Hoe warm is het bij jullie in huis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 11:17

Ik heb oprecht medelijden met de mensen die het zo warm hebben.
Als er een ding is waar ik niet tegen kan is het warmte...

Ik zou best graag naar een land waar het kouder is willen verhuizen :o

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 11:20

Ik ben (met kat) verhuisd naar mijn ouders' huis, waar ik vandaag werk. 24 graden binnen, maar het voelt echt prima. Kat ligt ergens buiten in de schaduw :=

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 11:20

We hebben 1 airco voor de hele woning, maar gelukkig is het klein en gelijkvloers. Ik heb hem op 22 graden staan, bij een lagere temperatuur krijg ik het koud. Wel echt ideaal nu ik hoogzwanger ben. Met een lage bloeddruk is het lastig als het zo warm is.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 11:25

Bellatrix schreef:
Oh dat is ook geen pretje...heb je iets van een air cooler of ventilator?

Wel een ventilator waardoor ik vannacht best goed heb geslapen maar met 32 graden in huis blaast hij alleen maar warme lucht :( Maargoed, het is iets en we houden ons allemaal rustig.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Hoe warm is het bij jullie in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 11:27

Ja, ideaal is het niet maar beter dan niets. Ik had ook mijn ventilator aan vannacht...

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 11:34

Zetten jullie dan wel een raam open als het in huis boven de 30 graden is geworden? Mijn ervaring is dat dan de warmte er makkelijker uit kan en het iets beter vol te houden is. Ik heb een tijdje in een appartement gewoond waar het ook binnen 32 graden werd, twee raampjes tegen elkaar open gezet en het was iets beter te doen. In de nacht alles wagenwijd open en het koelde af naar in de 20.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 11:35

Wat mij opvalt bij nieuwbouwwoningen dat ze allemaal grote ramen willen en GEEN ROLLUIKEN. Grote ramen zijn funest bij dit soort weer en al helemaal als je geen rolluiken hebt. Rolluiken houden echt veel beter de zon buiten omdat ze de warmte ook van de ramen weghouden kan je je huis veel beter koel houden. Toen mijn vriend bouwde raadden ze hem ook af om rolluiken te plaatsen maar hij is dolblij dat hij toch zijn zin heeft doorgedreven. Ja je moet dat extra isoleren maar hij kan veel beter de hitte buiten zijn huis houden nu. Al is het ook niet ideaal want vroeg of laat komt de warmte toch in je huis en als het s'nachts niet echt goed afkoelt kan je zijn huis op den duur ook veel minder goed koelen. Vooral de bovenverdieping is ook bij het het grote probleem.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 11:42

Woonkamer is nu 21 graden ivm vloerverkoeling.
Slaapkamer was 24,4 graden vanmorgen, vrees vanavond wel wat warmer.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 11:44

brennie85 schreef:
Zetten jullie dan wel een raam open als het in huis boven de 30 graden is geworden? Mijn ervaring is dat dan de warmte er makkelijker uit kan en het iets beter vol te houden is. Ik heb een tijdje in een appartement gewoond waar het ook binnen 32 graden werd, twee raampjes tegen elkaar open gezet en het was iets beter te doen. In de nacht alles wagenwijd open en het koelde af naar in de 20.

Heb een dove binnenkat die ik niet buiten kan/wil hebben ivm haar doofheid. Plus ik zit gelijk vloers. Gooi ik 's nachts alles open dan kan een dief zo binnen komen en de kat naar buiten. Had ik in een appartement gewoond zonder kat dan had ik het uiteraard gedaan.
Inmiddels is het hier afgekoeld naar 31.3 gelukkig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 11:44

Vannacht toen ik mijn bed in ging was het 24,5 graden. Toen ik om 6 uur wakker werd was het 22,5 graden. Het zal vandaag wel meer oplopen en minder afkoelen. Gelukkig zijn het maar 2 dagen! Zelf kan ik er goed tegen, maar ik vind 21 graden wel lekkerder!

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 11:47

hier oude jaren 30 woning, beneden 21 boven wel warmer, denk 24/25 niet gemeten, daar staat de zon op vanaf een uur of 12 tot ondergang

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 11:51

Hier valt het nog wel mee. Wel hebben we de muren laten isoleren, op de zuidkant HR++ glas erin, dak geïsoleerd. We keken tegen op de vliering tegen de dakpannen aan, dus isolatie was nul; die is vorig jaar aangepakt en dat scheelt enorm.
Boven is het nu rond de 25 graden en beneden iets koeler. Voor een 75 jaar oud huis heel prima. Ons vorige huis uit 1985 was ongeveer identiek geïsoleerd. Wel hebben we airco, voor zowel verwarmen als koelen.
Buren een stukje verder hebben een splinternieuw uitstekend geïsoleerd huis, maar de warmte blijft enorm lang hangen zei ze. In de winter erg zuinig maar als het eenmaal warm is binnen...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 11:54

Nu de overloop 29, slaapkamer 28. Ik heb zojuist m'n Boeing uh mobiele airco maar aangezet op de slaapkamer. Mag die daar de hele dag loeien in de hoop dat het wat gaat zakken qua temp.

Beneden nu 24.5. Lekker zomers aan t werk achter de computer. Wel jammer dat alle gordijnen dicht moeten om de warmte beetje buiten te houden, zit in zo'n donker hol nu :=

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 11:55

23 beneden. Tot vandaag zonder airco.
Wel screens voor de ramen.

Boven 24. Met airco. Bij andere kozijnen komen daar ook screens voor.

Wit huis, scheelt een hoop denk ik.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 12:01

Bellatrix schreef:
Ik heb ook vloerverwarming die kan koelen maar de aannemer heeft toen gezegd dat het geen zin heeft om hem op koelen te zetten want het doet bijna niets. Een graad misschien. Dus dat doe ik niet.

Heb niet terug gezocht hoe warm jij het hebt, maar hier scheelt het echt aanzienlijk. Toen we dit nog niet hadden, was het 24/25 minimaal en kregen we de warmte er niet uit. En nu is het stabiel 22 overdag en in de nachten 21, zonder allemaal kunst en vliegwerk met ventilatoren, ramen en deuren tegen elkaar open enz.

Ieder voor zich natuurlijk, maar wij hebben ook zonnepanelen, dus onze warmtepomp draait op ons eigen opgewekte stroom. Nu salderen nog mag, kost dat misschien iets geld, maar straks als het salderen er af gaat, is het meer dan gunstig om je eigen stroom te verbruiken. En met deze temperaturen het liefst natuurlijk aan koelen van je woning.

Wij hebben een 2 onder 1 kap overigens, koelen de vloer van de begane grond en van de eerste verdieping, dus wel redelijk wat massa wat wordt gekoeld. De handdoeken willen op de vloer niet eens meer drogen.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 12:04

Vanmorgen om kwart voor 6, 27 graden beneden met de deur open, ondertussen 28,5 met ventilator aan.
Boven wil ik niet eens weten ( en daar moet de zon nog komen :( )

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 12:05

28 graden. Hier houd ik de ramen dicht, omdat anders de warmte naar binnen komt

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 12:08

27.7 in mijn werkkamer.

Ramen en zonwering allemaal dicht.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 12:13

MarliesV schreef:
Bellatrix schreef:
Ik heb ook vloerverwarming die kan koelen maar de aannemer heeft toen gezegd dat het geen zin heeft om hem op koelen te zetten want het doet bijna niets. Een graad misschien. Dus dat doe ik niet.

Heb niet terug gezocht hoe warm jij het hebt, maar hier scheelt het echt aanzienlijk. Toen we dit nog niet hadden, was het 24/25 minimaal en kregen we de warmte er niet uit. En nu is het stabiel 22 overdag en in de nachten 21, zonder allemaal kunst en vliegwerk met ventilatoren, ramen en deuren tegen elkaar open enz.

Ieder voor zich natuurlijk, maar wij hebben ook zonnepanelen, dus onze warmtepomp draait op ons eigen opgewekte stroom. Nu salderen nog mag, kost dat misschien iets geld, maar straks als het salderen er af gaat, is het meer dan gunstig om je eigen stroom te verbruiken. En met deze temperaturen het liefst natuurlijk aan koelen van je woning.

Wij hebben een 2 onder 1 kap overigens, koelen de vloer van de begane grond en van de eerste verdieping, dus wel redelijk wat massa wat wordt gekoeld. De handdoeken willen op de vloer niet eens meer drogen.

Zijn er niet verschillende warmtepompen met verschillende functies? De ene met meer functies dan de andere? Ik kan hem nog eens op koelen zetten hoor maar volgens mij maakt het echt geen verschil.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 12:27

Phoe dat is niet mijn expertise, dat doet mijn vent haha. Ik ben slechts de gebruiker zeg maar. Ik weet dat er verschil zit in warmtepompen en dat ze niet allemaal kunnen koelen, maar als die van jou het wel kan, zou ik het zeker proberen.
Nu is natuurlijk niet direct alles afgekoeld, dat terug koelen van je vloer is wel een tijdskwestie, voor je dat effect voelt. Maar zou voor mij het proberen waard zijn.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 12:28

Dan ga ik hem bij thuiskomst nogmaals op koelen zetten. Ik laat hem daar wel een aantal weken op staan dan. Verwarmen hoeft toch voorlopig niet. :+

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 12:40

Ik heb ook alles dicht rolluiken buiten/ en waar geen rolluik zit gordijnen dicht. Denk dat dat het meeste doet..

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 12:48

wat een temperaturen komen er voorbij.. wat goed helpt is een fles met bevroren water voor de ventilator zetten, koelt veel beter dan zonder

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 12:51

Bellatrix schreef:
Dan ga ik hem bij thuiskomst nogmaals op koelen zetten. Ik laat hem daar wel een aantal weken op staan dan. Verwarmen hoeft toch voorlopig niet. :+

Bij mij kiest de warmtepomp zelf, maar ook hier scheelt het. Beneden nu gewoon 21 graden, moet zelfs sokken aan binnen :’)

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 12:54

Nieuwbouw woning, beneden 25 graden, (plissé en overgordijnen dicht. Dat scheelt iets. In de ochtend doe ik alle ramen en deuren tegen elkaar open. En laat op de avond ook. Buren hebben parasols in de tuin bij de ramen en deuren maar dat vind ik overbodig. Het voelt hier binnen nodig niet zo warm. De zolderkamer waar de jongste slaapt is wel echt heel warm. Verduisteringsgordijn zit dicht, raam ook maar de zon schijnt daar vol.