ervaringen met dakpanklas / uitstelkeuzeklas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diddykong

Re: ervaringen met dakpanklas / uitstelkeuzeklas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:25

De vraag is ook moet het op school. Waarom? Ik deed mijn huiswerk liever thuis dan op school als ik eerlijk ben. Soms denk ik ook dat ouders geen grenzen meer kunnen of durven stellen en we van de school verwachten dat zij dit overnemen zodat er thuis geen strijd over is. Het hele idee van huiswerk is volgens mij ook dat je je tijd leert inplannen, dat je ook thuis prioriteiten leert stellen en dat je de stof beter opneemt als je op verschillende momenten in de week met de stof bezig bent. Lekker aan je bureau je huiswerk maken met de radio hard :').

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:34

Dat kan toch allemaal prima nog naast een huiswerkmoment op school?

Ik vind de verhouding ook wel erg scheef dat het ene kind in een rustig huishouden alle ruimte heeft om in rust zijn huiswerk te maken op een eigen plekje met ouders die goed kunnen helpen. En het andere kind in 1 of andere chaos situatie zit met irritante broers / zussen, herrie, en niemand die kan helpen.

En de wat meer gevoelige kinderen die al finaal leeg gezogen worden door school, en hun downtime keihard nodig hebben, daarvoor zou het zó veel schelen als ze een flink deel op school al kunnen maken. Zodat de rest (bvb. het leerwerk) thuis nog wel te overzien is.

Ik vind het ook gewoon niet okee als het hele leven van een kind / tiener om school draait. En ze zelden "klaar" zijn zeg maar en constant in de stress zitten van wat ze allemaal nog moeten doen. Als je dan dagelijks een uurtje van je schooltijd al kan besteden aan huiswerk is dat echt goud waard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:36

Tink89 schreef:
Njah, ik werk bij een heel grote onderwijswerkgever en dit soort dingen zijn gewoon veel duurder dan je wilt. En er zijn al fikse bezuinigingen op onderwijs.

'Hele grote onderwijswerkgevers' zijn vergeten dat de kwaliteit ook belangrijk is. Alles proberen te vertalen naar geld, en daarna alles kariger en kariger maken betekent dat je uiteindelijk weinig meer overhoudt. Onderwijs is juist iets waar je in moet investeren.

En jawel, het is erg jammer dat de politiek dat niet wil. Maar de scholen zelf accepteren het ook wel wat makkelijk soms: in plaats van na te denken over wat nou de beste manier is om het huidige geld in te zetten voor onderwijskwaliteit wordt er vooral precies gedaan wat men altijd deed - alleen dan wat minder, wat chaotischer, met wat meer lesuitval, meer gemopper over [insert topic here] en zit iedereen gevangen in een negatieve spiraal, met de leerling als verliezer.

Zonde.

Diddykong schreef:
De vraag is ook moet het op school.

Ik zou zeggen dat het niet altijd moet hoewel je je misschien ook kunt afvragen of je dan wel altijd naar de les moet.

Maar voor de leerlingen die het thuis niet goed voor elkaar krijgen om welke reden dan ook, uiteenlopend van schreeuwende baby's tot uberhaupt geen thuis hebben tot problemen in het plannen en uitvoeren, zou school gewoon de mogelijkheid moeten bieden. We hebben de leerplicht ingevoerd omdat we kinderen kansen op ontwikkeling wilden geven. Als we het niet belangrijk vinden dat die kinderen dan ook de beste kansen krijgen om werkelijk te leren en te slagen, wat zijn we dan precies aan het doen?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:37

Maar bijna alle middelbare scholen hebben toch wel een plek waar een leerling kan gaan zitten? Dan niet perse met begeleiding, maar weet ik veel.. een aula of een zaaltje met schoolcomputers of wat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:47

Sintara schreef:
Maar bijna alle middelbare scholen hebben toch wel een plek waar een leerling kan gaan zitten? Dan niet perse met begeleiding, maar weet ik veel.. een aula of een zaaltje met schoolcomputers of wat.

Of een bezemkast of de fietsenkelder...

Maar ik denk dat leerlingen aanzienlijk beter leren, aanzienlijk gemotiveerder zijn, en ook aanzienlijk netter met hun omgeving omgaan als die omgeving ze een beetje tegemoet komt in wat leerlingen nodig hebben om goed te kunnen leren en werken. En met een beetje hulp als ze die kunnen begrijpen.

En ik denk zelfs dat dat veel goedkoper en plezieriger en nuttiger is om dat gewoon als school te bieden voor iedereen die het kan gebruiken, dan de huidige manier waarbij je eerst moet bewijzen dat je als kind niet deugt of in elk geval abnormaal bent, waarna je (soms met gepaste tegenzin) individuele aanpassingen krijgt waarover de docenten dan weer klagen dat het zoveel tijd kost, en zoveel administratie.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:02

Onze zoon gaat naar een school komend jaar waar je als leerling ervoor kunt liezen om op school huiswerk te maken met eventuele ondersteuning, maar ook een instrument spelen of fitnes behoren tot de naschoolse opties onder begeleiding van de docenten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:31

Maar het ligt ook een beetje eraan of je net naar de middelbare gaat of er al even bezig bent.

Er vallen vaak ook veel uren uit en dan zijn roosters soms niet stabiel voor kinderen. Bij ons werden nog weleens uren opgevuld, maar als je 1 of 2 tussenuren hebt, komt er snel verveling als er geen alternatief is of geen eigen initiatief.

Bij 1e jaars van gem 11-13jr is het vaak toch wel fijn als er thuis een ouder is die vraagt hoe het was en een stukje begeleidt of oplet bij het huiswerk maken en leren. Zijn kinderen opeens vroeger thuis, is dat er vaak niet en moeten ze dus op eigen initiatief aan de slag gaan thuis. Dat is op die leeftijd best al een hele verantwoording.

Als scholen die gaten kunnen opvangen dat kinderen toch minimaal x aantal uren op school zitten, zou dat imo al kunnen schelen. Zeker op latere leeftijd als ze vaak kiezen voor rondhangen. Uiteraard lang niet iedereen, maar je ziet het wel veel gebeuren.

Je kan op school ook prima zeggen als het huiswerk af is, lees of leer thuis nog even dit en dat.

En hoe belangrijk is sport, hobby, naschoolse activiteit? Bij voetbal, trainen de jongste vaak vroeg en is het hoe ouder, hoe later ze trainen. Moeten kinderen dan steeds afhaken omdat ze veel huiswerk hebben?
Bij mijn zoon in de selectie was het dan ook niet of minder speeltijd. Maar daar gaf de voetbalvereniging dus ruimte om huiswerk te maken aan de selectie die meer trainde en speelde.

Maar ook veel paarden kinderen zullen herkennen dat ze veel onderweg leren of tussendoor in de auto/trailer. Misschien niet altijd verstandig of de beste omstandigheden, maar je zoekt naar een balans en die is soms echt lastig te vinden.

Veel docenten vinden ook hun vak het belangrijkste en houden geen rekening met het rooster, ander huiswerk, en de sporten en hobby's.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:34

Ik heb destijds -wel basisschool- van de leerkracht begrepen dat het huiswerk wat onze dochter mee kreeg, binnen 10 minuten te maken moest kunnen zijn. Dat was bij ons nooit haalbaar. Mijn conclusie, het was te ingewikkeld voor haar. In groep 8 heeft ze werk gekregen wat meer passend was bij haar schooladvies. Dat lukte wel binnen die tijd en gaf ook veel minder frustratie. Prima dat ze in de brugklas begeleiding bieden bij hoe plan je nu goed, hoe maak je je huiswerk etc. Op vmbo begrijp ik dat er veel begeleiding is hierbij, dat is ook goed imo. Dochter maakt al haar huiswerk op school. Maar op VWO niveau moet je in de 2e toch al redelijk zelfstandig je huiswerk kunnen maken. Anders ga je het niet redden op dat niveau is mijn mening.

Verder wel eens dat er makkelijker hulp te krijgen moet zijn. Dat begint al op de basisschool.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:48

10 Minuten vind ik wel echt heel weinig.

En dat een kind niet zo goed is in huiswerk maken zegt imo niet zoveel over het niveau.

Ik denk dat genoeg mensen, ook hele intelligente mensen, gewoon wat meer tijd nodig hebben.
Als ik even naar mezelf kijk; dwaalde ik snel af, maar ging ook vaak twijfelen. Onze zoon deed precies hetzelfde, maar we hadden geen moeite met het niveau.

Op het VWO wordt vooral meer eigen initiatief verwacht. Je leest en zoekt zelf dingen op.
Bij mij op de Mavo keken we klassikaal het huiswerk na en werd elke vraag wel behandeld. Op het VWO werd gewoon gezegd; had iemand nog vragen over het huiswerk?
En bij Mavo behandel je het hoognodige. Bij VWO ga je overal dieper op in. Daar moet dus ook een stuk interesse zijn.
Havo zat of zit daar tussenin. Maar het mooiste is als het een kind past en een kind ook daarna kan doen wat hij/zij graag wil. Als een kind droomt op dierenarts te worden, maar naar het VMBO gaat, moet daar wel rekening mee gehouden worden dat het of een veel langere, soms moeizame weg kan zijn, of dat het doel wordt aangepast. Maar geen doel is vaak nog erger.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 18:50

https://geldermalsen.persoonlijkvo.nl/

dit is een school bij ons in de buurt. Het concept spreekt mij op zich wel aan, alleen is er helaas veel gedoe en is het voortbestaan nogal onzeker.
Hier zit het huiswerk dus al standaard in de lesuren verwerkt, kinderen hebben na school geen huiswerk meer.
Citaat:
Uniek onderwijsconcept
kleine klassen van rond de 16 leerlingen;
een vast rooster;
lessen van 70 minuten waar leerlingen ook daadwerkelijk aan de slag gaan;
6 lesblokken per dag, naast de vaklessen, huiswerk blokken en ondersteuningsblokken voor alle leerlingen;
4-daagse schoolweek met 1 x in de 4 weken een sportdag op de lesvrije dag;
volop kansen voor leerlingen om op te stromen naar havo en vwo;
kleine en overzichtelijke scholen, met maximaal 80 leerlingen per leerjaar zodat leerlingen en leraren elkaar kennen;
voor alle klassen (behalve het examenjaar) tenminste één taalreis naar Frankrijk, Engeland, Duitsland of Spanje en in de eerste klas een meerdaagse uitstap binnen Nederland;
jaar op jaar uitstekende examenresultaten!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 19:10

Ik heb zelf geen probleem met huiswerk en thuis leren. In ieder geval niet op Havo en Vwo. Dat moeten ze later namelijk ook op het HBO of de Uni. Dan moeten ze studeren, onderzoek doen etc.