wat versta jij onder ‘vannacht’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is voor jou ‘dinsdagnacht’? (of welke dag dan ook)

De nacht voorafgaand aan dinsdagochtend dus vanaf 0.00 uur t/m 06.00 uur)
200 (36%)
De nacht volgend op dinsdag (dus van dinsdag op woensdag)
342 (63%)

Totaal aantal stemmen: 542

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 12:05

F_T schreef:
Dat blijkt :')

Ik begin me, als ik alle reacties lees, af te vragen of het een beetje samenhangt met leeftijd.

In die zin dat ik de indruk heb dat alle bokkers van rond mijn leeftijd en ouder vooral de ene versie als de juiste beschouwen,
Terwijl alle wat jongere bokkers de andere versie als juiste beschouwen.

Geen idee of het klopt hoor, maar die indruk krijg ik.

Ben wat dat aangaat ook wel benieuwd naar lerftijd van TS en haar collega eigenlijk

Wat denk je?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:07

dorothea schreef:
Ibbel schreef:
Dinsdagnacht is van 00.00 uur tot 06.00 uur op dinsdag, datum X - de eerstvolgende datum in dit geval is 6 januari 2026.

Vanaf 24.00/0.00 uur ná de dinsdag heb je nl de volgende datum en dus de volgende dag- en datumaanduiding. Dan wordt het woensdag 7 januari.
Dag en datum zijn gekoppeld, altijd.

Als je de datum noemt, ipv de dag, ben je dan nog steeds in de war? Vind jij dat het nog steeds 6 januari is, als de klok 12 slaat aan het einde van de dinsdag?

En - andere vraag - heo benoem je de winter van 2026? Is dat nú (januari, februari en maart tot de 21ste zijn wintermaanden) of is dat straks in december (formeel maar 10 dagen winter, nl vanaf 21 december)?

Is de volgorde van de seizoenen voorjaar, zomer, herfst, winter en is het nu nog steeds de winter van 2025? Of toch niet?

Ja, maar daar gaat het nu mijn inziens niet direct om. We weten allemaal dat er 24 uur in een dag zitten en bij het noemen van een datum is het logisch. Wat gebeurt er als je een datum níet noemt en je spreekt over dinsdagnacht? Daar liep mijn afspraak dus mis, althans bijna. Hadden we op - zeg - dinsdag 30 december om 03.00 uur ‘s nachts afgesproken dan had er geen onduidelijkheid over bestaan, maar zonder een datum te noemen kan dat blijkbaar wel, gezien de poll en de reacties :)

De 3.00
Is ook direct de datum.
Er is maar 1 moment waar dat is op dinsdag.

Zonder de tijd kan het dus op 2 manieren
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 04-01-26 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:07

Als ik dit topic goed denk te lezen vermoed ik dat jij jonger bent dan je collega in deze situatie.

Maar dat hoeft natuurlijk ook níet per se.

In dit topic lijkt mijn generatie en up vooral de ene versie aan te houden en de jongere generaties vooral de andere definitie.

Dat an sich is al een polletje waard :')

Saga

Re: wat versta jij onder ‘vannacht’

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:08

Hoe oud ben jij dan?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:09

Gen x

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:12

Leuke vraag.

a) Voor mij is dinsdagnacht (zonder toevoegingen) de nacht van dinsdag op woensdag.
b) Maar dinsdag om 3 uur is op dinsdag en kan om 3 uur 's nachts zijn in de nacht van maandag op dinsdag of om 15 uur 's middags.

En dus is dinsdagnacht om 3 uur ingewikkeld. Ik zou het interpreteren als om 3 uur 's nachts in de nacht van maandag op dinsdag; omdat het tijdstip preciezer is en dus wint interpretatie b.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 12:15

Saga schreef:
Hoe oud ben jij dan?

Ik ben 55 en mijn collega 39

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:23

Saga schreef:
Saga schreef:
De definitie is echt van dinsdag op woensdag.
Dat men het anders gebruikt in de dagelijkse gang zaken, is iets anders.

Dus in het geval van de OP:"Een collega en ik hadden afgesproken om 03.00 uur dinsdagnacht om te gaan werken. "
Dan is het officieel dus van dinsdag op woensdagnacht.
Je ziet aan de poll ook dat de meeste mensen het zo gebruiken.

Beide definities staan in jouw link.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:41

dorothea schreef:
Ibbel schreef:
Dinsdagnacht is van 00.00 uur tot 06.00 uur op dinsdag, datum X - de eerstvolgende datum in dit geval is 6 januari 2026.

Vanaf 24.00/0.00 uur ná de dinsdag heb je nl de volgende datum en dus de volgende dag- en datumaanduiding. Dan wordt het woensdag 7 januari.
Dag en datum zijn gekoppeld, altijd.

Als je de datum noemt, ipv de dag, ben je dan nog steeds in de war? Vind jij dat het nog steeds 6 januari is, als de klok 12 slaat aan het einde van de dinsdag?

En - andere vraag - heo benoem je de winter van 2026? Is dat nú (januari, februari en maart tot de 21ste zijn wintermaanden) of is dat straks in december (formeel maar 10 dagen winter, nl vanaf 21 december)?

Is de volgorde van de seizoenen voorjaar, zomer, herfst, winter en is het nu nog steeds de winter van 2025? Of toch niet?

Ja, maar daar gaat het nu mijn inziens niet direct om. We weten allemaal dat er 24 uur in een dag zitten en bij het noemen van een datum is het logisch. Wat gebeurt er als je een datum níet noemt en je spreekt over dinsdagnacht? Daar liep mijn afspraak dus mis, althans bijna. Hadden we op - zeg - dinsdag 30 december om 03.00 uur ‘s nachts afgesproken dan had er geen onduidelijkheid over bestaan, maar zonder een datum te noemen kan dat blijkbaar wel, gezien de poll en de reacties :)

Ik ben benieuwd wat voor werk je doet dat je in 3.00u ‘s nachts afspreekt om te gaan werken :D

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 14:01

Ja ts verlos ons over het type werk wat je doet op dit tijdstip. :)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 14:08

Mjelleke schreef:
Leuke vraag.

a) Voor mij is dinsdagnacht (zonder toevoegingen) de nacht van dinsdag op woensdag.
b) Maar dinsdag om 3 uur is op dinsdag en kan om 3 uur 's nachts zijn in de nacht van maandag op dinsdag of om 15 uur 's middags.

En dus is dinsdagnacht om 3 uur ingewikkeld. Ik zou het interpreteren als om 3 uur 's nachts in de nacht van maandag op dinsdag; omdat het tijdstip preciezer is en dus wint interpretatie b.

Die logica heb ik al een paar keer voorbij zien komen, maar snap ik niet. Wat maakt 'dinsdagnacht om 3:00' anders dan 'dinsdagnacht' behalve dan het tijdstip? En hoe spreek je dan op een specifiek tijdstip af op wat voor jou dinsdagnacht is zonder de datum te noemen?

Logica zou voor mij zijn dat 'dinsdagnacht om 3:00' je standaarddefinitie (in jouw geval dus A) is, en dan om 3:00 die nacht. Niet dat je definitie van dinsdagnacht opeens met 24 uur verschuift.

Hier overigens iemand die de kalender volgt, dus waar dinsdagnacht van maandag op dinsdag valt :)