Wie heeft de verwarming aan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:12

Mars schreef:
17 graden vind ik echt geen leven thuis, sorry. Dan maar wat meer betalen :=

Mee eens, maar dan moet je het wel kunnen betalen.
Als je huis een tochtgat is en omdat het een huurwoning is kan je daar niks aan veranderen kan dat wel een dure kwestie worden.

Verder terug betaalt iemand 700 euro per maand, dat zou voor ons niet mogelijk zijn.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:13

Mars schreef:
17 graden vind ik echt geen leven thuis, sorry. Dan maar wat meer betalen :=

Eens. :j

Ik heb de vloerverwarming van de zomer op koelen gezet (dat kon voorheen niet) en dat kost natuurlijk ook meer maar dan smolt ik niet met die 32 graden. Ik zal dus wel minder terug krijgen dan vorige zomer maar dat is dan maar zo.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:14

Meten mensen ook de werkelijke temperatuur op de zitplek?

Thermostaat instelling zegt vaak niet veel over de echte temp op de zitplek.

Bij de een is het met 22 graden op de thermostaat op de zitplek nog altijd koud, terwijl een ander met de thermostaat op 18 ook prima een voldoende warme zitplek heeft.

Echwel

Re: Wie heeft de verwarming aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:15

Ik heb een losse thermometer naast de bank staan

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:16

Ja de thermostaat hangt aan de andere kant van m’n woonkamer dan de verwarming. Ik zit op de helft op de bank haha.

Maar thermostaat zegt nu 18,5 en m’n losse thermostaat ding ligt nu voor me op 18,5. :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:05

Ik heb in alle zone's van het huis een thermostaat kraan op de radiatoren, die meten per ruimte.
En daar waar ik zit nog een los meet-apparaat, dus ja, de temperaturen kloppen bij benadering wel.

En nee, 700 euro zou ik ook niet willen betalen, wij zaten hier tot vorig jaar op 150 Euro, nu 200 Euro en krijgen altijd geld terug. Dus valt alleszins mee voor een groot huis.
Nu hadden wij het geluk dat we net voor de Oekraïne ellende een relatief gunstig contract voor 5 jaar afgesloten hadden, dat loopt nog tot eind volgend jaar.

We hadden een heel pallet met houtpellets ingeslagen (65 zakken), die we op afroep mogen afhalen, voor het geval dat....nou we gaan nu het derde jaar in en nog de helft niet opgebruikt :+

Maar wat iemand zegt, de mensen die in een tochtig huurhuis zitten en er zelf niets aan kunnen of mogen verbeteren. Ellendig lijkt me dat :')

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:09

Telpeva schreef:
Daar hebben ze t-shirts voor uitgevonden, toch? O:)

Het arme schaap loopt nog in een korte broek en een t-shirt. :+

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:40

Ik ben veel weg voor mijn werk, late diensten en slaapdiensten. De verwarming staat dan op 14. Ik verwarm vaak als ik thuis ben tot 17,5, voelt voor mij comfortabel. Huis is wel goed geisoleerd. Temperatuur zakt maar langzaam terug van 17,5 graden.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:54

MarlindeRooz schreef:
Ik was maandag thuis en toen heb ik het van 15 tot 19 gestookt. Heeft me dit gekost:
[ Afbeelding ]

Dan heb je flink bij/op moeten warmen.
Vraag mij altijd af of dat nou zoveel scheelt om 1 of 2x per dag 5graden bij te moeten warmen, of dat je m constant op dezelfde temperatuur houd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:01

veneri schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik was maandag thuis en toen heb ik het van 15 tot 19 gestookt. Heeft me dit gekost:
[ Afbeelding ]

Vraag mij altijd af of dat nou zoveel scheelt om 1 of 2x per dag 5graden bij te moeten warmen, of dat je m constant op dezelfde temperatuur houd.

Oh oeps sorry! Ik bedenk me nu pas dat ik die dag ook de keuken verwarmd heb omdat daar vocht op de kozijnen stond. Daar verwarm ik anders nooit.

Dus dit verbruik is extreem. Normaliter is het met 20 min opgewarmd.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:19

Huis uit 1955, net nieuwe HR++ ramen en kozijnen. Nu sparende voor muurisolatie en opnieuw voegen.
Ik verwarm met de airco en een beetje gas er nu bij. Daarmee red ik 20,5 graad op de hele dag. Zit alsnog rond stroom 2,7 kw en 2kuub gas gisteren. Zonder airco en oude ramen was dit 6 a 7 kuub gas geweest.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:22

Ik snap niet waarom er zo ingehakt word op mensen die het niet koud willen hebben thuis!
Is toch ons eigen keus en eigen geld!?

Bestaat daar ook een woord voor precies?? ,Stook schaamte, net als ,vlieg schaamte,
Wat een gezeik zeg!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:29

Popstra schreef:
Ik snap niet waarom er zo ingehakt word op mensen die het niet koud willen hebben thuis!

Bestaat daar ook een woord voor precies?? ,Stook schaamte, net als ,vlieg schaamte,
Wat een gezeik zeg!

Wat een begripvolle en positieve insteek heb je.

Je mag best voor duizenden euro’s opstoken per maand. Dat verbiedt niemand je.

Maar in de kou zitten armoedig etc noemen is flauw. Niet iedereen heeft de keuze.

Ik gelukkig wel maar ook ik kan geen 300 euro opstoken. Wat fysiek ook bijna onmogelijk is hier maar goed.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:32

Ik denk niet dat dat het is, vind ook dat iedereen zelf moet weten hoe warm die het wil hebben in huis.
Maar meer dat "Ik ga toch geen kou lijden in mijn eigen huis, dan betaal ik maar wat meer" voor heel veel mensen geen optie is.
Het is soms wel goed om erbij stil te staan dat het een luxe is om het zo warm te kunnen hebben in huis.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:40

Toevallig net op het nieuws: https://www.nu.nl/economie/6376461/een- ... eding.html

Citaat:
Huishoudens die in energiearmoede leven, geven 6,6 procent van hun inkomen uit aan gas en stroom, waar dat bij andere gezinnen slechts 3,7 procent is.

Wij geven zelfs maar 2% van ons uitkomen uit aan energiekosten.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:40

Citaat:
Blij om te lezen dat ik niet de enige ben bij wie het zo koud is. Ben echt verbaasd dat de meeste mensen het nog zo warm houden in huis, benieuwd naar wat die betalen.. als ik een dagje van 15 naar 17 graden stook kost dat me zo 8-10 euro. Is het me meestal niet waard.

Hier standaard 15 graden (ondanks b energie label moet de kachel daarvoor wel regelmatig aanslaan), en als ik thuis werk, bezoek heb of heel soms in het weekend zet ik hem op 17.

Hier ook standaard 15 graden beneden, en boven verwarm ik alleen als ik thuis boven op kantoor werk (1 aircoverwarming boven die de hele verdieping verwarmt, gewone radiatoren op CV verwarming beneden). Anders betaal ik me behoorlijk blauw aan energiekosten, ondanks jonge CV ketel, relatief nieuwe dak en vloerisolatie en boven nieuw HR++ glas (beneden wordt het lastste deel binnenkort vervangen door HR+++, hopelijk maakt dat nog verschil). Vrijstaand huisje van 100 jaar oud en de muren zijn niet heel denderend geïsoleerd beneden, dat staat nog op de lijst om te gaan doen. Ik heb trouwens wel een houtkachel die 2-3 keer week aangaat s avonds trouwens, dan is het wel warmer hier (en zit ik vervolgens in t shirt te smelten :P). Energiekosten lopen gewoon heel snel op.

Je went er inderdaad aan, ik hou sowieso niet van hele warme ruimtes (geeft hoofdpijn) en merk nu echt niet dat het relatief koud bij mij thuis is. Vachten op de bank, wollen deken, warme broek met fleecevest en huissokken, en niet te vergeten twee harige spinnende kruikjes op en onder de deken :Y)
Ik broei op het werk juist weg, mijn collega's stoken onze kamer gerust tot 19-20 graden op, dat voelt voor mij als een heel langdurige opvlieger {:} :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:41

Het was hier vorig jaar 6-8%. Nu gelukkig 3%.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:42

MarlindeRooz schreef:

Ik heb eerlijk gezegd geen idee.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:42

Bellatrix schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik heb eerlijk gezegd geen idee.

Dat kan je toch simpel uitrekenen? :o

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:47

veneri schreef:
MarlindeRooz schreef:
[ Afbeelding ]

Ik vind dat bizar weinig juist. Ik heb gisteren tussen 11 en 20 de verwarming aangehad. Van 15 naar 17 graden. Dit is mijn verbruik.

Afbeelding

Edit: alleen in de woonkamer en werkkamer staat hij aan.
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op Vandaag, 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:52

Ik denk dat wij best een hoop doen om aan het milieu te denken. We laten onze zware 6 cilinder Volvo zo vaak mogelijk staan en letten verder erg op wat we doen maar ik vertik het om in de kou te gaan zitten. Mijn lichaam gaat enorm in protest als het koud wordt, dus dan gaat die kachel toch echt aan.
We zitten in een wat ouder appartementen complex en zitten in de aanloop naar een verduurzamingsproject waarbij alles naar een A+ label moet gaan. Zover zijn we nog niet dus qua isolatie is het niet top.
Wij betalen momenteel €330 per maand aan voorschot.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:11

Ik heb een nieuwbouwhuis uit 2023. Zeer goed geïsoleerd, gasvrij, met vloerverwarming. Toen het in september kouder begon te worden heb ik de vloerverwarming van koelen op verwarmen gezet. De instelling staat standaard op 19,5°C. De douche staat een graadje warmer en de slaapkamer wat kouder. Ik kan nu aan de vloer voelen dat de verwarming aan is.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:20

zonnebloem18 schreef:
Toevallig net op het nieuws: https://www.nu.nl/economie/6376461/een- ... eding.html

Citaat:
Huishoudens die in energiearmoede leven, geven 6,6 procent van hun inkomen uit aan gas en stroom, waar dat bij andere gezinnen slechts 3,7 procent is.

Wij geven zelfs maar 2% van ons uitkomen uit aan energiekosten.

Hier ook 2%, maar heb echt een laag maandbedrag en ws krijg ik alsnog geld terug.
Is het heel warm in mijn huis? Nee. Is het ruim comfortabel genoeg door aanpassingen? Ja!
En daar draait het uiteindelijk om toch?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:29

Popstra schreef:

Wat een gezeik zeg!

Op wie wordt er ingehakt dan?

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:52

Hier alleen een pelletkachel en geen cv, als hij even aan staat is het al snel 25 graden :P