Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:58

Klopt de loodgieter of tegelzetter wel als voorbeeld.
Sinds pas een paar jaar eindelijk.
Eindelijk word er niet meer op neer gekeken.

Maar een mbo winkel medewerker of mbo meewerkend voorman in de fabriek?

Mijn zwager heeft toevallig paar weken terug zijn ontslag gekregen met enkele meer omdat de orders teruglopen in Nederland. Productie hier te duur laten ze wel in het buitenland maken. Hij werkte met de staal Cao.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:42

DuoPenotti schreef:
Euh de ellende is begonnen al jaren geleden bij Rutte die alles liet door berekenen, dus dat zegt ook geen drol.
Nee ben geen PVV stemmer, maar daar is niet de ellende van gekomen.
En in een half jaar alles oplossen, dat zou wel een heel wonder zijn.
Die dat ooit heeft geloofd was ook niet snugger.

Ik begrijp sowieso niet dat al jaren er zo rechts gestemd wordt in Nederland. Wat is er mis met omkijken naar de medemens die bijvoorbeeld niet kán werken of die geen huis kan kopen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:46

Of zo links? Dat hele milieu gedoe door de strot douwen en zodoende alles onbetaalbaar.
Waar VVD vrolijk de schoenen likte van links. Niet voor niks nu PVV gekozen.
Tis maar hoe je het bekijkt :D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:51

DuoPenotti schreef:
Of zo links? Dat hele milieu gedoe door de strot douwen en zodoende alles onbetaalbaar.
Waar VVD vrolijk de schoenen likte van links. Niet voor niks nu PVV gekozen.
Tis maar hoe je het bekijkt :D

Maar het basis idee van links is wel ‘de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten’. Waar rechts kort door de bocht zegt: als je geld wilt, moet je daar zelf hard voor werken. Kan je dat niet: jammer.

En links is natuurlijk veel breder dan milieu. Los daarvan dat een probleem niet verdwijnt als je het negeert. Ik zal er niet snel op stemmen, maar je kunt ook aan SP of CU denken. Maar ik stem wel links van het midden, juist omdat ik me realiseer dat niet iedereen de vaardigheden en gezondheid heeft om in een goed betaalde baan te kunnen werken.

Azmay

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:55

Hard werken staat helaas ook niet gelijk aan goed verdienen -O-

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:55

Dorine92 schreef:
Ja maar het scheelt nogal of jij naar de supermarkt gaat voor chocolade en gerookte zalm, of voor rijst, gedroogde bonen/erwten die je dus nog moet weken, havermout en dat soort dingen. Je kunt echt prima goedkoop eten in Nederland. Er zijn giga veel budget opties in supermarkten. Dat is niet in alle landen zo.
Alleen een hoop mensen die klagen, willen de hele tijd precies kiezen wat ze eten. En dan is dat precies duur. Komt soms ook nog uit verweggistan of is zwaar bewerkt, en dan nog klagen dat het zo duur is. En ja, ook lokale producten kunnen duur zijn. Maar zodra jij loslaat dat je gaat eten wat jij op dit moment per sé wil, en gewoon gaat kijken wat er is nu goedkoop, hoef je nog steeds absoluut niet leeg te lopen op boodschappen
Daarom bestaan er ook voedselbanken...
Bovendien heb je ook mensen met allergieën, die sowieso al minimaal het dubbele kwijt zijn, omdat zij niet zomaar elk goedkoop product in hun mandje kunnen gooien, maar een vervanger nodig hebben.
Laatst bijgewerkt door Polar op 25-03-25 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:56

Tiggs
Eens. Alleen zo gedraagt links zich ook al jaren niet meer.
Daar moet je ook voortaan rijk zijn om aan de waanzin mee te doen.

Ben ooit sp stemmer geweest. Maar heeft ook geen zin.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:58

Azmay schreef:
Hard werken staat helaas ook niet gelijk aan goed verdienen -O-

Zeker niet! Kijk bijvoorbeeld naar het salaris van een verzorgende tov dat van een pvv-kamerlid. (Sorry dat ik weer de pvv pak, maar die zijn het minst aanwezig)

@DP: maar voor mijn gevoel proberen die het ten minste nog. Maar goed: gevoel idd.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 19:05

Ik denk trouwens dat het niet eens zozeer moet gaan om; de boodschappen/bepaalde vaste lasten zijn in *random* land duurder, dus we moeten in Nederland niet zeuren.
Het draait naar mijn mening meer om de manier waarop mensen hun toekomstplannen vormgeven.
Wanneer je bijvoorbeeld een hypotheek aanvraagt, doe je dat op basis van je financiële situatie op dat moment.
Je kunt je maandlasten prima dragen en hebt nog ruimte om een redelijk bedrag te sparen.
Maar 5 jaar later zijn de vaste lasten zo gestegen dat je van loonstrookje naar loonstrookje leeft, waar dit 5 jaar geleden absoluut niet het geval was.

En dat komt niet door je Netflix abonnement of dat luxe ijsje 1x in de maand.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 19:29

Nouja dat abonnement van Netflix is fors meegestegen in de maand, en dat luxe ijsje ging van €2 voor een vol bakje met 2 smaken naar €4. Onderaan de streep telt dat natuurlijk ook flink door, samen met alle andere verhogingen. En draagt er wel aan bij dat mensen toch dat ijsje niet meer gaan halen maar thuis eten, of dat abonnement toch hebben moeten stopzetten.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 19:34

Het telt zeker door en het kan helpen om zulke dingen te schrappen, maar wat DuoPenotti eerder ook al schreef, dan ga je wel erg de kant op van werken en betalen en geen leuke dingen meer.
Dan is een telefoon/tv abonnement en af en toe een keertje uit eten of een ijsje halen, alleen nog voor de rijken...
Dat is in ieder geval in mijn ogen niet echt de richting die we op zouden moeten gaan als samenleving.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 20:15

Even terug op de supermarkt en goedkoop eten discussie, óók het goedkopere "basis" eten is in de afgelopen jaren véél duurder geworden.

Yogurt (en andere melkproducten zoals kwark/ kaas) is in no-time van €0,50 per L magere yoghurt naar nu €1,29 per L gegaan. Gewoon de allergoedkoopste merkloze, nog niet eens campina oid.

Kaas hetzelfde, is behoorlijk in prijs gestegen en zelfs de pot pindakaas is met minimaal 40% gestegen de afgelopen jaren. En dan gewoon het huismerk, geen Calve. Nog zoiets, de unox leverpastei, van €1,09 per 3 blikjes naar nu €2,29. Toen was het huismerk €0,89 en scheelde het dus maar z'n €20 per 3 blikjes, maar Unox is nu niet meer te betalen.

En wanneer is iets luxe? Dat zalm luxe is, dáár is iedereen het wel over eens. Maar pindakaas? Hagelslag? Simpele kaas? smeerkaas? Van oudsher toch de wat betaalbare broodbeleg, maar is in de afgelopen jaren toch stevig duurder geworden!

Soms kan iemand nog switchen can A merk naar huismerk om goedkoper uit te zijn met de boodschappen, maar zelfs de huismerken/b merken worden fors duurder. Óók de meest simpele basis voorzieningen zoals aardappelen, meel enz.

Ik ben nu met voornamelijk uitsluitend huismerken toch een stuk meer kwijt aan m'n boodschapjes dan een aantal jaren geleden....

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 20:32

Ik merk het sinds de corona in mijn portemonnee, ik werk ondertussen meer en verdien meer maar houd veel minder over. Ik ging voor de corona regelmatig naar concerten, uiteten, de bios, elk jaar op vakantie en onderhield een paard, ik moest wel opletten maar had veel meer speling. Ik kan dat nu echt niet meer. Na de vaste lasten (incl. paard) is het gewoon op. Ik heb al die tijd alleen gewoond, mijn vriend en ik willen dit jaar gaan samenwonen en hopen dat we dan beide iets meer overhouden. Is gewoon niet leuk zo.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 00:29

Maar de ijscoman staat ook te werken om zijn rekeningen te betalen. Als we minder uitgeven, hebben anderen daar ook weer last van.

Dat mensen rechts stemmen is een gevolg van. Je kan het die mensen niet eens direct kwalijk nemen. Je zou verwachten van mensen die links stemmen dat ze verder kijken en luisteren waarom die mensen zo stemmen. Dat zijn ook je medemensen. Maar dat is een andere discussie.

En qua banen zie en hoor ik toch veel andere dingen.
Er worden nog best wat eisen gesteld, wat logisch is, maar het is niet dat alle vacatures door iedereen ingevuld kunnen worden.
Weet ook bedrijven die personeel zoeken, maar toch graag jonger personeel willen. Ook zij hebben veel gestegen kosten.

Het gaat niet alleen om de cijfers hoeveel vacatures en hoeveel werkzoekenden, maar of je die kan matchen en dat is gewoon nog vaak niet zo.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 01:11

Geld wordt steeds minder waard, de inflatie is torenhoog… er is de laatste jaren mega veel geld “bijgedrukt” door Europa en andere Wereldbanken. Gek dat de inflatie mega is? Zeker niet. De Europese en Nederlandse regering heeft een onstilbare honger naar geld waar degene die het moeten ophoesten geen notie meer heeft waar het blijft. De belasting gaat steeds verder omhoog. En belasting op belasting… in Nederland heel normaal… hoe gek wil je het hebben?? Hier kan het gewoon.
De hoeveelheid ambtenaren groeit maar door en bij miljarden die “kwijt” zijn worden de schouders opgehaald. Miljoenen worden er over de balk gegooid door onze regering en om over de green deal en de energietransitie kosten nog maar even te zwijgen. Ben niet perse een voorstander van Trump maar een ministerie van overheids efficiëntie (Department Of Goverment Efficiency in de US) zou in Europa en Nederland mijn inziens ook niet verkeerd zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 02:03

hesterve schreef:
Geld wordt steeds minder waard, de inflatie is torenhoog… er is de laatste jaren mega veel geld “bijgedrukt” door Europa en andere Wereldbanken. Gek dat de inflatie mega is? Zeker niet. De Europese en Nederlandse regering heeft een onstilbare honger naar geld waar degene die het moeten ophoesten geen notie meer heeft waar het blijft. De belasting gaat steeds verder omhoog. En belasting op belasting… in Nederland heel normaal… hoe gek wil je het hebben?? Hier kan het gewoon.
De hoeveelheid ambtenaren groeit maar door en bij miljarden die “kwijt” zijn worden de schouders opgehaald. Miljoenen worden er over de balk gegooid door onze regering en om over de green deal en de energietransitie kosten nog maar even te zwijgen. Ben niet perse een voorstander van Trump maar een ministerie van overheids efficiëntie (Department Of Goverment Efficiency in de US) zou in Europa en Nederland mijn inziens ook niet verkeerd zijn.

Zo'n departement had de VS al, wat Musk doet is niks efficientie aan, ze stapelen fout op kostbare fout en bezuinigen ook op bv de belastingdienst daar = grote inkomensbron overheid. Qua "verspilling" hebben ze sec niks gevonden, maar schade gedaan aan de overheid en daarmee de kwetsbaarste burgers des te meer.
Deze meneer geeft mooi aan dat efficientie de verkeerde meetlat is voor een overheid :

Citaat:
Many claim that the state is inefficient, but is that because they’re simply using the wrong criterion for appraising it?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 04:19

_San87_ schreef:
Boodschappen zijn toch ook vaste kosten? Je kunt niet opeens gewoon niet meer eten?

Nou ja, kan wel, maar dan haal je t eind van t jaar niet.

_San87_ schreef:
Allemaal waar tot op zekere hoogte. Maar dat is niet waar ik op reageerde. Jij zegt dat boodschappen geen vaste kosten zijn waar je niet onderuit komt.

Boodschappen zijn per definitie vaste kosten waar je niet onderuit komt. En het kan voor mensen dus inderdaad problematisch zijn wanneer de kosten van boodschappen stijgen.

Wat ik bedoel is dat je met boodschappen nog mogelijkheden hebt. Met name wb de voorbeelden die genoemd worden: je gaat niet dood als je geen chocola van 5 euro kunt betalen. Frisdrank is ook niet nodig en gerookte zalm is ook een luxe. Je kunt ook prima overleven op boodschappen van de Budgetfood. Of van Too Good To Go.
En sowieso gaat er nog steeds niemand failliet aan dingen als de goedkoopste huismerk havermout/rijst/bonen en afgeprijsde groente/fruit.
En als dat allemaal nog steeds niet kan, wat me erg sterk lijkt, dan kun je altijd nog bij je ouders gaan eten of gratis eten afhalen in allerlei facebookgroepen. Niemand laat jou verhongeren.
Dus nee, boodschappen zijn geen vaste kosten waar je echt niet onderuit komt. Het kan nog altijd low budget.
Toen er nog geen inflatie was, deed je ook boodschappen en toen was het nog geen probleem. Dus als je nu wat meer moet opletten, ja, dat kan. Maar dat je van het budget waar je toen boodschappen van deed, het helemaal niet meer zou redden, is maar voor een enkeling het geval. En die hield toen ook al nog maar net het hoofd boven water dus die had toen al een probleem.
Het is ook nu nog mogelijk om voor weinig geld boodschappen te doen. Als je maar niet chocola van een bepaald merk wilt, of kieskeurig bent wat je precies wanneer precies moet hebben

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 04:38

_San87_ schreef:
Tiggs schreef:
Ik denk zelfs dat het benadrukt hoe goed we het eigenlijk hebben in Nederland.

Ik denk dat iedereen wel weet dat we in NL op zich best goed hebben allemaal. Het is alleen enorm zuur wanneer je al het minimale koopt omdat je niet zo veel te besteden hebt, en het alleen maar duurder en duurder wordt. En per product gaat het dan misschien om een paar cent, maar die paar cent tellen onder de streep wel gewoon op.

Dan zijn ijsjes niet het beste voorbeeld, eens. Maar voor ijsje kun je ook fruit neerzetten.

Hoe je het ook wendt of keert, Nederland staat ergens bovenaan in de lijst van landen met hoogste inflatiepercentage, en dat zien de meeste mensen als eerste terug in de boodschappen.

Je kunt het ook overdrijven. Zo hoog staat Nederland niet, en al helemáál niet ergens bovenaan.
Ik heb veel gereisd en als ik iets heb geleerd is het dat het in landen waar ze graag euro's en/of dollars willen hebben ipv hun eigen munt, er een heel stuk erger aan toe is dan in Nederland.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 07:24

Dorine92 schreef:
Je kunt het ook overdrijven. Zo hoog staat Nederland niet, en al helemáál niet ergens bovenaan.
Ik heb veel gereisd en als ik iets heb geleerd is het dat het in landen waar ze graag euro's en/of dollars willen hebben ipv hun eigen munt, er een heel stuk erger aan toe is dan in Nederland.

Ah okay.

Afbeelding

https://archive.ph/ZmZto

Het is trouwens niet enkel kommer en kwel, gelukkig. Werkloosheidscijfer ligt heel laag, de economie groeit nog, bijvoorbeeld.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 08:31

Yv_ schreef:
Bellatrix schreef:
Ik moest ook een nieuw paspoort. €86 geloof ik. En mijn pasfoto was te oud (1.5 jaar is blijkbaar te oud, half jaar max) dus nieuwe foto's a €13,50. Gelukkig is het weer 10 jaar geldig...
n Dan heb ik het voordeel dat ik op een paar rimpels meer geen meter ben veranderd. Ik heb 2 maanden terug mijn paspoort aangevraagd (en gekregen) met dezelfde foto als die er op de vorige stond _O-. Dus 10 jaar oud :'). Bij de aanvraag keek ze me aan, knikte, moest een vingerafdruk en krabbeltje zetten, betalen en vervolgens wachten tot-ie thuis kwam.

Maar inderdaad, de kosten zijn echt met alles gewoon bizar hoog. Blijft jammer dat alle salarissen de afgelopen jaren gigantisch omhoog zijn gegaan, maar dat onze CAO tevreden was met 6,2% in anderhalf jaar :roll: ,
Dat lukte mij dus niet met 1 jaar oude foto..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:01

Ik kreeg een zeker 8 jaar oude foto er nog doorheen als recent. Er staat geen datum op dus als je er nog op lijkt is het goed toch?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:02

Hij werd bij mij niet geaccepteerd. Ik moest mijn rijbewijs laten zien en daar stond die foto op. En natuurlijk de datum van dat rijbewijs dus toen mocht het niet. En dat terwijl ik niet veranderd ben in die 1.5 jaar.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:08

Dorine92 schreef:
Je kunt ook prima overleven op boodschappen van de Budgetfood. Of van Too Good To Go.
...
En als dat allemaal nog steeds niet kan, wat me erg sterk lijkt, dan kun je altijd nog bij je ouders gaan eten of gratis eten afhalen in allerlei facebookgroepen. Niemand laat jou verhongeren.
Overleven... wat een fijne manier om ouder te worden.

En ja, lekker bij je ouders gaan eten als je het zelf niet kunt betalen... :x Ik zal even tegen mijn buurvrouw van 70 zeggen dat ze dat maar moet gaan doen, of tegen de 21-jarige jongen die recent uit de kast is gekomen en door zijn ouders op straat is gezet. :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:10

Bellatrix schreef:
Hij werd bij mij niet geaccepteerd. Ik moest mijn rijbewijs laten zien en daar stond die foto op. En natuurlijk de datum van dat rijbewijs dus toen mocht het niet. En dat terwijl ik niet veranderd ben in die 1.5 jaar.

Oh oliebol, ja dan zien ze dat die foto oud is natuurlijk. Omdat hij al op je rijbewijs stond. Ik had nog een oudere ergens in mijn tas zitten en die met een serieus gezicht ingeleverd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:23

Mij lukte dat tien jaar geleden ook nog met een oude pasfoto maar inmiddels niet meer helaas. En ik moet zowel mijn identiteitskaart als rijbewijs in hetzelfde jaar verlengen. :+

Lekker duur grapje dus..

Overigens interessante discussie, ik vraag mij vooral af waarom alles steeds maar duurder moet worden gemaakt. Die 21% BTW van de overheid..waar is dat nodig voor? Wat doen zij met al dat geld? Daar zou ik weleens transparantie over willen zien. Ik denk echt dat er daar wel veel winst te behalen is en ook naar Brussel toe. Bijvoorbeeld geen geld naar het buitenland wat er hier niet is en waarvoor er belastingen omhoog zouden moeten. En sowieso trouwens, zodra er belastingen omhoog moeten betekent het dat de overheid op te grote voet leeft. Dat mechanisme kan niet eeuwig zo doorgaan.

Wel leuk om het minimumloon te verhogen maar dan moeten bedrijven inderdaad weer alles nog duurder maken en dat schiet dus niet op, daar houdt de burger niks aan over.

Slecht hebben in NL is natuurlijk een relatief begrip, er zijn mensen die nog prima kunnen rondkomen maar er zijn ook (meer dan je denkt!) mensen die de hele winter de kachel nauwelijks meer aanzetten omdat ze dat allemaal niet meer kunnen betalen.