Wonen in een chalet-Tiny house?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 20:24

keeyzie schreef:
Brabant, Oisterwijk - Daar hebben we ook ons stuk grond voor de paarden op ongeveer 3km afstand dus voor ons echt dé ideale plek!

De grote achtertuin (lees Kampina) gebruik ik dus voor hardlopen, wandelen én paardrijden.

[ Afbeelding ]

Zo mooi

PreHungaro

Re: Wonen in een chalet-Tiny house?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:51

Moonsparkle: Dit is echt recreatie.
Cayenne: Dat kan kloppen! Ben er veel te vinden. Was jij ook te paard?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 08:43

Je geeft aan dat Limburg je niet trekt, maar ik woon aan de Maasplassen (specifiek de boschmolenplas) aan de rand van het bos en er liggen hier parken genoeg waar wonen mogelijk is. Ik zou overwegen je zoekgebied uit te breiden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 08:59

Nee niet naar Limburg ik heb mijn Zoekgebied al heel erg vergroot.
Ver buiten het groene hart. Ik heb dat er natuurlijk niet voor niks al bij gezet.

Limburg/zeeland/hoog in het noorden maar ook de kust plaatsen in Noordholland wordt het niet. Het laatste heeft ook wel veel ov etc maar trekt mij niet om te wonen.

Ik besef mij dat wonen op de plaatsen die ik zoek ook voor chalets. Met eigen grond nou eenmaal wat duurder is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:11

keeyzie schreef:
Moonsparkle: Dit is echt recreatie.
Cayenne: Dat kan kloppen! Ben er veel te vinden. Was jij ook te paard?

Nee, ik rij al even niet meer. Maar ik wandel wel geregeld!
Met mooi weer sleep ik ook regelmatig een camera mee. Ik wandel er geregeld om wild te spotten.
Echt een prachtig gebied! <3

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 11:36

keeyzie schreef:
Wat een mooi plekje BeFunny! En wat jammer dat je daar weg moet. Dus ik snap ook dat je dan weer iets zoekt dicht bij de natuur. Onze droom is om over enkele jaren richting Spanje te emigreren inclusief de veestapel

En idd mocht het veranderen dan is dat voor veeeeel mensen wel een groot voordeel. En voor de mensen die nu een recreatiewoning bezitten ook. Want de prijzen zullen daardoor ook gaan stijgen. Dat is wel weer nadelig voor woningzoekende…

De huidige recreatie woningen voldoen meestal niet aan de eisen.
Maar als je iets op eigen grond hebt en een "woning" kunt laten neerzetten voor 100.000 die voldoet dan kun je dat wel met royale winst gaan verkopen. Mensen die afhankelijk zijn van hypotheek krijgen dat alleen maar als die woningen ook voldoen.

Maar ik denk dat ook gemeenten met braakliggen grond of weilanden hier wat mee kunnen. Als ze gron willen behouden maar ook meer woningen willen creeeren.

Kleine huisjes in het groen. Waar al rekening gehouden wordt met zelf voorzienendheid. Geen lelijke flats maar schattige huisjes en mooie park uitstraling :j

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:49

_San87_ schreef:
Goof schreef:

En wonen op een boot is geweldig. Maar je mag niet overal aanmeren/overnachten en ook niet overal ankeren.

Er zijn talloze plekken waar je, gelukkig, 3 dagen mag liggen, zonder verdere kosten
Het voordeel van varen vond ik dat je iedere keer een ander uitzicht hebt.
Het voordeel van een chalet is dat je niet hoeft te zoeken naar een plekje.
Wij hebben gelukkig nog nooit moeite hoeven doen voor een plek om met de bootjes te liggen
Ik hoop dat je iets helemaal naar je zin vind TS

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:54

Yavanna schreef:
_San87_ schreef:
En wonen op een boot is geweldig. Maar je mag niet overal aanmeren/overnachten en ook niet overal ankeren.

Er zijn talloze plekken waar je, gelukkig, 3 dagen mag liggen, zonder verdere kosten
Het voordeel van varen vond ik dat je iedere keer een ander uitzicht hebt.
Het voordeel van een chalet is dat je niet hoeft te zoeken naar een plekje.
Wij hebben gelukkig nog nooit moeite hoeven doen voor een plek om met de bootjes te liggen
Ik hoop dat je iets helemaal naar je zin vind TS

Oh die zijn er zeker. Maar het is niet dat je makkelijk overal gratis weken achtereen mag liggen. Wel iets om rekening mee te houden :).

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 14:02

Ja dat is het zelfde als met een camper.
Ik denk dat ik het opzich wel leuk zal vinden. Mits ik ook een vaste ligplaats heb met een stukje eigen grond zodat dat niet ineens niet meer kan. En ik weet niks van boten wat met onderhoud van technische ruimtes wat lastig zal zijn denk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:24

Een woonark? Dat is meer een ponton met een bouwsel erop, dus niet echt een boot. Mijn tante woonde er vroeger op eentje en die kon voor onderhoud alleen verplaatst worden met een sleper, want op zichzelf kon je niet varen met haar woonark. Zij had daar ook een stuk tuin bij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:26

Echter zijn woonboten niet per definitie goedkoper dan chalets/vakantiehuizen voor vaste bewoning.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 17:58

Shenavallie schreef:
Een woonark? Dat is meer een ponton met een bouwsel erop, dus niet echt een boot. Mijn tante woonde er vroeger op eentje en die kon voor onderhoud alleen verplaatst worden met een sleper, want op zichzelf kon je niet varen met haar woonark. Zij had daar ook een stuk tuin bij.

Een woonark trekt mij minder.
Ik heb dan liever een chalet met stukjes grond. Een bootje die kan varen is echter wel leuk.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 17:59

_San87_ schreef:
Echter zijn woonboten niet per definitie goedkoper dan chalets/vakantiehuizen voor vaste bewoning.

Soms zie je historische bootjes wel goedkoop. En een stukje grond bij de Loosdrechtse plassen valt ook wel mee. Zag ik toevallig.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 18:02

BeFunny schreef:
_San87_ schreef:

Soms zie je historische bootjes wel goedkoop. En een stukje grond bij de Loosdrechtse plassen valt ook wel mee. Zag ik toevallig.

Dan vermoed ik dat je met dat stukje grond niet zoveel mag ;)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 19:03

Tiggs schreef:
BeFunny schreef:

Dan vermoed ik dat je met dat stukje grond niet zoveel mag ;)

Je mag je boot daar aanleggen. En het heeft woonbestemming. Je kan ook post laten komen dus. Het zijn mini eilandjes. Maar je mag er verder niks bouwen ofzo ;)

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 08:04

BeFunny schreef:
Je mag je boot daar aanleggen. En het heeft woonbestemming. Je kan ook post laten komen dus. Het zijn mini eilandjes. Maar je mag er verder niks bouwen ofzo ;)

Op de landjes in de Wetering op de Loosdrechtse Plas mag je NIET wonen. Zelfs geen bootje afmeren. Je mag er niets. Of je moet daar bij een haven kijken, Smalland bv. Maar die staan zelden te koop. En bij veel havens op de plas, als ze een plekje hebben, mag je ook niet in de winter verblijven Dus lees je goed in.
Op de plas zelf betaal je alleen bij binnenkomst aan de Mijndense Sluis. Verder lig je op alle openbare eilanden gratis, max 3 nachten per eiland. En je heb zeker varende “ arken” tegenwoordig. Vierkante bakken waarin alles zit. Maar dan zit je ook over de 2 ton. En veel havens accepteren ze niet. Dus ook belangrijk om je goed in te lezen.
Ik zou dat zelf nooit willen, mijn dametje is 104 jaar jong en de van mijn vriend 103 jaar Dus wij hebben echt varende klassiekers. Ik zou niet meer anders willen. En alleen in de winter, van half nov tot half feb hebben we een plek in een haven.
Je mag op de plas, helaas, niet in se winter verblijven.
En voor een nette boot, afhankelijk van je wensen, betaal je veel minder dan voor een chalet. Ik kan je dan alleen wel aanraden om een keurmeester mee te nemen voor een aankoop keuring.
En mav bericht Sanseveria:
Voor de verzekering moet je 1x per 6 jaar de kant op voor een vlakkeuring. Ze meten dan de dikte van het onderwaterschip. Nav die dikte moet je onderhoud doen. En geen schip langer dan 20 meter kopen, boven 20 meter ben je CVO plichtig ( certificaat van onderzoek)
Ik moet zeggen dat het onderhoud mij meevalt. Een huis of chalet moet je ook onderhouden. Wij doen alles zelf en dat scheelt heel veel in kosten. En we doen het graag. Niks lekkerders om je bootje te vertroetelen
Brief of postadres is ook minder lastig dan men denkt. Wij hebben het al jaren. Dus ja, kan me wel ervaringsdeskundige noemen.
Laatst bijgewerkt door Yavanna op 30-12-24 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 08:32

Een woonark met ligplek voor 2 ton, reken in veel plaatsen maar eerder met het dubbele:
https://waterwonen.nl/aanbod-met-ligplaats/

Onderschat ook het onderhoud van een ark of varend schip niet. Kwa kosten maar ook werk.
Aankoopkeuring inderdaad een must, financiering ook niet altijd eenvoudig.
Ja je mag op veel plekken 3 dagen gratis liggen (Marrekrite plekken in Friesland bijvoorbeeld), maar zo eenvoudig als velen denken is dat nu ook weer niet overal.

In de meeste jachthavens (waar je wel een jaarplaats kunt huren) mag je niet permanent verblijven, er zijn havens waar je naast je liggeld ook (extra) betaald per overnachting.
Heb ik het nog niet over brief- of postadres.

Dus ja, het kan zeker wel, wonen op het water is een heerlijk gevoel van vrijheid, maar lees je wel goed in.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 11:42

Yavanna schreef:
BeFunny schreef:

Op de landjes in de Wetering op de Loosdrechtse Plas mag je NIET wonen. Zelfs geen bootje afmeren. Je mag er niets. Of je moet daar bij een haven kijken, Smalland bv. Maar die staan zelden te koop. En bij veel havens op de plas, als ze een plekje hebben, mag je ook niet in de winter verblijven Dus lees je goed in.
Op de plas zelf betaal je alleen bij binnenkomst aan de Mijndense Sluis. Verder lig je op alle openbare eilanden gratis, max 3 nachten per eiland. En je heb zeker varende “ arken” tegenwoordig. Vierkante bakken waarin alles zit. Maar dan zit je ook over de 2 ton. En veel havens accepteren ze niet. Dus ook belangrijk om je goed in te lezen.
Ik zou dat zelf nooit willen, mijn dametje is 104 jaar jong en de van mijn vriend 103 jaar Dus wij hebben echt varende klassiekers. Ik zou niet meer anders willen. En alleen in de winter, van half nov tot half feb hebben we een plek in een haven.
Je mag op de plas, helaas, niet in se winter verblijven.
En voor een nette boot, afhankelijk van je wensen, betaal je veel minder dan voor een chalet. Ik kan je dan alleen wel aanraden om een keurmeester mee te nemen voor een aankoop keuring.
En mav bericht Sanseveria:
Voor de verzekering moet je 1x per 6 jaar de kant op voor een vlakkeuring. Ze meten dan de dikte van het onderwaterschip. Nav die dikte moet je onderhoud doen. En geen schip langer dan 20 meter kopen, boven 20 meter ben je CVO plichtig ( certificaat van onderzoek)
Ik moet zeggen dat het onderhoud mij meevalt. Een huis of chalet moet je ook onderhouden. Wij doen alles zelf en dat scheelt heel veel in kosten. En we doen het graag. Niks lekkerders om je bootje te vertroetelen
Brief of postadres is ook minder lastig dan men denkt. Wij hebben het al jaren. Dus ja, kan me wel ervaringsdeskundige noemen.

Ik had idd een paar leuke historische scheepjes gezien.
Ik had een site gevonden waar je ligplaatsen voor vaarscheepjes kon kopen (graslandjes). Bij nader onderzoek blijkt het idd om recreatie plekjes te gaan. Wel mag je daar altijd je bootje leggen dus niet inschrijven.

Boten hebben wel veel meer onderhoud nodig dan een huis dat is wat het voor mij lastig maakt.

Als ik zou weten waar ik een goed brief adres/postadres zou kunnen hebben zou dat verblijven in een recreatie woning/ark/scheepje een stuk makkelijker maken.

Zo'n historisch scheepje lijkt me geweldig maar ik zou het denk om onderhoud en technische redenen niet aandurven omdat ik niks van schepen weet. Al lijkt het me dus echt leuk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 11:45

Als je niks van boten weet en zelf niet handig bent (aanname), zou ik er niet aan beginnen.

Onze zeilboot is varend erfgoed, en daar zit toch wel serieus onderhoud aan ieder jaar :). Wat okay is, wij kunnen/doen het zelf.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 11:51

Nee met bootjes ben ik niet handig. Als ik weer fit ben ben ik best wel handig en een camper gewend en zelf samen twee woningen verbouwd. Dus een chalet etc durf ik wel maar een bootje nee dat is niet handig een woonark met waste plaats zou wel daarintegen kunnen maar is lastig want die hebben vaak een mini tuintje en ik vind een tuin echt wel fijn dus.

Ik hou het toch naar bij ofwel een gewoon huisje of een chalet of tiny house.

Overigens wat zitten mensen over geld te lummelen? De rede dat ik outside de box ben gaan kijken heeft geen financiële aard maar meer een "Dat kan ook en is misschien voor mij fijner"

Ik heb een bedrag te besteden en dat kan ik aan een woning uitgeven. Maar ook een een plekje met vrijheid en wat meer natuur eromheen en dat vind ik de moeite waard om te bekijken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 15:42

BeFunny schreef:
Nee met bootjes ben ik niet handig. Als ik weer fit ben ben ik best wel handig en een camper gewend en zelf samen twee woningen verbouwd. Dus een chalet etc durf ik wel maar een bootje nee dat is niet handig een woonark met waste plaats zou wel daarintegen kunnen maar is lastig want die hebben vaak een mini tuintje en ik vind een tuin echt wel fijn dus.

Ik hou het toch naar bij ofwel een gewoon huisje of een chalet of tiny house.

Overigens wat zitten mensen over geld te lummelen? De rede dat ik outside de box ben gaan kijken heeft geen financiële aard maar meer een "Dat kan ook en is misschien voor mij fijner"

Ik heb een bedrag te besteden en dat kan ik aan een woning uitgeven. Maar ook een een plekje met vrijheid en wat meer natuur eromheen en dat vind ik de moeite waard om te bekijken.

Als je hier mij mee bedoeld? Was maar een goed bedoelde tip hoor ;)
Veel mensen denken nl dat ze een boot hetzelfde financieren of onderhouden kunnen als een huis, maar daar zitten soms wat meer haken en ogen aan.
Succes verder met je zoektocht...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 16:27

Mijn budget is kwa financiering al rond. Dus geen probleem met hypotheek ;) Ik snap wel dat het goed bedoeld is hoor.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 16:39

Ik heb een mooi landgoed gevonden waar huisjes te koop staan waar je mag inschrijven en de huisjes staan op pacht grond pacht staat voor 50jaar vast.

Het echte wonen wordt nu door de gemeente "gedoogd" officieel inschrijven mag dus de gemeente kan een bewoner er niet zomaar uitzetten wel de regels zo veranderen dat een bewoner ja een x tijd niet meer mag wonen en dus alsnog moet verhuizen.

Het zijn wel huisjes die naar mijn idee hun waarde blijven houden. De prijs is in vergelijking best leuk.
Dus mocht permanente bewoning op termijn ineens niet meer mogelijk zijn dan kun je het weer goed verkopen of verhuren.

Ik heb gemaild of ik een keer mag komen bezichtigen. De huisjes zijn cottages.

De huisjes zijn al iig zo gebouwd dat ze voldoen aan wooneisen.

Op landgoed Baars.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 17:24

Heel tof BeFunny. Zou ik ook wel willen. Het stukje gedoging zou ik nog wel wat spannend vinden.
Hou je me op de hoogte hoe het was bij bezichtiging?
Ik heb wat minder budget dan jij, maar ik ben ook op zoek naar zoiets.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 17:46

Ik heb geen ervaring met wonen op een park of iets dergelijks maar wel jarenlang in een sta caravan gewoond van 35m2. Met wel een stukje grond en veel buiten erbij. Ik vond het heerlijk! Eerste jaren alleen en daarna 3 jaar samen met mijn vriend gewoond.

Inderdaad praktisch ingericht en ik had wel meerdere slaapkamertjes. Waarvan 1 een kleding kamer was, met planken, een rek en een lade kast. Ideaal vond ik dat. De woonkamer / keuken was niet groot maar wel knus. Makkelijk schoonmaken vond ik ook heerlijk, nu een groot huis van 126m2 en dat is toch wel andere koek haha.

Moet er wel bij zeggen dat ik houd van niet teveel spullen, vaak opruimen en vrij minimalistisch ben qua spullen, behalve kleding. Dat heb ik wel veel.

Maar de deur uitstappen en ‘buiten’ zijn trok mij nog het meeste aan denk ik. Wij leven graag buiten en mijn paard stond op hetzelfde erf.
Mocht je nog iets specifieks willen weten, vraag gerust!