Geld lenen aan vrienden, doen of niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:01

anjali schreef:
juniper schreef:
Voor mij ligt het er aan wie het vraagt en hoeveel ze nodig hebben. Laatst moest ik met mijn hond om negen uur 's avonds naar de nood dierenarts, maar ik was door de stress mijn pinpas vergeten. Mijn vriendin die mee was heeft zonder aarzelen de $200 voorgeschoten. Toen we weer thuis waren heb ik haar gelijk terug betaald.

Ik zou zoiets ook doen voor de mensen die ik als vriendin beschouw. Meer dan $200 zou lastig worden, maar tot dat bedrag zou ik het wel kunnen missen als het mis gaat. Voor echt goede vriendinnen kan het in nood situaties ook wel meer zijn, omdat ik de kans dat ik het niet terug krijg gering schat. Wat Miereneter zegt, als ik $200 of minder niet terug krijg (in een nood situatie) dan is het niet het einde van de wereld.

Dat vind ik niet zozeer lenen, maar voorschieten. Vanwege de omstandigheden. Dat zou ik ook doen.

Wat is het verschil tussen voorschieten en lenen? :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:02

Lenen is met rente terugbetalen? Geen idee hoor, ik zeg maar wat.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:05

Ha leuke…
Voor mij is voorschieten: ik kan op dit moment niet bij mijn geld (pin storing en geen cash mee bijv).
En lenen: heb het geld nu überhaupt niet maar over een tijdje wel (betaal terug ineens of in termijnen met of zonder rente)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:07

le·ning (de; v; meervoud: leningen; verkleinwoord: leninkje)
1. geldsom die je in leen geeft of krijgt
Bron: https://www.vandale.nl/pages/gratis-woordenboek/lening

voor·schie·ten (schoot voor, heeft voorgeschoten)
1. betalen voor een ander in de verwachting dat deze het bedrag binnenkort terugbetaalt
bron: https://www.vandale.nl/pages/gratis-woo ... orschieten

Voorschieten is in mijn ogen iets wat spontaner gebeurt en op korte termijn betaald wordt. Maar dat is in mijn ogen net zo goed geld uitlenen aan iemand. Het is een korte termijnlening.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:25

paars schreef:
Ha leuke…
Voor mij is voorschieten: ik kan op dit moment niet bij mijn geld (pin storing en geen cash mee bijv).
En lenen: heb het geld nu überhaupt niet maar over een tijdje wel (betaal terug ineens of in termijnen met of zonder rente)

Dit voor mij ook.

Voorschieten is voor mij inderdaad ook het geld wel hebben maar door omstandigheden even niet nu.
Maar bij in dit geval thuiskomst het direct weer terug overmaakt.

Lenen is het geld niet hebben en binnen een afgesproken termijn terug betalen, al dan niet in gedeeltes.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:30

Goede vrienden zou ik absoluut een (groot) bedrag lenen als ik die zelf kan missen.
Ik wil het graag terug op termijn maar er zit dan geen tijdsdruk achter en zeker geen rente.

Familie zou ik het zelfs lenen zelfs als ik het dat moment zelf niet zou kunnen missen.
Terugkrijgen blijft zelfde, zonder tijdsdruk en zeker geen rente, wel met de belofte dat als ik alsnog in nood raak, dan hetzelfde voor mij gedaan wordt.

Maar dit verhaal is tussen jou en je vriendin en als je echt een vriendschap hebt, dan bespreek je dit met elkaar en kom je er samen uit.
Dan kan een nee even goed als een ja en begrijp je elkaar. Feit dat je dit op een forum moet vragen en je al die andere dingen wel betaalt maar er dan nu op terug komt, strookt voor mij niet met een vriendschap.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:33

Popstra schreef:
Moet er nog wel bij zeggen dat er bij de lening aan onze vrienden een notaris aan te pas gekomen is om het op papier te hebben.

Hoe kan je dan niets of maar een deel terug gehad hebben?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:40

Little_Gift schreef:
Popstra schreef:
Moet er nog wel bij zeggen dat er bij de lening aan onze vrienden een notaris aan te pas gekomen is om het op papier te hebben.

Hoe kan je dan niets of maar een deel terug gehad hebben?

Dat was familie. Niet deze vrienden.

Little_Gift

Re: Geld lenen aan vrienden, doen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 14:34

Ah duidelijk! Thanx voor de verheldering!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 16:59

Little_Gift schreef:
Goede vrienden zou ik absoluut een (groot) bedrag lenen als ik die zelf kan missen.
Ik wil het graag terug op termijn maar er zit dan geen tijdsdruk achter en zeker geen rente.

Familie zou ik het zelfs lenen zelfs als ik het dat moment zelf niet zou kunnen missen.
Terugkrijgen blijft zelfde, zonder tijdsdruk en zeker geen rente, wel met de belofte dat als ik alsnog in nood raak, dan hetzelfde voor mij gedaan wordt.

Maar dit verhaal is tussen jou en je vriendin en als je echt een vriendschap hebt, dan bespreek je dit met elkaar en kom je er samen uit.
Dan kan een nee even goed als een ja en begrijp je elkaar. Feit dat je dit op een forum moet vragen en je al die andere dingen wel betaalt maar er dan nu op terug komt, strookt voor mij niet met een vriendschap.

Als de een de ander gaat zien als een soort pinautomaat dan strookt dat niet met een vriendschap. Vaak sluipt zoiets er langzaam in. De ene persoon is erg goedig en vrijgevig en de andere gaat dat als normaal zien en er misbruik van maken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 17:10

anjali schreef:
Als de een de ander gaat zien als een soort pinautomaat dan strookt dat niet met een vriendschap.

_O- daar moest even om proesten :+

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 17:22

Little_Gift schreef:

Waar kom ik op terug precies?

BigOne

Re: Geld lenen aan vrienden, doen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 17:36

Ts, misschien toch echt tijd om de boel eens te veranderen. Jullie samenzijn en vriendschap rust totaal op jouw portemonnee. Ga eens gratis dingen doen, ga wat drinken en eten bij jullie thuis met wandeling na en zeg dat je volgende week bij haar komt, gezellig! Wacht de excuses af dat ze toch niet kan of onder de afspraak uit probeert te komen. Ik vind dat je veel te ver gaat namelijk, dit is vriendschap kopen en zeer ongezond.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:15

anjali schreef:
Little_Gift schreef:

Als de een de ander gaat zien als een soort pinautomaat dan strookt dat niet met een vriendschap. Vaak sluipt zoiets er langzaam in. De ene persoon is erg goedig en vrijgevig en de andere gaat dat als normaal zien en er misbruik van maken.

Nou soms is het denk ik ook niet bewust.
Er zijn echt mensen die het niet breed hebben en die misschien geen nee durven zeggen op "zullen we ergens een bakkie doen?
Die misschien eerst mee gaan in een flow en dan ineens in een soort gewenning raken.

Wel is het iets wat je eigenlijk beiden in stand houd. Daarom als ik zoiets doorheb dat het ook meteen klaar is. Zonder dat ik die vriend-in er daarna gek op aan blijf kijken. Want ik begrijp wel dat dat er makkelijk in sluipt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 18:22

BigOne schreef:
Ts, misschien toch echt tijd om de boel eens te veranderen. Jullie samenzijn en vriendschap rust totaal op jouw portemonnee. Ga eens gratis dingen doen, ga wat drinken en eten bij jullie thuis met wandeling na en zeg dat je volgende week bij haar komt, gezellig! Wacht de excuses af dat ze toch niet kan of onder de afspraak uit probeert te komen. Ik vind dat je veel te ver gaat namelijk, dit is vriendschap kopen en zeer ongezond.

Ik koop de vriendschap niet hoor, we zijn al 35 jaar vriendinnen en ze komt hier ook prima op visite als we niets gaan doen en ik ga ook gewoon bij haar op bezoek en dan krijg ik prima een kop thee. Het is niet zo dat ze hier enkel komt als er wat te halen valt en ik haar niet 'koop' omdat ze anders niet komt. Zo zit de situatie niet in elkaar.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:24

Voor mij hangt het af wie het vraagt en waarvoor het is. Ik heb weleens iemand geholpen die door een vervelende scheiding en schulden uit het verleden geen huis kon kopen. Ik heb toen zijn schuld afbetaald zodat hij een hypotheek kon afsluiten en daarna weer een lening kon aanvragen om mij terug te betalen. Wel alles vastgelegd bij een notaris.
Ik vond het heel fijn om hem zo weer op weg te helpen.
Ik leen alleen als ik echt concrete afspraken kan maken over het terugbetaal termijn en dat ik er ook vertrouwen in heb dat ik het op het afgesproken moment ook terugkrijg.
Mijn vriend is veel makkelijker, die leent best vaak geld aan mensen. Hij krijgt het wel altijd terug maar duurt soms super lang.

Voorschieten doe ik zonder moeite.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:26

Wat ik nog niet heb gelezen en wel veel uitmaakt: wie van jullie 2 stelt die dingen (activiteten die jij vervolgens betaalt) voor? Als jij dat bent TS, dan heb je het er zelf langzaam in laten sluipen. Ik zou dan als ontvangende vriendin zijnde wel eens aan de rem hebben getrokken. Mss heeft ze dat ook gedaan, waarbij jij dan vervolgens zegt: “nee joh echt geen punt, ik betaal”?
In dat geval (weet dus niet of dat bij jullie zo is hoor TS) maakt het het terugdraaien wel iets complexer. Niet onmogelijk, maar toch wat complexer…

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 18:27

anjali schreef:

Klopt hoor, het is er in geslopen. De vanzelfsprekendheid begint me echter tegen te staan. Als ik de uitnodiging doe, weet ik waar in aan begin en daar klaag ik nooit over. Enkel als zij iets voorstelt, dan is die verwachting er ook. Dus daar houd ik iets mee de boot af tegenwoordig.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:31

Als het echte nood is zou ik geven, niet lenen. Bijvoorbeeld €50 voor boodschappen oid. Bij grotere bedragen wordt het lastig, omdat ik zelf ook niet rijk ben en zelf altijd zuinig leef.

Nooit uitlenen wat je niet kan missen.

Met voorschieten bij een etentje ben ik ook een keer flink op de koffie gekomen. In de tijd voor de tikkies zou de persoon het overmaken, maar deed dat niet. Als ik erom vroeg dan kreeg ik een reactie in de trant van” zo makkelijk is dat niet met een burn-out en ik heb er de energie niet voor” en geen begrip dat ik het ook nodig had voor mijn kinderen als alleenstaande ouder.
Die vriendschap hield geen stand,

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 18:36

paars schreef:
Wat ik nog niet heb gelezen en wel veel uitmaakt: wie van jullie 2 stelt die dingen (activiteten die jij vervolgens betaalt) voor? Als jij dat bent TS, dan heb je het er zelf langzaam in laten sluipen. Ik zou dan als ontvangende vriendin zijnde wel eens aan de rem hebben getrokken. Mss heeft ze dat ook gedaan, waarbij jij dan vervolgens zegt: “nee joh echt geen punt, ik betaal”?
In dat geval (weet dus niet of dat bij jullie zo is hoor TS) maakt het het terugdraaien wel iets complexer. Niet onmogelijk, maar toch wat complexer…

Ze is al 35 jaar mn vriendin. Haar situatie is in al die jaren al hetzelfde. We woonden eerder best wat verder uit elkaar en als ze dan een paar dagen bij mij kwam, dan legde ik haar in de watten, omdat ik het breed had en ik haar ook alles gunde. Handig? Nee achteraf niet. Maar zij had de benzine dan al er in gestoken en dat was voor haar al best een hap uit het budget. Nu wonen we dichter bij elkaar en zien we elkaar best veel, geen thuiszitters, dus op pad. Kan ook gewoon een wandeling zijn, maar ik vind het ook wel eens leuk om iets anders te doen en als ik haar mee vraag dan draag ik de kosten, geen probleem. Ik weet dat ze anders niet mee kan, het mes snijdt aan twee kanten, denk ik dan. Maar ze nodigt mij tegenwoordig ook uit voor een activiteit, maar verwacht dat ik ook dan de portemonnee trek en dat begint me wat tegen te staan. Aan de rem trekken doet ze absoluut niet, ze schaamt zich er niet voor. Niet alleen bij mij, ook bij anderen niet. Maar ik krijg nu ook wel vaker de vraag of ik haar wat kan lenen, want de hond heeft iets nodig of ze komt tekort met de verbouwing of de autoreparatie valt duurder uit. Maar daar kom ik tot nu toe mee weg, want die vraag staat ook uit bij wat andere mensen. Ik merk dat ik dat eigenlijk ook niet wil, maar vraag me dan of dat onredelijk is, om een financiële hulpvraag naast me neer te leggen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 19:00

Wintu schreef:
paars schreef:

Ze is al 35 jaar mn vriendin. Haar situatie is in al die jaren al hetzelfde. We woonden eerder best wat verder uit elkaar en als ze dan een paar dagen bij mij kwam, dan legde ik haar in de watten, omdat ik het breed had en ik haar ook alles gunde. Handig? Nee achteraf niet. Maar zij had de benzine dan al er in gestoken en dat was voor haar al best een hap uit het budget. Nu wonen we dichter bij elkaar en zien we elkaar best veel, geen thuiszitters, dus op pad. Kan ook gewoon een wandeling zijn, maar ik vind het ook wel eens leuk om iets anders te doen en als ik haar mee vraag dan draag ik de kosten, geen probleem. Ik weet dat ze anders niet mee kan, het mes snijdt aan twee kanten, denk ik dan. Maar ze nodigt mij tegenwoordig ook uit voor een activiteit, maar verwacht dat ik ook dan de portemonnee trek en dat begint me wat tegen te staan. Aan de rem trekken doet ze absoluut niet, ze schaamt zich er niet voor. Niet alleen bij mij, ook bij anderen niet. Maar ik krijg nu ook wel vaker de vraag of ik haar wat kan lenen, want de hond heeft iets nodig of ze komt tekort met de verbouwing of de autoreparatie valt duurder uit. Maar daar kom ik tot nu toe mee weg, want die vraag staat ook uit bij wat andere mensen. Ik merk dat ik dat eigenlijk ook niet wil, maar vraag me dan of dat onredelijk is, om een financiële hulpvraag naast me neer te leggen.

Nee, het is niet onredelijk om een financiële hulpvraag naast je neer te leggen. Om je vriendschap te kunnen behouden moet het voor jou ook goed blijven voelen. Neem jezelf serieus hierin.

Normaliter zou ik bij een hulpvraag best willen helpen, maar bij zo’n glijdende schaal van steeds een beetje meer.., nee liever niet. Beter duidelijk zijn , en aangeven dat dat voor jou niet goed voelt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 19:05

Voor mij zou dat van haar iets voorstellen en dan normaal vinden dat jij betaald echt wel te ver gaan.
Eigenlijk vind ik dat super brutaal. :o

En verbouwen, hoezo verbouwen als je dat geld niet hebt?
Ja het valt tegen, ja is dat niet altijd zo?
Daar hou je toch rekening mee.

Ik las eerder van iemand, toen ik de rekening zag was de vriendschap over... ergens krijg ik met steeds meer info dat gevoel hier ook.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 19:06

Je kan aangeven dat in overleg met je man jullie hebben besloten om geen geld te lenen. Punt.

Verder zou ik aangeven dat, mochten jullie een activiteit doen, de kosten om en om bijvoorbeeld gedeeld worden.

Dat jij het wat beter heb is heel fijn maar denk dat jij er ook hard voor moet werken en dat het niet komt aanwaaien.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 19:28

+1 Mando.
Verbouwing…uuuhh what?
En ze vraagt dus ook geld van anderen…

Super vervelende situatie… en al zal je dat als vriendin zeker anders zien … het klinkt nu ook een beetje als wat je ook wel eens in het tv programma ‘opgelicht’ ziet.

Heeft ze zelf een baan?
Laatst bijgewerkt door paars op 09-12-25 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 19:33

DuoPenotti schreef:
Voor mij zou dat van haar iets voorstellen en dan normaal vinden dat jij betaald echt wel te ver gaan.
Eigenlijk vind ik dat super brutaal. :o

En verbouwen, hoezo verbouwen als je dat geld niet hebt?
Ja het valt tegen, ja is dat niet altijd zo?
Daar hou je toch rekening mee.

Ik las eerder van iemand, toen ik de rekening zag was de vriendschap over... ergens krijg ik met steeds meer info dat gevoel hier ook.

Mee eens, wel kunnen verbouwen maar geen geld voor uitjes?
En dan nog iets voorstellen en verwachten dat een ander telkens alles betaald?
Klinkt op zijn minst vreemd moet ik zeggen.