Als vrouw alleen wandelen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 02:23

Dorus schreef:
Margoooo schreef:
In Nederland zeker wel, hier (US) vind ik het toch wat spannender qua mountain lions, beren etc. Niet vanwege andere mensen..

Bijzonder. Als aan vrouwen de vraag gesteld wordt of ze liever een man of een beer tegen komen in de rimboe dan zegt de meerderheid liever een beer tegen te komen. En dat snap ik. Die zijn veel voorspelbaarder dan mannen/mensen.

Hmmm ik snap wel waar dat vandaan komt, maar toch, in realiteit heb ik wat meer vertrouwen in mijn medemens. Je komt zoveel mensen tegen, en de meerderheid zal toch een goed mens zijn. Als je al een beer of een berg leeuw tegenkomt is dat al bijzonder, en kan het maar zo eentje zijn die dus niet bang is voor mensen maar juist aggressief. Er is veel onderzoek gedaan en als hiker in je eentje ben je gewoon een makkelijkere prooi.

En wat meerdere mensen hier ook zeggen, het gros van het (seksuele) geweld word gedaan door bekenden. En in stedelijk gebied. Ik zou wandelen in een ongure wijk hier ook spannender vinden dan in de wildernes, again, qua mensen dan... Ik wil heel graag in mn eentje hiken en wild kamperen maar die drempel qua wilde dieren is een stuk hoger voor mij persoonlijk dan qua mensen. De meeste mensen deugen :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 05:01

Ik heb een hondenfluitje en dat is richting vervanging toe. Ik kreeg een nieuwe van een vriendin en ik kan zeggen dat ik die nu als nood fluitje heb. Bleek geen honden fluitje maar een hulp fluitje bij een ramp. In elk geval geen hond die het niet hoort :D :+ wat een pokke herrie komt daar uit haha.
Maar ik ga mezelf eens aankleden voor een nachtelijke wandeling. Heerlijk tussen de vogels en de brulkikkers.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 07:04

dierenfan schreef:
Maar ik ga mezelf eens aankleden voor een nachtelijke wandeling. Heerlijk tussen de vogels en de brulkikkers.

Woon je in Nederland? Want ik vind vijf uur 's ochtends geen nacht meer! :P

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 07:08

Cayenne schreef:
dierenfan schreef:

Woon je in Nederland? Want ik vind vijf uur 's ochtends geen nacht meer! :P

Nee ik ook niet en wellicht zelfs de meest veilige tijd voor een wandeling. Het is niet meer laat maar juist vroeg echt een tijd waarop mensen slapen, zelfs nachtbrakers. :+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 07:20

Ik ga in de zomer soms al rond half 5 op pad. Dan komt net de zon op en mag je het natuurgebied weer in.
Dan is het eigenlijk op z'n mooist <3 Soms samen met de boswachter en dan gaan we al rond 4 uur.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 09:10

Ik denk altijd: je kunt beter ergens moederziel alleen lopen, want welke verkrachter of moordenaar gaat er daar nou zitten wachten op zijn/haar nieuwe slachtoffer? Volgens mij heb je meer te vrezen van je directe omgeving, statistisch gezien. Ik weet niet hoe verschillend de risico's zijn per omgeving. Maar goed, je zou maar net die ene persoon met pech zijn... Ik ben misschien ook wel 'te makkelijk'. Op vakantie ga ik soms heel vroeg uit bed of laat op stap om foto's te maken. In een vreemde stad in het buitenland, zonder dat mijn man precies weet waar ik ben. Gelukkig nog nooit iets vervelends meegemaakt.

Wel eens iets geks gehad na het uitgaan, samen met een vriendin. Volgens mij zaten we nog even op een bankje langs de weg en we waren enkele km van huis af. We waren lopend. Er stapten twee mannen uit hun auto en die kwamen ons achterna. We zijn toen echt heel hard naar huis gerend. Geen idee of ze echt kwaad in de zin hadden, maar het was een rare situatie die alles behalve veilig leek, dus het is maar goed dat we door de adrenaline extra hard gingen. := Alles rond het uitgaan vind ik dan toch risicovoller dan gewoon wandelen in de stad of natuur. Maar dan praat ik ook wel over een tijdje terug. Het was toen nog 'normaal' dat er aan je billen werd gezeten.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 09:59

ik vind 5 uur wel nacht hoor :') .
Wij hebben wel zo'n berenfluitje, ooit gekocht in Amerika voor bij het wandelen daar. Maar in Nederland nog nooit mee gehad.

Het gaat hier nu vooral over angst om iemand tegen te komen met slechte bedoelingen, maar het zit hem inderdaad ook in de wolf of gewoon als je je bezeert dat je dan helemaal alleen ergens midden in het bos zit.
Kan me voorstellen dat mensen dat ook geen prettig idee vinden.

_Lorette_

Re: Als vrouw alleen wandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:40

Klopt, je wil bijv. ook niet bewusteloos of met botbreuken ergens alleen in het bos liggen als je van je paard bent gekieperd. Daar dacht ik nooit zo over na. Het moest allemaal maar goed gaan. Tegenwoordig zet ik steeds vaker locatie delen aan. Dat vraag ik nu ook van mijn man met hardlopen, omdat ik geen flauw idee heb waar hij allemaal rent en hij heeft eens een hitteberoerte gehad waar ik erg van was geschrokken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:06

Ik wandel regelmatig alleen in Nederland, maar ook in Duitsland en Oostenrijk. Eigenlijk heb ik nog nooit het gevoel van onveiligheid gehad zoals je beschrijft. Wel houd ik rekening met ongelukken of iets dergelijks. Ik heb dus een armband besteld waar contactgegevens op staan van mijn ouders en belangrijke medische informatie. Daarnaast zorg ik ook voor een telefoon die opgeladen is, en dat mensen thuis weten waar ik uithang. Zeker in de bossen van Duitsland komt het wel eens voor dat je gewoon geen bereik hebt namelijk.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:38

Ik heb het ‘Sterker in je wandelschoenen’ weekend gedaan van Wanda en Shanna. Daar leer je hoe je je als vrouw goed kunt voorbereiden en hoe je zelfverzekerd op pad kunt. Er was veel ruimte om je angsten te delen en er werd handvatten gegeven over hoe je daarmee om kunt gaan. Ik vond vooral ook het oriëntatiegedeelte leuk. Ik kan mezelf nu goed redden met kaart en kompas. Handig voor wanneer je alleen op trektocht gaat.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:43

Ik vertrouw tijdens wandelen/fietsen/reizen/watdanook heel sterk op m'n intuitie. Is er iets in me wat waarschuwt? Dan ga ik niet, zoek ik veiligheid of iets dergelijks. Verder heb ik wel altijd een opgeladen telefoon bij me.

Maar er zijn wel plekken die ik vermijd. Laatst liep ik met mijn vriend in londen door een soort lang afgeschermd voetpad tussen twee sporen door, maar echt honderden meters lang. We hadden geen kant opgekunt als iemand kwaad in de zin had. Lagen ook allemaal aparte spullen in de berm achter de hekken waar af en toe gaten ingeknipt waren.

Heb toen van m'n vriend moeten beloven dat ik daar NOOIT maar dan ook NOOIT ga lopen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 12:25

Dorus schreef:
Margoooo schreef:
In Nederland zeker wel, hier (US) vind ik het toch wat spannender qua mountain lions, beren etc. Niet vanwege andere mensen..

Bijzonder. Als aan vrouwen de vraag gesteld wordt of ze liever een man of een beer tegen komen in de rimboe dan zegt de meerderheid liever een beer tegen te komen. En dat snap ik. Die zijn veel voorspelbaarder dan mannen/mensen.

Dat is niet bijzonder, een meerderheid is niet alle vrouwen!

Er moet ruimte zijn voor alle facetten.
Vrouwen die het niet durven om alleen te gaan wandelen moeten vrouwen die het wel durven betichten van het niet onderkennen van gevaren etc.

Het is aan ieder om een eigen afweging te maken.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 12:28

betadine schreef:
Ik vind het verschrikkelijk dat vrouwen bang zijn om zich alleen te verplaatsen. Er worden meer mannen vermoord als vrouwen, die komen toch ook buiten ?

Mannen die verrmoord worden is over het algemeen in de criminele sfeer, vrouwen door hun partner of ex- partner.

Ook wat vuurvleugels deelt : sexuele intimidatie , is zo goed als nooit in een bos.

De eenzame bos moorden en aanrandigen zijn de uitzondering. Dat je je angstig voelt.. dat is begrijpelijk, juist omdat de meeste vrouwen al ellende hebben meegemaakt (ik ook meermaals, meestal snachts in de stad, nooit in een bos).

Maar ik laat me niet tegenhouden en fiets dus soms meer dan 8 uur zonder iemand tegen te komen in de middle of nowhere in bv Duitsland. Dat vind ik wel eens spannend, raar eigenlijk.... want ik kom dus niemand tegen. Op de fiets voelt wel minder bedreigend, succes met me eruit fietsen als m'n adrenaline mijn oren uitspuit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 13:18

Ik las de cijfers over moorden, maar het is toch niet alleen angst om vermoord te worden? En ik vraag me af hoeveel mensen melden als er sprake is geweest van aanranding. En worden al die meldingen ook geteld? Kloppen die cijfers dan?

Hoe sterk en zelfverzekerd je bent is alleen een punt als je een figuur tegenkomt die iets slechts van plan is. Normale mensen zouden daar niks mee doen.

En dan zeg ik normaal, maar helaas kan je aan het uiterlijk niks zien. Mensen denken vaak dat angst bij bepaalde types terecht is en voelen zich al snel "veiliger" bij een keurige man in pak bijvoorbeeld. Dat is onterecht.

Mensen die in het bos verkracht, mishandeld en evt vermoord worden of gevonden zijn, zijn niet altijd daar gepakt. Het bos is dan wel vaker een goede plek geweest om iemand mee naartoe te nemen.

Wij werden vroeger bang gemaakt bij de fietsviaducten. Maar er waren ook al regelmatig zowel jongens als meisjes van hun fiets en brommer getrapt.

Hoeveel mensen zeggen eerlijk dat ze bang zijn? En laat iedereen zich door angst tegenhouden? Weten dat er altijd iets kan gebeuren, maar dan toch kiezen om te genieten van het bos, kan natuurlijk ook. En is dat dan ook alleen bij vrouwen?
Mannen weten natuurlijk dat zij ook slachtoffer kunnen zijn van een misdrijf als ze ergens alleen lopen. Maar vertellen zij hun angst? En dan weer, hoe vaak worden dingen dan niet gemeld?

En met alle goede wil van de wereld; er zit gewoon wel verschil tussen mannen en vrouwen. Ik heb me suf getraind, ook gemengd en kan best mn mannetje staan, maar legde het toch vaak wel af tegen de mannen. Mijn man en ik hebben ong een gelijk gewicht en ook aardig gelijke spieromvang, maar leg het echt af als het puntje bij paaltje zou komen. Dat staat overigens totaal los van de rolverdeling.

Maar als het er echt op aan komt, gaan ook andere dingen een rol spelen. Zelfverdediging kan werken of tijd geven, maar als je echt alleen bent in the middle of nowhere moet je daarna ook hard kunnen rennen. Niemand hoort je.

Fluitjes zijn ook leuk als er weer ergens mensen zijn EN ze daarop reageren. Op de hei liep ik vaak gelijk met mensen die hun honden meerdere keren riepen met fluitjes. Vond het vooral irritant en zou er dan ook vanuit gaan dat iemand zijn hond roept.

Maar bij al dat soort dingen, ook pepperspray, gaat iedereen er vanuit dat je daar nog tijd voor hebt om dat te pakken of je moet er non stop mee rondlopen in je hand. Vraag me dan wel af of je genoeg kan ontspannen in het bos.
Is dat het dan waard? Moet je het jezelf aandoen als je angst hebt? Je gaat de slechteriken toch niet veranderen en die zullen er altijd zijn.
En heb je op andere plekken dan niet diezelfde angst? Ik weet van een aanranding in een lift bijv.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 13:49

Ik wandel ook vaak alleen in België, heerlijk vind ik het! Avondwandelingen doe ik wel alleen in mn eigen omgeving, maar overdag verken ik regelmatig nieuwe plekken. Hoe minder mensen ik tegenkom, hoe leuker.

Heb me gelukkig nog nooit onveilig gevoeld. 1 keer lastiggevallen door een groepje tieners, die het blijkbaar niet leuk vonden dat ik op 'hun' pauzeplekje in het bos zat. Voelde niet onveilig, ze hadden duidelijk niets kwaad in de zin maar waren wel enorm vervelend.

Ik kijk wel altijd vooruit, laat mensen merken dat ik hen gezien heb. Maar kom altijd vriendelijke mensen tegen die een goeiedag zeggen en hun weg vervolgen.

In de stad heb ik als tiener veel meer situaties meegemaakt waarin ik me onveilig voelde. Daar loop ik echt niet graag alleen rond.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 15:16

Ik wandel normaal gezien vaak alleen in het bos, ik voel me zo goed als nooit onveilig. Maaaaar ik zie er niet uit als een frele vrouw. Ik ben groter/even groot zoals veel mannen en ik heb van nature brede schouders. Combi RBF en ik heb me nog niet te vaak moeten ongemakkelijk voelen in het openbaar.
Buiten loslopende/slecht opgevoede honden en hun baasjes kom ik eigenlijk nooit wat tegen.

Nu heb ik een blessure aan mijn arm en wandel ik met een draagdoek. Mijn balans is nu niet 100%. Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik me de vraag stel of het wel veilig is om alleen te gaan wandelen. Ik kan gelukkig wel iemand meenemen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 15:20

Sevenofnine, wat rot van je blessure! Maak je je zorgen om je veiligheid vanwege je arm en dat je dan kwetsbaar bent voor anderen, of omdat je misschien qua evenwicht wat minder handig bent en sneller kunt vallen en bezeren?

Ik loop trouwens ook zonder hond, maar wel meestal met een flinke camera. Desnoods deel ik daar een zwieper mee uit wanneer het nodig is }>

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 15:40

Een combinatie denk ik. En waarschijnlijk een normaal iets om te voelen omdat ik zo onhandig ben :D Haha, als je een statief bij hebt heb je een serieus bereik om booswichten mee van je af te slaan!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 16:56

Century schreef:
Anomien schreef:
Als het je onveilig laat voelen zorg dat je dat gevoel laat afnemen door;

- locatie delen op telefoon
- pepperspray
- fluitje
- vooraf je route delen met iemand
- tweede telefoon mee. Die je zou afgeven als men er om dwingt.

Etc etc

Als jij je er veiliger bij voelt.

Pepperspray is illegaal, dat zou ik niet doen.

Is dat zo? Weer wat geleerd!

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 17:02

Ik wandel vrijwel dagelijks alleen met mijn vier honden in het bos. Natuurlijk schiet het wel eens door mijn hoofd dat er iets kan gebeuren, maar zoals al door meerderen aangegeven voel ik me minder veilig in de stad.

Mijn vader kan zien waar mijn telefoon zich bevindt, dat vind ik wel een fijn idee. Ik geef echter niet altijd aan waar ik precies ga wandelen, maar we hebben wel dagelijks even contact dus als ik niet meer zou reageren zou hij wel even checken waar ik uithang. :+ Als ik