weet je wel hoe snel de economie volledig kapot is.
Het is maar goed dat de meeste mensen wel gewoon belasting betalen , maar ik zou het bijna een keer wille zien, ter experiment wat er gebeurd als we allemaal zwart erbij gaan werken.

Het tweede wat je noemt is dat jij vindt dat de overheid het belastinggeld nu niet goed besteed. Dat is geen reden om geen belasting te betalen. Dat kan een reden zijn om op een andere partij te stemmen of om te emigreren naar een land waar het naar jouw mening wel goed gebeurd.
He is nu eenmaal zo dat als je in een land leeft je gebonden bent aan de wetten en regels van dat land. ( een eigen land beginnen kan ook, maar dat loopt vaak uit op een dictatuur en die zijn meestal ook niet zo succesvol :D ) .
Laatst bijgewerkt door Eleeke op Gisteren, 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:37

noukie12 schreef:
Het is belangrijk om te weten dat het niet illegaal is om zwart te bijklussen tot 1800 euro per jaar, mits je dit niet opgeeft aan de belastingdienst. Als je meer verdient dan het belastingvrije bedrag, moet je dit aangeven in je aangifte inkomstenbelasting. Dit kan invloed hebben op de hoogte van de algemene heffingskorting die je ontvangt. Het is dus cruciaal om je inkomsten goed in de gaten te houden en te opletten of je belastingvrije grens niet te overschrijden.

Ben je niet in de war met de vergoeding voor vrijwilligers? Ik heb bij een vereniging geholpen als vrijwilliger. Daar kreeg ik wel een maximaal bedrag als vergoeding zonder dat het belast was.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:38

noukie12 schreef:

Edit : de post hierboven klinkt logisch, vrijwilligers vergoeding is maximaal 2200 euro per jaar , dat mag zelfs bovenop je uitkering.

Ben heel benieuwd naar je bron want ik kan dat nergens vinden. Wel overal het tegenovergestelde.

Het enige wat mag is een keer de hond uit laten voor de buren tegen een kleine vergoeding, of wat spullen op marktplaats verkopen ( en zodra dat meer is dan je eigen oude bank en je oude laptop , moet je er ook belasting over betalen )

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:45

noukie12 schreef:

Wat een onzin. Dat klopt echt niet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:49

noukie12 schreef:

Klopt niet, alles moet opgegeven worden.

Citaat:
Nee, in Nederland is er geen drempelbedrag waarboven 'zwart' verdienen pas verboden is; alle inkomsten uit arbeid moeten worden aangegeven bij de Belastingdienst.

@belastingdienst

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:02

Ik woon in Oostenrijk en hier betalen zoveel mensen cash (en zelfs hele bedrijven waar je niet kan pinnen). Ik kan me haast niet voorstellen dat er niet veel mensen zwart betaald worden. Ikzelf krijg gewoon wit betaald, en betaal mensen ook nooit zwart. Maar ik heb wel +/- €200 aan cash in mijn portemonnee (wat ik in Nederland écht niet zou doen). Ik begrijp alleen één ding nooit helemaal, hoe zit dit met het verkopen van tweedehands meubels/kleren etc..... en drie kippen bijvoorbeeld? In Oostenrijk snap ik het ondertussen, maar in Nederland heb ik er nooit iets van begrepen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:27

Katja schreef:
Popstra schreef:
Jemig...Volgens mij heeft men weinig reden tot klagen in dit rijke land! Ons belasting geld word tot ver over de grens over de balk gegooid! Ga jij je dan kwaad maken omdat iemand zwart pony lesjes e.d betaald!? Schei toch uit zeg
Zwart lesgeven is ook gewoon oneerlijke concurrentie. Zo iemand kan voor heel veel minder lesgeven want niet alleen de 21% btw gaat eraf maar ze betalen ook geen inkomstenbelasting. Ik geef mijn lessen allemaal gewoon netjes op en wil dus ook liever geen cash omdat storten veel werk is en ook nog eens duur. Maar hier in de regio zijn best veel mensen die ongeveer hetzelfde hebben gepresteerd als ik en het in de avonduren zwart naast hun werk doen of nog erger naast een uitkering en die rekenen veel minder en houden onder de streep meer over.

Als fotograaf kan ik je vertellen dat er in mijn vakgebied (en waarschijnlijk is nagenoeg alle vakgebieden) ook op deze manier oneerlijke concurrentie is. En als je er wat van zegt worden mensen nog boos ook :oo

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:32

Ja er zijn heel veel beroepsgroepen waarin het gebeurt.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:47

Eleeke schreef:
Zullen we allemaal eens voor een paar duizend euro per jaar zwart gaan werken ?
Weet je wel hoe snel de economie volledig kapot is.
Het is maar goed dat de meeste mensen wel gewoon belasting betalen , maar ik zou het bijna een keer wille zien, ter experiment wat er gebeurd als we allemaal zwart erbij gaan werken.

Het tweede wat je noemt is dat jij vindt dat de overheid het belastinggeld nu niet goed besteed. Dat is geen reden om geen belasting te betalen. Dat kan een reden zijn om op een andere partij te stemmen of om te emigreren naar een land waar het naar jouw mening wel goed gebeurd.
He is nu eenmaal zo dat als je in een land leeft je gebonden bent aan de wetten en regels van dat land. ( een eigen land beginnen kan ook, maar dat loopt vaak uit op een dictatuur en die zijn meestal ook niet zo succesvol :D ) .

Ik denk dat het allemaal zo’n vaart niet loopt. Dat is redelijk in balans, maak ik dan op uit het feit dat de economie niet kapot is nu.

De frustratie van concurreren tegen mensen die volledig zwart werken snap ik wel. Daar is niet tegenop te werken. Dat vind ik dan dus weer een ander verhaal dan af en toe eens een klusje zwart aanpakken. Maar ja zo hebben wij ook jaren een schoonmaakster gehad die zwart werkte. Al ver de pensioenleeftijd voorbij, komt verder ook nergens aan het werk maar wil nog wel een extraatje bovenop de AOW. Ik vind dat dus niet problematisch. Dat uurloon zat trouwens zeker niet onder het witte uurloon dus nam ook de concurrentie geen werk uit handen in dat opzicht.

Onderliggende frustratie hier in het topic is denk ik dat overal maar gevolgd moet worden wat iemand met geld doet. Zoals nu de nieuwe regel dat er niet meer dan 3000 cash betaald mag worden.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:39

DuoPenotti schreef:
Ken verder ook de lui niet die het wel zwart doen.
Wil best een andere vloer zwart laten leggen, maar die staan toch ook niet zomaar geadverteerd :P

Ik had een offerte aangevraagd voor het leggen van een tegelvloer. De offerte was wit. Ik heb toen gevraagd wat de prijs zou worden "zonder btw".

Hij heeft de vloer daarna in zn vrije tijd gelegd. Scheelde me echt een een paar honderd euro.
Ik kende die beste man helemaal niet dus je hoeft er niet perse iemand voor te kennen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:45

Katja schreef:
Zwart lesgeven is ook gewoon oneerlijke concurrentie. Zo iemand kan voor heel veel minder lesgeven want niet alleen de 21% btw gaat eraf maar ze betalen ook geen inkomstenbelasting. Ik geef mijn lessen allemaal gewoon netjes op en wil dus ook liever geen cash omdat storten veel werk is en ook nog eens duur. Maar hier in de regio zijn best veel mensen die ongeveer hetzelfde hebben gepresteerd als ik en het in de avonduren zwart naast hun werk doen of nog erger naast een uitkering en die rekenen veel minder en houden onder de streep meer over.

Dit dus! Verzekering hebben ze ook nog nooit van gehoord, klanten rijden toch op eigen risico...

Zit er nu wel wat over te filosoferen. Ik heb hier via een hovenier een topkracht aan het werk. Spierwit dus. Maar die vertelt doodleuk dat ie bijtijds weg moet, want 's avonds bijbeunen. In het weekend idem. Die kan dus in loondienst en hier nooit het beste van zichzelf geven, want hij moet reserve houden voor de zwarte klanten. Echt even in spagaat wat ik daarmee moet :(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:48

koeke schreef:
Katja schreef:

Dit dus! Verzekering hebben ze ook nog nooit van gehoord, klanten rijden toch op eigen risico...

Zit er nu wel wat over te filosoferen. Ik heb hier via een hovenier een topkracht aan het werk. Spierwit dus. Maar die vertelt doodleuk dat ie bijtijds weg moet, want 's avonds bijbeunen. In het weekend idem. Die kan dus in loondienst en hier nooit het beste van zichzelf geven, want hij moet reserve houden voor de zwarte klanten. Echt even in spagaat wat ik daarmee moet :(

Het gesprek erover aangaan, lijkt me.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:09

Die kan prima 100 procent geven bij alle klanten. Rare beredenering om gelijk te denken dat hij de kantjes er af loopt. Tenzij hij dat daadwerkelijk doet.

Er bestaat niet voor niks een gezegde: van werken wordt je niet rijk.
Die komt ergens weg.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:12

koeke schreef:
Katja schreef:

Wat een onzin. Er zullen best mensen bij wie dat het geval is maar ik zou dit eerder zien als een harde werker. Genoeg mensen die 60-80+ uur in de week werken en zich overal goed inzetten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:55

Tieme schreef:
DuoPenotti schreef:
Ken verder ook de lui niet die het wel zwart doen.
Wil best een andere vloer zwart laten leggen, maar die staan toch ook niet zomaar geadverteerd :P

Ik had een offerte aangevraagd voor het leggen van een tegelvloer. De offerte was wit. Ik heb toen gevraagd wat de prijs zou worden "zonder btw".

Hij heeft de vloer daarna in zn vrije tijd gelegd. Scheelde me echt een een paar honderd euro.
Ik kende die beste man helemaal niet dus je hoeft er niet perse iemand voor te kennen.

Hier vraagt tot nu toe elke bouwvakker die we krijgen hoe we het willen, zwart, grijs of wit. Kunnen ze rekening mee houden in de planning.

koeke schreef:
Katja schreef:

Wat een onzin. Het werk is het zelfde.