Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:04

AppleSter schreef:
verootjoo schreef:

Waarom zou het alles of niets zijn?
Omdat je niet alles heel goed en verantwoord kan doen, hoef je de dingen die wel makkelijk aan te passen zijn ook niet te doen?
Ik vind dat best een gekke redenatie eigenlijk.

Ik heb ook geen mogelijkheden voor alles, maar binnen mijn mogelijkheden doe ik wat wél kan om zo verantwoord mogelijk te leven.

Fijn dat jij vindt dat je zo verantwoord mogelijk leeft. Dat is jouw keuze en helemaal prima.
Andersom zijn er heel veel mensen die minder geloven van wat ons allemaal selectief wordt wijsgemaakt en die willen gewoon lekker met het vliegtuig op vakantie, autorijden in een diesel of benzine bak en lekker met eigen paard aan de slag. En kleding bestellen op SHEIN of spullen bestellen bij Ali. Ook helemaal prima.

Leven en laten leven, dat zou een fijn motto zijn op Bokt.
Als je zelf andere keuzes zou maken, helemaal prima, maar een beetje hartelijk en gezellig met elkaar omgaan zou het Bokt online leven wat leuker maken dan het eeuwige afkeuren van wat anderen doen. Daar wordt je zelf ook zuurder van, zonde van je tijd!

Jouw keuzes beïnvloeden anderen.

Jij kiest ervoor om selectief te geloven wat bewezen is, omdat dat je beter schikt.

Dat heeft niks met gezelligheid te maken. Ik kan het wel waarderen dat je jouw wijze van consumeren niet verbergt. Maar ik zou het ontdoen van drogredenen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:05

Ninx schreef:
Cer schreef:
Ik heb geen invloed op die anderen, wel op wat ik zelf doe

Ik denk zelf dat vliegtuigen zullen blijven vliegen, voor zaken of familiebezoek en ja, ook vakanties. Maar de auto kan ik wel zelf laten staan. Dat is wat ik bedoel, vind ik zelf geen kolder hoor

Je begrijpt toch ook dat het juist de bulk is die voor de problemen zorgt?
Dus die massale hoeveelheid commerciële vluchten? En de enorme hoeveelheid luchtverontreiniging die daarmee gepaard gaat? Tijdens corona waren er meer heldere luchten en was de luchtkwaliteit minder slecht.

Je zegt terecht dat je invloed hebt op wat je zelf doet.
Dat geldt voor iedereen.
En wanneer niemand die invloed aanwendt blijven we dus het luchtruim en onszelf vergiftigen.

Nu mag je nooit meer vliegen? Zeg ik niet.
Maar die subsidies moeten eruit, de tickets duurder en de frequentie omlaag.

Moeten dan niet eerst de luxe privéjets worden verboden boven de massale (efficiënte) vluchten? En de luxe jachten, privé helikopters enzo?
Waarom de gewone mens het plezier in het leven ontnemen terwijl de luxe mens in z’n eentje zo extreem veel meer vervuiling veroorzaakt maar doorgaat? “Toevallig” zijn dat vaak ook de mensen die om het hardst roepen dat wij mensen zo vervuilend bezig zijn.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:07

AppleSter schreef:
denisesilver schreef:
Ik denk overigens dat er over deze hele kwestie niet te discussiëren valt met iemand die aantoonbare zaken als hoax neerzet. "Waarom doen de wereldleiders x?" Geld. Het gaat altijd om geld.

Wat is daar precies niet waar aan?

Ik kan jou uit gaan leggen inclusief bronnen dat het gat in de ozonlaag is aangetoond (ook dat het godzijdank zichzelf kan herstellen), maar als jij het een hoax noemt, ga ik er mijn energie en tijd niet aan verspillen.

Edit: ik ben het overigens compleet met je eens dat er veel te veel aandacht is voor de vervuiling van de individu en dat een Tata Steel of een Shell bijvoorbeeld maar van alles mag doen, zonder dat ze ook maar iets van aanpassingen door hoeven te voeren om de vervuiling te verminderen. Maar ik vind daarnaast de hebzucht van de individu ook een probleem, en ik vind het geen verkeerd iets om je bewust te zijn (over)consumptie.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:13

Ninx schreef:
AppleSter schreef:

Fijn dat jij vindt dat je zo verantwoord mogelijk leeft. Dat is jouw keuze en helemaal prima.
Andersom zijn er heel veel mensen die minder geloven van wat ons allemaal selectief wordt wijsgemaakt en die willen gewoon lekker met het vliegtuig op vakantie, autorijden in een diesel of benzine bak en lekker met eigen paard aan de slag. En kleding bestellen op SHEIN of spullen bestellen bij Ali. Ook helemaal prima.

Als je zelf andere keuzes zou maken, helemaal prima, maar een beetje hartelijk en gezellig met elkaar omgaan zou het Bokt online leven wat leuker maken dan het eeuwige afkeuren van wat anderen doen. Daar wordt je zelf ook zuurder van, zonde van je tijd!

Jij kiest ervoor om selectief te geloven wat bewezen is, omdat dat je beter schikt.

Dat heeft niks met gezelligheid te maken. Ik kan het wel waarderen dat je jouw wijze van consumeren niet verbergt. Maar ik zou het ontdoen van drogredenen.

Mijn keuzes beïnvloeden jou? Jij hebt er last van dat ik naar de VS of Italië vlieg? Dat ik paarden heb en met mooi weer in m’n zwembad spring? Heel vervelend, maar mijn leven is zo en daar geniet ik van, samen met mijn gezin, vrienden en familie. We werken daar ook hard voor.

Dat heeft niets met selectief geloven te maken, of met drogredenen. Het heeft te maken met je niet overal bang voor laten maken, met kijken naar wat mensen zeggen; maar vooral wat mensen doen. Niet zo beïnvloedbaar zijn. En gewoon je eigen ogen gebruiken. Zo woon ik middenin “stikstofgebied”, tussen het boerenland en bij natuurgebied. Het zou hier verschrikkelijk moeten zijn vanwege de stikstof, maar alles is gewoon weer groen geworden, alles groeit en bloeit en het is hier een stuk lekkerder en schoner dan in de vieze drukke stad.

Als jij andere keuzes maakt, helemaal prima. En als jij je leven zo inricht dat je jezelf en anderen om je heen tekort doet, ook prima. Je hoeft van mij niet te vliegen of aan kinderen te beginnen, al weet je dan ook niet wat je mist. Eigen keuze. Ik voel me daar niet door beïnvloed of wat dan ook. Ik kan me alleen niet voorstellen dat je een leuk leven hebt als je met je vingertje naar iedereen wijst die naar jouw mening “niet goed bezig is” en jezelf zo tekort doet.

Benzz

Re: Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:17

Maar als je weet dat er bij die shops als het gaat om mensenrechten die discutabel zijn en dan druk ik mij voorzichtig uit. Hoe werkt dat met je geweten dan als je daar besteld. Ik kan daar echt met mijn kop niet bij. Doelbewust een shop in leven houden ondanks de schending van de mensenrechten. Hoe dan?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:18

denisesilver schreef:
Ik kan jou uit gaan leggen inclusief bronnen dat het gat in de ozonlaag is aangetoond (ook dat het godzijdank zichzelf kan herstellen), maar als jij het een hoax noemt, ga ik er mijn energie en tijd niet aan verspillen.

Edit: ik ben het overigens compleet met je eens dat er veel te veel aandacht is voor de vervuiling van de individu en dat een Tata Steel of een Shell bijvoorbeeld maar van alles mag doen, zonder dat ze ook maar iets van aanpassingen door hoeven te voeren om de vervuiling te verminderen. Maar ik vind daarnaast de hebzucht van de individu ook een probleem, en ik vind het geen verkeerd iets om je bewust te zijn (over)consumptie.

Bespaar me de uitleg maar, ik ben er niet vatbaar voor. En hele volksstammen met mij.
Helemaal prima wat jij vindt, leef je leven zoals jij wil en zo dat jij je er fijn bij voelt. Ik doe hetzelfde, maar op mijn manier. We leven ook in een vrij land, dus ieder maakt z’n eigen keuze, of het nu in de ogen van de ander goed of fout is, dat maakt niet uit, zolang je niet met justitie in aanraking komt uiteraard. Leven en laten leven!

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:19

Benzz schreef:
Maar als je weet dat er bij die shops als het gaat om mensenrechten die discutabel zijn en dan druk ik mij voorzichtig uit. Hoe werkt dat met je geweten dan als je daar besteld. Ik kan daar echt met mijn kop niet bij. Doelbewust een shop in leven houden ondanks de schending van de mensenrechten. Hoe dan?

Heel gewoon; je kiest wat uit, leest wat recensies over de kwaliteit en dan bestel je. Oh, daarna betalen en dan afwachten tot het wordt bezorgd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:21

AppleSter schreef:
Benzz schreef:

Heel gewoon; je kiest wat uit, leest wat recensies over de kwaliteit en dan bestel je. Oh, daarna betalen en dan afwachten tot het wordt bezorgd.

Dus het interesseerd je geen ene zak dat er mensen onder zware omstandigheden moeten werken omdat jij zonodig goedkope oliebol moet kopen?

Ninx

AppleSter schreef:
Moeten dan niet eerst de luxe privéjets worden verboden boven de massale (efficiënte) vluchten? En de luxe jachten, privé helikopters enzo?
Waarom de gewone mens het plezier in het leven ontnemen terwijl de luxe mens in z’n eentje zo extreem veel meer vervuiling veroorzaakt maar doorgaat? “Toevallig” zijn dat vaak ook de mensen die om het hardst roepen dat wij mensen zo vervuilend bezig zijn.

Daar heb ik geen invloed op. Ik heb alleen invloed op mijn eigen handelen.

Vliegen moet sowieso duurder worden. Dan worden vakanties ook weer iets bijzonder. Iets waar je naar uitkijkt en geld voor opzij zet.
De luchtvaart wordt ondersteund met 4,4 miljard euro subsidie.
Bedenk eens wat je met dat geld zou kunnen doen in positieve zin.

Tieneke

Het is een heel vreemde context op het woord 'volksstammen' telkens weer in te gebruiken. Bedoel je bevolkingsgroepen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:23

Ninx schreef:
AppleSter schreef:

Daar heb ik geen invloed op. Ik heb alleen invloed op mijn eigen handelen.

Vliegen moet sowieso duurder worden. Dan worden vakanties ook weer iets bijzonder. Iets waar je naar uitkijkt en geld voor opzij zet.
De luchtvaart wordt ondersteund met 4,4 miljard euro subsidie.
Bedenk eens wat je met dat geld zou kunnen doen in positieve zin.

En als vliegen duurder wordt, worden de producten ook weer duurder.
En de luchtvaart brengt gewoon een hele hoop baangarantie met zich mee

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:24

AppleSter schreef:
Bespaar me de uitleg maar, ik ben er niet vatbaar voor. En hele volksstammen met mij.

Dus jij vindt het niet erg dat kinderen van 10 jaar jouw spullen maken? Werkdagen hebben van 14 uur?

En je vindt het niet erg dat jouw kinderen steeds minder kans hebben in een land te wonen waar niet alleen het luchtruim vervuild is, maar ook ons water, de grond en daarmee onze voeding?

Dat kan. Er zijn mensen die minder empathie hebben. Maar dan is het gewoon onmogelijk elkaar te begrijpen. En dan moeten we het daar ook bij laten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:26

Ik denk trouwens niet dat SHEIN zo groot is geworden alleen door de Nederlandse markt..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:26

purny schreef:

65.000 banen.
Laat daar eens de helft van vervallen (vermoedelijk minder, maar ok).
Met het intrekken van die 4,4 miljard euro subsidie kun jij al die mensen uitstekend aan ander werk helpen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:27

Cer schreef:
Ik denk trouwens niet dat SHEIN zo groot is geworden alleen door de Nederlandse markt..

en?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:28

Ninx schreef:
en?

Er is geen “en”… het is een opmerking… niks meer niks minder

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:34

AppleSter schreef:
Helemaal prima wat jij vindt, leef je leven zoals jij wil en zo dat jij je er fijn bij voelt. Ik doe hetzelfde, maar op mijn manier. We leven ook in een vrij land, dus ieder maakt z’n eigen keuze, of het nu in de ogen van de ander goed of fout is, dat maakt niet uit, zolang je niet met justitie in aanraking komt uiteraard. Leven en laten leven!

Ik vind leven en laten leven een mooi motto, maar totaal niet van toepassing in deze context.
Het gaat hier niet om een verschil van mening. Het gaat er niet om dat de ene persoon voor blauw kiest en de andere rood. Het gaat erom dat je actief bijdraagt aan de schending van mensenrechten en een aantal andere kwalijke zaken.
Maar je kiest ervoor dat niet te 'geloven' of niet belangrijk te vinden. Dat mensen daar wat van zeggen vind ik niet raar.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:50

Ninx schreef:
purny schreef:

65.000 banen.
Laat daar eens de helft van vervallen (vermoedelijk minder, maar ok).
Met het intrekken van die 4,4 miljard euro subsidie kun jij al die mensen uitstekend aan ander werk helpen.

En die banen kwamen in het verleden ook nog wel eens uit een heel andere sector. Een vriendin is afgestudeerd in een werkveld waar destijds volop werk was.

Tijdens haar studie ging ze vliegen als bijbaantje, evenals een stuk of 5 van haar jaargenoten. Ze zijn de rest van hun leven als cabinepersoneel werkzaam gebleven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:11

Ninx schreef:
AppleSter schreef:

Dus jij vindt het niet erg dat kinderen van 10 jaar jouw spullen maken? Werkdagen hebben van 14 uur?

En je vindt het niet erg dat jouw kinderen steeds minder kans hebben in een land te wonen waar niet alleen het luchtruim vervuild is, maar ook ons water, de grond en daarmee onze voeding?

Dat kan. Er zijn mensen die minder empathie hebben. Maar dan is het gewoon onmogelijk elkaar te begrijpen. En dan moeten we het daar ook bij laten.

Dat ons land vervuilt is heeft niks maar dan ook niks met Shein te maken maar gewoon met de Nederlandse bedrijven die er ook een zooitje van maken

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:31

Purny: hoe komt het hier denk je? Vliegtuig en containerschepen
Gesubsidieerd door onze overheid die zo’n 49 miljard euro uitgeeft aan fossiele subsidies.
Dus ja, alles is verbonden

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:33

Benzz schreef:
AppleSter schreef:

Dus het interesseerd je geen ene zak dat er mensen onder zware omstandigheden moeten werken omdat jij zonodig goedkope oliebol moet kopen?

Eerlijk: Nee. Dat gebeurt helaas in meer takken van sport. Onze boeren worden uitgeknepen, plegen zelfmoord door alle overheidsbemoeienissen omdat ze geen gat meer zien. Kinderen moeten in Congo in mijnen werken onder zware omstandigheden om kobalt te krijgen voor onze elektrische auto’s en de Oeigoeren maken onder dwang 90% van onze zonnepanelen….

Waarom wel zonnepanelen met zo’n wetenschap op de daken moeten/mogen van onze overheid en de deugers, die elektrische auto’s ook nog aanbevelen ondanks kinderarbeid maar iets kopen op SHEIN zwaar veroordelen, daar begrijp ik nu niets van. En dat vind ik dan ook behoorlijk schijnheilig. Ieder z’n ding.

Ik ben heel hooggevoelig (vandaar ook heel jong al vegetarisch gaan eten) dus vroeger had ik de hele wereld op m’n schouders, zeker als ik zag hoe verschrikkelijk mager de kindjes in Ethiopië waren (waar bijzonder genoeg de sperziebonen uit de supermarkt regelmatig vandaan komen) en hoe ze leden. Ik wilde de hele wereld redden en verbeteren.
Maar inmiddels ben ik erachter dat dat niet lukt in je eentje, zo werkt dat niet.
En dat de allerrijksten en machtigste mensen, die ons vragen te doneren en van alles op te geven, rustig hun miljarden besteden aan vliegen, dikke huizen, dikke boten, auto’s, helikopters en allerlei dure hobby’s. Zij hebben met al dat geld en macht wel de kracht om dit soort zaken te veranderen, maar ze doen het niet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:38

Mijn oma zei vaak: als Jantje in de sloot springt hoef jij er toch niet ook in te springen?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:39

Ninx schreef:
AppleSter schreef:

Gelukkig ben jij jij en ik ik. Fijn dat jij mijn redenen als drogredenen ziet, dat maakt mij geen verschil. Ik verberg ook niet wat ik doe; ook niet voor het deugcomite van Bokt.
Ik leef mijn leven zoals ik dat graag invul met mijn gezin en het is aan mij (en mijn gezin) wat mijn normen en waarden en overtuigingen daarbij zijn.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:41

mysa schreef:
Mijn oma zei vaak: als Jantje in de sloot springt hoef jij er toch niet ook in te springen?

Precies. En daarom bepaalt iedereen voor zich of hij / zij iets bij Ali of SHEIN of juist bij een winkel op de hoek koopt. En of hij/zij 3x per jaar op vliegvakantie gaat of in een tentje op een alternatieve camping gaat zitten.
En of hij in het hele klimaat gedoe gelooft.

Fijne oma had / heb jij! +:)+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:44

AppleSter schreef:
mysa schreef:

Precies. En daarom bepaalt iedereen voor zich of hij / zij iets bij Ali of SHEIN of juist bij een winkel op de hoek koopt. En of hij/zij 3x per jaar op vliegvakantie gaat of in een tentje op een alternatieve camping gaat zitten.
En of hij in het hele klimaat gedoe gelooft.

Fijne oma had / heb jij! +:)+

Ik denk dat Mysa haar oma niet aanhaalt om jouw standpunt te ondersteunen…