solliciteren op leeftijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:35

juval schreef:
DuoPenotti schreef:
Mag je niet een keer op gesprek bij dat uitzendbureau.
Zonder direct een baan te zien.
Maar dat zij jou daar in het bestand zetten. En al weten wie je bent.

ik heb hier eerder voor gewerkt, dus ze hebben al een dossier van mij. Dat is dus alleen al wel een tijd geleden. Ik heb nog 1 sollicitatie uitstaan bij dit bureau. Als ik daar ook een afwijzing krijg zal ik inderdaad wat pro-actiever contact opnemen.

Er is ook best een kans dat je oude gegevens daar inmiddels verwijderd zijn. Ivm avg ruimen veel bedrijven gegevens op.

juval

Re: solliciteren op leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 14:52

ik kan nog inloggen in mijn dossier, ik zie dat ik daar tot 8 / 2017 heb gewerkt, dus minder dan 10 jaar geleden. Alle gegevens staan er nog in. Heb wel mijn cv bijgewerkt.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:58

Hi ik zie dit topic voorbijkomen en als vakidioot steek ik mijn neus hier natuurlijk graag tussen :j
Als ik je OP heb gelezen zie ik alle clichés voorbijkomen, een 'banketstaaf' afwijzing met 'er zijn passendere profielen in bemiddeling' is 9/10 keer inderdaad code taal voor te oud. Of een andere reden die je eigenlijk niet mag geven.
Ik werk zelf voor een recruitmentbureau wat zich voornamelijk bezighoudt met headhunting en werving en selectie van hoogopgeleiden binnen finance, HR, IT en sales. Deze mensen 'bemiddelen'' zichzelf over het algemeen omdat er vrij grote tekorten zijn binnen deze branches.

Mocht je er iets aan hebben: ik wil je met alle plezier eens vrijblijvend helpen, een half uurtje bellen of wat dan ook. Ik heb waarschijnlijk geen passende functies voor je, maar ik heb ondertussen een groot netwerk en kan je altijd eens helpen met nadenken over wat jouw onderscheidende kwaliteiten zijn. Uiteindelijk zou ik als jou was me namelijk lekker laten helpen door een 'expert' oftewel een bureau waarbij zowel jij als zij erin gebaat zijn je te bemiddelen oftewel een functie te vinden.
Pas aub wel op voor uitzendbureau's die over het algemeen iets 'vergankelijker' met hun kandidaten en klanten omgaan en nadenken hoe ze die week hun rollen ingevuld krijgen. Zoek vooral een bedrijf wat er voor de lange termijn inzit en een duurzame match wil maken.
Wij zitten zelf in Arnhem en omgeving, wellicht past het je wel.

Laat maar weten als ik met je mee moet denken! Uiteindelijk past op ieder potje een deksel :j

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 15:06

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 15:10

Maar Juval, je hebt toch zeker wel meteen een open sollicitatie naar die gemeente verstuurd waarin je benadrukt dat jouw ervaring goed aansluit bij bijvoorbeeld schuldhulpverlening?

Ik krijg van veel reacties een terug naar de jaren 50 gevoel. Wat is er gebeurd met plaats en tijd onafhankelijk werken? Wees creatief en doe je zelf vooral niet tekort. En misschien gek maar mijn ervaring is dat voor veel functies er in grote lijnen juist niet veel is veranderd op het gebied van automatisering.
Ik heb het vermoeden dat je cv al beter is als je het werk van de afgelopen jaren opneemt als functie. Dus wat al eerder werd geschreven, inkoop, verkoop noem maar op wat je gedaan hebt. Als je een winkel of een administratiekantoor of een fysiotherapiepraktijk had gehad dan had je toch ook alle taken en verantwoordelijkheden opgenomen. Dus benoem de afdeling waar je werkte maar vooral je taken en verantwoordelijkheden. Daar kan iemand uit opmaken wat je deed en op welk niveau. Schoonmaken kan altijd nog O:)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 17:26

Juval, ik was eerst afgewezen voor de functie bij de gemeente wegens 'geen werkervaring bij gemeente'. 3 weken later zag ik dezelfde vacature weer voorbij komen. Heb direct degene gebeld die m'n afwijzing had gemaild. En goh, toen gingen we even een gesprekje doen via Teams en heeft ze mijn gegevens doorgestuurd. Direct dezelfde dag had ik al een uitnodiging voor een gesprek binnen. Gesprek ging prima, ik meldde nog wel even dat ik eerst een afwijzing had gehad. Ze waren hartstikke verbaasd. Ik had ook al meer dan 30 jaar ervaring met de diverse werkzaamheden, maar dan in het bedrijfsleven. Ik was na 2 dagen zo ongeveer wel ingewerkt, in tegenstelling tot degene die eerst de functie had gekregen, die snapte er na 3 weken nog niks van. Kortom, die detacheerder bakte er niet veel van (maar ik heb meer van die ervaringen gehad in het verleden met HR/uitzendbureaus/etc.etc)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 17:35

Hey TS,

niet alle reacties, maar wel jouw reacties gelezen.
ondanks dat er een werknemersmarkt is, denk ik niet dat je wensen (9 tot 3, niet te ver, administratief) en ervaring op dit moment passend zijn.

je bent al een tijd uit het administratieve / kantoor proces. ben je nog volledig op de hoogte van de computer technische zaken (word, outlook, excel?). en als je dat nog bent, hoe kun je dat aantonen?
je wilt graag van 9 tot 3 werken, dit is op weinig plaatsen mogelijk. of alleen als jij de top kandidaat bent die ze echt niet willen laten schieten.

ik denk dus dat je eerst weer een periode/jaar moet overbruggen om je gat minder opvallend te maken. werken op de boerderij is goed en het zorgen van de kinderen idem dito, maar wat laat dat zien voor een kantoorbaan? vrij weinig.

ik denk dus dat je moet gaan voor 3 (lange) dagen. dus bijv. vroeg beginnen en dan rond 4 uur naar huis. mogelijk kun je dan nog net helpen op de boerderij. alleen dan ben je er dus 's ochtends niet voor de kinderen. of eerst de kinderen naar school en dan langer werken. dan ben je er niet om te helpen op de boerderij.

je zou ook eens kunnen vragen bij het UWV voor een werkervaringsplaats of iets dergelijks. of misschien kan dit ook bij een uitzendbureau. ze gaan dan met je mee kijken om 3 maanden te proefdraaien. als het allemaal goed klikt kan daar een baan uit voort komen. en anders heb je weer wat ervaring.

mocht je breder willen kijken dan een kantoorbaan, maar geen zorg. je hebt inderdaad agrarische uitzendbureau's (AB vakwerk) daar zou je dus de agrarische hoek in kunnen of daar mogelijk administratief werk doen. of je kan post of maaltijden bezorgen. als je nog een opleiding wilt doen op de taxi voor de scholen etc. etc.

er zijn ook wel bedrijven / mensen / loopbaancoaches die jou kunnen helpen om te kijken hoe weer het beste tot de arbeidsmarkt toe te treden. zoals gezegd, er zijn veel mogelijkheden, maar daar is wel wat aanpassing voor nodig.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 17:35

Het probleem zit een beetje bij veel medewerkers van uitzendbureauś dat ze geen vakkennis mbt cvś hebben. Ze zijn jong, kunnen veel linken niet plaatsbrengen en gaan letterlijk op een paar woordjes zoeken. Daardoor wijzen ze veel te veel goede kandidaten af. Afgelopen half jaar weer meerdere intercedentes getraind op vakinhoudelijkheid. Maar het blijft een kwestie wat ik al ruim 25 jaar zie. Dus maak je niet te druk als je afgewezen wordt door een bureau.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 17:55

sowieso niet te druk maken over afgewezen worden (lekker makkelijk gezegd. het is gewoon ruk).

er is ergens een plek voor je die gewoon goed past. het is alleen even zoeken.
het is echt niet hopeloos. maar het komt ook niet aanwaaien

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:37

Mijn moeder werkt bij het UWV en werkt van 8:30 tot 14:30. Het is dus zeker mogelijk, maar ligt ook heel erg aan de functie. Mijn moeder had ook al veel relevante werkervaring dus wellicht dat dat haar geholpen heeft om de werktijden te onderhandelen.

Bij een overheidsfunctie zal het denk ik ook makkelijker zijn om dit te behalen dan een commercieel bedrijf. Ik heb een hele flexibele baan maar werk bij een commercieel bedrijf en iedere dag tot 15:00 werken zit er voor mij ook niet in.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:50

Koekie73 schreef:
juval schreef:
Ik ben op zoek naar ervaringen over solliciteren op 'hogere' leeftijd. Ik merk dat het best heel lastig is om afwijzing na afwijzing te krijgen. Reden is vaak dat er een meer passende kandidaat is gevonden.

Sinds een paar maanden solliciteer ik regelmatig op kantoorbanen. Parttime, binnen een kleine straal van mijn woonplaats, het liefst met flexibele uren en geen avond- of weekenddiensten.

Het blijkt toch heel lastig om ergens te worden uitgenodigd. Ik heb linkedin, en ik kijk dagelijks op indeed. Er komen af en toe wel leuke functies voorbij die ik wel zou willen en kunnen doen. Maar helaas wil het nog niet zo lukken. Mijn leeftijd (sinds vorige week 52) en het feit dat ik al meer dan 10 jaar uit het arbeidsproces ben werkt me tegen vrees ik.

Hebben jullie tips en ervaringen?

Ik sta op zich ook wel open voor anders soortige functies, maar verzorging, supermarkt of schoonmaak trekt me niet bepaald aan. Daar heb ik ook geen opleiding voor.
Mijn opleiding ligt in de administratie/secretarieel/juridische sfeer.

Heb je je leeftijd op je CV staan? Ik zie nl de laatste tijd op CV's die ik van recruiters krijg, dat geboortedata ontbreken. Vind ik ook goed, want daar zou je niet op moeten selecteren. Ik wordt zelf over 2 weken ook 52 en het is wat onrustig binnen ons bedrijf. Ik vraag me dus ook wel eens af of het lasteriger is om een baan te vinden (ondanks personeelstekort in verschillende branches) Ik ben zelf teamleider op een sales binnendienst afdeling.

Je kan je geboortedatum wel weglaten, maar dan staat er van 1975-1979 mavo/havo oid..
Of in 1980 begonnen te werken bij bedrijf x

Dan hoef je geen raketgeleerde te zijn om weten wat de leeftijd de desbetreffende persoon plusminus is.

Ik heb als werkgever graag een compleet beeld van mijn nieuwe medewerkers en daar hoort ook een leeftijd bij.
En nee, ik wijs ze er niet om af.

Mijn tip; kijk kritisch naar je cv en naar je brief. Ik zit dus aan de andere kant van de tafel en ik krijg zoveel pulp door de handen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:14

Was eigenlijk wel benieuwd hoe het ervoor staat
Wil je dat met ons deken juval?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:34

Ik heb even bijgelezen en schrok vooral van Buuk: je vraagt echt aan iemand 'hoe heb je je opvoeding ervaren'? Bij ons zou je daarna even bij HR op gesprek mogen komen. Dat is echt way beyond wat gepast is in een sollicitatiegesprek. Tenzij iemand als kinderpsycholoog ofzo aan de bak wil, maar dan nog vind ik dat hooguit een vraag voor tijdens een assessment.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 13:04

Alja schreef:
Was eigenlijk wel benieuwd hoe het ervoor staat
Wil je dat met ons deken juval?

oh ja hoor, dat wil ik wel delen :) .
Ik heb inmiddels 2 sollicitatiegesprekken gehad. De eerste werd hem niet, ivm de werktijden.
Bij de 2e ben ik best positief, was een goed gesprek denk ik. Ik hoor eind van de week of ik door ga naar de volgende ronde.
Dat is een baan voor 2/3 dagen telefoniste/administratief medewerker op een klein kantoor binnen 2 km van mijn huis.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:17

Jeee wat superfijn voor je!
Ook nog wat agrarisch onderlegd?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 13:28

Alja schreef:
Jeee wat superfijn voor je!
Ook nog wat agrarisch onderlegd?

nee, in de uitvaartzorg... dus heel wat anders.

Ik had ook wel bij Aaff, wat iemand hier noemde, een opensollicitatie gedaan, maar daar hadden ze op dit moment geen vacatures

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:40

Oh uitvaartzorg, das heel wat anders maar ook boeiend!
Jaren terug ook eens daarbij op gesprek geweest :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:46

Kinke schreef:
Juval, ik was eerst afgewezen voor de functie bij de gemeente wegens 'geen werkervaring bij gemeente'. 3 weken later zag ik dezelfde vacature weer voorbij komen. Heb direct degene gebeld die m'n afwijzing had gemaild. En goh, toen gingen we even een gesprekje doen via Teams en heeft ze mijn gegevens doorgestuurd. Direct dezelfde dag had ik al een uitnodiging voor een gesprek binnen. Gesprek ging prima, ik meldde nog wel even dat ik eerst een afwijzing had gehad. Ze waren hartstikke verbaasd. Ik had ook al meer dan 30 jaar ervaring met de diverse werkzaamheden, maar dan in het bedrijfsleven. Ik was na 2 dagen zo ongeveer wel ingewerkt, in tegenstelling tot degene die eerst de functie had gekregen, die snapte er na 3 weken nog niks van. Kortom, die detacheerder bakte er niet veel van (maar ik heb meer van die ervaringen gehad in het verleden met HR/uitzendbureaus/etc.etc)

Ik had 20 jaar werkervaring in een bepaalde branche, maar de recruiter wilde mij ook niet... miste een bepaald papiertje. Later zonder recruiter ergens ja gezegd op een advertentie en er jarenlang met veel plezier gewerkt. Dat oh zo belangrijke papiertje heb ik via het bedrijf middels een cursusje van een maand gehaald.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:20

voor Tink89, niet schrikken, ik ben niet geheel zonder empathisch vermogen..het was een voorbeeld. Ik zal afwachten hoe een gesprek loopt, stel dat de kandidaat net ouders heeft verloren of daar lijkt een gevoeligheid te zitten, zal ik nooit vragen naar opvoeding. Dan vraag ik naar vrije tijd, welke sporten/ hobbies, etc. Ik probeer erachter te komen WIE er voor me zit. Ik kijk graag naar de mens zelf, wat drijft iemand. Papiertjes kunnen mij dan nl weer gestolen worden. Dat zegt niet altijd alles imo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 19:01

Ir111 schreef:
Zorg dat je inderdaad en moderne CV/brief hebt. Dat Linkedin up to date is (ook je 10 jaar boerderij dus).

Ik zou aangeven dat je niet fulltime wilt werken maar ik zou de uren nog even achterwege laten in het eerste contact. Als ze enthousiast zijn willen ze daar misschien wel in mee bewegen. Zo strak van 9-3 is best specifiek en moet maar net precies passen.

Dit inderdaad. Een goede motivatiebrief en een goed CV is heel belangrijk. Wees niet te bescheiden daarin, maar vertel met een beetje flair waarom jij de beste keuze voor de functie zou zijn.

Wat werktijden betreft: Tegenwoordig is het ook nog zo dat veel bedrijven je in de gelegenheid stellen hybride te werken. Dus deels thuis en deels op kantoor. Dat geeft al veel vrijheid bij het inrichten van je werk als je thuis wil zijn op het moment dat je kinderen uit school komen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 09:43

Helaas, toch een afwijzing gehad. Het gesprek ging wel goed, maar ze kiezen toch liever iemand met meer ervaring in de branche... kan ik wel begrijpen. Ze vragen wel of ze mijn gegevens mogen bewaren voor evt in de toekomst.