De app-er(b)ij - ik ben het zat!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:19

Ja weet je, DigID is een noodzakelijk kwaad waar ik echt niet omheen kan. Maar bij voorbeeld zo'n Idin wat ze willen dat je inlogt bij je bank zodat je een pakketpunt kunt aangeven voor je pakje. Rot. Op.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:34

Marjo schreef:
Cambionn schreef:
Het nadeel is dat je dan dus weer al je accounts koppelt voor nog meer tracking die lekker makkelijk te linken is :') . Juist 1 van de redenen dat ik niet zo veel apps wil (en juist een groot deel van de reden dat bedrijven apps zo pushen. Want nee, dat is echt niet voor jouw gemak of omdat het handiger is. En functies worden ook niet uit websites gesloopt met verwijzing naar de app omdat het zo lollig is). Als men nou echt apps maakte om de voordelen van een native applicatie te gebruiken over een website, zou ik helemaal voor zijn. Maar dat is momenteel niet wat er gebeurd met all dat gepush van telefoon apps. En vervolgens klagen we dat iedereen te veel op hun telefoon zit. Ja, omdat het super verslavend wordt gemaakt met algoritmes die gebruik maken van al die data die verzameld is via onder andere all die apps (waarvan het zo moeilijk mogelijk gemaakt wordt ze niet te gebruiken)...

Om nog niet te spreken voor de mensen die geen smartphone willen. Of mensen die dat lastig vinden (mijn oma bijvoorbeeld. Die komt nog niet eens uit een chatapp). Die worden mooi buitengesloten zo.
Ik koppel dat Google account voornamelijk aan accounts voor webshops en eventueel spelletjes die ik via de PlayStore download en speel.
Daarbij, die tracking is waarschijnlijk sowieso al wel van kracht, omdat ik op mijn telefoon ingelogd ben met mijn Google account, en internet via Google Chrome. Ik denk dus niet dat die tracking wegvalt op het moment dat ik de accounts dan niet via Google laat lopen.

Uiteraard gaat alles om geld en advertentie-inkomsten.

Er zijn overigens wel apps die je tracking niet doorgeven. Duck-duck-go kun je bijvoorbeeld als internetbrowser gebruiken en er zijn ook zeker veilige wachtwoordkluizen te vinden die geen tracking bevatten.
Alleen, zodra je een smartphone hebt van Samsung/ Apple/ Google ofzo, zullen je gegevens altijd wel gevolgd worden.

Overigens, juist door die koppeling in te stellen voorkom je wel dat je veel apps moet installeren. Doordat ik alle klantenkaarten in Klarna heb gezet (zonder in te loggen bij de winkels overigens) heb ik enkel nog de app van AH op mijn telefoon. De rest van de apps zoals die van hema, kruidvat en gamma heb ik kunnen verwijderen.
Ik weet wat je allemaal kan doen, het is mijn werk ;) . Overigens meer fan van Mojeek, Duck Duck Go is nogsteeds afhankelijk van Bing en daarmee support je indirect nogsteeds de monopolistische macht van big tech bedrijven.

Maar in privacy en datasecurity geld: het is geen alles of niks. Het is niet zo dat als je toch al A doet, je net zo goed B kan doen. Elk beetje wat je tegenhoud helpt, zelfs al zijn het kleine stapjes. Het idee van "ze tracken je toch wel" is een houding die eigenlijk nergens op slaat (er is namelijk niks 100% secure of private, dus dan zou niks dat meet hoeven te zijn). Hoewel die bedrijven het natuurlijk helemaal niet erg vinden als je zo denkt.

Daarbij is je data verspreid hebben in kleine beetjes bij verschillende partijen privacy-technisch juist beter. Hoe completer iemands beeld is, hoe correcter ze erop kunnen inspelen. Alles naar Google toe ipv naar naar losse apps is dus geen verbetering voor je privacy. Hooguit voor security ivm de verkleinde kans op datalekken, ware het niet dat inloggen met Google vaak betekend dat je gegevens vanuit Google naar die app gestuurd worden waardoor beide partijen het alsnog hebben en dat dus niet op gaat.

Overigens heb ik idd geen Google account. Je zou die zo van je telefoon kunnen verwijderen en dan werkt hij nog gewoon, of een ander Android-gebaseerd besturingsysteem erop kunnen zetten (gebruik zelf GrapheneOS). Maar dan zit je met al die apps dus alsnog vast aan de tracking. Via andere appstores zoals F-Droid (enkel FOSS apps, wat mijn voorkeur heeft) en Aurora (een front-end voor Google Playstore, beetje zelfde idee als Duck Duck Go voor Bing is) kun je dan alsnog gewoon apps installeren zonder gedoe. En ja, Google zal ondanks dat nogsteeds dingen van mij weten, waarvan een aardig deel onrechtmatig verkregen. Maar het is nog altijd een stuk minder dan als ik ze alles maar zou geven.

En ik heb dus ook van geen enkele winkel een app op mijn telefoon, noch die van Klarna. Waarom zou ik die überhaupt nodig hebben, of een alternatieve app voor moeten gebruiken die het samen voegt? Daar gaat het wat mij betreft al mis. Dat winkel steeds harder forceren zodat ze die data kunnen verzamelen (en dus niet om betere diensten te leveren, hoewel ze het natuurlijk zo marketen). Dat ik een oplossing zou moet zoeken voor dat probleem door alles in een andere app te gooien, is toch van der zotte? Laat het lekker die winkels probleem zijn dat ze privacy willen schenden, niet die van de klanten.

Overigens gaat het inmiddels om meer dan advertentieopbrengsten, maar ook om (politieke) macht. Iedereen in je systeem gooien, verslaaft maken (dankzij die data), en daarmee afhankelijk maken. Dat gaat natuurlijk niet enkel via tracking, maar ook door het kapotmaken van concurrenten en het lobby'en van regelgeving in het voordeel van bedrijven. Zal bij een winkel app wat minder spelen (die willen vooral tracken zodat ze hun marketingcampagnes daarop kunnen aanpassen), hoewel die best wat data weer naar Google & co sturen (die wel weer van macht houden), maar bij veel andere platformen speelt dit wel zwaarder. En we hebben een paar weken terug bij de ICC gezien wat voor problemen die afhankelijkheid kan geven. En ook de 3 privacy-shield oplossingen (waarvan er 2 officieel al zijn gevallen en de 3e theoretisch ook) bestaan enkel omdat het AVG-technisch onmogelijk is maar we te afhankelijk zijn van die grote Amerikaanse bedrijven.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 17-06-25 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Re: De app-er(b)ij - ik ben het zat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:46

Voor mijn nieuwe auto had ik ook een app nodig. Zit er zó niet op te wachten, maar ja, anders erkent hij met niet als hoofdgebruiker :roll:

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 15:36

prompter schreef:
Voor mijn nieuwe auto had ik ook een app nodig. Zit er zó niet op te wachten, maar ja, anders erkent hij met niet als hoofdgebruiker :roll:

WTF??? Als je een sleutel hebt, moet 'ie starten, toch?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:39

Ik hoef geen auto die ik niet kan starten met een sleutel.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:00

Mensen hier toevallig ervaring met een dumbphone? Ik ben er ook wel klaar mee. Wil alleen email en bellen en sms verder niks.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:01

Oke, een nieuwe auto kopen staat voorlopig niet op de planning, maar tegen die tijd wel op het verlanglijstje zetten dat ie zonder app moet kunnen werken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:09

Lieser schreef:
Als ik het opschrijf, moet er bij mij thuis iemand inbreken (en weten waar hij moet zoeken) om toegang tot mijn wachtwoorden te krijgen. Als ik alles in een wachtwoord manager zet, kan elke idioot met verstand van hacken in één klap al mijn wachtwoorden verkrijgen. Geen enkel systeem is 100 % waterdicht. Dus dat is echt niet veiliger.

Nou dat dus. Kom hier eerst maar binnen en ga dan lekker zoeken naar mn boekje met wachtwoorden.

Er zitten overal nadelen aan, maar ik ben ze nooit kwijt en als ik het wil wijzigen, gaat er ouderwets een streep doorheen en schrijf ik een ander wachtwoord op.
Je hoeft niet overal ingelogd te blijven en kan ook ongebruikte apps verwijderen.

Nu is dit nog vrij nieuw en voor sommigen mensen veel. Maar over 10-20jr lachen mensen er weer om en zijn er nieuwe dingen waar weer veel weerstand tegen is.

Wat het idee achter apps is, kan ik weinig aan veranderen. Ik doe heel veel met de laptop, maar moet ook daar inloggen en gegevens invoeren en achterlaten. Neem bijv de afspraken in ziekenhuizen.
Maar vroeger in een geschreven map hing het ook voor het pakken, het was soms onleesbaar met alle risico's van dien en zeer brand onvriendelijk.

Koper schreef:
Weet je wat een CO2 dat allemaal uitstoot. Al die apps en servers om te streamen en duizenden foto's bewaren waar je toch niks mee doet. Zo gaan we die klimaatdoelstellingen natuurlijk nooit halen :Y)

Doelde je op mijn camera's? Ja, ik vind mn drachtige merrie in de gaten houden belangrijker. En verder doe ik heel veel dingen wel goed en netjes.

Foto's hoef je niet in the cloud te bewaren. En wie zegt dat mensen er niks mee doen? Alsof ouderwets fotograferen zo goed was. En daar werd heel veel verspilt als je na weken wachten op de foto's erachter kwam dat een deel, chemisch ontwikkelde foto's mislukt waren.
En ik heb boeken vol foto's. Dat komt ook ooit ergens op de vuilnisbelt misschien.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:20

Ja natuurlijk start de auto wel ( geen sleutel voor nodig) maar al mijn instellingen gingen via de app.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:00

prompter schreef:
Ja natuurlijk start de auto wel ( geen sleutel voor nodig) maar al mijn instellingen gingen via de app.

Wat voor instellingen heb je dan voor een auto?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 19:32

Hoofdgebruiker: thuisadres - internet-privacy opties - favoriete navigatieadressen - radiozender - tot de kleuren op het dashboard aan toe en wat er op het dashboard te zien is, echt alles is digitaal. Dat onthoudt hij allemaal, maar het worden van hoofdgebruiker kon alleen via een account via een app. Oh ja, en in de app kan ik zien waar hij staat (alsof ik niet weet waar ik hem zelf neergezet heb :D )

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 19:36

prompter schreef:
Hoofdgebruiker: thuisadres - internet-privacy opties - favoriete navigatieadressen - radiozender - tot de kleuren op het dashboard aan toe en wat er op het dashboard te zien is, echt alles is digitaal. Dat onthoudt hij allemaal, maar het worden van hoofdgebruiker kon alleen via een account via een app. Oh ja, en in de app kan ik zien waar hij staat (alsof ik niet weet waar ik hem zelf neergezet heb :D )

Hahaha, dat laatste zou ik dan wel weer handig vinden :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 19:38

In een vreemde stad kan dat handig zijn ja, het staat keurig op een kaartje :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 19:38

Dat registreert mijn telefoon al automatisch. Die ziet blijkbaar waar ik parkeer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 19:55

Bizar dat betekent als iemand je auto jat ze weten waar je woont. En dat je niet thuis bent erg handig -O- en wat als je telefoon leeg is of er een storing is. Start je auto dan wel? Of gaat alles op error

Ik kom er zojuist achter grrrr dat de fysieke toegangskaart voor camperplaatsen niet meer betaald kan worden ter plekke op de kaart. Er staan overal betaalpalen maar ermee opwaarderen voor een overnachting kan niet meer. Vandaar dat ik de laatste keer een probleem daarmee had.

Het moet nu via een jawel app -:(- in de faq staat ook wat te doen als je geen smartphone of internet hebt. Dan moet je een nummer bellen wat op de paal staat en dan je bankgegevens doorgeven zodat zij betalen voor je. Echt heel privacy veilig 8)7 :n of iemand zoeken die een smartphone heeft die voor je kan inloggen.

Ik heb mobiele wifi mee maar die heeft niet overal bereikl mijn ipad zou nog kunnen met die app maar mijn telefoon vindt dat echt niet fijn :n

Tot zover de oudere camperaar die mogelijk niet zo digitaal wijs is. Die fysieke kaarten werken nou ja werkten vrees ik echt goed. Betalen met de kaart bliep eronder en klaar. Nu moet je een 5 cijferige code onthouden als je die kaart niet hebt. Iedereen zit daar dan met zijn vingers aan %) lekker hygienisch ook. Ipv een contactloze kaart met een contactloze betaling.

Waarom waarom ? |o -O-

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 20:02

Die auto heeft een startknop, daar heb ik die hele app niet voor nodig. En in een minder geavanceerd navigatiesysteem kun je ook je thuisadres zetten. Bovendien heb ik alleen de straat opgegeven, niet het huisnummer. Het is niet het einde van de wereld, het had voor mij alleen niet gehoeven maar kennelijk hoort het bij bepaalde nieuwe auto's.