Rechten omtrent vakantiedagen bij opzeggen werk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 19:11

Lieser schreef:
vilheide schreef:
Ze had overigens nog ruim 116 uur aan vakantie-uren staan en werkte zelf 24 uur per week.

Ze had dus wel gelijk met haar idee dat ze een maand eerder kon stoppen vanwege haar verlof.

Het idee was goed, nu de uitvoering nog :')

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 19:12

Dorus schreef:
Met deze actie verliest ze ook een potentieel goede referentie. Ze heeft uiteindelijk alleen zichzelf met deze domme actie.

Dat mag dus helemaal niet. En zeker niet om deze reden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 19:50

Benzz schreef:
Dorus schreef:
Met deze actie verliest ze ook een potentieel goede referentie. Ze heeft uiteindelijk alleen zichzelf met deze domme actie.

Dat mag dus helemaal niet. En zeker niet om deze reden.

Jawel hoor. Je mag als werkgever gewoon weigeren om iemand een referentie te geven, en daar hoef je geen reden voor op te geven.
Je mag alleen geen slechte referentie geven. Dus als je spontaan gebeld wordt door een ander bedrijf met "je staat voor X op het CV als referentie" dan kun je gewoon aangeven dat je van niets weet, dat het niet overlegd is en dat je weigert een referentie te geven. Dan weet een nieuwe werkgever ook voldoende.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Rechten omtrent vakantiedagen bij opzeggen werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 19:57

Wauw, het is haar dus nog gelukt ook.
Ik heb gewoon plaatsvervangende schaamte en dan ken ik haar nieteens :')

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:11

Dorus schreef:

Ach, ze heeft al een andere baan dus daar zal ze niet mee zitten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:16

Wat erg dit. Ik voel ook gewoon plaatsvervangende schaamte. Hoe kan je zo asociaal zijn?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:17

Vjestagirl schreef:
Jawel hoor. Je mag als werkgever gewoon weigeren om iemand een referentie te geven, en daar hoef je geen reden voor op te geven.
Je mag alleen geen slechte referentie geven. Dus als je spontaan gebeld wordt door een ander bedrijf met "je staat voor X op het CV als referentie" dan kun je gewoon aangeven dat je van niets weet, dat het niet overlegd is en dat je weigert een referentie te geven. Dan weet een nieuwe werkgever ook voldoende.

Weigeren mag, maar er staat: Goede referentie.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:07

Lieser schreef:
Dorus schreef:

Ach, ze heeft al een andere baan dus daar zal ze niet mee zitten.

Weinig banen zijn tegenwoordig voor het leven…

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 21:09

Het eerste wat ik dacht toen ik het hoorde was dat ze nu mooi toch haar zin heeft. Maar uit ervaring weet ik ook dat je aan dit soort mensen toch niets meer hebt als ze eenmaal weg willen. Dan plots is de hele motivatie en werkplezier weg. En denk ik dat haar manager en werkgever het niet anders hadden kunnen doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:16

Klopt, want dan hadden ze met iemand gezeten die in het beste geval geen reet meer uitvoerde, en moesten ze de verlofuren ook nog uitbetalen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:21

vilheide schreef:
Het eerste wat ik dacht toen ik het hoorde was dat ze nu mooi toch haar zin heeft. Maar uit ervaring weet ik ook dat je aan dit soort mensen toch niets meer hebt als ze eenmaal weg willen. Dan plots is de hele motivatie en werkplezier weg. En denk ik dat haar manager en werkgever het niet anders hadden kunnen doen.

Ik zou op persoonlijk vlak ook behoorlijk op mijn hoede met zo'n persoon zijn. :o

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 21:33

cobiie schreef:
vilheide schreef:

Ik zou op persoonlijk vlak ook behoorlijk op mijn hoede met zo'n persoon zijn. :o

Meer dan een kennis is ze ook niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:35

Hmm, het is geen instelling die ik normaal vind, maar als je een maand voor je einddag nog 116 uur aan vakantie hebt en je manager daar blijkbaar nog nooit iets mee gedaan heeft, doet mij vermoeden dat dit verhaal 2 kanten heeft.

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:36

Afbeelding
De advertentie past er goed bij!
Zeer bijzondere manier van doen...

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:37

Benzz schreef:
Vjestagirl schreef:

Weigeren mag, maar er staat: Goede referentie.

Als ex-werkgever vanaf nu weigert een referentie te geven, dan is ze toch een goede referentie verloren met deze actie?

Mungbean schreef:
Hmm, het is geen instelling die ik normaal vind, maar als je een maand voor je einddag nog 116 uur aan vakantie hebt en je manager daar blijkbaar nog nooit iets mee gedaan heeft, doet mij vermoeden dat dit verhaal 2 kanten heeft.

Ze is met zwangerschapsverlof geweest, dus flink opgebouwd en niet opgenomen..

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 23:04

Mungbean schreef:

Die uren heeft ze opgebouwd omdat ze ruim 8 maanden met zwangerschapsverlof was.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:31

vilheide schreef:
Mungbean schreef:

Die uren heeft ze opgebouwd omdat ze ruim 8 maanden met zwangerschapsverlof was.

Dan nog mist er een stuk management en anticipatie.
Dat laat je als leidinggevende toch niet gewoon z‘n beloop zonder afbouw plan of plan tot uitbetalen?

Ik zou me er verder gewoon niet mee bemoeien trouwens.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:33

Ze was toch pas net weer aan het werk? (of heb ik dat verkeerd onthouden?) hoe had dat dan anders gedaan moeten worden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:40

Century schreef:
Ze was toch pas net weer aan het werk? (of heb ik dat verkeerd onthouden?) hoe had dat dan anders gedaan moeten worden?

Ze heeft in November een nieuw contract gekregen. Toen had dat al geregeld moeten zijn met een uitbetalings of afbouw plan lijkt mij.

Zulke dingen komen bijna altijd van 2 kanten.
Er zijn ook wel echt werkschuwe mensen, maar verreweg de meeste misverstanden zijn puur reactief of missende communicatie.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:49

Nou ja, ik moet eerlijk zeggen dat ik na afwijzing vh opmaken vd openstaande vakantieuren ook geen stap harder meer heb gelopen dan strikt noodzakelijk.
Dus wel mijn eigen werk gedaan en de nieuwe leidinggevende bijgestaan wanneer die vragen had maar niet meer het werk van afwezige collega's opgepakt oid.
Maar ik had me jaren compleet uit de naad gewerkt voor ze zonder enige vorm van waardering en voor mij voelde die afwijzing alsof ze wilden zeggen dat ik voor hun niets waard was.
Wel gewoon 3 weken vd maand opzegtermijn uitgewerkt, ze hadden zich vergist in de einddatum en daar heb ik ze gewoon niet in gecorrigeerd.
Niet netjes mss, maar ik was wel klaar met die werkgever op dat moment. :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:55

Ik heb zelf iets vergelijkbaars gedaan maar dan wat slimmer vooruit gedacht.
Ik heb eerst 3 weken verlof goedgekeurd gekregen en daarna pas opgezegt :P
Op bokt klinkt dat mega associaal, maar praktisch kwamen die uren uit een periode waarin ik 200% mijn uren gemaakt hebt inkl. volledige feestdagen doorgewerkt om een klant bij een deadline te ondersteunen en niemand daar ook maar „iets“ van vond behalve een domme 1 zin mail met: het schijnt dat je veel uren hebt staan, daar moet je iets tegen doen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 04-01-25 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:57

Ach in die situatie heb je in ieder geval vast verlof gekregen en rekent je baas niet op je. Dan moet je vaak toch alles al overdragen voor je vakantie dus de volledige overdracht voor vertrek kan dan ook wel.

Dit verhaal van die vriendin van TS blijft wel bijzonder hoor. Ben benieuwd hoe de nieuwe werkgever hier tegenaan kijkt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:59

Celebi schreef:
. Ben benieuwd hoe de nieuwe werkgever hier tegenaan kijkt.

Niet.
Waarom moet die dat weten?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:06

De nieuwe werkgever heeft hier geen zaken mee. Mensen kunnen ook veranderen als ze met een schone lei kunnen beginnen.
Heb zo veel mensen zien komen en gaan in een sector die ook vaak met dergelijke profielen werkt. Tenzij mensen echt uit dienst gingen met situaties die je uit een hele slechte film kon halen (heb een veroordeelde moordenaar gehad bijvoorbeeld die plots zijn ex ging stalken die ook bij mij bleek te werken, dat soort dingen), heb ik nooit iemand een slechte referentie gegeven. Mensen verdienen ook nieuwe kansen en ik ga niemand hinderen om opnieuw te proberen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:08

Oja de meeste mensen zullen pas maandag natuurlijk starten als eerste dag van het nieuwe jaar en niet afgelopen donderdag.

Als ze 2 januari had moeten beginnen bij de nieuwe werkgever dan zal die er toch wel op een of andere manier van op de hoogte zijn dat ze er niet kon zijn deze week, dat bedoelde ik. :')