Zomerbanden/winterbanden of allseason banden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Re: Zomerbanden/winterbanden of allseason banden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:26

Tot een bepaald aantal kilometers per jaar is het gunstiger om op all weather banden te rijden dan om te wisselen. Zeker ook nu je zulke goede all weather banden hebt.

Volgens mijn garagemannetje.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:34

Cer schreef:
Edit, in 2021 lag er blijkbaar ook geen sneeuw hier :+

https://frank62weer.com/geschiedenis-sn ... nederland/

Ik denk ik scroll eens snel door wat foto's

19, 20 ,21, 22 januari '23
8 maart 23
3 & 4 december 2023

15, 16, 17, 18 ,19, 20 ,21 januari 2024
ook flink wat
20 november '24

9 & 10 jan 25

Dus echt niet heel veel dagen, maar ook niet geen.
Denk dat bijna heel het oosten dat heeft, of dat nu zuid, midden of noord is

oh en even 21 gekeken, toen 24 & 25 januari

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:39

Ik denk dat het inderdaad uitmaakt waar je woont, of je er wat meer op rekent dat winterbanden wel handig zijn of niet.

Ik laat ze er altijd eind oktober of begin november onder zetten.

Ook met veel regen, zelfs als het dan nog warmer is, heb je voordeel van de winterbanden met breder profiel, volgens de garagemeneer die mijn winterbanden heeft gewisseld.

Ik moet altijd een week of 4 van te voren plannen, dan kan het op de hoek van de straat, 400 m teruglopen, ik plan het op een thuiswerkdag.
Als het daar toch al vol zit, wat soms het geval is, want hele kleine vestiging van KwikFit, dan moet ik 8 km verderop, dan is het idd iets lastiger plannen, maar ik begin altijd heel vroeg met werk en kan dan vaak om 16:00 uur nog wel banden wisselen en er op wachten.

Banden liggen ergens centraal bij KwikFit opgeslagen, kan dus bij elke KwikFit vestiging terecht, dat vind ik wel handig.
Kan dus ook juist in de buurt van kantoor, als ik weet dat ik een dag veel fysieke vergaderingen heb.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:40

ja, ik had het in een eerder bericht over waar ik woon, hier, zuidholland.. :j
En daar heeft al best lang geen sneeuw gelegen, als ik het bericht zo lees.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:41

MarlindeRooz schreef:
Waarom kan je absoluut niet met 20 graden op winterbanden rijden dan? Je moet het niet maanden doen maar een paar keer krijg je toch niks van? :P

Sterker nog, ik heb al een paar keer gewoon een hele zomer op winterbanden doorgereden omdat de zomerbanden versleten waren en ik daarna graag all-season banden wilde. Dan rijd ik eerst de winterbanden op.
Niet ideaal, ze slijten wat sneller en rijden iets minder zuinig, maar ik heb nooit bewust verschil gemerkt.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:42

Maddy_Paola schreef:
DuoPenotti schreef:
wat een raar antwoord...

Dan hebben die gewoon eerder een afspraak gemaakt dan jij. Als je dat pas gaat doen als ze sneeuw voorspellen ben je te laat.
Maar je kunt ook al in september een datum plannen voor oktober of november :)

En niet bij elke garage kun je wachten maar pakken ze de auto er tussen door.
Dus hebben ze vervoer van iemand anders nodig op en neer.

Kan jij raar vinden, maar ik ga niet in september al een afspraak plannen voor oktober of november, terwijl het dan ook gewoon nog 20 graden kan zijn.
Ik kan hier in de omgeving meer dan een maand vooraf al geen afspraak meer maken bij een garage op zaterdag. En ja, de mensen die je er dan ziet zitten zijn pensionados's over het algemeen, het was dus mijn eigen ervaring uit de omgeving hier.

Fijn voor jou dat dat bij jou in de omgeving anders is.

Hoe doe je dat dan met onderhoud of APK van je auto? Daar moet je toch ook een afspraak voor maken bij de garage. Ik bedoel je APK loopt op een bepaalde datum af. Ik neem de gok niet om te laat een afspraak te maken.
Als dat 2 maanden voordat die afloopt moet, dan doe ik dat 2 maanden, desnoods 3 maanden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:43

Cer schreef:

ja begreep ik, want dat schreef je er ook bij. :j

Maar vond het wel grappig eens te kijken hoe dat hier zat.
Elk jaar dat wist ik wel, maar aantal dagen dan weer niet

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:45

Ik rij 25.000-30.000 kilometer per jaar, heb een essentieel beroep dus kan niet thuis werken (vanochtend nog een dak staan inspecteren dat het zwaar had onder de sneeuw, dat kan niet vanuit huis :D ) en ik heb een paard tegenwoordig in eigen beheer waar ik heen moet, dus ik moet echt elke dag de deur uit. Als je kunt kiezen wanneer je naar buiten gaat heb je denk ik helemaal geen kostbare winterbanden nodig, maar in mijn situatie (en die situatie in mijn wijk met al die halfronde bruggetjes := ) is het voor nu even de beste optie. Ter illustratie, ze zijn echt niet grappig met sneeuw er op:

Afbeelding

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:46

Maddy_Paola schreef:
DuoPenotti schreef:
wat een raar antwoord...

Dan hebben die gewoon eerder een afspraak gemaakt dan jij. Als je dat pas gaat doen als ze sneeuw voorspellen ben je te laat.
Maar je kunt ook al in september een datum plannen voor oktober of november :)

En niet bij elke garage kun je wachten maar pakken ze de auto er tussen door.
Dus hebben ze vervoer van iemand anders nodig op en neer.

Kan jij raar vinden, maar ik ga niet in september al een afspraak plannen voor oktober of november, terwijl het dan ook gewoon nog 20 graden kan zijn.
Ik kan hier in de omgeving meer dan een maand vooraf al geen afspraak meer maken bij een garage op zaterdag. En ja, de mensen die je er dan ziet zitten zijn pensionados's over het algemeen, het was dus mijn eigen ervaring uit de omgeving hier.

Fijn voor jou dat dat bij jou in de omgeving anders is.

Ik denk dat je je vergist. Mensen die de pensioen gerechtigde leeftijd hebben -en vaak nog volop aan het werk zijn- plannen gewoon beter dan jij en hebben hun zaken wat beter op orde dan jij. Zijn wellicht ook iets toleranter en beleefder. Dus regelen het van te voren. Ik weet niet van het bestaan van een tijdslot bij garages wat leeftijd/65+ gebonden is. :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:46

DuoPenotti schreef:
ja begreep ik, want dat schreef je er ook bij. :j

Maar vond het wel grappig eens te kijken hoe dat hier zat.
Elk jaar dat wist ik wel, maar aantal dagen dan weer niet

oooh zo, ja dat verschilt soms inderdaad nogal!
ik ben wel eens hiervandaan naar het Oosten vertrokken.. stralende zon hier, en moest ik uiteindelijk een nacht daar overnachten vanwege een sneeuwstorm .. #barretijden :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:47

Tja, wij oudjes maken wat mee he? Inclusief bandenwissels. _O-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:51

Rienn schreef:
Hoe doe je dat dan met onderhoud of APK van je auto? Daar moet je toch ook een afspraak voor maken bij de garage. Ik bedoel je APK loopt op een bepaalde datum af. Ik neem de gok niet om te laat een afspraak te maken.
Als dat 2 maanden voordat die afloopt moet, dan doe ik dat 2 maanden, desnoods 3 maanden.

Hier geeft de garage een reminder, heel toevallig vandaag mail gehad
Citaat:
Geachte fam. ..,

Hierbij herinneren wij u eraan dat de APK van uw voertuig met kenteken ... binnenkort verloopt, namelijk op 03-04-2026 .

We hopen dat dit kleine geheugensteuntje handig is!

Onze planning raakt snel vol, dus we raden u aan om op tijd te bellen om een afspraak te maken. U kunt ons bereiken op 0495

Met vriendelijke groet,

Autobedrijf

Dus straks even afstemmen met mijn vriend, zijn auto deze keer.
En dan bel ik op voor een afspraak want ik breng hem weg.
En daar moeten we idd niet te lang mee wachten, want dan zijn weniet op tijd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:08

Cer schreef:

Ik kom uit Zuid-Holland en woon nu aan de oostkant van de Veluwe. Het is hier echt veel sneller koud, glad of ondergesneeuwd :+
En veel sneeuw ook. Hier is al meer dan 30cm gevallen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:11

Ik heb een nieuwe auto en dacht och ik stop met die winterbanden want zoveel rijd ik niet blabla. Maar goed nu merk ik toch dat je niet vooruitkomt op ijzige stukken met je zomerbanden dus ik heb weer winterbanden geregeld. Ik baalde altijd van die kosten en overwoog bij mn andere auto over te stappen naar allweather. Misschien dat ik dat nog eens doe maar nu moest ik snel schakelen. Ik rijd nog maar 20.000 km max denk ik per jaar. Maar op de binnendoorwegen en dorpen is het wel handig als je dan vooruitkomt, hoe zelden het ook voorkomt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:12

prompter schreef:
Ik rij 25.000-30.000 kilometer per jaar, heb een essentieel beroep dus kan niet thuis werken (vanochtend nog een dak staan inspecteren dat het zwaar had onder de sneeuw, dat kan niet vanuit huis :D ) en ik heb een paard tegenwoordig in eigen beheer waar ik heen moet, dus ik moet echt elke dag de deur uit. Als je kunt kiezen wanneer je naar buiten gaat heb je denk ik helemaal geen kostbare winterbanden nodig, maar in mijn situatie (en die situatie in mijn wijk met al die halfronde bruggetjes := ) is het voor nu even de beste optie. Ter illustratie, ze zijn echt niet grappig met sneeuw er op:

[ Afbeelding ]

Hier kom je met zomerbanden en de 25 cm sneeuw die hier ligt echt niet overheen :+

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:14

Nee, die zie je zo weer achteruit glijden!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:17

prompter schreef:
Nee, die zie je zo weer achteruit glijden!

Ja dus hetzelfde als bij mij, al is het 1 week per jaar maar als je daardoor een groot risico loopt of niet vooruitkomt is dat wel heul lastig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:29

Ik kon het niet helemaal lezen maar het zijn Vredestein All Weathers met een sneeuwvlok erop.. nou, het zal :+ Hij staat er lekker mee aan het kantje :D

Als iemand mij kan vertellen waar het klavertje voor staat? Google weet het niet }:0 :D
Edit: oh ja, het logo van vredestein blijkbaar :')
Laatst bijgewerkt door Cer op 06-01-26 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:35

Brengt geluk, behoed je voor botsingen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:37

Ik zag gisteren ergens een test met zomerbanden, all-weatherbanden en winterbanden.
Er was wel verschil in remweg (iets van 10 m)maar ook bij de winterbanden viel het mij tegen, hoe lang het duurde, voordat de auto stil stond.

Mellow

Cer schreef:
Ik kon het niet helemaal lezen maar het zijn Vredestein All Weathers met een sneeuwvlok erop.. nou, het zal :+ Hij staat er lekker mee aan het kantje :D

Als iemand mij kan vertellen waar het klavertje voor staat? Google weet het niet }:0 :D

Dat brengt je geluk met winterse omstandigheden :P .

Is gewoon een symbool dat je all season banden hebt.

Cer

rien10 schreef:
Brengt geluk, behoed je voor botsingen?

awww. ik hoop het :j

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:19

Prompter, mocht je naar Utrecht voor het Bollendak? :D

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:26

Op mijn ene auto heb ik een set zomerwielen (met mooie velgen) en een set winterwielen (stalen velgen met kunststof kappen). Opslag wielen bij de garage die de auto ook in onderhoud heeft. Dat wisselen vind ik geen enkele moeite, ik maak 2x per jaar een afspraak en dan kan ik er op wachten.

Mijn Jimny heeft momenteel AT banden/wielen eronder want we rijden soms 4x4 ritten en bij mijn wei is het onverhard en nu modderig, en dan kwam ik met de andere set wielen er niet goed doorheen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:34

Tiggs schreef:
Prompter, mocht je naar Utrecht voor het Bollendak? :D

Bedoel je het poffertjespandak :')