BeFunny schreef:Je mag je boot daar aanleggen. En het heeft woonbestemming. Je kan ook post laten komen dus. Het zijn mini eilandjes. Maar je mag er verder niks bouwen ofzo

Op de landjes in de Wetering op de Loosdrechtse Plas mag je NIET wonen. Zelfs geen bootje afmeren. Je mag er niets. Of je moet daar bij een haven kijken, Smalland bv. Maar die staan zelden te koop. En bij veel havens op de plas, als ze een plekje hebben, mag je ook niet in de winter verblijven Dus lees je goed in.
Op de plas zelf betaal je alleen bij binnenkomst aan de Mijndense Sluis. Verder lig je op alle openbare eilanden gratis, max 3 nachten per eiland. En je heb zeker varende “ arken” tegenwoordig. Vierkante bakken waarin alles zit. Maar dan zit je ook over de 2 ton. En veel havens accepteren ze niet. Dus ook belangrijk om je goed in te lezen.
Ik zou dat zelf nooit willen, mijn dametje is 104 jaar jong en de van mijn vriend 103 jaar Dus wij hebben echt varende klassiekers. Ik zou niet meer anders willen. En alleen in de winter, van half nov tot half feb hebben we een plek in een haven.
Je mag op de plas, helaas, niet in se winter verblijven.
En voor een nette boot, afhankelijk van je wensen, betaal je veel minder dan voor een chalet. Ik kan je dan alleen wel aanraden om een keurmeester mee te nemen voor een aankoop keuring.
En mav bericht Sanseveria:
Voor de verzekering moet je 1x per 6 jaar de kant op voor een vlakkeuring. Ze meten dan de dikte van het onderwaterschip. Nav die dikte moet je onderhoud doen. En geen schip langer dan 20 meter kopen, boven 20 meter ben je CVO plichtig ( certificaat van onderzoek)
Ik moet zeggen dat het onderhoud mij meevalt. Een huis of chalet moet je ook onderhouden. Wij doen alles zelf en dat scheelt heel veel in kosten. En we doen het graag. Niks lekkerders om je bootje te vertroetelen
Brief of postadres is ook minder lastig dan men denkt. Wij hebben het al jaren. Dus ja, kan me wel ervaringsdeskundige noemen.