Hoe is het om te wonen op het platteland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Hoe is het om te wonen op het platteland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:00

Dichtstbijzijnde buurtkinderen wonen minimaal 400 meter bij ons vandaan.
Die zijn af en toe wel te horen. En dan wonen wij eigenlijk benedenwinds van deze buren.

Maar ach, dat is maar zelden.

Anekdote onze buren zijn ooit eens een winkel uitgezet omdat de meiden niet gewend waren zachter te praten.

Wij moeten overigens daar zelf ook aan denken als we bij mensen in de bouw buiten zitten.
Wij hoeven nergens rekening mee te houden qua volume en qua onderwerpen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:05

meggiemeg schreef:
belle_boef schreef:
Ons kent ons, aan het begin van het dorp ben je verkouden en aan de andere kant lig je al in het ziekenhuis. Dat hoor je viavia.

Klopt als je even niet weet hoe of wat dan vraag je het gewoon na en dan weet je weer hoe het gaat met jezelf of anderen in je huishouden.

Dat herken ik hier gelukkig totaal niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:23

Roddelen herken ik niet, maar kan ook zijn dat het helemaal langs me heen gaat. Het boeit me ook niet genoeg wat mensen van me vinden en hoef ook niet per se verhalen over anderen te horen. Ligt ook wel een beetje aan het onderwerp en de toon.

Drank is hier toch wel als water. Ik drink niet en daar is weleens wat van gezegd. Tja........boeit me ook niet zo.

's Avonds en 's nachts is het hier vaak stil, erg stil juist. Heb in het begin 's nachts weleens aan m'n oren getwijfeld of die het nog deden.

We wonen aan een bosrand van een klein bos. De bomen staan echt op een paar meter van ons huis en ook de slaapkamer. Er staat hier wel veel wind en dan klinkt het een stuk heftiger. Kom je buiten valt het reuze mee. Maar er is ook weleens een boom flink hard gevallen en dat is echt een doffe klap.

Qua onderhoud ga ik echt niet elk blaadje verwijderen en elke mm gras teveel maaien.

Er wordt hier wel gecrossd, ook door de straat. Op zich best irritant als het een tijd doorgaat, maar het is natuurlijk geen 24/7.

We hebben heel veel vogels en dat vind ik heerlijk. Word er ook niet per se wakker van als ze vroeg beginnen en slaap altijd met raam open. Heb ook diverse plekken met voer en huisjes en nestjes. Maar de uilen aan het einde van ons pad, in de rand van het bos, kunnen wel flink tekeer gaan als ze een nest hebben.
En er is een Fazant, maar die vind ik echt heel leuk.

Wij worden prima geaccepteerd. Soms wel lastig als je de vooroordelen hoort, want wij zijn ook niet van hier, maar neem het nooit persoonlijk. Eerder dat ze je dan als 1 van hier zien.

Met de buurt BBQ is er volgens mij geen vegan optie, maar als ik dat zou willen, zou ik dat aangeven en accepteren ze het maar of ik neem het zelf mee. Misschien zeggen ze iets, of achter mn rug, maar denk dat ze het ook zo weer vergeten zijn. Of eens terughalen bij een gesprek.

In een woonwijk heb je ook dingen. De tuinen zijn misschien kleiner, maar als iedereen om de beurt een klein lapje maait, heb je ook een lange tijd gemaai om je heen.

Wij willen niet weg, maar ik denk ook oprecht dat terug wennen aan een rijtjeswoning of appartement heeeeeeeeeeel lastig is. Maar dat ligt ook echt aan onze wensen en manier van leven etc.
Ook genoeg mensen die niet tegen de rust en stilte kunnen en blij zijn weer in een woonwijk te wonen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:30

prompter schreef:
juval schreef:
dat groeten is inderdaad wel gewoon hier. We hebben sinds kort nieuwe buren, uit de grote stad. En die kennen het fenomeen groeten nog niet, maar ik blijf volhouden :) :wave:

Ik woon in Den Haag, maar alle mensen rond ons blok groeten elkaar, ook als je geen idee hebt wie het zijn en waar ze wonen :D

Maar hier groet je ook alle vreemde, de fiesters die voorbij komen, de boer met onbekende trekker, etc. En met de mensen die je een klein beetje kent maak je al snel een praatje.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 14:13

Heb nu een moestuin in de achtertuin die naar mijn zin niet groot genoeg is :P ik vind tuinieren leuk, maar voor een groot lap gras zou ik wellicht al een robotmaaier als een goede investering zien :D

Wel goed om te bedenken inderdaad dat het natuurlijk dan ook extra gaat kosten qua onderhoud

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:02

8nnemiek schreef:
De frituur in ons dorpje heeft gelukkig wel genoeg vega opties :9
Ik zie hier niet heel veel verschil in stemgedrag tussen de kleine dorpen en de grotere steden, hier in Zuid en Midden Limburg zijn sowieso extreem veel conservatieve PVV stemmers die een hekel hebben aan 'klimaatgedram' en LHBTI'ers en vluchtelingen enz ^) Maar goed, die vind je in heel Nederland, zeker niet alleen op het platteland.

Dat klopt, we winnen hier in de regio altijd met gemak 'de meeste PVV stemmers'. En nu is op meerdere plekken een opvanglocatie uit de grond hebben gestampt ben ik bang dat ze zich hiermee zelf in de vingers hebben gesneden en dat PVV alleen maar meer stemmers gaat krijgen.

Die opvanglocaties 'op het platteland' is veel meer gedurfd naar mijn idee, juist omdat er al weinig tolerantie is. Zulke mensen vinden ook maar weinig aansluiting en worden met de rug aangekeken en absoluut niet geaccepteerd. Wat niet gek is met de PVV stemmers.

Daarnaast hebben deze mensen direct in de omgeving vrijwel geen kans op een baan of 'inburgering'. In Maastricht vind je veel winkels waar geen woord NL meer gesproken wordt als je geholpen wordt, wat an sich voor de meeste mensen geen probleem is maar hier in de regio vaak wel. Laat staan in de kleine(re) dorpen.

Want naast dat ze geen NL praten, praten ze al helemaal geen Limburgs en dat is voor de oudere generatie vaak extra lastig omdat zij alleen Limburgs praten.

Ik verwacht wel dat er in de toekomst in shifting in die stemming zal komen, maar zolang de ouderen massaal gaan stemmen, en de jongeren niet, is dat niet zichtbaar.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:11

Benzz schreef:
In bepaalde regioś van brabant vind ik de stankoverlast van varkenshouderijen wel echt storend. Maar dat is persoonlijk.

Dit. De stank is niet te harden van varkenshouderijen, dus dat zou ik wel even checken.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:50

Ik woon heel graag buitenaf.

Het is hier inderdaad niet per se stil, er is altijd wel iemand bezig met een bosmaaier, tractor, of bijv. vorig jaar was er een koe die hele dagen loeide. :')
Verder komt er geen openbaar vervoer meer in het dorp, thuisbezorgd is naar mijn smaak veel te beperkt en winkels hebben we ook niet. :P Soms vind ik het voor de kinderen ook wel eens jammer dat ze niet in een woonwijk wonen en zo naar buiten kunnen lopen, naar hun vriendjes.

Maar ik vind het echt heerlijk om vrij te wonen, de dieren aan huis, onze kinderen alle ruimte. Geen buren waar je rekening mee hoeft te houden. Lekker in onze eigen bubbel.

Maar ik ken genoeg mensen die dit niet fijn zouden vinden, die juist dat praatje met de buren zouden missen bij wijze van spreken. En voorzieningen op loopafstand etc.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 17:23

Wij wonen ook buitengebied aan een 60 weg. Naast ons zit een plantenkweker die overdag een muziekje op heeft staan en veel met de shovel heen en weer rijdt. Heb daar echt totaal geen last van. Een stuk achter ons zit een hondenpension, dat is wel irritant omdat die honden soms hele middagen blaffen.
Verder is iedereen hier bezig, met snoeien, maaien, blad blazen, sproeien etc. Maar dat doen wij zelf ook dus kan daar echt geen last van hebben. Maar 's avonds de vleermuizen zien vliegen, de steenuiltjes horen schreeuwen, elk jaar nieuwe vogelsoorten en vlinders erbij krijgen sinds we de tuin op orde hebben (lees, alle klimop eruit en bloemen erin) is echt fantastisch <3

Wij hebben overigens meer contact met onze buren dan de 5 jaar die we in een nieuwbouwwijk gewoond hebben. Ik weet nog dat wij op de dag van de verhuizing bij het oude huis in de voortuin stonden en de overbuurman kwam vragen of we de oude of de nieuwe bewoners waren :') heb hem altijd gegroet maar blijkbaar is het niet blijven hangen. Nu hebben we jaarlijks een nieuwjaarsborrel, BBQ en standaard Sara/Abraham maken als iemand 50 wordt

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 17:26

Hier de droom om weer terug te gaan naar het platteland. Ben een boerendochter en woon nu bijna 6 jaar in de stad. In het begin niet zo last gehad van ruimte gebrek. Maar merk nu wel dat ik steeds meer last krijg van de kleine tuin, en overal mensen om je heen. De periode van buiten zitten komt er weer aan en dan hoor je altijd buren. Buren achter en naast ons hadden eerst heen kinderen, nu wel. Wij natuurlijk ook. Maar ik kijk echt uit naar rust en privacy. En hopelijk dan ooit weer paarden aan huis.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 18:23

Ik woon buitenaf maar wilde wel goed bereikbaar wonen.
Echt buitenaf betekent:
Ver van scholen
Ver van vriendjes
Ver van sportclub
Slecht bereikbaar met openbaar vervoer.
Dus vrijwel alles met de auto doen en op de fiets zijn het vaak gevaarlijke smalle weggetjes
Er wordt vaak niet gestrooid in de winter, dus met sneeuwval, ijzel etc. moeilijk begaanbare wegen.
Inderdaad eventueel stankoverlast van varkens of kippenbedrijven, als je gaat kijken en je ruikt niks moet je even opletten hoe de wind staat, dat kan veel uitmaken.
Verder zou ik liever niet wonen aan landerijen met gewassen, er wordt veel gif gespoten en het is bekend dat dit Parkinson kan veroorzaken.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 19:13

Landerijen met gewassen kunnen morgen weiland zijn daar kun je helemaal niets van navertellen. Sommige gewassen mogen maar eens in de 5 jaar. Andere eenmalig. Wat nu mais is, is volgend jaar gras en andersom. Of er komt recreatie.......... Ga er vanuit dat er op buurmans grond alles kan verschijnen wat jij niet wilt. Net zoals in de stad.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 19:38

En een boer hoeft geen toestemming te vragen om mais of zonnebloemen op zijn perceel te zaaien.
Ook niet als dat perceel pontificaal jouw uitzicht is.
Het siert hem wel als hij het met de buren overlegd.
Een voordeel het is maar een maand of drie dat je er niet overheen kunt kijken en daarna is het foetsie.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 19:41

tienus63 schreef:
En een boer hoeft geen toestemming te vragen om mais of zonnebloemen op zijn perceel te zaaien.
Ook niet als dat perceel pontificaal jouw uitzicht is.
Het siert hem wel als hij het met de buren overlegd.
Een voordeel het is maar een maand of drie dat je er niet overheen kunt kijken en daarna is het foetsie.

Maïs of zonnebloemen is nog te doen, maar lelievelden zijn wel heel belastend, vooral door het veelvuldige gifgespuit.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 20:42

We hebben in de 25 jaar dat ik er woon al mais,bieten,uien en grasland gehad in het aangrenzende land en dat herhaalt zich dan weer.We zitten nu weer 3 maanden per jaar ingebouwd tussen het mais.
Toen mijn schoonmoeder haar land aan de buurboer verkocht heeft ze met hem afgesproken dat zolang zij in leven was er geen mais voor ons huis en haar uitzicht gezet mocht worden.De zomer na haar dood stond er mais op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 21:41

Ik vind het juist heerlijk als er maïs staat <3 Het is zo mooi groen, wat meer privacy, nauwelijks spuiten.. van mij zou er elk jaar maïs mogen staan :D
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 21:57

Ik zit op de grens met België en dat blijkt een extra uitdaging te geven als er overlast is, in mijn geval van een kippenhouder die regelmatig zijn stallen lucht en met warm weer een ventilator aanzet die een heel irritant bromgeluid maakt wat ik een paar 100 meter verderop zelfs binnen hoor als ik pech heb.

Daarnaast een hondenschool voor politiehonden die heel veel herrie maken met voeren en ook een paar 100 meter verderop een trainingsveld hebben waar ze lopen te schreeuwen, blaffen en schieten.

Straaljagers komen hier ook regelmatig over, soms door de geluidsbarriere.

Jagers kunnen ook flink schieten, al is dat meestal wel verderop, tenzij de buurman moet oefenen met zijn zwaar kaliber ofzo.

Geen openbaar vervoer, 60 weg is minimaal 80 of proberen hoe hard je kunt, in het weekend kuddes met wielrenners en motoren.

Geluid draagt veel verder, karaoke feest een paar kilometer verderop kun je gezellig meezingen, of je hoort alleen de bas.

Maar ook, soms als het wel stil is, is het wel heerlijk zitten in het zonnetje. Vogelconcert in de lente in de vroege ochtend. Meer met en voor de natuur leven.

Contact met buren is anders, ik spreek ze niet vaak maar als er iets is helpen we elkaar wel. Ik ben en blijf wel import, prima.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 21:58

8nnemiek schreef:
Ik vind het juist heerlijk als er maïs staat <3 Het is zo mooi groen, wat meer privacy, nauwelijks spuiten.. van mij zou er elk jaar maïs mogen staan :D
[ Afbeelding ]

Iets teveel gespoten :P

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 22:16

Mooi 8nnemiek, volgens mij kan mais wel heel hoog worden, dus wel handig als het niet direct naast je ramen zit qua zonlicht :P

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:23

Wij hadden afgelopen jaar een treem goed mais op 8 meter van onze woonkamer.
Scheelde best wel veel licht toen het eraf was.

Als het warm en vochtig is, is mais een walhalla voor dazen.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:40

Ach maïs heb je weinig last van. Heeft heel weinig "beweging" van de boer. Met aardappelen of hooi hoor en zie je ze veel meer.

Vergis je niet dat de inpakt van het weer ook heel anders is dan in de bouw. Je merkt het ook aan de planten. Alles komt later op dan een paar straten verderop, waar er meer bebouwing is. Op een dag als vandaag was het niet comfortabel buiten zitten met de koude oosten wind die hier vrij spel heeft, terwijl je daar in de bouw geen last van had. We hebben winters gehad dat we het boven op de slaapkamers niet warmer kregen dan 10°C ondanks hr++ glas en goede isolatie (huis van na 2000).

Je moet het treffen met je buren. Die kunnen je woongenot maken of breken, maar dat geldt overal wel.

Hier in de omgeving wordt veel gestookt. Daar bedoel ik niet alleen de openhaard mee. De vuurton gaat geregeld aan, sommigen verbranden er alles in. Die roken het halve buitengebied uit. Fijn als je de was buiten hebt hangen of het huis aan het doorluchten bent. Maar moet zeggen het is wel elk jaar minder extreem. Voordeel is wel, mensen doen niet moeilijk als jij een keer de vuurkorf aan hebt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:58

Goh, herkenbare dingen worden hier geschreven :j
Ik woon heerlijk in het buitengebied, maar ik wist wel waar ik aan begon, ben namelijk ook getogen in het buitengebied een half uur hier vandaan.

Het enige dat ik wel vervelend vind is de conservatieve mentaliteit. In deze gemeente is de BBB de grootste partij en voor veel mensen zijn de boeren heilig. Zoals eerder iemand al schreef moet je "dus" tegenwoordig alles maar van ze pikken en daar baal ik soms wel van heel eerlijk gezegd. Maar ik kijk wel uit om me daar in het openbaar over uit te spreken, dat doe ik écht niet :n
Dus ja, nu liggen de wegen in de omgeving weer eens vol modder, maar schoonmaken? Echt niet :n gewoon wachten tot het wegregent. Om maar eens een voorbeeldje te noemen.
In de tijd van de boerenprotesten werd ook het bedreigen van de burgemeester bijvoorbeeld niet geschuwd, men vond dat geheel terecht :j
Oh ja, ze zijn hier ook niet bepaald dol op vluchtelingen

Maar los daarvan, is het heerlijk wonen hier. Iedereen is vriendelijk, de enigen die elkaar niet groeten zijn toeristen :+ de meeste mensen zijn meer dan bereid om elkaar te helpen, het is leuk om samen een feestje te vieren en het is hier fantastisch wonen. Zeker door de natuurgebieden die hier vlakbij liggen!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 00:17

Wat ik vooral heel veel problemen zie geven zijn de mensen die uit de stad komen en vervolgens niet begrijpen dat gras en hooi maken ook na 22.00 u gewoon doorgaat.

Wij zijn wel eens tot 2 uur 's nachts bezig geweest met gelukkig niet veel mensen dicht op het bedrijf. Maar de buren die loonwerkers gebruikte daar werdt toch wel heel vaak over geklaagd als die weer eens bezig waren en met die grote spullen door het dorp reden omdat de weilanden aan de andere kant van het dorp lagen dan de boerderij. Overigens zijn er ook genoeg filmpjes op youtube te vinden dat dit een wereldwijd probleem is dat stadse mensen er vanuit gaan dat 22.00 u ook daadwerkelijk stil hoort te zijn.

Ik zou proberen om in april eens te gaan luisteren als ze bezig zijn met de verschillende materialen die nodig zijn om kuil en hooi te maken. Vooral als het goed stil is, dan kun je zelf een oordeel maken over hoe vervelend je het vindt.

Stankoverlast vind ik persoonlijk echt wel een ding met varkens- en kippenmest, daar zou ik echt bij uit de buurt blijven.

Edit:
@achterom: ik keur het niet goed dat bedreigingen plaatsvinden, maar ik snap wel degelijk de emotie waar het vandaan komt. En ik denk jij ook als je weet wat er allemaal gedaan is om de boeren zo ver te krijgen. Wij hebben door alles ervoor gekozen om het bedrijf niet over te nemen, ik ben blij toe. Burgers die gebruikt maakte van onze oprit die ook als wandelpad diende gaven ons elke dag een oor vol over dat we er niet mochten rijden met een auto/trekker. En ja dat zijn dus stedelingen die uit Amsterdam waren gekomen.

Overigens moeten ze nadat ze klaar zijn gewoon de modder op de weg schoonmaken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 06:06

Kabayo schreef:
8nnemiek schreef:
[ Afbeelding ]

Iets teveel gespoten :P

Haha, dat was de enige foto die ik kon vinden, net na een wolkbreuk :))

Het scheelt wel dat we op een heuvel wonen, dan kijk je mooi over de maïs heen vanuit het raam :D

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 07:37

Ohja, en ik had het prima gevonden als de buren niet een haan hadden gehad. Voor mij hoeft dat niet zo perse… maar blijkbaar is dat prima als je “buitenuit” woont, ondanks dat er gewoon mensen tegenover je wonen :)