Hoe vaak draait jouw vaatwasser?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 14:19

Malle_meid schreef:
Hier voor 1 persoon en 1 kat en de vaatwasser draait zo'n 4x per week. Op dagen dat ik vrij ben soms 2x per dag om alles van de vorige dagen weg te werken. Het ligt er ook aan hoeveel ik kook in een week.

Over het afspoelen voordat je de vuile vaat in de vaatwasser doet, dat heb ik ook altijd jaaarenlang gedaan. Totdat ik een keer iemand op Youtube hoorde vertellen (ik houd van schoonmaak video's, haha) waarom dat eigenlijk niet nodig was. Sindsdien (2 jaar of zo) spoel ik dus niets meer eerst af en alles komt nog net zo schoon uit de vaatwasser. Heel blij mee, haha!

En ik doe echt alles in de vaatwasser, behalve de koekepan en hapjespan. Als iets niet in de vaatwasser kan, gebruik ik het niet of koop ik het niet :Y)

Ja tot je je verdiept wat er allemaal inzit dat het zo schoon eruit komt :=

Ik ben gestopt met die vaatwastabletten erom.

Moska

Re: Hoe vaak draait jouw vaatwasser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 14:22

Om dag wel een keer zo’n beetje, soms elke dag. We zijn met twee personen en het is een kleine vaatwasser (in mijn volgende keuken komt er een XL exemplaar, de huidige is echt mega irritant klein, maar ja, hij zat nu eenmaal al in de keuken toen we het huis kochten)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 14:22

SansaS schreef:
Malle_meid schreef:
Hier voor 1 persoon en 1 kat en de vaatwasser draait zo'n 4x per week. Op dagen dat ik vrij ben soms 2x per dag om alles van de vorige dagen weg te werken. Het ligt er ook aan hoeveel ik kook in een week.

Over het afspoelen voordat je de vuile vaat in de vaatwasser doet, dat heb ik ook altijd jaaarenlang gedaan. Totdat ik een keer iemand op Youtube hoorde vertellen (ik houd van schoonmaak video's, haha) waarom dat eigenlijk niet nodig was. Sindsdien (2 jaar of zo) spoel ik dus niets meer eerst af en alles komt nog net zo schoon uit de vaatwasser. Heel blij mee, haha!

En ik doe echt alles in de vaatwasser, behalve de koekepan en hapjespan. Als iets niet in de vaatwasser kan, gebruik ik het niet of koop ik het niet :Y)

Ja tot je je verdiept wat er allemaal inzit dat het zo schoon eruit komt :=

Ik ben gestopt met die vaatwastabletten erom.

Laat je het dan alleen met water schoon wassen?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 14:39

Nee ik gebruik vaatwasstrips van mothers earth zonder die toevoegingen :)

Heb sinds mijn kanker diagnose als 31 jarige heel wat van zulke dingen geschrapt..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 14:45

SansaS schreef:

Heb sinds mijn kanker diagnose als 31 jarige heel wat van zulke dingen geschrapt..

Oh, daar heb ik ook naar zitten te kijken. Hoe bevallen die?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 14:47

1x in de 8 tot 10 dagen.
Ben alleen en werk onregelmatige diensten in de zorg dus met een avonddienst kook/ eet ik op het werk

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 14:49

_San87_ schreef:
SansaS schreef:

Prima! Alleen hele vieze aangekoekte dingen spoel ik nu wel voor anders word het net niet lekker schoon.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 14:50

SansaS schreef:
_San87_ schreef:

Prima! Alleen hele vieze aangekoekte dingen spoel ik nu wel voor anders word het net niet lekker schoon.

Hm, ga t toch ook eens proberen, dan. Ik lees meer positieve verhalen.

Vieze, aangekoekte dingen maak ik nu sowieso zelf al met de hand schoon. Dus ik denk dat het voor ons prima kan werken, die vaatwasstrips.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 14:52

Ik gooi mijn (Sola, Greenpan) pannen er gewoon in, ben veel te lui om het af te wassen.

Ga me wel eens verdiepen in de tabletten. Ik gebruik nu soms die van Marcel's Greensoap en die maken net iets minder goed schoon dan Dreft ea.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 14:56

SansaS schreef:

Als je het nog simpeler wilt maken dan gewoon een eetlepel baking soda in het vaatwastabletbakje.
Is helemaal milieuvriendelijk en werkt goed.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:23

SansaS schreef:

Daar zal ik ook eens naar kijken dan als dit goed werkt!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:30

hier ook maar 1 a 3x per week. Pannen doe ik er maar zelden in. Die hoeven vaak niet veel om schoon te maken en dan is het makkelijker ze af te spoelen en even uit te doen dan in de vaatwasser te moeten doen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:44

Ik kook maar 2 keer in de week en was de andere dagen gewoon af met de hand.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 16:37

MarliesV schreef:
Daihyo schreef:
Ja, dit dus. Hier zit het onderste rek al vol met pannen, borden en bestekbakje. Boven dan met glazen en schaaltje(s) en eventueel het filter van de afzuiger. Glazen gebruik ik ook gewoon de hele dag, dus dat zijn er niet zoveel. Maar door de pannen en borden draait hij dus echt wel elke dag. Ik vraag me toch af hoe jullie 'm dan om de dag kunnen draaien met die pannen enzo.

Doe je alle pannen er in? Ik wel de ovenschalen en kookpannen, maar niet de bak en braadpannen/wok.

Want ik had gisteren bv chili kip met gewokte groenten en rijst. De enige pan die in de vaatwasser gaat, is dan een pannetje van de rijst. De wok (groenten) en de braadpan (kip) gaat met de hand.
Vanavond eten we pasta, dan heb ik dus weer de wok nodig (hand) en een kookpan voor de pasta, dan neem ik 1 slag groter dan de rijstpan van gisteren.

Per saldo dus van 2 dagen, hebben wij 4 grote borden, 4x bestek, 2 kookpannen en wat snijplankjes, opscheplepels ed onderin. En dan bovenin koffiekopjes, glazen, yoghurt bakjes enz.

Zo doe ik het precies zo.
En onze huidige vaatwasser heeft geen ruimte innemend bestekbakje in de onderste la, maar helemaal bovenin een speciale bestekla.
Kan enorm veel meer bestek in en het scheelt heel veel ruimte onderin.
Waardoor we dus langer doen voordat de vaatwasser vol is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 16:43

Ja die la mis ik wel in de ruimte inderdaad. Niet over nagedacht toen we de keuken uitzochten :+
Maar dat scheelt een pan of een paar borden onderin :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 16:44

Ik weet wel dat wanneer er hier een andere vaatwasser moet komen, het eentje wordt met bestekla. Die mandjes zijn zo gruwelijk irritant. Snel vol, en met wat pech steekt er opeens een vork door de onderkant waardoor de spoelarm vastdraait.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 16:45

ongeveer 2x per week, we zijn met zijn 2-en. Ik ben wel de hele dag thuis aan het werk maar pak niet voor elk dingetje een nieuw iets, mijn man wel.

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 16:50

Wij stoppen alles erin. Daar is tie toch ook precies voor? Gezin van 2 personen, gaat elke nacht aan. Ik snap niet zo goed waarom je een vaatwasser hebt en m vervolgens niet gebruikt eerlijk gezegd.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:00

Je verbruikt meer water als je de vaatwasser draait en het kost stroom en met de hand afwassen is dus milieubewuster.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:12

friezenfan2 schreef:
Je verbruikt meer water als je de vaatwasser draait en het kost stroom en met de hand afwassen is dus milieubewuster.

Men zegt dat een vaatwasser minder water verbruikt, maar vergeten voor het gemak de chemicaliën en plastics van het o zo handige blokje.
Ik ben weer op zoek naar gewoon waspoeder voor de afwasmachine, maar dat is slecht verkrijgbaar.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:15

Die vloeibare dreft of wat mensen gemiddeld gebruiken met handwas is net zo goed niet per definitie beter. Al heb je daar wel meer andere opties nog. Maar voor wie wil zijn er toch ook alternatieven voor in de vaatwasser bv.

En qua duurzamer;
Dat ligt er maar net aan Hoe je die hand afwas doet. Of je veel stromend water gebruikt bv, of vaker water moet verversen, wat genoeg mensen doen en zeker verversen is met veel vaat wel zo prettig. Onze vaatwasser heeft zowel eco stand als Half load optie + het programma past zelf aan aan de hand van hoe vol hij zit hoe intensief hij loopt dus of het Perse veel meer kost… miss icm elektriciteit dan wel, maar goed eerlijk gezegd maak ik me daar niet zo druk om want het levert voor mij veel meer op op andere vlakken, om hem wel volledig te gebruiken. Voor mij is een vaatwasser vullen en uitruimen gewoon fysiek makkelijker tov alles met hand afwas dus alleen daarom zou ik dat nu al niet meer anders willen. Nog los van dat het sowieso qua gemak fijner is met de hoeveelheid vaat hier in huis.

Maar zoveel mensen, zoveel wensen. Dat blijkt uit het topic weer mooi. Voor iedereen is het gewoon anders.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:26

1x per dag, tenzij ik niet kook dan slaan we wel eens een dagje over.
Maar als we gewoon thuis eten dan gaat hij sowieso aan. Pannen (behalve die met antiaanbaklaag) en ovenschalen en dat soort dingen moeten toch weer schoon. We zijn met z'n 3en.

Hoe doen mensen dat die hem maar 2x in de week bijvoorbeeld aan zetten? Was je je pannen / schalen dan met de hand af?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:34

_San87_ schreef:
Ik weet wel dat wanneer er hier een andere vaatwasser moet komen, het eentje wordt met bestekla. Die mandjes zijn zo gruwelijk irritant. Snel vol, en met wat pech steekt er opeens een vork door de onderkant waardoor de spoelarm vastdraait.

Je hoort de vorken en lepels er toch met het prik/schepgedeelte omhoog in te zetten?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:35

Exitium schreef:
_San87_ schreef:

Je hoort de vorken en lepels er toch met het prik/schepgedeelte omhoog in te zetten?

Ja dat doe ik niet, dan moet je met uitruimen het deel dat je in je mond steekt vastpakken.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:54

miccamaaike schreef:
1x per dag, tenzij ik niet kook dan slaan we wel eens een dagje over.
Maar als we gewoon thuis eten dan gaat hij sowieso aan. Pannen (behalve die met antiaanbaklaag) en ovenschalen en dat soort dingen moeten toch weer schoon. We zijn met z'n 3en.

Hoe doen mensen dat die hem maar 2x in de week bijvoorbeeld aan zetten? Was je je pannen / schalen dan met de hand af?

De meeste pannen en schalen zijn met de hand binnen een paar tellen afgewassen. Scheelt een berg ruimte in de vaatwasser. Anders haal ik ze er de dag erna toch vaak weer uit omdat ik dan die pan alsnog weer nodig heb en een vaatwasser die niet vol zit zet ik ook niet aan O:)