No-Buy-January

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 13:53

Het gaat niet om foutloos zijn, maar om de insteek. Niet morgen terug op het juiste, maar gewoon weer om 13 uur vandaag. perfectionisme is de vijand van succes :)

Dat zeg ik tenminste tegen mijzelf, die gisteren toch wat extra boodschappen gehaald heb nadat ik dat eigenlijk wilde voorkomen tot de 20e. Ik moest voor 1 ding naar de supermarkt, maar kwam met een heel bultje goede kortingen en een paar basisdingen terug. Totale 'schade' was 11 euro naast hetgeen waar ik voor kwam.

Maar goed, ik heb het toch heel beperkt kunnen houden.

Prairy

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 13:59

Het lijkt me dat goede aanbiedingen voor iets dat je later zeker gaat gebruiken, een betere besteding is dan nu niet kopen en over een maand voor de volle prijs.

Dat is iig ook hoe ik de pantry challenge insteek, niks kopen tenzij >50% korting en ik het later echt ga gebruiken.

Ik heb voor 1 februari een lijstje in de agenda staan met dingen die mijn man nu allemaal 'nodig' vind maar waarvan het budget al op is. Jammer joh, volgende maand is er weer geld in dat potje :P

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 14:34

Prairy, goede deals zijn mijn bottleneck, ik haat het om volle prijs voor iets te betalen.
Het "ik ga het zeker gebruiken" gebruik ik altijd als excuus om het te kopen.
Dit is de reden van de no buy nu.
Iets met een zolderkamer die vol ligt met spullen en een man die de kriebels van de hoeveelheid krijgt. :')

De beste besparing is om het product in de aanbieding niet te kopen zolang je nog een (redelijke) voorraad hebt liggen.

Op vinted ga je echt wel weer dat boek tegenkomen tenzij het echt een 1 of a kind is van 600 jaar geleden. Als je nu nog 5 boeken hebt liggen om te lezen kan je wel wachten tot de volgende deal voor dat ene boek. :j

Ik had vorig jaar de afspraak dat als een bieding die ik in 2023 had gedaan in 2024 werd geaccepteerd dan mocht ik het gewoon kopen.
Dan had ik minder het gevoel dat mij iets ontnomen werd. Uiteindelijk waren het 3 dingen volgens mij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 15:22

Ik heb ook net iets gekocht _O-

Ik leef in de Horka Greenwich laarzen, en de kleur Zand wil ik al jaren maar is sinds vorig jaar uit het assortiment.. en toen kwam ik nog een laatste exemplaar tegen bij Hypostore, in mijn maat, met 20% korting.. Naja, die kon ik niet laten liggen :))
Maar voor zo’n aankoop waar ik gewoon heel blij van wordt en waar ik jaren mee doe maak ik graag een uitzondering :j
Enfin, verder met de challenge :Y)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 15:55

Hier nog niks gekocht behalve boodschappen. Waarbij ik behalve de yoghurt die ik wou halen toch met 60euro aan boodschappen thuis kwam :')
Maar wel alleen dingen die ik nodig had (groente/fruit in de aanbieding) en een paar pakken roomboter omdat die in de aanbieding waren en ik er toch niet meer van ga gebruiken door het in de koelkast te hebben, dus dat is gewoon besparing. Toch :+
Ook nog een paar snowboots van mijn dochter teruggebracht die ik een kleine 2 week geleden had gekocht. Met een nieuwe inlegzool erin (die we nog hadden liggen) blijken haar oude snowboots nog prima een ronde mee te kunnen.
Ik vind het vooral belangrijk geen non-food produkten te kopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 16:12

Roomboter blijft zo een jaar goed in de vriezer, dus die aanbieding opmaken lukt wel.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:11

Ik let ook niet op de boodschappen en daar gaat het bij mij ook niet om.
Het gaat mij idd om de non-food hebbedingetjes, die zo handig zijn en je vervolgens nooit gebruikt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:16

In de Food categorie wil ik enkel geen snoep/zoetigheid voor mijzelf kopen. Maar mee eten met andere gezinsleden ontzeg ik mij op dit ogenblik niet.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:29

Ik heb tot nu toe nog niks extra’s uitgegeven.
Wel boodschappen gisteren. En m’n zoon moest naar de kapper.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 22:18

Dat is het leuke van deze challenge, ieder heeft zijn eigen regels en we kunnen gewoon voor elkaar juichen, of elkaar bemoedigen, met ieder zijn eigen route.

Ik lees hier al allerlei succesverhalen. Top!

En ja, sommige aankopen horen er nu eenmaal bij, zoals die laarzen 8nnemiek: wat tof dat je nog een paar hebt weten te scoren! Zolang je ze verslijt totdat ze op zijn, is dat iedere euro waard.
Zo ook een koffiezetapparaat: als hij niet gerepareerd kan worden, is vervangen nu eenmaal de beste optie. Je kan kijken of je er tweedehands één kan scoren, er wordt regelmatig echt nog vrijwel nieuw aangeboden, maar besluiten nieuw aan te schaffen is ook niets mis mee.

Hier is de grotere bench voor de hond vandaag neergezet (eergisteren binnengekomen). Nu ze hier in ligt zie ik wel extra goed hoe erg ze de vorige bench ontgroeid was, oeps (ze kon nog wel gewoon rechtop staan zonder krom te moeten, zoals je soms wel bij grote honden ziet. Maar wel ver onder mijn minimummaat). Ze lag er nooit lang in, maar toch regelmatig een uurtje. Ik vrees alleen nu wel dat ik ook echt een andere bench voor op de slaapkamer moet, waar ze wel iedere nacht in slaapt. Daar is geld niet het (hoofd)probleem, maar ruimte. Dus daar moet ik even over gaan nadenken, eventueel hoe ik daar zelf wat voor kan bouwen (het hoeft dan niet zo degelijk te zijn qua sluiting, want daar probeert ze niet uit te komen. Ze kan van die bench de rits open maken, maar meestal blijft ze er af).

De nieuwe bench, netjes 15cm over als ze ligt (5 achter, 10 voor)
Afbeelding

Haar nachtbench, haar moeder slaapt onderin en wil haar dogcave niet delen. De uitdaging lijkt me duidelijk qua grotere maat. De foto is genomen vanuit de badkamer, bed raakt 3 muren aan. Ja, de dames hebben de dogcave een tikkeltje verziekt. Het was eerst een gaatje door een graafactie, en daarna zijn ze aan elkaar gaan klieren en is het gat steeds groter geworden. Maar de functionaliteit is er niets minder om.
Afbeelding

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 22:35

Hier weer een dag ongeschonden doorgekomen. Vind het precies wel extra moeilijk door net de focus zo te hebben :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 22:54

Ik ben al twee dagen ziek, en hoewel ik regelmatig door Vinted scroll, is het me gelukt om de aankopen beperkt te houden. Ik heb postzegels besteld, maar die waren ook op en ik wil weer wat kaartjes gaan verzenden via Postcrossing, dus die vond ik geoorloofd :D

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:12

Ik heb wel de vulling voor mijn kussen nu besteld, maar dat stond ook gepland dus tot nu toe gaat het goed. Wel heb ik een neusriem gezien van het merk welke ik nog graag wil, en mijn paard heeft van neusriemen de maat x-full, en laat dat nou eigenlijk overal niet verkrijgbaar zijn (en vooral niet van dit merk). Dus ik twijfel of ik daar een uitzondering voor mag maken van mezelf of niet. Want de neusriem die ik nu heb doet het nog wel hoor, en op de foto's lijkt het nog heel wat, maar van dichtbij zie je hoe lelijk hij al geworden is met allemaal steentjes eraf. Daarom wil ik ook voor een lak gaan, geen steentjes meer die eraf kunnen. Aan de ene kant zeg ik wacht nog maar mooi een poos, deze doet het nog wel. Aan de andere kant ben ik allang blij dat ik er eindelijk eentje in x-full gevonden heb en ben ik bang dat die straks ook uitverkocht is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:31

Afbeelding

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:31

Keurig alleen wat boodschapjes gehaald vandaag. Volhouden!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:56

cobiie schreef:
In de Food categorie wil ik enkel geen snoep/zoetigheid voor mijzelf kopen. Maar mee eten met andere gezinsleden ontzeg ik mij op dit ogenblik niet.

Dat is ook een probleem voor mij. Alleen is dat wel een beetje een andere categorie: snoepverslaving (afhankelijkheid van een substantie) versus koopverslaving (de zucht om dingen te bezitten). Natuurlijk kun je allebei de verslavingen missen als kiespijn, maar het lijkt me niet dezelfde uitdaging.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 02:24

Ik doe ook mee, mijn valkuil zit 'm vooral in het onnodige dingen meebestellen/kopen als ik iets bestel/koop wat wel echt nodig is. En dan met name dingen voor mijn dieren. Ook ben ik een enorme emo-koper, als ik me slecht voel ga ik online shoppen.

Mijn onnodige uitgaven tot nu toe zijn wat inrichting voor de rattenkooi (tegelijk besteld met supplementen voor mijn hond die wel bijna op zijn) en een opbergmandje bij de Action (waar ik moest zijn voor een SD kaart die vervangen moest worden). Rest van de maand iets beter mijn best doen :Y)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:38

Ik doe ook mee! Er komen nog een paar vinted aankopen binnen, en we gaan vandaag een kapstok ophalen, ook tweedehands en al geregeld vanaf vorig jaar, dus dat tel ik niet mee.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:58

Mizora,is het een optie om je bed te verhogen, evt met een trapje voor jezelf? Of misschien zelfs een (half)hoogslaper?

Dan kun jij in bed, kun je er onder voor hun een slaapplek maken en waarschijnlijk zelfs nog opbergruimte voor jezelf maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:35

Ik vind de no buy January wel leuk bedacht, maar het is ook wel een hele makkelijke maand om dat mee te doen. In januari kopen mensen sowieso al heel weinig :=

Ik heb nu 20 jaar mijn webshop en al vanaf het begin is het in januari echt heel erg stil vergeleken met de rest van de maanden := In december is het druk, als mensen hun vakantiegeld gaan uitgeven is het druk. En het voorjaar doet het ook altijd goed, als mensen zomerkriebels krijgen :))

Maar januari is altijd waardeloos voor winkels want dan zitten mensen bij te komen van alle december uitgaven denk ik :D

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:39

Gaat gisteren mijn melkopschuimer kapot.. En nu vind ik alles prima in het leven, maar mijn bakje koffie met hete melk, dat is heilig.
ik balen, normaal zou ik zo om een nieuwe rijden, maar nee. ik ga niks kopen. dus met een pannetje melk warm gemaakt.
Na mijn 2e (vloekende) bakje komt mijn man thuis met een nieuwe. **\O/**

Oke.. niet zoals de bedoeling was, maar technisch gezien heb ik niks gekocht. ~~}>

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:57

Olikea schreef:
Oke.. niet zoals de bedoeling was, maar technisch gezien heb ik niks gekocht. ~~}>

:') :')

pmarena schreef:
Ik vind de no buy January wel leuk bedacht, maar het is ook wel een hele makkelijke maand om dat mee te doen. In januari kopen mensen sowieso al heel weinig :=

Geeft niet, je moet ergens beginnen en januari is natuurlijk wel de maand van de goede voornemens :D
Hopelijk kunnen veel mensen het straks doortrekken naar februari of langer.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:03

Olikea, hulde aan je man!

Pmarena, ik snap dat het vanuit jouw ervaring zo lijkt, maar ik persoonlijk heb ik die rem dus niet. Van zodra ik het gevoel heb dat ik kan uitgeven, doe ik dat meestal ook. En dat gevoel heb ik helaas heel vaak :+

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:21

Hier gaat het goed, ik ben ziek dus shoppen zit er sowieso niet in.
Wel een mooie jas gescoord in de uitverkoop, van 180 voor 100 in een boetiek bij ons op het pleintje tegenover de supermarkt. Die kan dus van mijn lijstje. En ik ben er echt blij mee, mooie kwaliteit, pasvorm en kleur, dus daar kan ik een paar jaar mee doen.

Heb zelf de deken van mijn pony gewassen, dat is het voordeel van een kleinere maat, die past gewoon in de wasmachine. Speciaal wasmiddel had ik al, dat gebruik ik ook voor mijn eigen paardenjassen.
Dat is toch €20 bespaard op de wasserij.

Voordeel van zelf wassen is dat ik ook een klein scheurtje in de voering vond, kan ik dat meteen maken voor het verder scheurt. Goed onderhoud verlengt de levensduur.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:25

pmarena schreef:

Ik heb nu 20 jaar mijn webshop en al vanaf het begin is het in januari echt heel erg stil vergeleken met de rest van de maanden := In december is het druk, als mensen hun vakantiegeld gaan uitgeven is het druk. En het voorjaar doet het ook altijd goed, als mensen zomerkriebels krijgen :))

Maar januari is altijd waardeloos voor winkels want dan zitten mensen bij te komen van alle december uitgaven denk ik :D

De bedoeling is dat je gewoontes (en bewustwording) gaat opbouwen tot minder kopen. Om dan te starten in een makkelijke maand is juist slim. Positieve ervaringen maakt dat je het wilt volhouden/vaker wilt doen.
Wanneer je het in december start en faalt, is dat een bevestiging dat je toch niets kan/ je geen zelfbeheersing hebt enz enz. Waardoor je minder snel nog een no buy wilt starten.

Ik wil trouwens niet alleen Jan een no buy hebben maar liefst heel 2025 een no buy/low buy. Vorig jaar heb ik het t/m april volgehouden, daarna was het van mijn eigen radar verdwenen en verviel ik in oude patronen.

Nu nog geen verleidingen gehad.