Auto gekocht. Met 6 weken, doorgebrande schakelaar en3 lekkages.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 19:52

PaulSimonFan schreef:
De dealer zit hemelsbreed 70km verder, maar op krap anderhalf uur rijden.
Zo erheen rijden vind ik geen optie.

Hij heeft zelf niet aangeboden hem te repareren. Hij zei na het melden van de lekkages "kom maar langs, dan kijken we ernaar". Toen gaf ik aan "rijden met deze lekkages is geen optie". Toen gaf ie aan 200 bij te leggen, terwijl de kosten veel meer zijn.
Daarna heb ik gezegt de auto terug te willen doen. Maar om hem te brengen moet hij gemaakt zijn.

Zijn voorstel was vandaag, maken, dan terugbrengen, aankoopbedrag terug.

Garage gaat de auto verder nalopen. En de lekkage repareren. Mocht bij inderdaad niet veilig bevonden worden gaat hij zowieso terug. Ook als dat geld dan weg is..
Ik zou ter plekke nog kunnen proberen te onderhandelen. Of aan geven "zoveel of ik maak er alsnog een zaak van".

Mocht hij wel veilig bevonden worden dan neem ik m'n verlies. En dan blijft de auto.

Maar als je door een andere garage laat sleutelen, dan kan de verkoper als verweer inzetten dat je hem niet de kans gegeven hebt de auto te repareren.

Ik snap oprecht je keuzes hierin niet.

Sky_As

Re: Auto gekocht. Met 6 weken, doorgebrande schakelaar en3 lekkages.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 19:53

Precies, ik zou echt nog een het juridisch loket bellen.
Ik gok namelijk dat de verkoper hem wellicht zelf op moet halen.
Ben je lid van de anwb?

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 19:57

Als je niet erheen durft te rijden had ik hem op een aanhanger gezet en erheen gebracht. Want dalijk gaat de verkoper zeggen dat de andere garage de boel heeft gesloopt eraan. Wat voor auto is dit eigenlijk?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:01

Ik zou het echt niet door een derde partij laten repareren.
Heb je anwb? Dan zou ik de gok nemen en gewoon heen rijden.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 20:02

Nee geen lid van de anwb.

De dealer zei zelf, laat maar maken ik betaal mee aan de reparatie. Terwijl ik eerst hem verwittigd heb, vooorrr ik hem laat maken.
Dus hij kan moeilijk zeggen "ik mocht niks".

Voor mij is het nu 2 opties;
Garage zegt, de rest valt wel mee. auto is veilig nadat de lekkage gemaakt is. Enkel wielen uitlijnen en rem was idd vies oid.
Dan blijft de auto.

Of er is veeel meer mis. Dan gaat hij terug. Dan kost het me een flink bedrag. Maar dan heb ik het aankoopbedrag iig terug (miss dat we ter plekke na onderhandeling er meer uit krijgen).
Een auto komt er dan voorlopig toch nog niet. Dus rot.. Heel rot.. Maar dat overleven we ook wel..

Ik ben her niet eens met de manier waarop hij handeld. En ergens denk ik ook "makkelijk".
Maar eerlijk? Ik ben alleenstaand moeder. Heb m'n dochter 24 7. Ik werk behoorlijk wat uren. Werk. En ik help op de stal in ruil voor de kosten van ons paard.
Ik heb al zo veel ellende gehad in m'n leven. (Oa opgelicht door een "vriend" waarna ik duizenden euro's schuld kado kreeg).
Dit is relatief klein..

Het voelt rot. Maar.. de rompslomp om m'n gelijk te halen.. ik heb daar niet de energie voor vrees ik..
En gezien ik dat allemaal maar alleen moet uitzoeken..
Laat maar.. heel zuur. Dat geld kon ik beter besteden.
Maar m'n energie is me meer waard :)

Als de auto niet veilig is gaat hij terug. Ik kan dan met een gerust hart slapen, wetende dat een volgende geen auto krijgt die door droogmolen in de fik gaat.
En heb m'n aankoopbedrag terug.

Is ie wel veilig. Dan hebben we ernie. (Jup auto kreeg een naam!). En zijn we hier over een jaar ook overheen.. :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:06

PaulSimonFan schreef:

Als je voor de weg met het minste gedoe gaat zou ik laten repareren wat echt noodzakelijk is (dat was maar 1 lekkage volgens mij) en de rest laten zitten en er dan heen rijden. Ben je het minste geld kwijt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:06

Met alle respect, maar wat was dan het punt van dit topic?

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 20:19

Ir111 schreef:
PaulSimonFan schreef:

Als je voor de weg met het minste gedoe gaat zou ik laten repareren wat echt noodzakelijk is (dat was maar 1 lekkage volgens mij) en de rest laten zitten en er dan heen rijden. Ben je het minste geld kwijt.

Dat gaat het dan denk ik worden idd.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:21

Iedereen is hier zo lovend over Bovag, nou mijn ervaring is anders. Ben bijna fors opgelicht door een Bovag garage, die wilden van alles vervangen wat niet nodig bleek. Zonder afstemming hebben ze lagers etc vervangen en als ik de ‘oude ‘ onderdelen niet had opgeëist bij ophalen dan had ik ruim €900 teveel betaald. Volgens de bovag voorwaarden zou ik de vervangen onderdelen niet mogen hebben! Bleek nog gewoon fabrieksvet op de lagers te zitten en was er helemaal niets versleten aan. Uiteindelijk geld netjes terug ontvangen maar niet van harte (na dreigen juridische stappen!)

Kan die kennis niet mee de auto terugbrengen?

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 20:23

Tieneke schreef:
Met alle respect, maar wat was dan het punt van dit topic?

Advies en ervaringen :)

Ik voelde me in de zak gezet. Het voelde oneerlijk. En de auto voelt onveilig. De optie 200 euro voelde niet goed.. ik wilde van de auto af, en dat was eerst geen optie.

Nu heb ik vele inzichten gekregen. En adviezen gehad. Waarvoor heel dankbaar!

Nu in m'n hoofd wat rust gevonden. (Wat afstand van de auto, die staat niet meet thuis, was ook erg prettig!)

Ben het er nog steeds niet mee eens. Maar dit zijn denk ik de 2 opties die het veiligst zijn..

Stuk wegbrengen zal ook geld kosten. Aanhanger en trekauto zien te regelen.
En dan is de vraag, hoe word de auto opnieuw verkocht?

En indien de auto goedgekeurd worden door de garage is de goedkoopste optie er toch maar mee doorrijden.. het gevoel van onveiligheid zal dan moeten slijten..

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 20:37

Ik las ook veelal huur of deelauto voorbij komen. Hier was ik eerder nog niet op in gegaan.

Maar dit is voor mij geen optie. We hebben de auto voor leuke dingen. Maar hieronder vallen ook;
Wekelijks naar opa en oma (wat voorheen niet ging, fietsen is te ver)
Naar het bos met de hond, nieuwe plekken verkennen (deden we 3x tot 5x weeks sinds de auto. Voorheen t bos kortbij, zelfse saaie rondke steeds).
Savonds ook bij rotweer naar paardlief, en kunnen rijden.

Met een deelauto heb je die vrijheid niet.

En voor sporadisch had ik m'n moeders auto kunnen meenemen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:44

Ik zou een autoambulance huren, auto erop en terugbrengen.
De verkoper lacht zo in zijn vuistje: Hij verkoopt een kapotte auto, maar krijgt voor hetzelfde bedrag een gerepareerde auto terug. Handig.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:47

Je kunt inderdaad lelijke miskopen doen met auto’s.. Zo heb ik ooit een auto gekocht die ik enorm graag wilde, stom van me, want daardoor niet die hele auto 100% gecheckt. 4 uur na de aankoop startte hij niet meer: startmotor kapot. Nou ok, nieuwe erin en door.

Niet veel later melding op scherm: storing uitlaatgas
De dag erop kwam erbij: storing katalysator

Lekker weer, dakje open (cabrio met hard dak), sluit de klep achter niet goed.
Ook de rubbers van het dak bleek lek te zijn na een wasbeurtje.

De ergste was nog op de snelweg, 120 linker baan: auto valt uit. Probeer dan maar eens veilig naar de vluchtstrook te komen.. Nokkenas sensor kapot.

Daarna was de lol er wel vanaf, ik heb mijn verlies genomen en een half jaar na aankoop de auto verkocht. Met eerlijk verhaal en de gedane reparaties, voor ruim 3000 euro minder als ik ervoor had betaald.

In vergelijking met de auto die ik daarvoor had: die oude rakker kwam uit 2002, 150.000 op de teller, aankoop van €900 en heeft me in 4 jaar tijd nooit in de steek gelaten. Uiteindelijk total loss met 230.000 op de teller ivm versleten versnellingsbak. Dat was het niet meer waard.

Het maakt niet altijd uit hoeveel km hij heeft gedraaid of hoe oud de auto is. Het is net geluk of pech hebben.. Wil je dat voorkomen zal je echt naar nieuwe auto’s moeten kijken helaas.

Hoewel ik niet in jouw bankrekening kan kijken, raad ik je aan om de auto zsm terug te brengen *nadat* je contact hebt opgenomen met het juridisch loket. Je hebt best wel wat rechten..
Laatst bijgewerkt door Amado op 07-07-25 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:50

Zertab schreef:
Naast geluk toch ook een kwestie van nadenken? Ik heb mijn tweede tweedehands auto. Gewoon prima. Maar koop geen afgetrapte bak van meer dan 15 jaar oud en/of geen auto met meer dan een ton op de teller. En ik blijf erbij; koop bij een erkende garage met Bovag garantie.

Eerste tweedehands auto was 5 jaar oud, 32.000 km op de teller.
En die ik nu heb is 2 jaar oud met 18.000 km op de teller.

Beide bij een erkende Renault dealer gekocht. Het is ook gewoon echt een kwestie van nadenken en goed investeren in een auto.

Een ton is echt niks vroeger moest je kijken naar autos onder de 2 ton maar tegenwoordig en zeker sommige merken kun je zomaar 3 ton erop rijden.

Ik koop altijd autos van rond de 15 jaar en rond de 130/150 op de teller. Ook autos van minder op de teller en vele malen duurder kunnen kapot gaan het zegt echt niks

Beredeneer het ipv auto als een paard de ene 3 jarige is de andere niet en zo ook de ene 15 jarige is de andere niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:52

Ik zou er nooit een andere garage aan laten sleutelen. Grote kans dat de garage waar je hem hebt gekocht dan zegt dat zij hem niet meer terugnemen omdat er iemand anders aan heeft gezeten.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 20:56

Renee1991 schreef:
Ik zou er nooit een andere garage aan laten sleutelen. Grote kans dat de garage waar je hem hebt gekocht dan zegt dat zij hem niet meer terugnemen omdat er iemand anders aan heeft gezeten.

Hij heeft zwart op wit gezegt hem terug te nemen tegen aankoopprijs, nadat hij gemaakt is :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 21:03

PaulSimonFan schreef:
Renee1991 schreef:

Hij heeft zwart op wit gezegt hem terug te nemen tegen aankoopprijs, nadat hij gemaakt is :)

Jij bent echt de meest geweldige klant voor een garage. Jij stopt er geld in en laat hem maken en hij verkoopt het zo weer voor meer als jij de dam afloopt met minder geld en geen auto.

Gooi dat ding in z’n huidige staat op een auto ambulance en regel het ter plekke met die garage houder en ga met een lege auto ambulance en geld weer huiswaarts.
Nobel om de weg veilig te willen houden maar je bent een dief van je eigen portemonnee terwijl je ook aangeeft dat je het jaren krap bij kas hebt. Je hebt allerlei leuke plannen met een auto. Als je deze kwijt bent wil je vast iets wat wel goed is.
Stop daar je geld in. Stop je emotie weg en denk eens wat zakelijker. Voelt even rot maar zodra je een andere fijne auto hebt is dat gevoel snel weer weg.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 21:18

Maar stel je voor dat de volgende eigenaar een auto koopt die in de fik vliegt. Daarom betaalt zij nu 300 euro.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 21:21

xRivaldo schreef:
Maar stel je voor dat de volgende eigenaar een auto koopt die in de fik vliegt. Daarom betaalt zij nu 300 euro.

Dat is toch het probleem van de handelaar en van de TO?

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 21:26

xRivaldo schreef:

Dit.

Wat als die auto dusdanig droogloopt dat de motor id fik vliegt, en die persoon met die auto omkomt? Ik wil dat niet op m'n geweten hebben..
Als ik die auto zo terug breng zal ik me altijd blijven afvragen of dat goed is gegaan..

Ik vind het zeer zeker heel erg zuur. Maar vergeleken met wat ik eerder heb meegemaakt.. dat heb ik ook overleefd.
We (ik en dochter) zijn weggevlucht wegens huiselijk geweld. Hebben in een blijf van m'n lijf huis gewoont, een dik jaar.
Kwamen met een zak kleding in dit huis aan.

We hebben hier een top leven. We hebben rust! Ik heb superfijn werk. We hebben een paard, hond en 2 katten. En het dus ruim genoeg om een autootje te kunnen kopen om lekker mee rond te touren met hondlief.

Dat geld vind ik ontzettend zuur.. ik werk me een slag in de rondte om alles rond te krijgen.
Maar dat geld is niks waard ten opzichte de veiligheid van een medemens. Wat is dan 300 euro? :knuffel:
Voor mij veel geld. Maar dat overleven we.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 21:41

Sorry, ik was sarcastisch.

En je bent meer in het leven dan het geen jou is overkomen. Je bent meer dan de alleenstaande moeder, kind 24/7 in huis, hardwerkende medewerker, etc. Je bent ook iemand die voor jezelf mag kiezen en hier een grens mag trekken.

De gene die jou deze auto heeft verkocht heeft ook niet gedacht: wat als deze auto het op de snelweg begeeft met moeder en kind.

Tevens, ik citeer: "Als de auto niet veilig is gaat hij terug."

Dus zo nobel is het allemaal niet.. Wat zonde van je geld zeg. :n

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 21:47

Ik vind een stuur wat los voelt, en een rem die piept onveilig.

Maar dit merkt iedereen zelf op, op t moment dat ie gaat rijden.

Die lekkages kwam pas bij garage aan het licht.

Die lekkages geven mij het gevoel dat de auto in de hens kan gaan.

Al dat andere maakt de auto voor mij eveneens onveilig, en als dat ook flink zou kosten gaat hij terug.
Maar ieder die ermee de autoweg op gaat voelt dat alle 3. En kan dan zelf logisch nadenken.

Wij zijn niet boven de 50 uitgegaan met proefrijden.. en kwam dit niet tegen. Nadat we daar wegreden merkte ik het trillen direct. Mijn pap wuifde het helaas weg.
Daar had ik al hem gewoon al moeten terugbrengen.. heel stom..

Iig breng ik geen auto met enorme lekkages weg. Dat risico is me te groot voor de volgende koper..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 21:48

Wat een vervelende situatie TS. Achteraf kunnen mensen gemakkelijk aangeven wat anders had gekund, maar je handelt ook uit vertrouwen.
Ik hoop dat jouw monteur positieve berichten zal geven over deze auto, al heeft ook hij geen glazen bol. Techniek kan altijd stuk. De ene auto pakt beter uit dan de andere.
Sterkte.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 21:56

Je hebt in ieder geval geleerd dat proefrijden meer is dan een blokje om in de bebouwde kom. Daar leer je precies niks van.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 21:56

Wat verceld TS, heel teleurstellend. Also je de auto toch volledig laat repareren, is het geen optie om de auto zelf (misschien met behulp van de garage) door te verkopen? Je Kan de auto met een lijst reparaties en verse APK verkopen, misschien krijg je er dan nog iets meer voor als je er zelf voor hebt betaald?