Vraag omtrent ziekmelding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:33

veneri schreef:
LG had beter kunnen uitleggen, overleggen en een gesprek hierover na de vakantie kunnen plannen.

Wat is jouw rol hierin geweest?
Het ligt heel erg buiten jezelf, het is zijn/haar fout, maar ook jij kan een gesprek aangaan en om concrete uitleg vragen.
Ik lees heel veel berichten waarin jij 'invult voor de ander', ga het nou eerst eens navragen.

Je mag echt meer assertief worden en communicatief vaardig.

En nogmaals, je geeft aan nu niets meer aan te kunnen en wat moet je dan doen. In dat geval dus toch volledig ziekmelden en aan jezelf denken. En nee, dan heeft hij/zij niet gewonnen, het is namelijk geen wedstrijd.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:38

Goof schreef:
veneri schreef:
LG had beter kunnen uitleggen, overleggen en een gesprek hierover na de vakantie kunnen plannen.

Het ligt heel erg buiten jezelf, het is zijn/haar fout, maar ook jij kan een gesprek aangaan en om concrete uitleg vragen.
Ik lees heel veel berichten waarin jij 'invult voor de ander', ga het nou eerst eens navragen.

En nogmaals, je geeft aan nu niets meer aan te kunnen en wat moet je dan doen. In dat geval dus toch volledig ziekmelden en aan jezelf denken. En nee, dan heeft hij/zij niet gewonnen, het is namelijk geen wedstrijd.

We hebben vaak gesprekken gehad,online en telefonisch.ik heb volledige openheid van zaken gegeven. Dat was mijn aandeel hierin. Ik heb mijn uiterste best gedaan om volledig te kunnen werken, en heb dit ook gedaan. LG ging hierin mee.
Wat had ik dan moeten doen? Vragen of hij het niet anders zou moeten doen?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:41

Hutcherson schreef:
veneri schreef:
Dan had de werkgever dit gewoon bespreekbaar kunnen maken toch?
Ik heb al aangegeven dat het herstel goed gaat en ik verwacht op korte termijn iig weer live bij een overleg te kunnen zijn.

Nou geen probleem dan toch? Melden ze je dan gewoon beter en problem solved

Wel een probleem.want deze onterechte/administratieve ziekmelding wordt nu gebruikt als drukmiddel.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:43

Vervelende situatie hoor voor je.
Wat mss nog iets kan verduidelijken waarom WG hiervoor kiest: is hoe lang je al volledig vanuit huis werkt. Hoe lang je al met deze LG werkt en hoe de arbeidsrelatie is. Heb je trouwens een vast of een tijdelijk contract? Hoe is de output van je werk: ik bedoel: kan je ‘hard’ maken dat je je 40 uur maakt? Als dit al maanden duurt kan ik me het besluit van WG wel enigszins voorstellen…

Dat je dit zelf zo emotioneel opneemt doet je eigen herstel ook geen goed en het is de vraag of het nodig was/is? Je kan mss ook denken; ik zorg dat ik die ene dag in de week naar kantoor ga. Is dat echt niet haalbaar? Of desnoods een halve dag, zodat je aan jou kant ook wat met de WG meebeweegt?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:45

veneri schreef:
Goof schreef:

We hebben vaak gesprekken gehad,online en telefonisch.ik heb volledige openheid van zaken gegeven. Dat was mijn aandeel hierin. Ik heb mijn uiterste best gedaan om volledig te kunnen werken, en heb dit ook gedaan. LG ging hierin mee.
Wat had ik dan moeten doen? Vragen of hij het niet anders zou moeten doen?

Wat heb je gedaan om duidelijkheid te krijgen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:46

Als het echt zoveel nadelen geeft en het in inderdaad onterecht dan zou het met een simpel mailtje of gesprekje toch gewoon recht te zetten moeten zijn? Ook met terugwerkende kracht.

Maar zou in ieder geval wel goed gaan nadenken over je eigen gezondheid want ik ben bang dat een volledige ziekmelding wel op de loer ligt als ik zo je zinnen lees.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:51

@Paars: deze LG is nog niet zo lang mijn LG. Ik werk nu al een paar maanden volledig vanuit huis.
Ik begrijp dat LG duidelijkheid wil, maar de ziekmelding voelt echt onrechtvaardig.
Reizen heb ik volgehouden tot het echt niet meer ging. Sindsdien kom ik nergens meer buiten mijn dorp, ook prive niet.
Reizen geeft veel extra pijnklachten, slapeloze nachten en vermoeidheid,wat ook weer meer pijn geeft.
Het gaat steeds beter. Als ik nu zou reizen zou de reactie iets minder heftig zijn, maar wel nog steeds pijngevend en uitputtend.
Laatst bijgewerkt door veneri op Vandaag, 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:51

veneri schreef:
Ja dat weet ik. Ik ben hard voor mezelf en had eerlijk gezegd gehoopt op een sneller herstel.
Had ook niet verwacht dat dit zo zou gaan lopen.
En de emoties en stress die er nu uitkomen had ik ook totaal niet verwacht.
Maar ik wil dit aan de ene kant oogelost hebben en mijn %ziekmelding ongedaan laten maken omdat die onterecht is, daarvoor zal ik het gesprek moeten aangaan (en nu met een reintegratieadviseur)
Aan de andere kant ben ik nu helemaal gesloopt, en moet ik misschien toch alsnog voor mijzelf kiezen en me ziekmelden.
Had ik dat destijds aan het begin van mijn klachten maar meteen gedaan denk ik nu.
Maar zoals gezegd hoopte ik op een sneller herstel en thuiswerken was voor tijdelijk een goede oplossing.

Je kijkt wel heel eenzijdig naar alles, alleen vanuit jouw positie. Je werkgever heeft blijkbaar heel goed ingezien dat je eigenlijk nog niet helemaal bent hersteld.

Goed werkgeverschap:
een werkgever heeft een plicht om als goed werkgever te handelen; als iemand die herstellend van ziekte is zonder ziekgemeld te zijn, geen dossier heeft, en later wordt het alsnog een ziekmelding; dat kan het beschouwd worden als nalatigheid en dat kan (grote) gevolgen hebben voor de werkgever.
Het UWV is niet mals als het dossier onvolledig is. Daar heb je wellicht nog niet bij stilgestaan.

Ga eerst eens praten met de werkgever, ga een gesprek aan met de bedrijfsarts, en overleg met elkaar zonder al die emoties wat voor jou op dit moment een goede werk/ziek verhouding is. Je doet door al die stress niet alleen jezelf tekort maar ook de werkgever. Denk je een week rust nodig te hebben dan meld je je 100% ziek. Want zoals je je nu voelt gaat werken toch niet.

Bovendien is het nu makkelijker om een week of zo volledig ziekgemeld te worden om voor jou bij te tanken, en daarna in wat rustig tempo in overleg de draad weer op te pakken.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:54

veneri schreef:
@Paars: deze LG is nog niet zo lang mijn LG. Ik werk nu al een paar maanden volledig vanuit huis.
Ik begrijp dat LG duidelijkheid wil, maar de ziekmelding voelt echt onrechtvaardig.
Reizen heb ik volgehouden tot het echt niet meer ging. Sindsdien kom ik nergens meer buiten mijn dorp, ook prive niet.
Reizen geeft veel extra pijnklachten, slapeloze nachten en vermoeidheid,wat ook weer meer pijn geeft.
Het gaat steeds beter. Als ik nu zou reizen zou de reactie iets minder heftig zijn, maar wel nog steeds pijngevend en uitputtend.

Je bent dus al een paar maanden fysiek gezien niet in staat naar je werk te gaan.
Dit plaatst een gedeeltelijke ziekmelding in een andere context.

Wat zegt je medisch behandelaar over naar kantoor reizen?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:58

Fysio heeft daar alle begrip voor en geeft aan dat ik vooral naar mijn eigen lichaam moet luisteren.
Behandelaar in het ziekenhuis geeft aan dat ik advies van de fysio het beste kan volgen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:59

Sowieso je gezondheid verkiezen boven alles. Het is het echt niet waard om achteruit te gaan.
Zorg ook dat je niet teruggaat in uren want mocht er UWV bij komen kijken ( je weet nooit) dan kijken die naar je laatst gewerkte uren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:00

veneri schreef:
@celebi:
De LG heeft mij een % ziekgemeld al voor mijn vakantie. In een periode van 2 weken heb ik geen uitleg gekregen op het waarom. En heb ik doorgewerkt.
Ik had gehoopt het in mijn vakantieverlof los te kunnen laten, maar het tegenovergestelde bleek het geval.
En omdat ik maar voor een klein % ziekgemeld sta, is mijn opgenomen verlof gewoon ten koste van mijn vakantie uren gegaan. Dit verlof stond al gepland.
Nu is mijn vakantie voor niks geweest en zit ik er doorheen.

En hij had mij juridisch gezien niet mogen ziekmelden toch, thuiswerken ging in overleg,zonder een termijn eraan te hangen,iav herstel.

BA consulent heeft al contact opgenomen. BA wil mij niet zien op spreekuur omdat ik volledig werk.

Voor je vakantie ben je al ziekgemeld, ging dat dan over fysieke klachten? En tijdens je verlof zat je er hierdoor helemaal doorheen. Waarom zorgt het feit dat je voor een klein percentage ziekgemeld staat ervoor dat je tijdens je verlof soort van stuk zit? Zoek je er iets achter? Waarom denk jij dat je werkgever je ziekmeldt?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:05

Omdat dit alles niet in overleg gegaan is. En mij veel stress geeft om de onzekerheid en situatie die een ziekmelding met zich meebrengt. En doordat ik hier geen uitleg over heb gekregen.
Dit alles icm het feit dat ik al behoorlijk op was door de langdurige pijn en vermoeidheidsklachten door slapeloosheid door die pijn, zorgte ervoor dat ik deze situatie niet kan handelen.
Is dat zo gek?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:08

veneri schreef:
Omdat dit alles niet in overleg gegaan is. En mij veel stress geeft om de onzekerheid en situatie die een ziekmelding met zich meebrengt. En doordat ik hier geen uitleg over heb gekregen.
Dit alles icm het feit dat ik al behoorlijk op was door de langdurige pijn en vermoeidheidsklachten door slapeloosheid door die pijn, zorgte ervoor dat ik deze situatie niet kan handelen.
Is dat zo gek?

Wat voor stress geeft een ziekmelding?

Je werkt al langere tijd vanuit huis.
Die coulance heeft je werkgever getoond.
Dan is het na zo'n lange tijd echt niet gek dat een werkgever stappen onderneemt.
En dat is ook in jouw belang.
Niet-ziek melden gaat in gedoe resulteren indien je uiteindelijk in een WIA-aanvraag uitkomt.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:14

veneri schreef:
Is dat zo gek?

Ik ben wel benieuwd hoe het komt dat dit kleine % ziekmelden jou zo ontzettend veel stress heeft gegeven TS? Ik kan me voorstellen dat het wringt, maar dat praktisch je hele vakantie erdoor verpest wordt, valt me op. Want hoeveel onzekerheid geeft dat ziekmelden nou echt? Het is niet zo dat je morgen daardoor geen baan meer hebt. Of volgende maand.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:15

Is het niet zo dat de werkgever nu eens wil dat de bedrijfsarts ernaar kijkt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:22

veneri schreef:
Is dat zo gek?

Maar als je er zo aan toe was/bent, dan ben je toch ook gewoon ziek?
Wat voor onzekerheid geeft een ziekmelding jou?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:28

Hoe het juridisch zit, weet ik niet precies, maar wat ik niet helemaal begrijp is waarom je zo over het randje bent gegaan met je pijn klachten en maar 100% willen blijven werken.
Net of even voor jezelf kiezen en gedeeltelijk jezelf ziek melden en ondertussen goed voor jezelf zorgen iets vies is ofzo.

Het feit dat je zo in de stress geschoten bent over een ziekmelding en dat ook gedurende je vakantie niet van je af hebt kunnen zetten, doet mij vermoeden dat je daarvoor al behoorlijk over je grens bent gegaan door maar te doen alsof alleen het reizen beperken voldoende was om te herstellen van je pijnklachten.

Klinkt voor mij als overbelasting.
En dan had je leidinggevende dat anders aan moeten pakken met een ziekmelding, maar kan het niet zo zijn dat hij dit toch op de een of andere manier gemerkt heeft en je daarom heeft willen ziek melden?

En hoewel ik begrijp dat het nu voelt als toegeven aan je leidinggevende als je je morgen helemaal ziek zou melden, is de andere vraag die ik je zou willen stellen: ga je voor je gelijk of voor je geluk? Wie bewijs je wat als je zo gespannen en niet uitgerust na een vakantie terugkeert en weer volle bak ertegenaan gaat, omdat je absoluut niet ziek bent, terwijl je van de stress niet kunt slapen?

Ik wens je veel wijsheid en rust om te ontspannen en te herstellen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:32

Jessix schreef:
Exitium schreef:
Bedrijfsarts e.d. zou ik niet eens aan beginnen als ik me niet zelf ziekgemeld heb. "Ik heb me nooit ziekgemeld en werk gewoon al m'n uren, vraag m'n werkgever maar om informatie"

Dit kan je ook doen inderdaad. Je kan jezelf beter melden en daarbij vermelden dat jij jezelf niet ziek heb gemeld en vanuit huis hebt gewerkt in je normale uren en functie.

Alleen zou ik ook wel het gesprek met de leidinggevende aan willen gaan want daarmee wil je wel zoveel mogelijk op een lijn zitten.

Beter melden zou ik ook vertikken, ik heb me namelijk nooit ziek gemeld. Gewoon doorverwijzen naar leidinggevende.

veneri schreef:
@iris111:
En daar is dus nooit over gesproken.
LG gaf zelfs aan veel waardering te hebben voor mijn inzet. Helaas alles telefonisch en weinig op papier,maar wel wat dingen waaruit blijkt dat hij instemde met het thuiswerken.

Ik weet niet hoe lang je al thuis zit, maar gok dat 'enige tijd' langer is dan een paar weken. Alleen al het feit dat ze er dan nooit over begonnen zijn, en niet geprobeerd hebben je naar kantoor te krijgen d.m.v. gesprekken en eventueel waarschuwingen geeft al aan dat ze akkoord gaan, helemaal als je verder wel regelmatig contact met je leidinggevende hebt.

Hier toevallig sinds afgelopen dinsdag ook volledig thuis aan het werk (ben op werk gevallen en heb een zwaar gekneusde hand/pols waarmee ik niet kan rijden en m'n broek niet dicht krijg :') ), en hier is het niet meer dan een mededeling in de Teamsgroep geweest nadat ik donderdag de huisarts gesproken had. Manager zit ook in die groep, maar ik betwijfel überhaupt of hij het meegekregen heeft :+ Dat ga ik morgen in m'n bila wel merken :')

DuoPenotti schreef:
veneri schreef:
Die snap ik niet helemaal?
In goed overleg ben ik thuis blijven werken,volledige uren,volledig eigen werk.
Ik heb mij niet ziekgemeld,maar mijn leidinggevende wel. Met een banketstaaf dat het in mijn eigen belang zou zijn omdat hij een advies wil inwinnen die alleen via die weg kan.
Het doel heiligt de middelen dan maar?
Ik voel mij besodemieterd en ben hierdoor erg gestressed geraakt. Vnl omdat er opeens niet meer te praten viel en er werd medegedeeld dat ik ziekgemeld zou worden.
Ik heb schriftelijk meerdere malen verzocht dit terug te draaien en er niet mee akkoord te zijn en dan ook mijn eigen uren te blijven werken.
Dat doe ik nog steeds.verlof ook gewoon opgenomen,maar niks aan gehad. Doordat wkg mij heeft laten bungelen met onbeantwoorde vragen tov een onterechte ziekmelding, zit ik nu stuk. Maar ik meld mij niet ziek,want ik wil dit opgelost hebben.

veneri schreef:
@lestria:
Het maakt toch niet uit waarom zij dit doen?
Het is juridisch onjuist dat een ander dan ikzelf mij ziekmeld.

De reacties en meningen doen mij echt goed, bedankt daarvoor.
Het zet mij goed aan het denken maar ik zit nu erg in de knoop met kiezen voor "halen van mijn gelijk" of alsnog voor mijn gezondheid te kiezen.

Maar er is wel over gesproken.
Jij vind het niet terecht en zij wel.
Het is niet zomaar ineens, je bent wel op de hoogte gebracht, namelijk medegedeeld dat.

Dus in hoeverre kloppen dan de antwoorden hier dat het niet mag?

Exitium schreef:
In dat geval is https://www.vbsadvocaten.nl/blog/arbeid ... ek-houden/ leesvoer zou ik zeggen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:35

1) Kan het zijn dat de wg ervan uit gaat dat je niet je volledige 40u werkt als je van thuis uit werkt?
Maar dat je van thuis uit dus je effectief 36u van je contract werkt en je daardoor voor de overige 4u dus ziekgemeld heeft?o

2) En nog een extra vraag: zit je reistijd naar kantoor bij jullie in je werkuren inbegrepen normaal gezien? En zou het kunnen dat doordat je die reistijd niet meer hebt, je dus minder uren werkt?

Travel_me

Re: Vraag omtrent ziekmelding

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:47

Denk dat je de vraag vooral moet stellen waarom het je zo van slag maakt.. Want het klinkt alsof je einde nadert nu je voor een % in de ziektewet zit..
Maar normaal gesproken is dit ook voor het bedrijf verstandig, omdat je dan met de bedrijfsarts samen kunt kijken naar een goede oplossing.

Snap dat het vervelend is dat het misschien qua communicatie vervelend is geweest, maar zo te horen zat je al op het randje en is het dus niet heel vreemd dat ze een traject in willen met bedrijfsarts die meekijkt.

Ben zelf vooral benieuwd naar waarom je denkt dat het enorme gevolgen kan gaan hebben (afgezien vd communicatie dus)..

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:53

TS, ik probeer me in allebei te verplaatsen. Ik blijf het gevoel houden dat jullie communicatie scheef gaat.
Mijn advies zou zijn om een gesprek met jouw LG te plannen (in persoon en evt samen met een vertrouwenspersoon die je in zou kunnen schakelen als je dat prettiger vindt)
Het zou zo maar kunnen dat jullie elkaar niet goed begrijpen.

Verder vind ik het lastig om je advies te geven omdat ik niet het hele verhaal ken. Als je al maanden thuiswerkt, dan snap ik wel dat een werkgever vragen stelt bij jouw functioneren cq lichamelijke klachten. In beginsel, als jij in jouw functie 1x per week op kantoor dient te zijn, en je bent daartoe nu niet in staat dan zou het wel kunnen dat je met ziekmelding te maken krijgt.
Ik begrijp de manier waarop dit gaat alleen niet, maar dat komt wellicht omdat ik niet alles weet.

Een gesprek met jouw LG waarin jij aangeeft hoe dit voor jou is, hoe jij je voelt bij deze situatie is denk ik heel nuttig. Dan kun je ook uitzoeken waarom jouw LG voor deze weg kiest. Daar kun je dan beiden iets van vinden, maar met een stuk begrip voor elkaar kom je al een heel eind.

Yootha

Re: Vraag omtrent ziekmelding

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:22

Ben je toen de eerste pijnklachten kwamen ook niet ziekgemeld?

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:24

Heftig Veneri, vooral ook omdat het je nu door deze actie ook mentaal raakt. Kun je ergens mee aantonen dat je gewoon de 40 uur gewerkt hebt? Wellicht kan je dat dan ook voorleggen aan HR of de arboarts? Sowieso heel vermoeiend lijkt me dat je je hier nog extra druk om moet maken. Wel denk ik dat je een gesprek met je leidinggevende en HR aan moet gaan om dit voor jezelf goed opgelost te krijgen, zeker als het ook een nadeel geeft in de verlofuren opbouw. Leg anders je situatie uit aan chatgpt en vraag of het mag op basis van de wet of Cao waar je onder valt?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:29

Little_Gift schreef:
1) Kan het zijn dat de wg ervan uit gaat dat je niet je volledige 40u werkt als je van thuis uit werkt?
Maar dat je van thuis uit dus je effectief 36u van je contract werkt en je daardoor voor de overige 4u dus ziekgemeld heeft?o

2) En nog een extra vraag: zit je reistijd naar kantoor bij jullie in je werkuren inbegrepen normaal gezien? En zou het kunnen dat doordat je die reistijd niet meer hebt, je dus minder uren werkt?

Nee reistijd is je eigen tijd en het aangehouden % is ook nergens op terug te leiden.
Ik werk volledig 40uur en geef deze uren ook wekelijks door. Ook blijven doen sinds de gedeeltelijke ziekmelding,omdat ik het daar niet mee eens ben(wat ook komt omdat ik geen uitleg krijg hieromtrent)

Of ze daadwerkelijk kunnen zien hoeveel uur ik werk, weet ik niet.
Ze zullen vast zien dat de laptop aanstaat en verbinding maakt?

Natuurlijk heb ik het zwaar gehad de afgelopen periode. Naast mijn werk kon ik bijna niks anders dan op de bank zitten of op bed liggen.
Maar dat was zonder werken ook zo geweest. En of ik dan op de bank tv kijk, of op een goede bureaustoel goed kan zitten en gewoon aan het werk kan, maakt daarin voor mij niet uit. Het werk gaf ook goede afleiding.

Omdat de klachten steeds minder werden, gaf ik bij LG aan dat de verwachting is dat ik binnenkort iig wel weer naar een overleg kan komen om te kijken hoe dat gaat met reizen. Dan had ik van daaruit weer 1x pw naar kantoor kunnen opbouwen.

Half december heb ik weer vakantieverlof gepland staan voor 3 weken, en ik had zo gehoopt die periode qua herstel nog te kunnen gebruiken, om dan uit te kunnen rusten en daarna weer gewoon mee te kunnen draaien.

Ik weet nog steeds niet of ik morgen aan het werk ga. Ik kan de knoop niet doorhakken.
Misschien eerst dit telefonisch overleggen met de reintegratieadviseur, wat is nou wijsheid?
Als ik me nu door mijn nieuwe klachten volledig ziekmeld,kan ik alsnog naar de BA. Dat hele traject zit ik niet op te wachten. Was verdomme bijna hersteld en nu dit.