Bookvent 2026

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Bookvent 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 19:17

Veel horror schuurt ook tegen dark fantasy aan maar je hebt ook veel gore inderdaad. Ikzelf ben echt meer van de gothisch en dark, like Kingfisher, Abercombie, Barker, Cooke, Kaur, Swan en Ricks.
Zo maar een lijstje van mijn favoriete auteurs. Ik probeer via GR het eea bij te houden: https://www.goodreads.com/review/list/1 ... or&order=a.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 20:01

Cynn dat klinkt wel goed. Ik kan opzicht goed tegen goor, voor mij maakt dat niet heel veel uit. Moet wel een beetje spanning in zitten. Horror/thriller richting, een boek als bijvoorbeeld de film saw ga ik denk ik heel saai vinden. :x

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-26 07:36

Ik wil horror/thriller wel ontdekken, maar merk dat ik vrij kieskeurig ben. Ik heb al eens het boek The Ring gekregen in de GSBS, en daar kwam ik dus écht niet in. Het hoeft voor mij ook echt geen gore te hebben (ik wil geen emmer onder m'n boek willen hebben vanwege de hoeveelheid bloed die eruit druipt zeg maar). Datzelfde heb ik met films/series; lekker eng is goed, niet teveel gore please :')

Ik denk dat ik dan meer richting de supernatural/ dark fantasy neig. Ik vond A Haunting in the Arctic echt heel goed. Met name ook omdat het écht een plottwist heeft die je niet ziet aankomen.

Cynn benoemde Christina Henry al, ik vond The Horsemen ook echt heel tof. Ik heb Near the Bone nog op de plank staan, en ik ben ook wel benieuwd naar haar andere retellings van Disney verhalen :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 07:56

Ik vind echte horror niet heel leuk. Maar dark fantasy (vampieren en weerwolven) dan weer wel.
Iedereen loopt bijvoorbeeld weg met Tomas Olde Heuvelt. Ik vond November wel intrigerend, maar heel spannend? Nee dat niet. Andere boeken van hem heb ik ook moeite mee.
Maar een goede fantasy met een donker randje kan ik dan wel weer waarderen.

En een thriller of goed mysterie vind ik ook heel leuk. Beetje detective spelen :D

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 09:02

Ik houd wel heel erg van spannend en eng, maar dat echt gore hoeft van mij ook niet perse nee.
Ik heb tot nu toe alleen maar thrillers gelezen die ik niet echt spannend vond. Er staan er ook een paar op mijn verlanglijstje.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 09:48

Horror is ook niet echt mijn genre, thrillers ook niet perse al heb ik wel enkele goede gelezen.
Het laatste horror boek wat ik heb gelezen was denk ik The Ruins van Scott Smith, maar dat is al echt jaren geleden.

Geef mij maar veel worldbuilding, of heel veel historische feitjes :D

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 10:16

A Haunting in the Arctic heb ik in de 12 daagse gekregen en ben ik ook super benieuwd naar! Daar wil ik binnenkort mee beginnen, maar eerst ben ik een trilogie bezig waar ik alle 3 de boeken van heb liggen en eigenlijk achter elkaar van wil doorlezen. :j

magda_90 schreef:
Veel horror schuurt ook tegen dark fantasy aan maar je hebt ook veel gore inderdaad. Ikzelf ben echt meer van de gothisch en dark, like Kingfisher, Abercombie, Barker, Cooke, Kaur, Swan en Ricks.
Zo maar een lijstje van mijn favoriete auteurs. Ik probeer via GR het eea bij te houden: https://www.goodreads.com/review/list/1 ... or&order=a.

Flinke lijst :D zag dat er een paar tussen staan die ik ook op mijn wishlist-bokt heb staan of zelfs al in mijn kast!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 07:50

Na lang twijfelen en ja-nee-ja-misschien-nee-tochwel-tochniet-ja :') heb ik mij net op de valreep aangemeld voor de 12 days. Ik moet eerst even met de hond naar training, vanmiddag zal ik me even voorstellen en Goodreads/StoryGraph nalopen en updaten :)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 08:59

Ik heb me ook op het laatste moment nog aangemeld voor de 12 daagse! Heel aantal jaar geleden al meegedaan aan de voorloper van deze adventskalender, dat was ook al erg leuk.

Ik zal later even een uitgebreidere voorstelpost doen en even een apart Goodreads lijstje maken. Als ik tijd heb om even rustig achter de laptop te zitten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 09:03

Wauw, wat een grote groep is het dan geworden. Leuk!

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 09:20

En ik zit ook nog te dubben :o. Neig naar meedoen, tenzij jullie de groep te groot vinden worden? Zou voor mij ook de 12 daagse zijn.

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 11:05

Wat leuk toch nog last minute nieuwe deelnemers! En dan bijna de verdeling en dan kunnen we beginnen *\o/*

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 11:15

Ik lees nog een jaartje mee, misschien doe ik volgend jaar mee.
Maar dankzij dit topic heb ik wel een zooi nieuwe boeken aan mijn lijst toegevoegd en zelfs gekocht. :D

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 12:43

Zo ik heb even de rust en tijd om een fatsoenlijke voorstelpost te maken.

Ik ben linoleum, maar luister beter naar Lieneke. 35 jaar oud en woon met mijn man, twee kinderen en kat in het prachtige Drenthe. Ik werk vier dagen als accountmanager bij een verzekeringsmaatschappij, in mijn vrije tijd sport ik zeker drie keer per week (powerliften), wandel ik graag, ben ik sinds vorig jaar verslaafd aan borduren en uiteraard lees ik ook veel!

Eén van mijn goede voornemens van dit jaar is om minder te gaan lezen :+ Ik merkte dat ik al mijn vrije tijd ging lezen en dit ten koste ging van andere hobby's. Dus ik wil tenminste één avond per week tijd maken voor andere hobby's dan lezen. Dat lukt tot nu toe aardig goed gelukkig.

Ik ben van jongs af aan opgegroeid met veel boeken. Mijn moeder is een net zo fanatieke lezer als ik, dus van kleins af aan was ik zo'n twee keer per week in de bibliotheek te vinden om weer nieuwe boeken uit te zoeken. In het begin van mijn werkende leven (begin 20) is het een tijdje weggevallen, maar gelukkig de liefde weer helemaal teruggevonden.

Ik lees veel en vooral fantasy, vooral series en hoe langer/dikker, hoe beter. Het mag best wel dark en duister zijn. Cosy fantasy is niet echt mijn ding. Daarnaast ook gek op sci-fi en dystopian. Ik ben tenslotte een millennial die is opgegroeid met The Hunger Games en Divergent.
Ik wissel dit af met romance boeken, het liefst met spice. Ook lees ik regelmatig boeken van auteurs zoals Taylor Jenkins Reid of Kristin Hannah. Meer moderne literatuur, maar vaak wel met een wat historische setting. En af en toe lees ik ook nog non-fictie tussendoor, al doe ik dat eigenlijk te weinig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zelfhulp/zelfontwikkeling, maar toen ik zwanger was heb ik ook heel veel boeken over zwangerschap en ouderschap gelezen. Ik ben goed in tijdelijke hyperfixaties en dan lees ik daar ook boeken over _O-

Ik hou niet van thrillers of horror, al mogen mijn boeken best wel dark/duister zijn. Maar dan heb ik liever een sci-fi of fantasy met horror elementen dan een pure horror. Er mag best wel wat gore in een boek zitten, ik vind het niet heel snel te vies of gruwelijk. Wel ontdekt dat ik weinig heb met weerwolf shifter boeken. Terwijl ik wel heel goed ga op vampieren en faeries bijvoorbeeld.

Ik lees eigenlijk alleen maar in het Engels, behalve als de auteur Nederlands is en dat de originele taal van het boek is.

Ik hou sinds 2019 mijn GoodReads al heel zorgvuldig bij, ook met tags van welke boeken ik al bezit (tbr-owned en tbr-on-ereader). Ik heb een verlanglijstje gemaakt specifiek voor 12 Days of Bookmas (bokt-12-daagse), ik zal deze gedurende het jaar ook aanvullen. Niet te verwarren met een ander verlanglijstje (adventskalender), die is namelijk voor de adventskalender lootjes die ik met vriendinnen jaarlijks doe.
https://www.goodreads.com/user/show/44070572-lieneke

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-26 13:07

Goldwynn schreef:
En ik zit ook nog te dubben :o. Neig naar meedoen, tenzij jullie de groep te groot vinden worden? Zou voor mij ook de 12 daagse zijn.

Te groot is geen optie hoor, er is ruimte genoeg voor je!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 14:37

Hi :wave:
Ik ben Eline, 32 jaar en woon samen met vriend en hond onder de rook van Arnhem. Afgelopen jaar verhuisd, en dit jaar staat er nog een halve verbouwing op de planning. Dus het is nog een beetje chaos :)

Ik ben ecoloog, waardoor ik in de zomer ook regelmatig 's nachts op pad ben. Vergeef me als ik in die periode wat minder van mij laat horen... := Daarnaast ben ik educatief vrijwilliger in Burgers' Zoo, omdat ik natuureducatie gewoon echt heel belangrijk vind :)

Ik ga graag aan de wandel, ben groot (bord)spellen fan en probeer ook af en toe nog eens iets te haken of borduren. Hobbies genoeg dus :D

Vroeger had ik alle Griezelbus, Dolfje Weerwolfje etc. Als het van Paul van Loon was stond het in mijn kast. Daarna uiteraard over gegaan op Kippenvel! De Harry Potter reeks heb ik letterlijk kapot gelezen en herlees ik nog regelmatig. Ook Hunger Games (incl prequels) staan hier goed gelezen in de kast. Eragon (Inheritance reeks) was ook altijd een van mijn favorieten, maar tot mijn spijt en schaamte heb ik nog altijd het 4e boek niet (uit) gelezen.

Tegenwoordig lees ik eigenlijk best wel breed. Ik kan enorm genieten van een goede thriller (JD Barker, MJ Arlidge, Lars Kepler, ... Slaughter ben ik dan weer nooit zo'n fan van geweest). Maar ook historische roman/fictie (met een flinke boon voor heksenvervolging), scifi, Fantasy (momenteel ben ik voor het eerst LotR aan het lezen) en soms een uitstapje naar literaire fictie (o.a. Kristin Hannah en Taylor Jenkins Reid). Moderne literatuur zou ik ook wel meer van willen lezen/ontdekken :j Horror (paranormaal, spoken etc) kan ik op zijn tijd ook van genieten maar lees ik eigenlijk heel weinig. Ook een genre dat ik meer wil ontdekken, en dan echt de ghoststories, hekserij etc. Gore kan ik prima handelen, maar vind ik nooit zo eng/spannend. Ook Thomas Olde Heuvelt vond ik heel erg tegenvallen :=

Non-fictie lees ik zelden, maar staat wel het eea in de kast. Ik neem me altijd voor om meer non-fictie te gaan lezen, maar komt nooit iets van terecht :') Oh en graphic novels vind ik ook echt tof! Mijn nieuwste aanwinst is Watership Down <3

Wat ik vrijwel niet lees, is Romance (al heb ik ook mijn eerlijke aandeel aan Jill Mansell's verslonden ;) ) en smut. In wat voor vorm dan ook. Romantacy is niet aan mij besteed.

Ik lees zowel Engels- als Nederlandstalig maar vooral als het op Fantasy aankomt liever in de oorspronkelijke taal (zeker als namen in de vertaling mee-vertaald worden >;) )

Ik heb een (redelijk) up to date GR account (https://www.goodreads.com/user/show/126330127-elinek) al ben ik de laatste tijd meer van StoryGraph. Ik zal er binnenkort nog even doorheen gaan want volgens mij mist er op dit moment een hoop. Verder lees (en af en toe post) ik mee in het 'welk boek lees jij' topic en zal tzt zorgen voor een duidelijke wishlist. Ik houd wel van verrassingen, dus als de persoon die mijn 12-daagse samenstelt een beter idee heeft, is dat meer dan welkom! :)

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 13:11

Gister last minute toch mijn formulier voor de 12-daagse ingevuld :o O:)

Ik zal mezelf ook even voorstellen :D.
Op bokt bekend als Goldwynn, en straks in de whatsapp groep ook onder m'n eigen naam. Woon in het midden van het land met mijn vriend. Ik werk in Utrecht op de financiële afdeling van een sociaal ontwikkelbedrijf. Mijn vitamine 'P' haal ik op bij mijn bijrijdpaard en daarnaast les ik ook wekelijks met de pony van mijn instructeur. Verder ben ik of met mijn neus in de boeken te vinden, op de bank met een serie, of achter mijn game-pc.

Als kind altijd veel gelezen, daarna werd dat vooral alleen tijdens de zomervakantie, en tot afgelopen jaar had ik eigenlijk niet zoveel meer gelezen. Door het 'wat lees je nu' topic op bokt het lezen weer opgepakt en een e-reader aangeschaft. Dat heeft het lezen voor mij wel makkelijker gemaakt, ondanks dat hier ook een aantal fysieke boeken heb liggen. Mijn voorkeur zou dan ook aan naar eBooks, maar maak graag een uitzondering voor boeken van Robin Hobb en Special Editions en een aantal favourites die graag in onze nog niet gebouwde maar wel gewenste boekenkast zou laten pronken :D.

Ik ga zorgen voor een lijst op goodreads voor bokt waar ik vanaf zal blijven, mogelijk zelfs 2 lijsten, een voor boeken die ik fysiek nog graag zou willen hebben, en andere die ik waarschijnlijk eerder op de e-reader zou lezen. En bij twijfel; vragen mag altijd!

Van de Hobb boeken heb ik een bepaalde editie (zonder gezichten): https://i0.wp.com/charami.com/wp-conten ... C450&ssl=1 (paperbacks, UK edition)

Na Fourth Wing ben ik in het romantasy genre gezogen, maar ik lees nog steeds erg graag fantasy. Vooral de boeken van Robin Hobb (Realm of the Elderlings) in de latere jaren en ook kan ik de Captive Prince trilogy van C.S. Pacat niet uit mijn hoofd zetten. Op dit moment zit ik in een MM romance fase, maar ik lees ook MF of MFM(M), alleen FF spreekt me niet aan. Dark fantasy sta ik ook zeker voor open (Feathers so Vicious bv, kan trigger warnings mee vergeleken worden). Heb recent ook de Game Changers series (o.a. Heated Rivarly) gelezen en dat genre smaakt ook wel naar meer. Oh, en ik lees eigenlijk alleen Engels op het moment.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 13:54

Oooh daar word ik blij van, nog een mm romance liefhebber <3

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 14:25

Goldwynn schreef:
Gister last minute toch mijn formulier voor de 12-daagse ingevuld :o O:)

Ik zal mezelf ook even voorstellen :D.
Op bokt bekend als Goldwynn, en straks in de whatsapp groep ook onder m'n eigen naam. Woon in het midden van het land met mijn vriend. Ik werk in Utrecht op de financiële afdeling van een sociaal ontwikkelbedrijf. Mijn vitamine 'P' haal ik op bij mijn bijrijdpaard en daarnaast les ik ook wekelijks met de pony van mijn instructeur. Verder ben ik of met mijn neus in de boeken te vinden, op de bank met een serie, of achter mijn game-pc.

Als kind altijd veel gelezen, daarna werd dat vooral alleen tijdens de zomervakantie, en tot afgelopen jaar had ik eigenlijk niet zoveel meer gelezen. Door het 'wat lees je nu' topic op bokt het lezen weer opgepakt en een e-reader aangeschaft. Dat heeft het lezen voor mij wel makkelijker gemaakt, ondanks dat hier ook een aantal fysieke boeken heb liggen. Mijn voorkeur zou dan ook aan naar eBooks, maar maak graag een uitzondering voor boeken van Robin Hobb en Special Editions en een aantal favourites die graag in onze nog niet gebouwde maar wel gewenste boekenkast zou laten pronken :D.

Ik ga zorgen voor een lijst op goodreads voor bokt waar ik vanaf zal blijven, mogelijk zelfs 2 lijsten, een voor boeken die ik fysiek nog graag zou willen hebben, en andere die ik waarschijnlijk eerder op de e-reader zou lezen. En bij twijfel; vragen mag altijd!

Van de Hobb boeken heb ik een bepaalde editie (zonder gezichten): https://i0.wp.com/charami.com/wp-conten ... C450&ssl=1 (paperbacks, UK edition)

Na Fourth Wing ben ik in het romantasy genre gezogen, maar ik lees nog steeds erg graag fantasy. Vooral de boeken van Robin Hobb (Realm of the Elderlings) in de latere jaren en ook kan ik de Captive Prince trilogy van C.S. Pacat niet uit mijn hoofd zetten. Op dit moment zit ik in een MM romance fase, maar ik lees ook MF of MFM(M), alleen FF spreekt me niet aan. Dark fantasy sta ik ook zeker voor open (Feathers so Vicious bv, kan trigger warnings mee vergeleken worden). Heb recent ook de Game Changers series (o.a. Heated Rivarly) gelezen en dat genre smaakt ook wel naar meer. Oh, en ik lees eigenlijk alleen Engels op het moment.

Omdat ik niet meer mag editten maar even met een quote :') :o

Mijn goodreads: https://www.goodreads.com/user/show/187 ... saphy-wynn

En ik heb 3 'bokt' shelves gemaakt. Ik zet vaak alleen het eerste deel van een serie op mijn TBR, niet omdat ik de andere delen niet wil lezen, maar meer om vervuiling te voorkomen. Voor de Hobb boeken heb ik een uitzondering gemaakt want daar heb ik fysiek een deel al wel van, en een deel niet.

Bokt ebook lijst; https://www.goodreads.com/review/list/1 ... r-wishlist
Bokt fysiek lijst; https://www.goodreads.com/review/list/1 ... k-wishlist
Bokt Limited/Special lijst; https://www.goodreads.com/review/list/1 ... ition-wish

Ik heb een limited edition van A Spell for Heartsickness gevonden die echt heel mooi is, maar niet weet of hij nog te vinden is. Had voor A Hex for Hunger ook wel een LI verwacht, maar die zie ik zo snel niet. Mocht die verschijnen dan zou dat natuurlijk heel tof zijn O:).

Zodiac Academy en van Rina Kent heb ik iets op de lijst gezet, deze zou ik zeker graag lezen, maar zou niet weten waar te beginnen in die universes.

En natuurlijk laat ik me graag verrassen naast boeken die ik op de lijst heb gezet. Dat lijkt me juist zo leuk van Bookvent :D

@Sirius_: Jaa, vond dat zo leuk om in jouw post te zien! Dat jij het er zo bij had gezet trok me over de streep dat ik ze er ook maar gewoon bij gezet heb :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 15:58

Dan lees je ook vooral Engels denk ik?

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 19:32

Leuk dat er nog een aantal last minute aanmeldingen zijn gekomen. Echt een grote groep dit jaar! Leuk ook de uiteenlopende lees favos.

Ik ben echt een thriller lezer, maar zou wel eens wat meer richting de echte horror gaan, al trekt iets als the ring mij dan weer totaal niet.

Dat vindt ik het leuke aan de advent, ben weer heel benieuwd waar iemand mee komt wat uit mijn normale lees richting ligt. Zowel onbekende auteurs als nieuwe genres.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:46

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:47

Nog steeds Goodreads aan het bijwerken, wat een chaos is dat :D . Heb ook zoveel verschillende boeken en genres. Kwam net ook weer mijn hele collectie van Mark Rashid tegen en moest natuurlijk even een stukje lezen (en toen was het een uur later, wat lezen die boeken toch fijn weg). Of dat ik opeens boeken op mijn Kindle vindt die super leuk klinken en die ik nog niet heb gelezen. Ben al jaren lid van Kindle First, waardoor ik elke maand voor 1 euro een nieuw boek krijg (die ik vaak niet lees).

Ben ook aan een wishlist begonnen, heb er nu 7 opstaan. Is dat te weinig? Ben niet zo goed in wishlists maken merk ik al. Heb wel op mijn aanmelding gezet dat ik ook fysieke copies van bijvoorbeeld The Realm of the Elderlings of Lonesome Dove zou willen, terwijl ik de ebooks al heb. Is het dan handig om die ook op de wishlist te zetten?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 10:50

Oshaa schreef:
Nog steeds Goodreads aan het bijwerken, wat een chaos is dat :D . Heb ook zoveel verschillende boeken en genres. Kwam net ook weer mijn hele collectie van Mark Rashid tegen en moest natuurlijk even een stukje lezen (en toen was het een uur later, wat lezen die boeken toch fijn weg). Of dat ik opeens boeken op mijn Kindle vindt die super leuk klinken en die ik nog niet heb gelezen. Ben al jaren lid van Kindle First, waardoor ik elke maand voor 1 euro een nieuw boek krijg (die ik vaak niet lees).

Ben ook aan een wishlist begonnen, heb er nu 7 opstaan. Is dat te weinig? Ben niet zo goed in wishlists maken merk ik al. Heb wel op mijn aanmelding gezet dat ik ook fysieke copies van bijvoorbeeld The Realm of the Elderlings of Lonesome Dove zou willen, terwijl ik de ebooks al heb. Is het dan handig om die ook op de wishlist te zetten?

Doe ik ook indd, sommige boeken heb ik wel gelezen op de Kindle of beluisterd, maar zou ik ook graag fysiek op de plank willen hebben. Ik denk alleen wel dat mensen liever een boek voor je kopen die je nog niet gelezen hebt.

Voor nu is 7 boeken prima, maar het zou wel fijn zijn als er wat meer keuze komt in de loop van het jaar. Het kan nog wel eens zo zijn dat bepaalde boeken niet meer te koop zijn, of heel duur worden :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:55

Dit is mijn verlanglijstje. In de app de auteurs mooi op alfabetische volgorde gezet. Maar de website denkt daar anders over :+
https://www.hebban.nl/lijsten/verlanglijstje-203

Dit is mijn openbare profiel. Daar staat ook wat ik tot nu toe allemaal gelezen heb: https://www.hebban.nl/!/amanda-16?update=1
Het lijstje van wat ik in mijn bezit heb krijg ik niet openbaar...
Maar goed, het geeft wel een idee. En veel van wat ik heb gelezen heb ik in mijn bezit.