Ik zoek herkenning/begrip/ervaringsdeskundigen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 14:43

superpony schreef:
Maar als wij naar bijv Lang Leve de Liefde kijken, kan ik ook niet het gevoel onderdrukken dat er een reden is als mensen alleen zijn en vaak komt die na verloop van tijd dan ook ter voorschijn. Dat wil niet zeggen dat alle singles iets mankeren, maar het wordt wel duidelijk waarom ze niet in ene relatie zitten.

Ga je lekker? :roll:

Dit zijn zulke "Ik stamp je even lekker de grond in" opmerkingen.

Soms mag je gedachten ook gewoon gedachten laten zijn, die hoef je niet hardop uit te spreken.

musiqolog schreef:
Ja, inderdaad. Hier op Bokt ook weleens gehoord, "ik snap dat musiqolog geen vriendin heeft." Wat een smerige opmerking is dat. Het is gewoon vanaf je paard een voetganger de grond in trappen.

Nou idd smerig!

Dat ik zelf wel eens gekscherend tegen mensen grap dat ik een verrot karakter heb en daarom vrijgezel ben is ok, maar een ander hoeft dat niet openlijk over mij te zeggen.

Edit: want ik heb een typgebrek :')
Laatst bijgewerkt door Eik op 15-02-25 14:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Alja

Re: Ik zoek herkenning/begrip/ervaringsdeskundigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 14:46

In dit topic behoorlijk not done omdat Janine toch ook juist aangeeft dat ze er last van heeft?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 14:48

Dieuwke_ schreef:
Ik vind dat soort opmerkingen ook altijd echt heel ruk, "ik snap wel dat ze nog alleen zijn". Ik denk dan altijd maar "wat weet jij ervan hoe iemand zijn of haar leven is verlopen". Je hebt geen idee waarom iemand de liefde nog niet heeft gevonden.

TS, ik vind het dapper en heel mooi dat je dit topic hebt geopend. Behalve dat ik geen kinderwens heb en steeds gelukkiger ben met alleen zijn, lees ik wel heel veel herkenbare dingen.

Helemaal mee eens. Vaak ken je maar een klein deel van iemand en dat is dan in relatie tot jezelf. Maar die persoon kan mss nog wel een heel andere kant hebben die bij de juiste persoon wel tot bloei komt of die andere mensen juist heel erg aanspreekt.

Als ik dan winter vol liefde als voorbeeld neem. Daar had je een deelnemer, Jan. Die was bij de eerste single best een botte hork. Maar die drukten bij elkaar op de verkeerde knoppen. Later kwam er een man waar hij zich wel goed bij voelde en toen zag je ook een veel gevoeligere kant naar buiten komen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 16:33

Ik vind het jammer dat sommigen @Superpony op haar bijdrage aanvallen. Zij mag toch gewoon haar mening geven die niemand als persoonlijk beledigend zou hoeven te zien want het lijkt echt niet dat zij dat zo bedoelt. Mijn eigen ervaringen zullen jullie niet veel aan hebben want ik ben van een vorige generatie, internet was er toen nog niet. In de vorige eeuw. Op een gegeven moment wou ik ook graag een relatie maar in mijn eigen omgeving was er niemand bijpassend te vinden. Toen heb ik contactadvertenties geplaatst in enkele kranten, met overweldigend resultaat: Honderden brieven en volledig verstopte brievenbus! Waar enkele hele leuke langdurige contacten uit zijn voortgekomen, van allerlei aard, ook heel waardevolle vriendschappelijke. Het maakte veel verschil in welke krant ik het zette- het beste is een krant met lezers uit bijpassende hoek. Ik las dat Trouw ook weer met schriftelijke contactadvertenties begonnen is. Maar inderdaad moet die krant dan wel bij je passen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 16:56

anjali schreef:
Ik vind het jammer dat sommigen @Superpony op haar bijdrage aanvallen. Zij mag toch gewoon haar mening geven die niemand als persoonlijk beledigend zou hoeven te zien want het lijkt echt niet dat zij dat zo bedoelt. Mijn eigen ervaringen zullen jullie niet veel aan hebben want ik ben van een vorige generatie, internet was er toen nog niet. In de vorige eeuw. Op een gegeven moment wou ik ook graag een relatie maar in mijn eigen omgeving was er niemand bijpassend te vinden. Toen heb ik contactadvertenties geplaatst in enkele kranten, met overweldigend resultaat: Honderden brieven en volledig verstopte brievenbus! Waar enkele hele leuke langdurige contacten uit zijn voortgekomen, van allerlei aard, ook heel waardevolle vriendschappelijke. Het maakte veel verschil in welke krant ik het zette- het beste is een krant met lezers uit bijpassende hoek. Ik las dat Trouw ook weer met schriftelijke contactadvertenties begonnen is. Maar inderdaad moet die krant dan wel bij je passen.

Whoooo.. ik geloof niet dat ik op zoek ben naar manieren om een man te leren kennen hoor... Laten we er niet zo'n topic van maken. Zoals gezegd, ik ben opzoek naar herkenning, begrip en/of ervaringsdeskundigen. Niet naar een date, want het is niet heel erg moeilijk om die te krijgen, daar zal ik me prima mee redden.

Ik trek hiermee graag even op de rem, want dit topic deed een Bokker er ook al toe zetten om via PB een koppelactie op te zetten. Alsjeblieft, doe dat niet.

De afgelopen dagen voel ik me ontzettend sterk. Het is heerlijk om zoveel herkenning te lezen, en ik hoop dat dit voor andere meiden/vrouwen (en zelfs een enkele man!) in dezelfde situaties ook geldt! *\o/* Dat geeft een stuk rust en ruimte om van andere dingen in het leven wat extra te genieten. Zoals vanochtend, toen ik van mijn paard af stapte en de eigenaar al een kop thee met koek voor me had klaargezet <3
Dat betekent dat de reactie van Superpony me niet raakt.

Maar de mensen die op haar reageren, hebben wel heel erg gelijk, er zijn momenten wanneer je eenzaam bent, dat je de schuld bij jezelf legt, dat je de hele dag bezig kan zijn met 'wat mankeert er aan mij?' en hier ook heel actief naar op zoek gaat en jezelf gaat bekritiseren. Dat geldt niet alleen voor mij, maar ook voor de andere mensen in dit topic. Dus nee, ik vind het in de algemeenheid in dit topic gewoon echt geen leuke opmerking.

Echter wil ik met liefde mijn two cents geven over dergelijke programma's... Ik kijk er niet naar, ik vind het vreselijk ongemakkelijk om te zien. Toen vorig jaar, twee jaar geleden? Dat filmpje rondging van die opnames in de hottub tussen een meid die gewoon nog net geen NEE liep te schreeuwen en die gozer die het niet wilde zien of horen, was voor mij wel duidelijk dat het een puur op sensatiebelust programma is. Op dat moment hadden programmamakers moeten ingrijpen, dit had in mijn optiek nooit op tv mogen verschijnen. Het belangrijkste voor de producent zijn duidelijk de kijkcijfers, en dat blijkt wel uit de uitgezonden fragmenten. Hoe vaak ik op Facebook niet lees dat er een totaal verkeerd beeld is geschetst van een deelnemer door iemand die de deelnemer kent, vind ik absurd. Maargoed... ik dacht dat we intussen allemaal wel wisten dat oprechte reality zeer schaars was op tv.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 18:49

Maar ts, neem me niet kwalijk als ik je verkeerd begrepen heb. Ik meende dat jij, en sommige anderen in dit topic, er last van hadden geen relatie te hebben, wat uiteraard af en toe tot gevoelens van eenzaamheid kan leiden.En dat je ervaringen van anderen zocht. Dus ik vertelde hoe ik dat vroeger heb aangepakt- dat is mijn manier, als ik vind iets nodig te hebben dan onderneem ik actie om te proberen er aan te komen. Maar jij bent dus eigenlijk niet op zoek? Of het moet helemaal vanzelf komen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:01

Ze vraagt niet hoe mensen aan een relatie komen. Ze vraagt of mensen het gevoel van eenzaamheid en dergelijke herkennen. Dat heeft ze ook al vaker aangegeven en juist benadrukt dat het niet gaat om advies krijgen, daar is geen behoefte aan.
Er is wel behoefte aan het lezen van de verhalen van anderen die het gevoel herkennen.

De dates zijn volgens ts het probleem niet. Alleen is er nu geen behoefte om 'op zoek' te gaan. Het probleem van geen relatie hoeft dus ook niet opgelost te worden in dit topic. Soms ben je gewoon moe van het daten. Nee, de relatie hoeft niet aan te komen vliegen, maar soms heb je de energie niet om de hele hups weer te gaan doen, mensen te leren kennen en noem maar op. Je kan heel goed een relatie willen, maar juist even geen behoefte/energie/zin om ermee aan de slag te gaan. Dan snap je ook wel dat de kans heel klein is, maar dat is op dat moment juist wat je niet gelukkig maakt. Dan kan je beter de zoektocht even op pauze zetten, want de rest van je leven maakt je wel gelukkig.
Nu dus alleen op zoek naar begrip en herkenning, die ze ook genoeg krijgt gelukkig en daarmee helpt ze heel wat gelijkgestemden :')

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:07

Je omschrijft het heel mooi en duidelijk mywishmax +:)+

Iets waar ik zelf als vrijgezel ook vaak tegenaan loop, de eeuwig (vaak goedbedoelde) adviezen of koppelacties waar ik niet op zit te wachten.

Hebben de andere vrijgezellen hier ook wel eens moeite gehad met beginnen bij nieuw werk of stage etc... gewoon puur omdat je weet dat dé vraag ook gaat komen en je de klok erop gelijk kan zetten dat dan ook de bijbehorende koppel/date pogingen dan volgen? (Al dan niet met de enige mannelijke vrijgezelle collega). Soms heb ik wel eens de neiging gehad om een vriend te verzinnen. Zodat ik " met rust gelaten" zou worden door nieuwe collega's/klasgenoten etc.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:12

Mooi verwoord MWM :j

Hier weer een periode dat mensen me aan alles wat losloopt proberen te koppelen. Soms word ik daar echt heel erg moe van. Heel vervelend dat mensen me dan op een of andere manier zielig vinden zonder partner. Of dat ze dan iemand voorstellen die totaal niet bij me past. Soms raakt me dat wel. Dan vraag ik me af of mensen me niet goed genoeg vinden zonder partner. Of dat ze me blijkbaar toch niet zo goed kennen als ik dacht als ze met een hele grote mismatch aankomen.

Herkenbaar voor anderen? Hoe gaan jullie hier mee om?

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:14

Ik vind 'je zult wel alleen zijn door een reden' aardig oppervlakkig en het gesprek erg doodslaan. Ik ken meerdere 40+ singles en zij behoren tot de meest stabiele en vriendelijke personen die ik ken. Ze hebben geen ander nodig om hen gelukkig te maken en hebben dusdanig veel zelfrespect dat ze alleen open staan voor een partner 'als hij echt wat te bieden heeft'. Daarnaast zijn er ongetwijfeld ook mensen die inderdaad single zijn door bijvoorbeeld psychische problemen. Maar inmiddels heb ik ontdekt dat dat binnen een relatie net zo goed kan. Mensen die een relatie willen en (nodig) hebben omdat ze afhankelijk zijn of verlatingsangst hebben. Of mensen die een ongezonde relatie niet durven te verlaten uit angst voor het onbekende. Mensen hebben issues met en zonder relatie. It's that simple.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:19

Dieuwke_ schreef:

Hier weer een periode dat mensen me aan alles wat losloopt proberen te koppelen. Soms word ik daar echt heel erg moe van. Heel vervelend dat mensen me dan op een of andere manier zielig vinden zonder partner. Of dat ze dan iemand voorstellen die totaal niet bij me past. Soms raakt me dat wel. Dan vraag ik me af of mensen me niet goed genoeg vinden zonder partner. Of dat ze me blijkbaar toch niet zo goed kennen als ik dacht als ze met een hele grote mismatch aankomen.

Op de werkvloer heb ik weleens dat collega's zich met mijn liefdesleven bemoeien. Soms is het grappig, soms is het irritant. Zo had ik iemand van HR(!) die steeds zat te gissen naar mijn liefdesleven. Op den duur heb ik gewoon glimlachend gezegd: 'je lijkt wel heel erg geïnteresseerd in mijn liefdesleven. Hoe is dat van jou eigenlijk?' (ze was nog niet super lang gescheiden en langzaamaan weer aan het daten.) Daarna werd het wel wat minder. Samengevat: ik zou het gewoon eerlijk zeggen als je het vervelend vindt of terugspiegelen, dan hebben ze soms ineens door dat wat ze doen niet zo chique is.
Laatst bijgewerkt door _Mar3 op 15-02-25 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:21

Eik schreef:

Iets waar ik zelf als vrijgezel ook vaak tegenaan loop, de eeuwig (vaak goedbedoelde) adviezen of koppelacties waar ik niet op zit te wachten.

Hebben de andere vrijgezellen hier ook wel eens moeite gehad met beginnen bij nieuw werk of stage etc... gewoon puur omdat je weet dat dé vraag ook gaat komen en je de klok erop gelijk kan zetten dat dan ook de bijbehorende koppel/date pogingen dan volgen? (Al dan niet met de enige mannelijke vrijgezelle collega). Soms heb ik wel eens de neiging gehad om een vriend te verzinnen. Zodat ik " met rust gelaten" zou worden door nieuwe collega's/klasgenoten etc.

Het ligt echt aan de mensen. Op mijn huidige werk is iedereen juist heel 'flexibel' op dat gebied. Ik ben niet de enige single en er zijn meerdere mensen die bewust geen kinderen hebben. En ik herinner me ook die keer dat ik tegen een vriendin klaagde dat bepaalde mensen altijd willen weten of je al (weer) een relatie hebt en zij heel verbaasd was dat mensen dat echt zo belangrijk vonden. Het grappige is dat zij het tegenovergestelde van mij is en in de 20 jaar dat we bevriend zijn bijna continu een relatie heeft gehad.

Ik vind het heel gezellig als mijn fwb een keer een nachtje blijft, maar ik weet echt niet of ik dat nog leuk zou vinden als het iedere nacht was :+ en ik heb sowieso geen behoefte aan de standaard relatiedingen als met elkaars familie te maken krijgen etc.

En ik las ooit deze uitspraak: 'Hoe komt het dat je nog vrijgezel bent?' 'Weet ik niet, gewoon geluk gehad denk ik'.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:22

Tiggs schreef:
En ik las ooit deze uitspraak: 'Hoe komt het dat je nog vrijgezel bent?' 'Weet ik niet, gewoon geluk gehad denk ik'.

:D :D :D Die houd ik er in!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:26

Benzz schreef:
Tiggs schreef:

:D :D :D Die houd ik er in!

Ja maar sinds ik deze in portefeuille heb vraagt dus niemand het meer.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:29

Tiggs schreef:
Ja maar sinds ik deze in portefeuille heb vraagt dus niemand het meer.

Ik had het vorige week nog:
Heb je een relatie: Nee
Oh, wil je die dan? Nee

Waarom niet dan: Gewoon geen zin in :+

Mensen staan je heel raar aan te kijken.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:45

_Mar3 schreef:
Zo had ik iemand van HR(!) die steeds zat te gissen naar mijn liefdesleven. Op den duur heb ik gewoon glimlachend gezegd: 'je lijkt wel heel erg geïnteresseerd in mijn liefdesleven. Hoe is dat van jou eigenlijk?' (ze was nog niet super lang gescheiden en langzaamaan weer aan het daten.) Daarna werd het wel wat minder.

Dat doet me een klein beetje denken aan het grapje van "op bruiloften zeiden ooms en tantes steevast tegen mij: 'En nu jij hè?' Ze zijn daarmee opgehouden toen ik hetzelfde ging doen op begrafenissen."

(Geen aanrader, zeg dit vooral niet. Maar bij wijze van "dood"doener kan hij tellen.)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 20:03

Zo te lezen heb ik dan wel geluk met mijn omgeving. Goedbedoeld advies en vragen komen gelukkig niet zoveel voor, maar de meeste mensen weten wel hoe ik erover denk. Als je het echt irritant vindt dan zou ik dat idd gewoon aangeven. Vaak zijn mensen zich er niet eens van bewust dat het je stoort.

_Mar3 schreef:
Ik vind 'je zult wel alleen zijn door een reden' aardig oppervlakkig en het gesprek erg doodslaan. Ik ken meerdere 40+ singles en zij behoren tot de meest stabiele en vriendelijke personen die ik ken. Ze hebben geen ander nodig om hen gelukkig te maken en hebben dusdanig veel zelfrespect dat ze alleen open staan voor een partner 'als hij echt wat te bieden heeft'.

Helemaal mee eens!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 20:16

musiqolog schreef:
Dat doet me een klein beetje denken aan het grapje van "op bruiloften zeiden ooms en tantes steevast tegen mij: 'En nu jij hè?' Ze zijn daarmee opgehouden toen ik hetzelfde ging doen op begrafenissen."

:')

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 20:22

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 20:29

Tiggs schreef:
Eik schreef:

Het ligt echt aan de mensen. Op mijn huidige werk is iedereen juist heel 'flexibel' op dat gebied. Ik ben niet de enige single en er zijn meerdere mensen die bewust geen kinderen hebben. En ik herinner me ook die keer dat ik tegen een vriendin klaagde dat bepaalde mensen altijd willen weten of je al (weer) een relatie hebt en zij heel verbaasd was dat mensen dat echt zo belangrijk vonden. Het grappige is dat zij het tegenovergestelde van mij is en in de 20 jaar dat we bevriend zijn bijna continu een relatie heeft gehad.

Ik vind het heel gezellig als mijn fwb een keer een nachtje blijft, maar ik weet echt niet of ik dat nog leuk zou vinden als het iedere nacht was :+ en ik heb sowieso geen behoefte aan de standaard relatiedingen als met elkaars familie te maken krijgen etc.

Dan heb ik tot nu toe gewoon pech gehad met collega's etc om mij heen denk ik. Ik houd hoop, wie weet tref ik nog eens fijne collega's die niet mij willen koppelen.

En die uitspraak ga ik onthouden, wellicht helpt het :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 21:16

MyWhishMax _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Maar is blijkbaar héél erg moeilijk te begrijpen...

anjali schreef:
Maar ts, neem me niet kwalijk als ik je verkeerd begrepen heb. Ik meende dat jij, en sommige anderen in dit topic, er last van hadden geen relatie te hebben, wat uiteraard af en toe tot gevoelens van eenzaamheid kan leiden.En dat je ervaringen van anderen zocht. Dus ik vertelde hoe ik dat vroeger heb aangepakt- dat is mijn manier, als ik vind iets nodig te hebben dan onderneem ik actie om te proberen er aan te komen. Maar jij bent dus eigenlijk niet op zoek? Of het moet helemaal vanzelf komen?

De titel is: "Ik zoek herkenning/begrip/ervaringsdeskundigen"
Je herkent de situatie niet, begrijpt me niet en bent kennelijk ook geen ervaringsdeskundige op basis van deze reactie.

Verder verwijs ik graag naar het antwoord van MyWhishMax, die als ervaringsdeskundige de situatie begrijpt en herkent, gewoon exact heeft verwoord wat ik denk en voel.

Dieuwke_ schreef:

Heel erg herkenbaar! Alles wat maar vrijgezel is en lang genoeg is (ik ben 1.87m, en ik ben gewoon nog nooit gevallen voor een kleinere man) wordt aangedragen op basis van enkel en alleen die twee criteria. "Maar hij is vrijgezel." "Maar hij is wel bijna 2 meter!"
Het is voor mij precies de reden dat ik enige tijd afstand heb genomen van een vriendin waar ik het gesprek al vaker mee heb gevoerd dat ik hun goedbedoelde adviezen niet altijd trek. Ik ben meer dan single. Veel meer! En inderdaad, het raakt me ook. Want ik krijg dan het gevoel dat ik niet goed genoeg ben zonder een wederhelft.

Maar ik moet zeggen, die vriendin waar ik afstand van heb genomen (ik wil heus de vriendschap wel weer oppakken, ik moet gewoon wat steviger in mijn schoenen komen te staan om haar weerstand te bieden als het gaat om die stomme adviezen) vond mijn ex ook al niet goed genoeg. (maar toen hij bij mij kwam en haar eens buiten trof en een praatje met haar aanknoopte vluchtte ze het huis gauw in) Ze is echter zó anders dan ik, dat ik tegelijkertijd ook denk dat er met geen mogelijkheid ooit een goede man is, als het niet een relatie is zoals zij heeft en een type is waar zij op zou vallen.
Mensen uit mijn omgeving die meer zijn zoals ik (ik bestempel mezelf vaak als 'het boerinnetje' ten opzichte van die vriendin), ook al hebben ze wel een partner begrijpen mij een stuk beter en zien veel meer van mij. Dus die mensen zoek ik juist meer op.

Maar dat is hoe ik er op dit moment mee omga, dat kan natuurlijk veranderen :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 21:17

musiqolog schreef:
_Mar3 schreef:
Zo had ik iemand van HR(!) die steeds zat te gissen naar mijn liefdesleven. Op den duur heb ik gewoon glimlachend gezegd: 'je lijkt wel heel erg geïnteresseerd in mijn liefdesleven. Hoe is dat van jou eigenlijk?' (ze was nog niet super lang gescheiden en langzaamaan weer aan het daten.) Daarna werd het wel wat minder.

(Geen aanrader, zeg dit vooral niet. Maar bij wijze van "dood"doener kan hij tellen.)

Maar hij blijft leuk :')

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 22:20

musiqolog schreef:
_Mar3 schreef:

Ik vind hem wel sterk!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 03:09

Ik reageerde puur omdat mensen soms een ideaalbeeld hebben over relaties of een soort standaard idee hoe een relatie eruit zou moeten zien.

Er zijn een paar mensen die al aangeven in een relatie niet gelukkig te zijn geweest of juist eenzaam.

Dat ik getrouwd ben, wil niet zeggen dat ik me niet in een ander kan verplaatsen of geen mensen spreek die in dezelfde situatie zitten als TS bijv. En natuurlijk kom ik dan weleens met dooddoeners, maar soms hebben we ook gewoon ene goed gesprek erover.

Zoals ik al eerder schreef, hebben mensen een beeld bij relaties, terwijl relaties natuurlijk in allerlei vormen en maten kunnen komen.

En wat betreft LLDL ga ik er echt niet op terugkomen. Ik vind oprecht dat sommige dingen niet uitgezonden zouden moeten worden, of mensen beter tegen zichzelf beschermd zouden moeten worden.
Maar er komen er genoeg voorbij die echt heel goed weten waar ze mee bezig zijn.

Maar goed, succes TS. Hopelijk komt het op zijn pootjes terecht, in welke vorm dan ook.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 07:47

Mss lees ik het anders dan je bedoelt. Maar ik lees het nu als: mensen hebben geen relatie omdat ze een ideaalbeeld hebben en dat is onrealistisch. Als ze dat loslaten kunnen ze wel een relatie hebben. Bedoel je dit zo of heb ik het anders geïnterpreteerd?