Moestuinieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 16:38

Dorine92 schreef:
Is dat echt zo makkelijk courgette? Dat lijkt me dan wel leuk. Ik heb ruimte zat maar ik zorg nergens voor, hij moet het zelf doen
Ben gek op courgettesoep, ik kook er ook vaak zalm in. Dan is mijn maaltijd gewoon een zalmmoot (of 2) in courgettesoep.

De courgette is inderdaad makkelijk maar heeft wel water en zorg nodig . Ze geven veel oogst. Wij hebben altijd meerdere planten bij elkaar dus dat bestuiven gaat dan eigenlijk altijd goed, nog geen plant gehad die alleen mannelijke of alleen vrouwelijke bloemen had.

Toffeltje

Re: Moestuinieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 17:06

Ik zet soms wel wat meer courgetteplanten omdat ik mini courgettes en de bloemen graag eet, als je dat een beetje bijhoudt kun je met een gezin wel vijf planten aan. De bloemen zijn heel lekker om te vullen.

Ik ben bang dat het bij mij dit jaar niet veel wordt met de tuin. Ik ben zwanger en in juni uitgerekend. En helaas heb ik veel klachten waardoor ik tot nu toe het grootste deel van mijn zwangerschap in bed of op de bank heb doorgebracht. Ik baal er wel van want de tuin is nu een grote onkruidbende.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 10:27

Courgette is niet moeilijk, maar een beetje aandacht vergroot de kans op succes wel aanzienlijk. Je moet wel iets willen doen. Achter de grote bladeren kunnen zich ook makkelijk enorme vruchten verstoppen, dat ziet er wel indrukwekkend uit en prima voor de soep, maar om te grillen ofzo zijn de kleinere echt lekkerder.

Ik werk grotendeels vanuit huis, heerlijk om tussen de meetings door even de tuin in te lopen en wat te rommelen. Wat water geven, even een dief uit een tomaat plukken, kijken wat er te oogsten valt voor lunch of diner en weer aan het werk. Heerlijk!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 10:36

Voor dit jaar gaan we het wat makkelijker proberen te maken met het water geven. De 1ste 2 jaar was ik elke dag druk met water geven, 1ste jaar alles lang met de broes, 2e jaar gingen de sproeiers aan voor een poosje elke dag. Nu dit jaar hebben we grote ibc vaten aangeschaft en een systeem op met zonnepanelen die zelfstandig kunnen draaien en instelbaar zijn. Nu is het alleen maar een kwestie van zorgen dat de ibc vaten vol zijn met water. Dat maakt het een stuk makkelijker om een week op vakantie te gaan. Ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 10:53

Oh daar ga je vast heel veel plezier van hebben!! Kun je ze vullen met regenwater? Ik heb een druppelsysteempje van Irrigatia, het inregelen is even wat werk, maar het functioneert super.
Tomaten vinden het heel lekker om regelmatig bedruppeld te worden - bij een plons water ineens heb je grote kans dat ze barsten.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 10:55

zo'n verhoogde makkelijke moestuinbak lijkt mij erg leuk, een bak met 8 vakken ofzo en misschien een klimrek?
ik heb 0 groene vingers en chronisch tijdgebrek. hoeveel tijd gaat hierin zitten?
en wat kan je qua opbrengst een beetje verwachten van zo'n bak?
ik denk dan aan o.a. tomaten, rucola, kropsla, broccoli,rode biet en courgette bijv., maar zijn dit makkelijke beginners planten? en wat zou daar nog meer bij kunnen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 10:58

Ik heb Amerikaanse doorgroei rucola. Heb ik 1x gezaaid en blijft doorgroeien en terug komen. Doe er niks aan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 11:35

veneri schreef:
zo'n verhoogde makkelijke moestuinbak lijkt mij erg leuk, een bak met 8 vakken ofzo en misschien een klimrek?
ik heb 0 groene vingers en chronisch tijdgebrek. hoeveel tijd gaat hierin zitten?
ik denk dan aan o.a. tomaten, rucola, kropsla, broccoli,rode biet en courgette bijv., maar zijn dit makkelijke beginners planten? en wat zou daar nog meer bij kunnen?

Wij hebben alles in bakken op hoogte, ideaal! Niet meer bukken of op je knieën zitten. Enigste nadeel vind ik dat de aarde sneller uitdroogt.
Worteltjes, radijsjes, (snack) komkommer, diverse sla soorten. Diverse soorten kruiden, een basilicum bij je tomaten neer zetten geeft meer smaak aan je tomaten en is voor veel dingen te gebruiken. Munt mee oppassen is een woekeraar net als de dropplant.

Het klaar maken heeft even wat tijd nodig, zaaien en wachten en daarna lekker oogsten. Zeker als je nieuw begint heb je niet zoveel onkruid is mijn ervaring. Genieten en vertroetelen en pas op verslavend! Als het seizoen voorbij is maken wij de bakken klaar voor de winter, laag compost erover en in het voorjaar een nieuwe verse laag moestuin grond en we gaan vrolijk door. Heb trouwens ook geen groene vingers :D
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 24-03-26 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 11:36

Margreet schreef:
Oh daar ga je vast heel veel plezier van hebben!! Kun je ze vullen met regenwater? Ik heb een druppelsysteempje van Irrigatia, het inregelen is even wat werk, maar het functioneert super.
Tomaten vinden het heel lekker om regelmatig bedruppeld te worden - bij een plons water ineens heb je grote kans dat ze barsten.

Helaas geen regenwater maar wel grondwater vanuit de pomp die we een aantal jaren geleden hebben laten slaan.
Heb 2 soorten besteld om te kijken welke ik het fijnste vind, die van irrigatie maar ook van gardena. Ben heel benieuwd nu ik van jou dit positieve bericht zo lees!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 11:55

veneri schreef:

Courgette heeft veel ruimte nodig. Broccoli en koolplanten in het algemeen is snel last van rupsen, kan nog wel wat lastig zijn. Sla en tomaten zij in het algemeen niet zo lastig.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 12:05

meggiemeg schreef:
Helaas geen regenwater maar wel grondwater vanuit de pomp die we een aantal jaren geleden hebben laten slaan.
Heb 2 soorten besteld om te kijken welke ik het fijnste vind, die van irrigatie maar ook van gardena. Ben heel benieuwd nu ik van jou dit positieve bericht zo lees!

Ik heb de Gardena (Bloom) ook, maar de Irrigatia bevalt me iets beter - soepelere slangetjes, handigere houdertjes voor de druppelaars en de mogelijkheid om een sensor in je tank te hangen voor het waterpeil. De Gardena is dan weer wel makkelijker qua instellingen en ophangen/neerzetten. Echt veel ontloopt het elkaar ook niet hoor.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 13:26

Marcella schreef:
Ik heb Amerikaanse doorgroei rucola. Heb ik 1x gezaaid en blijft doorgroeien en terug komen. Doe er niks aan.

Welke is dat precies? Dat lijkt mij namelijk erg interessant

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 16:23

Century schreef:
veneri schreef:

Courgette heeft veel ruimte nodig. Broccoli en koolplanten in het algemeen is snel last van rupsen, kan nog wel wat lastig zijn. Sla en tomaten zij in het algemeen niet zo lastig.

Als je de tukse of witte courgette neemt valt dat mee, daar kan ik met gemak 4 planten kwijt op 1 m2.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 18:14

Het werkt inderdaad verslavend tussen werk door om even te kijken. Het kost mij 5 minuutjes per dag en de app van makkelijke moestuin is een aanrader als je met vakken wilt werken en nog een groentje bent (zoals ik).

De makkelijke moestuin heeft een app (gratis) met ook een vrij actieve communitie.

Afbeelding

Afbeelding

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 19:09

Die makkelijke moestuin is ideaal om te beginnen! Echt veel van geleerd, inmiddels ben ik er wel wat losser in, het experimenteren vind ik juist de gein - soms werkt dat beter (voor mij) en soms ook niet (lol gehad, geleerd, niet meer doen).
De MM community waardeert dat minder, daar worden tips en afwijkingen van “het systeem” direct gecensureerd, daar ben ik een beetje afgehaakt. En aan de ene kant vind ik het heel tof dat ze blijven doorontwikkelen en aan de andere kant word ik er wel simpel van dat je dan wéér wat nieuws “moet” hebben. En sommige spullen zijn echt te duur - die airpotjes bijvoorbeeld. Het werkt goed hoor, maar elders kosten ze een fractie voor exact hetzelfde. Niks mis met geld verdienen en ik gun ze de omzet, maar dat is me te dol.

Ze zijn hier in de buurt aan de weg aan het werk, ik heb net uit een spontaan wild veldje wat pollen winterpostelein uitgegraven (van een stukje zonder hondjes…) en verplaatst naar de eigen tuin voordat het kapot gereden wordt. Hoef ik nu waarschijnlijk nooit meer te zaaien want dat spul zaait zich ook enorm uit haha

Net als dropplanten, die komen ook overal spontaan op, maar vind ik niet zo erg. Ze laten zich makkelijk uittrekken (of verplaatsen) en de zoemers zijn er gek op

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 21:56

Dorine92 schreef:
Marcella schreef:

Welke is dat precies? Dat lijkt mij namelijk erg interessant

Zal even kijken op de moestuin.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:29

meggiemeg schreef:
Voor dit jaar gaan we het wat makkelijker proberen te maken met het water geven. De 1ste 2 jaar was ik elke dag druk met water geven, 1ste jaar alles lang met de broes, 2e jaar gingen de sproeiers aan voor een poosje elke dag. Nu dit jaar hebben we grote ibc vaten aangeschaft en een systeem op met zonnepanelen die zelfstandig kunnen draaien en instelbaar zijn. Nu is het alleen maar een kwestie van zorgen dat de ibc vaten vol zijn met water. Dat maakt het een stuk makkelijker om een week op vakantie te gaan. Ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen.
wat interessant! De zonnepanelen liggen hier al. Wat voor systeem stuurt dit aan? Je hebt dus ibc vaten, druppelslangen denk ik en een aansturing systeem?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:37

Die moestuin app kent niet eens paprika?

Dus dan ben ik er wel snel weer klaar mee :')

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:31

Ir111 schreef:
meggiemeg schreef:
wat interessant! De zonnepanelen liggen hier al. Wat voor systeem stuurt dit aan? Je hebt dus ibc vaten, druppelslangen denk ik en een aansturing systeem?

Het is een compleet iets wat je koopt, dus met solar, waterpompje, slangetjes e.d. Heb deze besteld : https://www.solaraqua.nl/a-119539316/so ... escription
Maar ook deze is vergelijkbaar : https://www.gardena.com/nl/producten/be ... 99001.html

Het is een kwestie van installeren en instellen.
Ik ga het voor het eerst dit jaar gebruiken, Margreet gebruikt die van Irrigatia en dat bevalt als ik het zo lees, paar reacties hierboven staat dat.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:35

Oh, ik zie het nu! Dank voor de linkjes. Een van de redenen waarom mijn moestuint geen succes is, is omdat ik vergeet water te geven. Ik ga er eens induiken!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:01

Ja dat is jammer maar begrijpelijk dat je minder opbrengst hebt dan, ze hebben wel water en liefde nodig!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:15

Ir111 schreef:
Oh, ik zie het nu! Dank voor de linkjes. Een van de redenen waarom mijn moestuint geen succes is, is omdat ik vergeet water te geven. Ik ga er eens induiken!

Ik denk dat jij net als ik meer een permacultuur/voedselbos type bent. Bij mij lukt zaaien nooit en alles gaat dood want ik geef niks water. Echter zodra je vaste planten en bomen en struiken gaat zetten is het hele probleem opgelost. Gaat geweldig

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:22

Dorine92 schreef:
Ir111 schreef:

Ik denk dat jij net als ik meer een permacultuur/voedselbos type bent. Bij mij lukt zaaien nooit en alles gaat dood want ik geef niks water. Echter zodra je vaste planten en bomen en struiken gaat zetten is het hele probleem opgelost. Gaat geweldig

Ja klopt helemaal! Ik vind alleen een geordend moestuintje, met bakken en een hekje eromheen zo gezellig. Dus ik blijf het proberen. :')

Daarnaast heb ik helemaal geen beeld bij hoe een voedselbos er hier uit zou moeten zien (en ik heb niet zoveel zin om me er in te verdiepen... := ). Dat maakt de switch ook lastig.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:10

Je kunt in zo'n bakken systeem ook meer kiezen voor meerjarige planten en zelf zaaiende inplaats van eenjarige planten.

Artisjok, asperge, rabarber, aardbei, eeuwig moes, peperkers, Oost Indische kers, aardpeer etc.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:22

Rabarber en aardpeer zijn in mijn ervaring erg makkelijk :j
Aardpeer kom je niet meer vanaf haha.