Lab diamanten (van Zeeman)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:33

Veel plezier daar, ik heb hier overigens niemand met modder zien gooien.

Trouwens, ik help en ondersteuning ook mensen en dan niet met geld maar met tijd. Is dat minder waard?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:38

Percy schreef:

Trouwens, ik help en ondersteuning ook mensen en dan niet met geld maar met tijd. Is dat minder waard?

Nee je moet rijk worden door andere mensen uit te buiten. En daarna moet je dat geld geven aan arme mensen.

Je snapt er echt niks van. :7

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:38

Percy schreef:

Ik heb ook geen modder gezien? Kritische vragen, ja. Niet zulke leuke feiten over de etische en morele aspecten van diamant handel, ja. Modder...? Nergens gezien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:39

MarlindeRooz schreef:
Percy schreef:

Nee je moet rijk worden door andere mensen uit te buiten. En daarna moet je dat geld geven aan arme mensen.

Maar alleen als dat aftrekbaar is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:41

denisesilver schreef:
Ik ben niet zo van de diamanten an sich. Van mij mag het ook best glas zijn. Maar ik vind het echt dé uitkomst om uitbuiting en sociale conflicten tegen te gaan, in landen waar mijnbouw voor diamanten nog leeft. Het worden niet voor niets 'bloeddiamanten' genoemd. Efficiënter voor het milieu, en het zijn zuiverdere diamanten dan de gemijnde variant.

Niet iedere diamant is een bloeddiamant. Bloeddiamanten komen uit oorlogsgebieden en worden gebruikt om die te financieren. Deze diamanten zijn niet gecertificeerd, de diamant die je koopt in de winkel is geen bloeddiamant.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kimberley-Proces

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:51

MarlindeRooz schreef:
Percy schreef:

Oei, dan snap ik het echt niet. Wil ik het wel snappen >;)

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:55

Volgens Zeeman zelf is er vandaag geen 2e bestelmoment. Een deel is uitgeleverd en een deel wat besteld is komt in november pas.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:18

anjali schreef:
Dames,voor verdere informatie over dit mode-item ben ik maar naar Viva Forum overgestapt. Daar wordt er tenminste to the (diamond)-point over gepraat zonder de mede- forumgebruikers met modder te bekogelen. Inmiddels schijnt de tweede lichting die vanmiddag was binnengekomen ook al weer uitverkocht te zijn, en worden ze op Marktplaats tussen de 100 en 150 euro aangeboden! :+

Zeeman heeft er natuurlijk geen invloed op voor hoeveel mensen ze doorverkopen…

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:21

janderegelaa schreef:
denisesilver schreef:
Ik ben niet zo van de diamanten an sich. Van mij mag het ook best glas zijn. Maar ik vind het echt dé uitkomst om uitbuiting en sociale conflicten tegen te gaan, in landen waar mijnbouw voor diamanten nog leeft. Het worden niet voor niets 'bloeddiamanten' genoemd. Efficiënter voor het milieu, en het zijn zuiverdere diamanten dan de gemijnde variant.

Niet iedere diamant is een bloeddiamant. Bloeddiamanten komen uit oorlogsgebieden en worden gebruikt om die te financieren. Deze diamanten zijn niet gecertificeerd, de diamant die je koopt in de winkel is geen bloeddiamant.

Dan steekt het ecologische plaatje de kop op, en is lab gegroeid alsnog ethisch verantwoorder. Maar zeker bedankt voor het toelichten mét bron!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:24

janderegelaa schreef:
denisesilver schreef:

Klopt inderdaad, het Kimberley proces is daar echt wel effectief in geweest. Niet altijd overigens, Rusland heeft bijvoorbeeld ook de opbrengsten van de Alrosa mijn (de grootste ter wereld) gebruikt om de invasie van Oekraïne te financieren en die diamanten werden t/m 2024 gewoon gecertificeerd. En jammer genoeg gaat het Kimberley proces alleen over conflict diamanten en niet over slechte arbeidsomstandigheden en kinderarbeid. In een hoop Afrikaanse landen en India is kinderarbeid, en zeer slechte werkomstandigheden voor de volwassen werkers een groot probleem.
Een ander probleem van de diamant industrie is ontbossing en andere enorme milieu schade. Ook het ontzetten/verjagen van mensen die leven op plekken waar diamanten worden gevonden komt nogal eens voor.

Er worden echt wel verantwoorde diamanten geproduceerd, Canada is daarin een hele goede en grote.
Maar dan nog is diamant ook gewoon iets waarvan de prijs zo verschrikkelijk kunstmatig is. Die kunstmatig hoge prijs is ook waarom het zo lucratief is er mensen voor uit te buiten.

Persoonlijk vind ik, als je nou zo verschrikkelijk graag ‘echte’ diamanten oftewel gemijnde diamanten wilt en labdiamanten nep vindt, doe dan tenminste een beetje onderzoek naar waar ze vandaan komen en of het uit een land is waar de arbeidsomstandigheden ok zijn.
Overigens vind ik dan nog dat je betaalt voor een hoop gebakken lucht en ‘bragging rights’ dat je zo veel hebt uitgegeven, maar you do you.

Ik vind het een geweldige actie van de zeeman, het geeft bekendheid aan de wel degelijk veel duurzamer en onder betere omstandigheden geproduceerde labdiamanten en brengt de discussie op gang over dingen die al lang niet meer moeten kunnen en waar veel mensen niet eens van op de hoogte zijn.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:26

janderegelaa schreef:
denisesilver schreef:

Er zit toch wel een kanttekening bij zie ik:

Citaat:
Het Kim­ber­ley Pro­ces garan­deert ech­ter alleen con­flict­dia­man­ten, omdat het pro­gram­ma geen reke­ning houdt met men­sen­rech­ten­schen­din­gen bui­ten con­flic­ten, zoals kin­der­ar­beid of belas­ting­ont­dui­king. Amne­sty Inter­na­ti­o­nal roept rege­rin­gen en dia­mant­be­drij­ven op om stren­ge­re regels in te voe­ren rond­om de her­komst en het keten van dia­man­ten. Uit een onder­zoek van Amne­sty Inter­na­ti­o­nal blijkt dat gro­te dia­man­tairs in de Cen­traal-Afri­kaan­se Repu­bliek (CAR) dia­man­ten blij­ven kopen zon­der gron­dig te con­tro­le­ren of ze zijn gebruikt om gewa­pen­de rebel­len­groe­pen te finan­cie­ren.

Bron: https://cosh.eco/nl/artikelen/is-jouw-t ... ddiamanten

Ik zie nog steeds het voordeel niet van echte diamanten :n

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:48

rien10 schreef:
Wat jij wilt. Veel plezier.
Modder maakt diamanten overigens. Duurt wel ff hoor.

Nee. Even heel plat geslagen. Modder = zand = SiO2 (Siliciumdioxide). Afhankelijk van de zuiverheid van het zand kan je daarmee (kwarts)glas maken (bijv. Swarovski).

Diamant is koolstof (C) met een zeer specifieke kristalstructuur. Ander element dus dan modder.

rien10

Re: Lab diamanten (van Zeeman)

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:05

Oh. Jammer. :D