Pantry challenge

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Pantry challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 23:17

Wat dien jullie met de vriezer inhoud (zeker als je er meerdere hebt) als de stroom uitvalt? Je prept en bewaart voor noodgevallen maar wat nou als Poetin rare dingen gaat doen en de stroom valt uit voor langere tijd?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 23:29

Ik ga er gewoon even niet vanuit dat de stroom langer als 24-48u uitvalt. Iets met kop in het zand steken enz mja haha. Onze grote vriezer blijft tot 48u zelfredzaam als je hem heel beperkt/minimaal open zou doen dus dat is iig al iets. De vriezer in de kelder met het KVV van de hond is een ander verhaal. Die ontdooit wel sneller maar ik heb wel altijd houdbaar voer op voorraad voor nood. En in de grote vriezer ook altijd nog genoeg voor meerdere dagen. Maar ik ga niet de vriezer niet meer gebruiken zeg maar omdat het Kan gebeuren dat er stroom uitval komt. Dat zien we dan wel. In t ergste geval moeten we erna alles weggooien.

Ik prep dus ook niet voor oorlog, maar om het ons makkelijker te maken op dagen dat ik weinig zin of energie heb. Ik vries ook in omdat ik voedselverspilling wil tegengaan, etc. Ik probeer juist zo min mogelijk te denken aan oorlog en Rusland := ben liever een struisvogel want anders slaap ik helemaal niet meer en ik slaap al slecht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 23:31

Wij hebben een kleine generator op benzine voor noodgevallen.
Er zijn ook plannen voor een thuisaccu die offgrid kan, maar dat duurt nog even.

O ja, ik had nog een foto gemaakt van mijn lievelings-fastfood recept :))
Een super simpel eenpans gerecht; uitje en/of knoflook fruiten, 150 gram droge spaghetti met kruiden, peper en zout naar keuze erin, en dan 250ml bouillon, wat citroensap en een half kartonnetje (evt vegan) kookroom.
En dan kun je dat elke keer aanpassen met verschillende soorten vlees/vis/vega en groenten als bloemkool/broccoli/bonen/erwtjes en worteltjes enz. 10 minuten laten koken, en je hebt een heerlijke pasta in saus.
Hier had ik een blikje vega tonijnvervanger erin gedaan, dat past er perfect bij.
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 23:34

Dagje of 2 blijft het wel goed (mits deur dicht blijft), maar het is groot deel van de reden dat mijn vriezer maar een simpel 4 laden ding is en geen grote kist. Voorraad is primair wat goed blijft zonder stroom nodig.
Deel vlees is konijn en dat fok & slacht ik zelf, die kunnen desnoods in het hok blijven tot nodig.
Speciale batterij zou boel een keertje moeten kunnen draaien en dat rekt wel wat, maar dan is die wel leeg en moet de zon dus dag (of 2) schijnen. Voor specifiek de vriezer zou ik eigenlijk een maatje groter moeten hebben, maar dat is nu (nog) niet financieel te verantwoorden en bij zo'n schaal storing is het de vraag of ding buiten kan/panelen buiten kunnen staan voor opladen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 23:36

De stroom wordt vaak snel herstelt, dus zolang je de vriezer dichthoudt, kan dat wel even door. Officieel bij mijn vrieskist 45 uur, maar uit ervaring weet ik dat het wel wat langer dan dat is als hij op -21°C ingesteld is. De vrieskast houdt het minder lang vol, officieel 10 uur, maar in werkelijkheid ook flink langer, al houdt dat met een dag of 2 wel op.

Ik prep in principe niet voor langdurige externe noodgevallen, maar issues binnenshuis. Dus geen vervoer, geen geld, ziekte of isolatie. Mijn vrieskast heb ik eind 2020, dus nog voor covid, al aangeschaft, en stond toen al meerdere jaren op de verlanglijst. De vrieskist is wel pas later gekomen (eerder geen plaats). Stroomverbruik is overigens 137kwh/jaar voor 103L vrieskast en 229kwh/jaar voor 290L vrieskist. Toen ik de kast aanschaf, was deze A+++, nu D, en de vrieskist is een E. 366kwh/jaar voor 393L vriesruimte, oftewel 1kwh/dag.

Daarnaast zijn we (ik woon op het erf van mijn ouders) bezig met een serieuze energie-opslag op basis van Nikkel-metaalhydride batterijen, deze zijn namelijk niet gevaarlijk zoals lithium-batterijen dat zijn, en daarmee worden we straks volledig stroomnet-onafhankelijk samen met de zonnepanelen op de grote schuur (beide zijn tweedehands aangeschaft) en mijn Tiny House (die dankzij het gedeeltelijk overhangende dak aan de zijkanten, de gedeeltelijk overdekte veranda en het voldoende vlak zijn, ruimte heeft voor 42m2 aan zonnepanelen, het dubbele van mijn woonoppervlak).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 23:55

Ik woon alleen en in een huurhuis zonder zonnepanelen. Heb grote 8 laden vriezer en klein maagje. Om voor 1 persoon te koken in peuter porties is niet heel economisch dus ik heb veel 'restjes' in de vriezer.
Ik ga niet 1 gehaktbal braden maar meestal 8 tegelijk, 1 op mn bord, 1 voor morgen op brood en 6 gaan de vriezer in.
Idem met bij kippenpoten, 4 braden, 1 opeten en 3 in de vriezer.
Ook groenteprutje (courgette, tomaat, peen, champignons, perzik, aubergine) maak je niet in kleine porties.
Vandaar die grote vriezer ;)

Maar ik vroeg me dus wel af wat nu als de stroom uitvalt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 23:59

Wat de accu's betreft; er zijn meerdere lithium samenstellingen. NMC, ook wel lithium-ion genoemd, wil je liever niet als thuisaccu inderdaad. Maar Lifepo4 is ongevaarlijk. Die gaan vooral hard roken en opbollen bij doorboren of kortsluiten.
Maar uiteindelijk ligt het bij brand in 99% van de gevallen aan slechte bedrading en missende zekeringen wat kortsluiting veroorzaakt.. op boten in ieder geval :Y)

Ben je in de winter ook onafhankelijk van het stroomnet? Dat lijkt me echt ideaal! Maar wij hebben veel te weinig panelen voor ál ons verbruik. Maar ruim voldoende voor de noodzakelijke apparaten in geval van nood gelukkig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:12

Dat is uiteindelijk wel de bedoeling, al weet ik niet of dat incl. of excl. de mogelijke waterwarmteopslag is (er zijn nogal veel plannen door elkaar, maar het gaat wel echt om veel zonnepanelen, alleen zijn ze niet zo sterk en is de vraag ook een beetje hoeveel nog volledig werken). Voor de schuur moet eerst de nokbalk vervangen worden voordat de zonnepanelen erop kunnen, want het dak is duidelijk verzakt.

Bij huislocaties is ongedierte ook vaak een factor qua brand/kabelschade. Dat lijkt me op kleinere boten over het algemeen geen factor.

Ik heb afgelopen jaar 1400 kwh gebruikt, en dat was inclusief een nest pups in februari waardoor de kachel op 25 graden heeft gestaan voor weken en daarna nog langdurig op 21-23 graden, enkel elektrisch gestookt (maar excl. vrieskist en wasmachine. Die staan namelijk in de schuur i.p.v. mijn tuinhuis en dus niet op mijn tussenmeter. Dus totaal zo'n 1700kwh).

Maar mijn ouders stoken gedeeltelijk op gas, we hebben een tank in de tuin die maximaal 2x per jaar wordt bijgevuld. Het is wel de bedoeling dat dit niet meer nodig gaat zijn, maar of dat werkelijk gaat lukken moet nog bekeken worden tegen die tijd. Hij wordt automatisch bijgevuld wanneer hij onder de, uit mijn hoofd gezegd, 20% komt. Dus ze zitten niet direct zonder als alles mis gaat, zelfs niet als hij eigenlijk net bijgevuld moet worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:33

Vallen beunhazen ook onder ongedierte? :Y)
Die had bij onze boot in ieder geval flink huisgehouden haha.

Fijn dat je zo ver zelfvoorzienend kan worden!
Wat een laag verbruik heb je, goed zeg!
Ligt het dak op het zuiden, of wordt het een oost-west opstelling? Beide heeft natuurlijk z’n voor en nadelen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:46

Zowel mijn eigen dak als het schuurdak (dat maar aan één kant gelegd kan worden) liggen op het zuiden.

Beunhazen vallen onder een ander soort ongedierte. Hier wordt er ook nog iedere keer dat er ergens geklust wordt, elektriciteit aangepakt. De vorige eigenaar had daar geen verstand van en huurde altijd mensen in die daar nogal eens misbruik van hebben gemaakt. Er zijn al heel wat gevaarlijke constructies verwijderd en op verschillende punten zijn extra veiligheids-constructies ingevoegd voor waar het geheel nog niet vervangen is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:50

Stel dat er een extreem probleem komt waardoor vriezer zal ontdooien en het eten weggegooid zou moeten worden + de verwachting dat het misschien nog lastig kan zijn om dan aan nieuw eten te komen.... dan zou mijn insteek zijn om als een speer datgene dat verloren dreigt te gaan, te gaan pressure cannen. Zodat het toch langer houdbaar blijft.

En daar heb ik dan een Cadac Safari Chef 30 voor aangeschaft een poos geleden, met een paar liter gas.
Daar zou het wel mee moeten lukken :) Is sowieso wel een fijn idee om een kook-alternatief te hebben voor als de stroom langere tijd uitvalt.

En zonder rampen is hij gewoon handig om te hebben voor een vakantie :j

Wij hebben best veel zonnepanelen en ik zou best graag willen dat we daar onafhankelijk van het net wat mee zouden kunnen. Maar dat kost ook weer zo'n berg geld.... dat hebben we ook niet zomaar liggen. En dan nog heb je in de winter belachelijk weinig opwek, dat is echt wel heel jammer.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 08:33

cissy schreef:
Wat dien jullie met de vriezer inhoud (zeker als je er meerdere hebt) als de stroom uitvalt? Je prept en bewaart voor noodgevallen maar wat nou als Poetin rare dingen gaat doen en de stroom valt uit voor langere tijd?

Dan begint project klaarmaken. Dan steek ik de houtkachel aan en ga ik zoveel mogelijk klaarmaken zodat het langer houdbaar is. Ik "oefen" wel regelmatig met koken op de kachel, vind het ook gewoon leuk om te doen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 21:57

Olikea schreef:
cissy schreef:

Dan begint project klaarmaken. Dan steek ik de houtkachel aan en ga ik zoveel mogelijk klaarmaken zodat het langer houdbaar is. Ik "oefen" wel regelmatig met koken op de kachel, vind het ook gewoon leuk om te doen.

Hier hetzelfde.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 23:39

voorraad aanvullen

- ik kwam vandaag bij de Jumbo bio kip tegen wat voor de helft van de prijs was. Kon ik toch niet laten gaan dus meegenomen en blokjes van gemaakt.

Afbeelding

- en voor de hond heb ik een grote batch paddenstoelen broth met vlierbloesem gemaakt in de slowcooker vandaag, waar ze vandaag van heeft gehad en morgen krijgt ze nog en de rest de vriezer in. Komende maanden kan ik dat mooi afwisselen met de groenten en vlees broths.

Afbeelding

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 07:11

Ik kwam gisteren nog een doosje spliterwten tegen in de voorraadkast. Die staan lekker in de week nu.. Lekker snert maken :D

Ik heb het doel dagelijks 2 dingen uit de voorraad te gebruiken. Ik moet er meer mee doen dan opslaan.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 09:22

Jaa goed doel idd.

Ik probeer naast opslaan ook zeker uit voorraad te eten weer. Probeer ook aan de hand van voorraad nu voor de meeste dagen in de week recepten te zoeken, zodat ik alleen enkele ingrediënten hoef bij te kopen - of soms zelfs niks en volledig uit voorraad eet.

Maar goede aanbiedingen waar ik echt wat aan heb sla ik niet over om wat mee te doen en preppen ook niet. Heb ook nog groenten liggen momenteel waar ik mixen mee ga maken voor de hond nog voor in de vriezer- plan de campagne voor vandaag.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 09:31

Hoe gaan jullie daar inderdaad mee om, de aanbiedingen?
Wij hebben ons voorgenomen om veel minder geld uit te geven aan boodschappen. Deze week hebben wij dus gekeken wat we nog hadden liggen en daar gerechten bij gepland en aan de hand daarvan de boodschappen gedaan. Plan was om deze week dus niet meer naar de winkel te gaan.
Nu kijk ik in een folder en zie gelijk allerlei aanbiedingen geldig vanaf morgen die mij weer verleiden om in te gaan slaan :')
Bv vega vlees, Griekse yoghurt, geraspte kaas, Pizzas.
Wat kopen jullie wel groot in en wat niet? Wat is uiteindelijk het voordeligst; aanbiedingen groot inslaan of het doen met wat je hebt en gewoon wekelijks normale inkopen doen, wel kijkend naar wat er op dat moment in de aanbieding is en combineren met wat je nog hebt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 10:03

Ik heb voor mezelf met de no buy challenge en pantry challenge combi afgesproken dat ik maar 1 of 2x naar de supermarkt mag in januari.

En dan alleen dingen mag kopen die 50% of meer korting hebben, of waarvan ik gezegd heb dat ik dat nodig heb, zoals een keer verse groente, kaas of yoghurt als de melk op is om het zelf te maken.

Geraspte kaas kun je ook prima zelf maken en invriezen. Zonde van het geld.

Alles wat 50% of meer als aanbieding is én ik gebruik het én het kan ofwel in de vriezer of in een potje dan mag het mee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:14

Grappig, ik doe dat ook al een aantal maanden :D Minimaal 50% korting, anders mag het niet mee, op een paar noodzakelijke boodschappen na. En gek genoeg is dat echt heel goed te doen! Je wordt haast doodgegooid met de 1+1 gratis en 50% korting aanbiedingen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 10:25

Het scheelt echt bakken met geld :=

En bijkomend leuk voordeel met die dynamische afprijzingen bij de AH en een premium abonnement is dubbele koopzegels en miles op de originele prijs :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:28

Dat is ook een goede tip! Ga ik eens in duiken :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:57

Dynamische afprijzingen... :? Nooit van gehoord := Klinkt wel interessant :)

Wat betreft dingen in de aanbieding deze maand..... Ik denk dan maar zo: dingen die je altijd gewoon gebruikt en sowieso later in het jaar weer gaat kopen.... ik vind het suf om die niet in deze maand te kopen als het in de aanbieding is.

Kijk als je echt de uitdaging wil halen om niks te kopen, dan moet je het lekker niet doen natuurlijk.
Maar als het gaat om bewuster met je geld omgaan dan is nu niet in de aanbieding kopen, maar wèl later voor de volle prijs kopen, een beetje suf..... vind ik :=

Bij van die 50% korting van iets dat net tegen de datum is of van die Too good to go pakketten heb ik zelf toch dat ik me een beetje geneer ofzo om dat te halen.... hebben jullie dat niet...? Ik heb dan altijd zoiets van wie weet zit er wel iemand héél erg op te azen die echt geldgebrek heeft.... :(:)

En dan kom ik die het in principe gewoon kan betalen, dat mazzeltje wegpakken -O-

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:59

Het gaat mij inderdaad niet om de no buy January pmarena, wij willen iets goeds neerzetten qua plan wat voor ons het hele jaar door bruikbaar is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:01

8nnemiek schreef:
Grappig, ik doe dat ook al een aantal maanden :D Minimaal 50% korting, anders mag het niet mee, op een paar noodzakelijke boodschappen na. En gek genoeg is dat echt heel goed te doen! Je wordt haast doodgegooid met de 1+1 gratis en 50% korting aanbiedingen.

Maar kun je dan altijd eten waar je zin in hebt?

Ik maak mijn weekmenu altijd naar aanleiding van wat er in de bonus is bij AH. Deze week stamppot omdat het 1+1 is, maar maak ook zeker een keer per week iets omdat we daar zin in hebben.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:02

Prairy schreef:
Het scheelt echt bakken met geld :=

En bijkomend leuk voordeel met die dynamische afprijzingen bij de AH en een premium abonnement is dubbele koopzegels en miles op de originele prijs :D

Maar de koopzegels betaal je natuurlijk wel zelf ;)
Ik wist niet dat je dubbele airmiles kreeg! Ik heb regelmatig daardoor een euro korting. Nooit geweten dat is sneller spaarde door het premium!

Vind wel de korting op bio artikelen relaxed.