loterijen hebben miljoenen aan prijzengeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: loterijen hebben miljoenen aan prijzengeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:17

Nee het zit er in dat je heel bewust verliest.
Als jou straat wint had je heel duidelijk tot de groep winnaars behoort als je een lot had gehad. Dat aspect missen andere loterijen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:22

Qimm schreef:
purny schreef:
Ik vind de slogan speel bewust 18+ niet juist.
Omdat je het automatisch van je bank af laat schrijven heb je er geen erg in dat je elke maand geld betaald voor de loterij(en)

Het is geen belofte, dat bewust spelen. Maar een advies.

"Drink met mate" betekent ook niet dat je dus met mate drinkt als je alcohol drinkt, maar dat dat het advies is.

Dat snap ik. Maar kloppen doet het niet.
Ben jij bewust van al je rekeningen die elke maand automatisch van je rekening afgehaald worden?
Ik niet en met mij wel meer mensen

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:25

Zeker wel, daar heb ik een boekhouding (en begroting) voor :j Kan het zeer aanraden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:34

secricible schreef:
Als jou straat wint had je heel duidelijk tot de groep winnaars behoort als je een lot had gehad. Dat aspect missen andere loterijen.

Dat is toch een beetje hetzelfde? Als je buurman de lotterij wint is het direct zichtbaar voor jou. Daarnaast zie je hem mogelijk aankopen doen, veranderingen in levenswijze die nu voor jou niet mogelijk zijn, maar als je ook had gewonnen wel. Kan me voorstellen dat mensen daar een soort van fomo bij voelen.

Bij de staatsloterij verlies je ook bewust. Als hij valt komt er een berichtje op het nieuws dat hij gevallen is met wat info over de persoon erbij. Ook dan verlies je toch bewust? Maar omdat het minder dichtbij en tastbaar is vinden we het misschien minder erg? We hebben er minder binding mee?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:41

996981 schreef:
secricible schreef:

Dat is toch een beetje hetzelfde? Als je buurman de lotterij wint is het direct zichtbaar voor jou. Daarnaast zie je hem mogelijk aankopen doen, veranderingen in levenswijze die nu voor jou niet mogelijk zijn, maar als je ook had gewonnen wel. Kan me voorstellen dat mensen daar een soort van fomo bij voelen.

Bij de staatsloterij verlies je ook bewust. Als hij valt komt er een berichtje op het nieuws dat hij gevallen is met wat info over de persoon erbij. Ook dan verlies je toch bewust? Maar omdat het minder dichtbij en tastbaar is vinden we het misschien minder erg? We hebben er minder binding mee?

Nee, als de buurman de loterij wint had dat (bij de staatsloterij) niet betekent dat ik hem ook had gewonnen. Hij wint en ik niet. Dat hij wint betekent niet dat ik met een lot ook had gewonnen.
Bij de postcodeloterij betekent het dat ik ook mee had gewonnen als ik een lot had.

Het gaat er om dat je stiekem bij de pcl een inactief lotnummer hebt (namelijk je postcode) en dat nummer hebben meer mensen.
Dat staat los van of dat dichtbij is. Hetzelfde kan ook met automerken. Als ik een Mercedes heb en de nationale automerkenloterij geeft iedere eigenaar van een Mercedes die een lot heeft 1 miljoen voel ik ook heel bewust dat ik had kunnen winnen met een lot. Ook al ken ik niemand met een Mercedes.

Beter kan ik het niet uitleggen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:44

Je moet maar zo denken: als de buren winnen en ik niet dan gaan zij vast verhuizen met hun smak geld, dus dan hoef ik niet tegen hun nieuwe auto aan te kijken :D

Karrij, zit je al villa's te kijken op funda?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:49

purny schreef:
Dat snap ik. Maar kloppen doet het niet.
Ben jij bewust van al je rekeningen die elke maand automatisch van je rekening afgehaald worden?
Ik niet en met mij wel meer mensen

Het klopt juist. Ze zeggen 'let op, speel bewust en laat het niet gewoon maar automatisch gaan want dat is een financieel risico'
Ze beweren niet dat je bewust bent als je bij hun speelt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:54

De postcode loterij speelt inderdaad enorm in op het fomo principe. Bij de Staatsloterij winnen er enkele losse loten terwijl bij de postcode loterij die hele postcode wint. Dat is inderdaad wel echt een wezenlijk verschil. Wanneer je niet meedoet met de Staatsloterij en je buurman wel en die wint dan had je niet ook die prijs kunnen winnen. Terwijl niet meedoen met de postcode loterij echt zorgt dat je de prijs die op jouw straat gevallen is niet krijgt. Het is gewoon echt slim. :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:57

secricible schreef:
Nee, als de buurman de loterij wint had dat (bij de staatsloterij) niet betekent dat ik hem ook had gewonnen. Hij wint en ik niet. Dat hij wint betekent niet dat ik met een lot ook had gewonnen.
Bij de postcodeloterij betekent het dat ik ook mee had gewonnen als ik een lot had.

Het gaat er om dat je stiekem bij de pcl een inactief lotnummer hebt (namelijk je postcode) en dat nummer hebben meer mensen.
Dat staat los van of dat dichtbij is. Hetzelfde kan ook met automerken. Als ik een Mercedes heb en de nationale automerkenloterij geeft iedere eigenaar van een Mercedes die een lot heeft 1 miljoen voel ik ook heel bewust dat ik had kunnen winnen met een lot. Ook al ken ik niemand met een Mercedes.

Maar je wint niet omdat je er bewust voor kiest niet mee te spelen. Of je wint wel omdat je er wel bewust voor kiest mee te spelen…

Heb het idee dat we nu een beetje naar “verliezers” van de pcl als slachtoffer kijken? Als je niet het risico wilt nemen dat je buurman wel wint en jij niet, terwijl je met dezelfde trekking ook had kunnen winnen, doe je toch gewoon mee?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:06

996981 schreef:
secricible schreef:

Maar je wint niet omdat je er bewust voor kiest niet mee te spelen. Of je wint wel omdat je er wel bewust voor kiest mee te spelen…

Heb het idee dat we nu een beetje naar “verliezers” van de pcl als slachtoffer kijken? Als je niet het risico wilt nemen dat je buurman wel wint en jij niet, terwijl je met dezelfde trekking ook had kunnen winnen, doe je toch gewoon mee?

Dat is dus precies de 'dwang' die veel mensen wél voelen bij de postcodeloterij, maar niet bij bijvoorbeeld de staatsloterij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:09

secricible schreef:

Ik zou daar ook wel even van balen hoor! Het is dan echt een gemiste kans.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:42

Postcode incl nummers kan ook halverwege een lange straat stoppen. Dus dat geldt dan nog niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:16

Postcodeloterij geeft mensen het gevoel dat ze meer kans maken als er meer mensen met die postcode meespelen en ze geven daarnaast mensen een goed gevoel omdat er geld naar goede doelen gaat.

Het blijft een gok en spel, maar iedereen ziet ook wel dat er soms geld gaat naar mensen die het al prima voor elkaar hebben. Ik begrijp heel goed dat er dan mensen met lagere inkomens dat oneerlijk vinden en dromen van een financieel makkelijker bestaan.

Maar er zijn ook mensen die het financieel niet goed hebben omdat ze niet met geld kunnen omgaan en dan helpt een grote prijs niet.

Ik zou 1mln echt wel een geweldige prijs vinden. Ik hoef ook niet per se gelijk een huis van 1mln en gouden wc potten of een Tesla.
En het is niet alleen dat 1mln. We hebben al een huis en inkomen en met 1 mln extra kan je wel wat anders kopen. Of je hebt de vrijheid om 1 of 2 dagen minder te gaan werken en een keer extra op vakantie te gaan. Niet iedereen smijt alles over de balk.

Het is ook logisch dat mensen het vaak het eerst uitgeven aan iets waarvoor ze al even sparen zoals een nieuwe auto of reis. Dat kan dan opeens makkelijker.
Verhuizen heeft meer consequenties en moet je beter over nadenken.

Maar had het met iemand over de eindejaars prijs en deze discussie. Ik denk dat als je morgen iedereen 1 mln geeft, we dan echt een probleem hebben. Hoeveel mensen stoppen dan met werken? Wie gaat nog in de supermarkt/winkel staan? Komt de loodgieter nog als iets stuk is? Wie gaat het vuil ophalen? We kunnen echt niet allemaal stoppen met werken en alleen maar willen uitgeven, dat werkt niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:29

996

Nu stel je voor.
je zit er niet zo warmpjes bij, komt amper rond in de maand. En ook pootje paden in het geld zit er niet in.
Elke maand doe je enorm je best.
Je zou best mee willen spelen met de pcl maar daar is echt geen geld voor.

Vervolgens valt die prijs in jou straat.
Je had ook die prijs kunnen winnen als je een lot had. Dat is een feit.
Die brakke auto waarmee je elke dag naar je werk gaat kunnen vervangen voor een exemplaar dat zuiniger is en waarvan je niet elke apk bang bent dat hij het niet haalt.
Die goede fiets voor je kind kunnen kopen en ja misschien ook wel een leuke vakantie kunnen boeken.

Is dat dan Fomo, of word het wel erg hard in je gezicht gewreven dat ook jij dat had kunnen hebben.
Je gunt het je buurman wel, maar jezelf ook.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:38

DuoPenotti schreef:
996

Nu stel je voor.
je zit er niet zo warmpjes bij, komt amper rond in de maand. En ook pootje paden in het geld zit er niet in.
Elke maand doe je enorm je best.
Je zou best mee willen spelen met de pcl maar daar is echt geen geld voor.

Vervolgens valt die prijs in jou straat.
Je had ook die prijs kunnen winnen als je een lot had. Dat is een feit.
Die brakke auto waarmee je elke dag naar je werk gaat kunnen vervangen voor een exemplaar dat zuiniger is en waarvan je niet elke apk bang bent dat hij het niet haalt.
Die goede fiets voor je kind kunnen kopen en ja misschien ook wel een leuke vakantie kunnen boeken.

Is dat dan Fomo, of word het wel erg hard in je gezicht gewreven dat ook jij dat had kunnen hebben.
Je gunt het je buurman wel, maar jezelf ook.

Ik snap het gevoel wel :j maar dan gaat het dus inderdaad over het kunnen zien/merken dan een ander die je kent wél gewonnen heeft.

Feit blijft dat je geld uitgeven aan loterijen bijna altijd zinloos is. En tóch zit er iets dat je denkt “maar wat als ik wél win”? Een vorm van fomo volgens mij.

De postcodeloterij speelt denk ik heel handig in op die psyche.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:54

Maar dat is toch bij alles zo? Bij de staatsloterij heb je ook 100x de reclame wat je kan winnen en wat je daarmee zou kunnen doen.

Mensen die tevreden zijn of weten hoe ze dat zelf kunnen bereiken, zijn er vast minder gevoelig voor.

Ik zou zelf over alles 100x nadenken, want geef sowieso niet makkelijk geld uit. En ik zou ook never nooit met mijn hoofd op tv willen, zeker niet als te zien is wat voor bedrag je hebt gewonnen. Veel te bang dat mensen komen bedelen en ik nee moet verkopen.

Van de staatsloterij vind ik het wel zonde als een prijs niet wordt uitgekeerd. Dat mensen een lot krijgen en het bij oud papier komt ofzo, zo zonde. Dan had het van mij wel echt naar een goed doel gemogen of verdeeld onder mensen met een laag inkomen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:07

Precies ze spelen in op de psyche van de mensen die daar moeite mee hebben.

Is niet netjes imo.
Bij een andere loterij is dat niet op die manier.
Er is geen feit dat jij dan ook de prijs had gehad als je buurman dat wel heeft, zeg maar gerust die kans was nihil.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:13

DuoPenotti schreef:
Precies ze spelen in op de psyche van de mensen die daar moeite mee hebben.

Is niet netjes imo.
Bij een andere loterij is dat niet op die manier.
Er is geen feit dat jij dan ook de prijs had gehad als je buurman dat wel heeft, zeg maar gerust die kans was nihil.

Maar mensen met een minimum inkomen zien ook mooie dingen om zich heen en als je dan reclame maakt wat je allemaal kan doen met zo een hoge prijs, snap ik wel dat het minstens zo verleidelijk is.

NOg erger; een staatslot is tegenwoordig een kado. Ik vind het een flut stukje papier en doorgaans weggegooid geld, maar mensen krijgen het vooral in kerstpakket.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:26

Iedereen ziet dingen die ze graag hebben.
Zelf de persoon die 8000 in de maand verdient.
Maar daar gaat het niet om...

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:24

Konstantine schreef:
Je moet maar zo denken: als de buren winnen en ik niet dan gaan zij vast verhuizen met hun smak geld, dus dan hoef ik niet tegen hun nieuwe auto aan te kijken :D

Karrij, zit je al villa's te kijken op funda?

Hahaha nee zoveel zullen wij niet winnen hoor ,dan zal het hoogstens een villa zijn waar we naar toe gaan op vakantie, maar dat is ook leuk, toch?

Ik moet wel lachen om alle theorieën die hier verteld worden, hey mensen het is een KANS spel, je hebt KANS om te winnen en je hebt kans om te verliezen! Ik heb maar 1 lot, anderen hebben er 2 of meer, die hebben dan ook meer KANS om wat te winnen, die hebben ook meer betaald.

nog 3,5 uur en we weten het! Maar eerst hebben een groot feest!Zin in *\%/*
Laatst bijgewerkt door karrij op 08-01-25 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:25

Bij de postcodeloterij is het zo (in tegenstelling tot andere loterijen) dat je ziet dat jouw lot gewonnen heeft ... alleen heb je dat lot niet betaalt. Als je buurman de staatsloterij wint is dat super voor hem, maar weet je ook dat het niet op jouw lot gevallen is. Bij de postcodeloterij viel het wél op jouw lot, maar helaas pindakaas deed je niet mee. Toch een verschil in mijn ogen.

Edit: Superspannend karrij!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:25

Victory-Boy schreef:
Bij de postcodeloterij is het zo (in tegenstelling tot andere loterijen) dat je ziet dat jouw lot gewonnen heeft ... alleen heb je dat lot niet betaalt. Als je buurman de staatsloterij wint is dat super voor hem, maar weet je ook dat het niet op jouw lot gevallen is. Bij de postcodeloterij viel het wél op jouw lot, maar helaas pindakaas deed je niet mee. Toch een verschil in mijn ogen.

Edit: Superspannend karrij!

Ja én, dat je directe omgeving daar wat leuks mee gaat doen. En jij het niet hebt. 1 andere persoon die wat wint in mijn directe omgeving maakt me niet zo uit, maar bij een groep mensen maakt het me wel uit.

Alleen, wat win je eigenlijk gemiddeld dan bij de postcodeloterij? (Als je dus wint en dan bedoel ik niet de stroopwafels) Ik zag net ergens iets van 20.000 euro voorbijkomen. Gaat het altijd om dergelijke bedragen?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:51

Wat is fomo?

De dochter van vrienden kon met de straatprijs een zeer riante bruiloft bekostigen. Dat ze inmiddels al lang en breed weer gescheiden is was dan weer een beetje zonde :')

Ik weet wel dat het juist de mensen met lage inkomens zijn die de meeste loten hebben. Deels door de gekoesterde hoop, deels omdat het vaak mensen zijn die zich wat gemakkelijker laten beïnvloeden.

Wij hebben hier geen postcode loterij. Dat zou ook niet kunnen want elke plaats heeft dezelfde 4 cijfers.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:52

Leuk Karrij! Ik zag de truck vanmorgen al klaarstaan en vanmiddag was hij weg dus ik vermoed dat hij jullie kant op is gegaan. Hij is gepoetst en gewassen en alle lampjes deden het zag ik.

Percy: FOMO is Fear of missing out.

Ik snap zeker wat DP bedoelt. Het is een andere principe dan een andere loterij. De postcodeloterij is wel echt heel erg gericht op ‘wat als ik niet meespeel’. Terwijl andere loterijen meer gericht zijn op ‘wat als ik meespeel’.
Voorheen kon je een los lot kopen op een vrij gekozen postcode dacht ik. Ik zal eens kijken of dat nog steeds zo is.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 20:25

Veel plezier Karrij met het feest. Ongeacht wat je wint heb je nu volgens mij al veel voorpret en ik gun je van harte een fijne prijs! *\o/*