Geen afscheid bij verlaten werkgever

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 21:11

pinkie87 schreef:
Serieus 2.5jaar werk je der en dan ga je druk maken om een afscheidsfeestje, kijk het zou netjes zijn dat er misschien dankjewel enz van afkomt. Maar een heel feestje is denk ik in mijn ogen wat overdreven hoor

Ze zegt toch ook niet dat ze een feestje wil :')

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-26 21:36

Djoena schreef:
Ik heb na 5 jaar ergens gewerkt te hebben ook geen georganiseerd afscheid gehad. Eerlijk gezegd heb ik daar ook nog nooit van gehoord en al helemaal niet voor iemand die een periode van 2,5 jaar ergens gewerkt heeft en er ook nog voor kiest om zelf weg te gaan. Wel kreeg ik van diverse vaste klanten een afscheidscadeautje en heb ik zelf de collega's waar ik goed mee ging meegenomen voor een drankje in een café. Het eerste rondje was van mij.

Ik heb wel bij het weggaan voor pensioen, of doordat iemand niet meer kon werken wegens kanker een gepast afscheid voor diegene meegemaakt en dat was in mijn ogen niet meer dan normaal.

Ik heb het niet over een groot afscheid. Even momentje bij koffieautomaat waarbij ze persoonlijk kaartje overhandigen ofzo.. het is geen miljoenen bedrijf, team is afgelopen jaar gegroeid van 6 naar 12. Ken de directeur, korte lijntjes, bij iedereen die ging of je lang of kort in dienst was, is er altijd wel even momentje gedaan. Dus ik had ook wat verwacht...

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-26 21:38

furious schreef:
pinkie87 schreef:
Serieus 2.5jaar werk je der en dan ga je druk maken om een afscheidsfeestje, kijk het zou netjes zijn dat er misschien dankjewel enz van afkomt. Maar een heel feestje is denk ik in mijn ogen wat overdreven hoor

Ze zegt toch ook niet dat ze een feestje wil :')

Welnee. Even momentje met het team samen. Heel normaal in dit bedrijf, het is geen miljoenen bedrijf.

Bowo

Re: Geen afscheid bij verlaten werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 21:42

Wat staat er nou precies in die cao?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 21:45

Was vandaag de laatste dag daar of morgen ook nog?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 21:47

Miss_Mii21 schreef:
Na 2,5 jaar ga ik de huidige organisatie verlaten. Ik heb eind vorige maand opgezegd, maar in verband met een enkeloperatie heb ik morgen mijn laatste werkdag.

Weet iedereen wel dat je morgen voor het laatst bent? Misschien gaan ze uit van de 28e?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 22:00

Ook ik ben wel benieuwd wat er in het cao staat :j

Ik zou morgen ook gewoon zelf met een pak koeken of cake op de proppen komen, met een 'was gezellig, houdoe en tabee' :') Kans zit er wel in dat je collega's zich echt verkijken op de operatie, dat morgen al je laatste dag is.

F_T

Of dat ze wel even stilstaan bij vertrek en het helemaal niet vergeten zijn...

Dieuwke_

Ik vind het overigens wel next level dat je agenda's hebt lopen checken op een surprise moment. Waarom zou je zover willen gaan voor een afscheidsmoment bij een bedrijf waar je zelf graag weg wilt? :')

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 22:09

Juut schreef:
Ik zou morgen ook gewoon zelf met een pak koeken of cake op de proppen komen, met een 'was gezellig, houdoe en tabee' :') Kans zit er wel in dat je collega's zich echt verkijken op de operatie, dat morgen al je laatste dag is.

Dit zou ik ook doen . En me er verder niet druk in maken.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 22:34

Miss_Mii21 schreef:
Djoena schreef:
Ik heb na 5 jaar ergens gewerkt te hebben ook geen georganiseerd afscheid gehad. Eerlijk gezegd heb ik daar ook nog nooit van gehoord en al helemaal niet voor iemand die een periode van 2,5 jaar ergens gewerkt heeft en er ook nog voor kiest om zelf weg te gaan. Wel kreeg ik van diverse vaste klanten een afscheidscadeautje en heb ik zelf de collega's waar ik goed mee ging meegenomen voor een drankje in een café. Het eerste rondje was van mij.

Ik heb wel bij het weggaan voor pensioen, of doordat iemand niet meer kon werken wegens kanker een gepast afscheid voor diegene meegemaakt en dat was in mijn ogen niet meer dan normaal.

Ik heb het niet over een groot afscheid. Even momentje bij koffieautomaat waarbij ze persoonlijk kaartje overhandigen ofzo.. het is geen miljoenen bedrijf, team is afgelopen jaar gegroeid van 6 naar 12. Ken de directeur, korte lijntjes, bij iedereen die ging of je lang of kort in dienst was, is er altijd wel even momentje gedaan. Dus ik had ook wat verwacht...

Ik heb het ook niet over een groot afscheid ;)

En wacht eerst nou maar morgen gewoon af. Misschien weten ze precies hoe jij bent (agenda's nalopen enzo := ) en hebben ze het daarom juist niet in de agenda's gezet :+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 23:57

Ik heb ruim 7 jaar bij een bedrijf gewerkt en dat was ook gewoon : je draait je laatste avonddienst, alle collega's gingen zoals altijd gewoon normale tijd naar huis en als je dienst erop zit ga je naar huis en dat was het.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 00:56

Mooie levensles. Je moet gewoon niks verwachten. Nooit en van niemand. Gewoon dankbaar zijn met wat je krijgt. Dan heb je nooit ergens last van.
Dingen verwachten geeft druk en daardoor vaak zware tegenzin aan anderen, het haalt alle spontaniteit weg omdat het toch al verwacht wordt, en als het anders gaat dan je verwacht (lees eigenlijk: eist), dan heb je er zelf ook nog stress, teleurstelling of woede van, en anderen vinden ook nog wat van jou.
Je schiet er gewoon echt helemaal niks mee op in het leven om dingen te verwachten.
En ik vind het in de omschreven situatie in de openingspost eerder abnormaal dat jij van alles verwacht (bijna eist, want als mensen niks organiseren ben je zwaar verontwaardigd), dan dat anderen niks doen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 01:02

Ach ja het is net als jarig zijn denk ik. Soms moet je gewoon zelf een traktatie meenemen en dan denken mensen oooooh ja, die is jarig! :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 01:13

Wat een treurigheid.
Verwelkomen en afscheid nemen zijn ook rituelen (rites de passage) die horen bij een goed leven en een gezonde gemeenschap.

Gelukkig zijn er veel aardige collega's en werkgevers die wel gewoon iemand bedanken en het beste toewensen. Zelfs als er ook wel eens wat wringt.
Ik wens je een fijne nieuwe werkplek en organisatie toe, TS.
Succes morgen. Dat zal toch een gekke dag zijn.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 08:30

Dieuwke_ schreef:
Ik vind het overigens wel next level dat je agenda's hebt lopen checken op een surprise moment. Waarom zou je zover willen gaan voor een afscheidsmoment bij een bedrijf waar je zelf graag weg wilt? :')

Dit vind ik idd ook wel heftig. Daarnaast vraag ik me af of het idd wel duidelijk is voor iedereen dat TS eerder weggaat i.v.m. de operatie. Als de leidinggevende dit niet helder heeft, neem ik aan dat je dit in ieder geval duidelijk hebt gemaakt aan de collega's met wie je goed omgaat en die je graag op een afscheidsmoment wil hebben. En als het gebruikelijk is dat er iets wordt georganiseerd voor een ander, dat zij dit dan op zich nemen. Als dat niet gebeurt kan je misschien conclusies trekken over hoe je in het team ligt.

Maar misschien is het ook wel gebruikelijk dat degene die vertrekt zelf een moment inschiet in de agenda's en een traktatie meeneemt?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 08:57

Kabayo schreef:
Ik heb nog nooit een afscheid of cadeautje/presentje gekregen nadat ik na zoveel jaar werken ontslag nam. Vond het alleen wat banketstaaf op de laatste dag dat ik er was na 5 jaar dat niemand aanwezig was. Ik was de hele dag alleen aan het werk en er is verder ook niks gezegd of überhaupt ‘bedankt voor de inzet en wellicht tot later.’ Niks :=

Misschien stond je baas de volgende dag wel teleurgesteld te kijken dat je er niet meer was......oeps vergeten....

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 09:11

DDDara schreef:
Kabayo schreef:
Ik heb nog nooit een afscheid of cadeautje/presentje gekregen nadat ik na zoveel jaar werken ontslag nam. Vond het alleen wat banketstaaf op de laatste dag dat ik er was na 5 jaar dat niemand aanwezig was. Ik was de hele dag alleen aan het werk en er is verder ook niks gezegd of überhaupt ‘bedankt voor de inzet en wellicht tot later.’ Niks :=

Misschien stond je baas de volgende dag wel teleurgesteld te kijken dat je er niet meer was......oeps vergeten....

Het is toch een taak van een baas om dat in de gaten te houden? Ze hebben bij ons op het werk ook van iedereen het privénummer, misschien bij Kabayo ook. Dan had hij toch op zijn minst nog een berichtje sturen.

Hier op de afdeling hebben we verschillende teams met verschillende managers. Het maakt hier echt veel uit welke manager je hebt voor wat er geregeld wordt bij een afscheid.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 10:38

Hopelijk heb je nog een leuk momentje vandaag ts.

Verwachten dat collega's die vandaag op andere locaties zitten terugkomen voor een afscheid, dat zou weleens teleurstellend kunnen zijn.

Daar had jezelf pro actief in kunnen zijn en kijken wanneer jullie allemaal voor het laatst tesamen waren en toen wat lekkers voor bij de koffie mee kunnen nemen. Dat is vanuit jou ook niet gebeurd lees ik.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 10:49

Nou TS ik snap wel hoe je je voelt. Hoe moeilijk is het om iemand na 2,5 jaar even een kaartje te geven met alle namen erop en je succes te wensen met je nieuwe baan? Kost weinig moeite toch?

Zo ging ik een keer weg, tegelijk met mijn collega. En mijn collega had er 10! jaar gewerkt en veel voor het bedrijf gedaan. Maar ze waren zo boos op mij en mijn collega dat we weg gingen dat er niks voor ons georganiseerd was. Ik vond het vooral heel vervelend voor mijn collega nadat hij 10 jaar zijn ziel en zaligheid in dat bedrijf had gestoken en er niks voor terug kreeg. Dan laat je je wel kennen als organisatie hoor.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 10:51

Op mijn werk is de regel, vertrek binnen 3 jaar klein momentje met team en leidinggevende (koffie en wat lekkers). Meestal komt er dan wel een kaartje, bloemetje en als de rest van de collega's wat wil geven komt dat uit eigen zak. Langer dan 3 jaar in dienst, mag degene zelf bepalen hoe ze afscheid willen nemen, maar krijgen ze een budget mee. De 1 doet een borrel met de naaste collega's in de kroeg en de volgende gewoon in de personeelskantine met iedereen.

Zo stille tromp vertrekken lijkt mij ook heel gek.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 10:58

Nee hoor ik was niet vergeten. Ik was de enige werknemer die daar sinds de start van hun bedrijf al aanwezig was. Ik ging weg op een vrijdag, niet ergens halverwege de week. Hij wist dat ik de week erna niet meer kwam. Hij had m’n nummer ook en ik woonde destijds zelfs in hetzelfde dorpje. Letterlijk 1 straat verder dan m’n werk. Alleen de vader van mijn werkgever heeft mij mondeling bedankt en dat hij mij gaat missen. Verder niks. Als ‘klein jong meisje’ was ik daar wel een beetje verdrietig om. Was ook mijn eerste baan vanuit school

Nahja, en dooor :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 11:03

Ik vind het dan weer heel bijzonder dat er al een budget voor is na 3 jaar.

10 jaar is wat anders natuurlijk.

En samen onderling wat doen kan natuurlijk altijd.
Maar dat ligt sowieso meer aan het team.
Heb ergens gewerkt waar we niets voorbij lieten gaan..
De ooievaar werd geplaats bij de geboorte van een pony, zodat de hele buurt in rep en roer was.
Er werden huizen versierd bij mensen die 50 werden.
Een advertentie geplaats in plaatselijk krantje bij iemand die 30 werd enz enz.
Ja daar werd ook wat gedaan als iemand weg ging.
Maar dat was een hele bijzondere werkplek zeg maar.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 11:06

Bij mijn eerste baan kreeg iedereen een lunch, de collega s zorgden voor een cadeau. Bij mijn tweede kan ik het niet herinneren, heb wel een afscheidscadeau gehad, zowel vanuit het bedrijf als vanuit de collega's.

Vertrekkende medewerkers kunnen ambassadeurs zijn of worden, of je slechtste reclame. Dat lees je hier ook al. Wat dat betreft oliedom vanuit een bedrijf om er zo lichtvoetig mee om te gaan.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 11:15

Douce schreef:
Bij mijn eerste baan kreeg iedereen een lunch, de collega s zorgden voor een cadeau. Bij mijn tweede kan ik het niet herinneren, heb wel een afscheidscadeau gehad, zowel vanuit het bedrijf als vanuit de collega's.

Vertrekkende medewerkers kunnen ambassadeurs zijn of worden, of je slechtste reclame. Dat lees je hier ook al. Wat dat betreft oliedom vanuit een bedrijf om er zo lichtvoetig mee om te gaan.

Helemaal met jou eens hoor..
Ik werk zelf als externe bij verschillende gemeenten. Waarbij er altijd een kort afscheid momentje is, vaak zelfs nog met een bloementje en/of wat lekkers.. Vind dat zo kleine moeite vanuit het bedrijf.

2,5 jaar in dienst is niet niks toch, dan kan je toch wel even met elkaar een afscheidsmoment inplannen. Logisch dat het geen heel feestje is. Maar wel even dat je leidinggevende afscheid ect komt nemen toch?