Rekening splitten of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rekening splitten of niet? Of hangt het er van af.

Ja, splitten.
166 (29%)
Nee, ieder betaalt z'n eigen eten en drinken.
75 (13%)
Het hangt van het gezelschap af.
318 (56%)

Totaal aantal stemmen: 559

Bielsje

Re: Rekening splitten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 20:09

Als wij met een groep gaan die flink alcohol nuttigt, neem ik altijd een extra toetje mee naar huis :+

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 20:20

hagelslag schreef:
Ik heb zelfs 45 euro meer betaald voor een super gezellige Weihnachtsfeier….
Aangezien de kollegas allemaal echt extreem hadden gezopen

Voor mij zou dat echt financiële problemen geven, de reden dus dat ik dit soort dingen liever niet doe.

45 meer dus niet eens 45 totaal?

Een leuke avond is top, maar mijn totaal budget, zeer incidenteel, echt eens per jaar ofzo, houdt al ongeveer op bij 45 euro.
En dat is prima te doen met een basic hoofdgerecht en een glas fris en een kop koffie.

Dus door dan per persoon te betalen is het haalbaarder voor mensen met krappe portemonnee.

Veel mensen met krappe portemonnee willen het gesprek daar niet eens echt over aan, door de hoeveelheid keren dat zo'n gesprek negatief uitpakt.

En dus zijn er mensen die maar niet meegaan, of die zich wel aanmelden in eerste instantie maar vaak last minute afhaken.

Eigenlijk, als je in je omgeving iemand hebt die sociale dingen leuk vindt, maar vaak toch niet meegaat met groepsuitjes of die vaak last minute afhaakt met een of andere verhaal,

Dan zou dit er dus onder kunnen zitten.

Komt vaker voor dan de meeste mensen zich realiseren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 20:28

hagelslag schreef:
Ik heb zelfs 45 euro meer betaald voor een super gezellige Weihnachtsfeier….
Aangezien de kollegas allemaal echt extreem hadden gezopen

En ik drink niet. Ik had dat gewoon NIET betaald. Ik had dan mijn deel op tafel gelegd, cash en was zo weggelopen als ze er op gestaan hadden dat zo veel voor een ander zou betalen. Het gaat niet meer om 2 euro he.

Als ik van te voren weet dat er gesplit gaat worden, dan geef ik aan dat ik niet het duurste neem en dus niet van plan ben om 10 euro te veel te betalen. Hebben ze er moeite mee (meestal niet gelukkig), dan kom ik gewoon niet.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 21:14

45 meer dan gepland was.
Het restaurant verrekende het naderhand met mijn werkgever.
Dus dat werden weer iets meer overuren maken om het recht te breien :Y)
Eigenlijk betaald onze werkgever ca 25-30 euro voor het eten. Dan word er 25-30. Cash gezameld voor de drankjes.
En mocht er naderhand nog te veel zijn gezopen.
Word dat dan weer verrekend door onze werkgever.
En ja. Misschien had ik mijn mond open moeten doen.
Van hallooo ik heb geen alcohol gehad.
Alleen water en Fanta.
Maar nee….
Het was een geniale avond we hebben zo hard gelachen. Lol gehad….
Uiteindelijk zijn we van de jagerhof in sögel naar kuper in lathen gegaan.
Om van daaruit naar Stricker in Dörpen te gaan _O-
En daarna nog een collega na Börger gebracht om weer terug na Rhauderfehn te rijden _O-
Rondreis _O- _O-
En alle collega’s hadden zondag goed hoofdauw _O-
De meeste waren maandag ochtend ook nog niet echt fit _O-

Aan de ene kant was dus de 45 euro meer niet echt fair.
Maar het was gewoon echt prachtig.
Mocht en nog een x zo escaleren en ik drink weer alleen water-Fanta
Zal ik wel eerder proberen bij de juiste persoon te zeggen dat ik alleen water-Fanta hè gehad.
Maar ik heb nu ook minder te besteden dan toen ivm een kleine meid…

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 21:46

Ik vind het ook niet erg als het voor mij nadelig 10/20/30 euro zou zijn. Het gaat niet enkel om het eten, ook om de gezellige avond met fijne mensen. Ook bij een vereniging of iets dergelijks val ik daar niet over.

Als ik krap zit, ga ik niet uit eten.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 22:07

Ik/wij splitten vaak. Soms ben ik wat duurder uit, soms de ander. Maar in de kern hangt het af van degene met wie ik ben of wij zijn.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 22:08

Ligt eraan wie. Met goede vrienden en familie split ik alles gewoon. Met 'mensen die ik ken' gebruiken we altijd de app wie betaalt wat.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 22:18

hagelslag schreef:
45 meer dan gepland was.
Het restaurant verrekende het naderhand met mijn werkgever.
Dus dat werden weer iets meer overuren maken om het recht te breien :Y)
Eigenlijk betaald onze werkgever ca 25-30 euro voor het eten. Dan word er 25-30. Cash gezameld voor de drankjes.
En mocht er naderhand nog te veel zijn gezopen.
Word dat dan weer verrekend door onze werkgever.
En ja. Misschien had ik mijn mond open moeten doen.
Van hallooo ik heb geen alcohol gehad.
Alleen water en Fanta.
Maar nee….
Het was een geniale avond we hebben zo hard gelachen. Lol gehad….
Uiteindelijk zijn we van de jagerhof in sögel naar kuper in lathen gegaan.
Om van daaruit naar Stricker in Dörpen te gaan _O-
En daarna nog een collega na Börger gebracht om weer terug na Rhauderfehn te rijden _O-
Rondreis _O- _O-
En alle collega’s hadden zondag goed hoofdauw _O-
De meeste waren maandag ochtend ook nog niet echt fit _O-

Aan de ene kant was dus de 45 euro meer niet echt fair.
Maar het was gewoon echt prachtig.
Mocht en nog een x zo escaleren en ik drink weer alleen water-Fanta
Zal ik wel eerder proberen bij de juiste persoon te zeggen dat ik alleen water-Fanta hè gehad.
Maar ik heb nu ook minder te besteden dan toen ivm een kleine meid…

Ik vind het de verantwoordelijkheid van alle groepsleden om om te zien naar elkaar. Te gek voor woorden.
Ik zou de volgende keer dit vooraf benoemen: niet wachten tot het moment van afrekenen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 22:26

Vind het beetje vreemde opmerking die sommigen hier maken over "het gaat om de gezelligheid en het gezelschap van die en die dus maakt 10/20/30 euro opleg niet uit"...

Euh hoezo dien je iemand te betalen voor diens gezelschap of om een leuke avond mee te hebben dan? :o?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 22:32

Little_Gift schreef:
Vind het beetje vreemde opmerking die sommigen hier maken over "het gaat om de gezelligheid en het gezelschap van die en die dus maakt 10/20/30 euro opleg niet uit"...

Euh hoezo dien je iemand te betalen voor diens gezelschap of om een leuke avond mee te hebben dan? :o?

Ik vind het ook vreemd.

Ik kan het makkelijk betalen maar ga niet steeds anderen sponsoren. Dan doe ik dat vrijwillig bij iemand vantevoren die geen budget heeft.

Mensen klagen steen en been over dat alles zo duur wordt maar 3/4 bokt in dit topic heeft er blijkbaar totaal geen moeite mee om te sponsoren. Apart.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 22:36

Ik wist niet eens dat er mensen waren die serieus nog gingen uitreken hoeveel ze hebben uitgegeven -O- .

Wij delen de rekening altijd door de hoeveelheid mensen. Dan betaal ik maar iets meer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 22:41

Wij doen altijd splitten.
Meestal betaal ik en stuur ik een tikkie als ik dan thuis ben.
Wij doen dat zelfs op vakantie ;).
Waren vorig jaar met 17, waarvan 4 kleine kinderen.
Iedere dag of om de dag telde ik alles op en stuurde dan een tikkie.
Wij deelden dan door 13 :D, kleintjes tellen niet mee.

En ik ben ook altijd duur uit, ik heb geen kleine kinderen meer en ik drink zelden alcohol.
Maar maakt ons niet uit!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 22:52

Met familie of goede vrienden betalen zij de ene keer en wij de andere keer. Kijken echt niet naar wat we bestellen, leuke avond is het belangrijkste. Er wordt ook niks op de weegschaal gelegd als in “ja maar nu is het maar de Italiaan en vorige keer dat dure steakhouse”.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik echt niet uit eten ga met mensen/groepen die ik maar een beetje ken.

Alleen dit jaar met Koningsdag werd het ons wel een beetje gortig. Continue rondjes aan het doen van ca €80 per keer, en een paar meiden die weer anderen uit die groep kenden en het wel makkelijk zuipen vonden zo. Daar hebben we na een aantal rondjes bewust niks meer voor meegenomen, bekijk het maar. :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 22:56

DiantaM schreef:
Ik wist niet eens dat er mensen waren die serieus nog gingen uitreken hoeveel ze hebben uitgegeven -O- .

Wij delen de rekening altijd door de hoeveelheid mensen. Dan betaal ik maar iets meer.

Serieuze vraag, let jij echt niet op hoeveel je uitgeeft? Ik hoef niet echt op de kleintjes te letten maar ik kijk altijd naar hoeveel iets kost en hoeveel ik kwijt ben aan eten. Niet op de cent maar wel op de euro. Geld kun je maar 1x uitgeven, ik doe liever andere leuke dingen :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 05:22

Wiwabalia schreef:
Ik vind het ook niet erg als het voor mij nadelig 10/20/30 euro zou zijn. Het gaat niet enkel om het eten, ook om de gezellige avond met fijne mensen. Ook bij een vereniging of iets dergelijks val ik daar niet over.

Als ik krap zit, ga ik niet uit eten.

Maar als die periode langer duurt, kan je dus ook in soort isolement raken. Ik heb lang zon periode gehad en nee zeggen is dan niet tof. Dat er dan gewoon gerekend kon worden was super fijn, want daardoor kon ik wel gezellig mee. Nam ik alleen een hoofdgerecht en het goedkoopste, en had ik toch een gezellige avond.

Gelukkig heb ik dat nu niet meer. Maar daardoor wel geleerd dat het helemaal niet erg is, en dat ik er niemand op ga beoordelen 'lastig' te zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 05:26

Little_Gift schreef:

Dat idd wel een beetje. En blijkbaar hebben mensen die dat zeggen nooit geld krapte. Wat overigens wel top is! Voor anderen is die 10 of 20 euro het verschil om wel of niet mee te kunnen gaan. En sluit je, onbewust, mensen buiten.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 05:36

Hier hangt het heel erg van het gezelschap af.
Ik heb 1 vriendinnen groep waarvan de 1 vanuit t noorden en de ander vanuit t zuiden zo'n anderhalf uur moet rijden om elkaar te zien. Ik heb geluk dat ik in het midden woon en nooit meer dan een half uur hoef te rijden. Eten of drinken zijn eens voor wat meer? Prima om daaraan mee te betalen want ik heb de reiskosten niet.

Maar ik ben iemand die het prima vind om te bobben. Dus in het verleden heb ik ook vaak mensen opgehaald voor etentjes. Helemaal prima ik hoef echt geen bijdrage in de benzine kosten. Maar om dan ook mee te betalen aan hun drank kosten vind ik ook niet echt nodig... Dus dan betaal ik graag voor wat ik gehad heb...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 05:42

Electra63 schreef:
Wij doen altijd splitten.
Meestal betaal ik en stuur ik een tikkie als ik dan thuis ben.
Wij doen dat zelfs op vakantie ;).
Waren vorig jaar met 17, waarvan 4 kleine kinderen.
Iedere dag of om de dag telde ik alles op en stuurde dan een tikkie.
Wij deelden dan door 13 :D, kleintjes tellen niet mee.

En ik ben ook altijd duur uit, ik heb geen kleine kinderen meer en ik drink zelden alcohol.
Maar maakt ons niet uit!

Ik heb ook geen kinderen, maar ik heb gelukkig nog nooit meegemaakt dat er verwacht werd dat ik voor de kinderen van een ander ging betalen. Zij willen kinderen, ik heb er bewust voor gekozen om kindervrij te blijven.
Maar ik heb dat wel eens meegemaakt, ik zou rijden en dan nog een stelletje ophalen. Vervolgens krijg je de helft van de kosten overgemaakt, niet 2/3, want zij zijn een stelletje. Dat vind ik dan ook echt raar. Heb zelfs 1 keer meegemaakt dat 2 personen niet wilden delen in de brandstofkosten naar Schiphol (223km enkele reis), de reden: jij moet immers ook naar Schiphol, dus dan heb je de kosten ook al. Maar ik was wel degene die de auto mee mocht nemen omdat ik de grootste heb en er dan wel 3 personen en 6 koffers in passen.

Kennelijk heb je gewoon 2 kampen, de mensen die geld zat hebben en nergens naar hoeven om te kijken, en de mensen die wel moeten rekenen.

(en misschien nog het 3e kamp van de mensen die wel moeten rekenen, maar het niet durven zeggen omdat anderen zo gemakkelijk het geld uitgeven).

Ik zit eigenlijk altijd aan de kant van de goedkoopste eter. Als het met een vriend of klein groepje vrienden is die ongeveer hetzelfde eet, dan wordt het gewoon gedeeld.

Maar bij groepen die wat minder close zijn wil ik graag gewoon mijn deel betalen. Het is bij mij namelijk nooit 'de ene keer betaal je wat minder', ik betaal altijd meer.

Zit ik echt krap bij kas, dan sla ik ook rustig het voorgerecht over als ik dan wel mee kan. Dat zeg ik dan ook van te voren, van deze keer voor mij geen voorgerecht, even te veel andere kosten gehad.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 06:03

Vroeger ('arme studententijd') rekende ik liever wel precies uit wie wat moest betalen. Tegenwoordig doen we altijd splitten. Als ik daardoor meer moet betalen maakt me dat niet uit. Maar ik ben heden ten dage ook geen arme student meer. :))

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 06:24

Hier in Australië is het zelfs de standaard. Je gaat naar de bar en bestelt voor jezelf, vaak betaal je direct bij bestellen. Of na het eten ga je naar de kassa en betaal voor je zelf. Moest enorm wennen en bij onze vaste club geven we ook gewoon weer rondjes, niks zo irritant dat je aan een lege tafel zit omdat iedereen in de rij voor de bar staat om voor zichzelf te bestellen (enn voor degene met een kleine portemonnee die weigert dan gewoon, rondje terug wordt niet verwacht -althans door mij/mijn man)..

Ik was dus vooral verbaasd omdat je altijd hoort over hoe 'Hollanders willen splitten' maar hier is het dus echt "
'ieder voor zich'

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 06:59

Hoe wij het doen:

1 betaalt, maakt foto van het bonnetje, stuurt een open tikkie (kan je het bedrag wat je betaalt zelf betalen) en dan mag iedereen het verder zelf uitzoeken. Werkt altijd goed.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 07:16

Bellatrix schreef:
Ik wil mijn eigen eten/drinken betalen. Ik ben geen grote eter en heb vaak maar 2 gangen. Ook geen koffie/thee. Ik heb één keer meegedaan met splitten en was toen ruim €15 meer kwijt dan dat ik zelf had gegeten en dat vond ik toch echt te gek. :o Een paar euro meer is geen probleem maar ik heb mijn grenzen.

Dus ik wil alleen mijn eigen consumpties betalen.

Hier ook. De meesten nemen toch 3 gangen, dat krijg ik niet op.
Wat je zegt, een paar euro ok, maar echt veel meer betalen dan wat ik gegeten heb is niet meer leuk.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 07:33

Die 45 euro extra had ik echt niet betaald, dank je de koekoek. Hoe leuk het feestje ook was, als mij werd verteld dat ik nog even voor zo'n bedrag mocht lappen terwijl ik dat niet had verbruikt, dan werd het voor mij toch een stuk minder leuk.

Ik kijk zelf ook niet op een euro, maar het is wat anderen al zeggen: als mensen willen splitten en dan wel 'toevallig' het duurste gerecht en een sloot alcohol bestellen, dan is voor mij de lol er wel af. Het moet wel voor iedereen eerlijk blijven.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 07:57

Ik denk dat het vooral afhangt van ieder zn referentiekader met wat voor soort groep die gaat eten, als ik dit hier zo eens lees.

Als ik met vrienden uit eten ga, is dat of met 1 of 2 bevriende stellen, of met 2 of 3 goede vriendinnen.
Of 1 op 1 met een goede vriendin.

Ik ga zelden uit eten met een vereniging of club van 8 of meer bekenden, die niet (allemaal) tot mijn goede vrienden worden gerekend.

Dat is een ander referentiekader dan wanneer je dus wel zeer regelmatig met zulke grotere groepen met niet echt intieme vrienden gaat eten.

En met goede vrienden is het bij ons ook nog eens zo dat wanneer iemand aangeeft wat krap bij kas te zitten (of het niet aangeeft, maar dat we dat nu eenmaal wel weten, als goede vrienden onder elkaar) dat we daar of het restaurant op hebben aangepast of dat de anderen een wat groter deel van de rekening voor zich nemen, zodat iedereen erbij kan zijn.
Gewoon omdat we dat voor goede vrienden over hebben.

Of we gaan gewoon niet uit eten, maar nodigen de vrienden thuis uit.
En dan hangt het ook van het gezelschap af of de gastheer/vrouw/stel alles betaalt, of dat we een shared dining idee hebben, dat we dus aan iedereen vragen iets (binnen eigen budget) mee te nemen kwa gerecht of drinken of borrelhapje).

En stel dat ik nu met bijvoorbeeld een bokt meeting mee zou gaan en ergens wat zou gaan eten, dan zou ik het dus enorm logisch vinden dat ieder voor zich betaalt wat die gene zelf genuttigd heeft, omdat dat dan een groep mensen is die ik niet zo goed ken, dat ik het dan idd zomaar zonder meer voor lief zou nemen dat ik voor een ander betaal, óf dat een ander voor mij betaalt, als ik toevallig trek heb in een duurder gerecht dan de anderen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 08:05

DiantaM schreef:

Als je niet rijk bent/krap bij kas zit kan ik zeker wel snappen dat je gaat uitrekenen wat je zelf eet. Maar voor 80% van dit topic is extra betalen geen probleem, ook wel fijn dat dat kan :j