Bankrekening gehackt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 23:11

purny schreef:
Er klopt iets niet. Hoe kan je dochter niet de benodigde papieren krijgen terwijl ze daar wel recht op heeft?
Weet je wel zeker dat een van de partijen de waarheid spreekt?

Dit indd. En hoe kunnen ze nou meer overschrijven dan er op de rekening stond..?

Ik snap er echt helemaal niks van. Of eigenlijk, het zou allemaal niet moeten kunnen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 23:17

liberia schreef:
Rechtsbijstand wil, net als de politie, het rekeningnummer weten waar het grote bedrag naartoe is geboekt. Maar aan heiden geeft de bank dit niet ivm de privacy. Maar wijzelf krijgen het ook niet. Zonder dat nummer kan rechtsbijstand tot op heden weinig.

Maar dat ging om het bedrag voor de auto toch? Dus dat rekeningnummer is bekend, neem ik aan. Aangezien je dochter die handeling zelf moest/wou uitvoeren.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 23:19

Ik vind alles er op wijzen alsof (de bankrekening van) je dochter verdacht word van iets in de strekking van fraude. Dat kan om diverse redenen zijn gebeurd (ook als ze bijv zelf slachtoffer is geworden en de rekening vervolgens door derden voor dubieuze boekingen is gebruikt) en de missende brief zou hier meer duidelijkheid over geven. Dat verklaard ook de registratie in het EVR register en dat is ZEKER een registratie waar je vanaf wil als je onterecht als fraudeur bent aangemerkt.

Wat mij opvalt is het gedoe om de laatste grote transactie. Je zegt verschillende dingen, maar kan ING die nou werkelijk nergens zelf terugvinden of kunnen ze het zelf zien maar willen ze het niet aan jullie vrijgeven? Dat lijkt me een belangrijke nuance.

BigOne

Re: Bankrekening gehackt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 23:23

Er zijn wettelijke mogelijkheden, indien je dochter toestemming geeft aan de politie om je rekening in te zien mag de bank dat volgens mij niet weigeren.

PSD2 is een Europese wet voor het betalingsverkeer van consumenten en bedrijven. Deze wet is in februari 2019 in Nederland ingevoerd. Het houdt onder andere in dat banken verplicht zijn om derde partijen toegang te geven tot uw betaalrekening als u daar toestemming voor geeft.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 23:24

Tot op heden is ze nog niet naar een ing kantoor geweest.
Het grote bedrag was bestemd voor de auto maar is er afgehaald door onbekenden.
Wij gaan er vanuit dat ing kan zien naar welke rekening het bedrag is geboekt. Maar waarom ze het niet willen geven is mij een raadsel.
BigOne: is dat zo? Waarom vraagt de politie dan geen toestemming? Die zouden ze gelijk krijgen.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 23:26

Ik had echt allang op een kantoor gezeten en niet weg zijn gegaan voor ik de informatie had...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 23:32

Maar ts, je weet toch niet hoeveel geld er op de rekening staat want je kan er helemaal niet bij.

Ik denk ook dat ze het wel kunnen zien, maar niet mogen/willem geven.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 23:36

We hebben vandaag toch een brief ontvangen dat er een negatief saldo op de bankrekening staat.
Laten ze dan gewoon zeggen dat ze het niet mogen geven en waarom.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 23:37

Waarom denken jullie zo zeker te zijn dat dat geld er überhaupt vanaf is?
Je beweert niets te kunnen zien, ook geen saldo en dat niemand je antwoord wil geven omtrent dat bedrag... Dus waarom zou het dan niet gewoon nog op de geblokkeerde rekening staan maar in de bevriesstand tot het onderzoek is afgerond?

En waarom vragen meerdere mensen hier diezelfde vraag al ettelijke pagina's lang en antwoord je op alles behalve die vraag?

Negatief saldo kan gerust zijn omdat de rekening bv op nul kwam te staan (na bevriezen van die grote som voor onderzoek) maar de beheerskosten ervan wel doorgingen en dus afgeboekt werden. Kan dus gerust slechts 0,30 cent in rood zijn en niet meer...

Andere vraag: hoe zit het nou ondertussen met die auto want die is dus niet betaald, als ik het goed begreep?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 23:44

Courses schreef:
liberia schreef:
Rechtsbijstand wil, net als de politie, het rekeningnummer weten waar het grote bedrag naartoe is geboekt. Maar aan heiden geeft de bank dit niet ivm de privacy. Maar wijzelf krijgen het ook niet. Zonder dat nummer kan rechtsbijstand tot op heden weinig.

Maar dat ging om het bedrag voor de auto toch? Dus dat rekeningnummer is bekend, neem ik aan. Aangezien je dochter die handeling zelf moest/wou uitvoeren.

Zoals ik het lees was de auto nog niet betaald en is nu het geld weg. Dus heeft de betreffende dochter van TS geen auto kunnen kopen.

liberia schreef:
Tot op heden is ze nog niet naar een ing kantoor geweest.

Ze is in deze vier maanden nog niet op kantoor geweest om te vragen hoe en wat :? Dat lijkt me toch de eerste stap als je zoiets overkomt als je het niet verwacht.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 23:45

Zeker als je dus geen toegang hebt tot je geld, een bedrag met vier nullen...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 23:54

Een bijzonder verhaal... als zo'n bedrag zou verdwijnen van mijn rekening lag ik de volgende dag voor openingstijd voor de deur van t eerste beste filiaal. En ga ik niet 4 maanden telefonisch dingen afwachten, en al helemaal niet als het met een eerste telefonisch contact fout is gegaan.

Gezien de complexiteit en alles, vermoed ik eigenlijk ook dat je dochter (uit angst, schaamte of iets) niet de volledige waarheid zegt.

Hopelijk komen jullie eruit

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 00:08

De ING zou er zelf ook niet zo veel tijd overheen laten gaan.
Ik denk dat je info mist @TS.
Zou samen met je dochter morgen naar het kantoor gaan en uitzoeken wat er echt aan de hand is. Of dat je het al te horen krijgt voordat jullie er heen gaan.
Een brief over roodstaart is gewoon een brief over rood staan, als de rekening gehacked zou zijn zou je andere communicatie hebben, die je dochter ook gewoon van de app en site kan halen want daar staan alle post en meldingen gewoon in.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 00:11

Ladygiroc schreef:
purny schreef:
Er klopt iets niet. Hoe kan je dochter niet de benodigde papieren krijgen terwijl ze daar wel recht op heeft?
Weet je wel zeker dat een van de partijen de waarheid spreekt?

Dit indd. En hoe kunnen ze nou meer overschrijven dan er op de rekening stond..?

Ik snap er echt helemaal niks van. Of eigenlijk, het zou allemaal niet moeten kunnen.

Als je rood kan staan kan er meer worden overgeschreven dan er op de rekening staat, dat is niet zo gek. Wat wel gek is dat er geen afschrijving te zien is waarbij dit geld eraf gehaald is. Heb jij die afschriften ook gezien TS, of alleen van je dochter gehoord dat er een deel niet opstaat? Ik vermoed net als anderen toch dat er iets van schaamte speelt waardoor je dochter niet het hele verhaal verteld. Om daar achter te komen kan je samen naar de bank gaan om dit verder uit te zoeken. Zij kunnen je dochter precies vertellen welk bedrag er is afgeschreven, zeker als ze op basis van verdachte transacties de rekening geblokkeerd hebben.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 00:18

Ik mag ja nu gek zijn, maar als rekeninghouder heb je gewoon recht op alle eigen afschriften tot die laatse dag ,incl saldo op moment van uitdraai.

Dus ik vind het supervreemd dat TS 's dochter een overzicht van transacties krijgt - maar geen saldo en ook niet erop te zien is waar het grote bedrag naar toe is gegaan.

Dat klopt gewoon van geen kant
Als de laatste pintransactie vlak voor blokkade te zien is, dan moet ook even de grote transactie te zien zijn - want kennelijk was het geld ja al voor die tijd weg.

Verder zou ik toch echt persoonlijk naar de bank stappen en
a) de brief die weg is nog eens laten uitdraaien

b) vragen hoe het kan dat van een geblokkeerde rekening (ook al zijn het "alleen " de bankkosten) überhaupt kan afgeschreven worden en

c) erop staan om ter plekke de afschriften te ontvangen.

TS : ik begrijp je! Natuurlijk ben je 100% overtuigd dat jouw dochter eerlijks is - maar je zou absoluut niet de eerste zijn, die door naasten volledig verrast wordt

Heeft ie bedrag met de 4 nullen ûberhaupt daadwerkelijk op de spaarrekening gestaan ?
Of te wel : heeft het bedrag op zich
überhaupt bestaan ?

Bij 4 nullen gaat het dus minimaal om 10.000 (!) Euro

Dochter is meerderjarig - op wiens initiatief zijn de stappen tot nu toe ondernomen ?

Want als mij iemand zo een bedrag steelt, dan biwakeer ik voor de bank totdat ik antwoorden heb...

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 00:20

ING wil geen informatie verstrekken via e-mail/telefoon, wat logisch en terecht is.
Maar waarom ben je (je dochter) in die 4 maanden dan nog niet naar een vestiging gegaan om je te legitimeren?
Dat is toch iets dat je direct de dag erop doet? Zéker bij zo'n groot bedrag.
Laatst bijgewerkt door Polar op 03-12-24 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 00:30

Ts, dit is eigenlijk ongelooflijk, sorry. Of je dochter heeft iets verborgen voor je want het kan toch niet zo zijn dat ze dit accepteert? En eigenlijk geen echte actie ondernomen heeft behalve wat mails en telefoontjes ?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 00:57

Bij de meeste banken kun je niet een bedrag met 4 nullen overschrijven zonder limiet te verhogen. Dat duurt 24 uur voordat het in gaat. En dan moet je het daadwerkelijke overmaken nog zelf in gang zetten.

Of heeft ze zelf 10000 euro uit de muur getrokken? Dat is op zich ook best knap want krijgt je ook niet in 1 transactie voor elkaar.

En dan ook wel zeer toevallig dat net op die ene dag dat die limiet hoog staat dat allemaal gebeurt.

Dochter moet hier echt serieus achter aan gaan! Snap niet zo goed dat ze hier 4 maanden overheen laat gaan. Dit kan echt heel vervelende gevolgen op de lange termijn hebben. Moet echt recht gezet worden.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 01:18

liberia schreef:
Wij gaan er vanuit dat ing kan zien naar welke rekening het bedrag is geboekt. Maar waarom ze het niet willen geven is mij een raadsel.
Oh maar de bank weet dus wel wat die afschrijving inhoud, maar wil het puur niet vrijgeven ivm AVG? Ik dacht dat die zeiden niks te weten (ipv niks te mogen zeggen). Dan snap ik hem eigenlijk wel.

Gezien bekend is dat het een frauduleuze overboeking is waar dochter niks mee te maken heeft, en gezien criminelen en geldezels ook personen zijn voor de AVG inclusief de daarbij horende rechten, kan de bank dan idd lastig doen. De ING is waarschijnlijk gewoon bang op gedoe en boetes omdat zij persoonsgegevens hebben verstrekt zonder toestemming. Om nog niet te spreken over de mogelijke gevolgen die daar boven op komen als die gegevens daarna gebruikt worden om de ontvanger te achterhalen door iemand die eigen rechter wil gaan spelen (en ik denk dat niet van TS, maar dat kan de bank niet weten).

Politie die gegevens voordert zou dan de manier zijn om dat te verkrijgen. Wel gek dat die niks willen zonder afschrift. Wellicht dat bewijs vanuit de bank over het bestaan van de malafide transactie (en het niet willen vrijgeven ivn AVG) dan een alternatief is? Of de kwijtgeraakte brief?

Maar ik vraag me nou nogsteeds wel af of het idd een afschrijving is, of dat het niet zichtbaar is ivm de blokade (bijv. verhuist naar een interne ING rekening voor bevroren geld ofzo, geen idee hoe ze dat doen). Heb je daar al expliciet antwoord op van de bank? Want in dat laatste geval komt het roodstaan waarschijnlijk door iets simpels als dat er servicekosten zijn afgegaan. De bank zelf zet je in rood ook als je dat niet "mag". Mogelijk heeft het rekening-bevries-process daar geen rekening mee gehouden. En dan kan de politie er ook niks mee.

Nogmaals, ga gewoon fysiek langs de ING en wees niet te afwachtend. Ook niet op die brief, paar dagen tot daar aan toe maar als er niks komt meteen weer in actie komen. Dat het lang kan duren ivm processen snap ik eigenlijk wel. En waarschijnlijk volg jij het process niet (omdat je die niet weet, want dat stond op de brief) waardoor het zo veel langer duurt. Maar je zal toch echt zelf achter de oplossing aan moeten gaan, en je assertief moeten opstellen. Na zo'n lange periode zou je toch al lang voorbij wat telefoontjes moeten zijn en wat meer met de vuist op tafel moeten hebben geslagen. Zeker als het om zo'n bedrag gaat.

BigOne schreef:
Er zijn wettelijke mogelijkheden, indien je dochter toestemming geeft aan de politie om je rekening in te zien mag de bank dat volgens mij niet weigeren.

PSD2 is een Europese wet voor het betalingsverkeer van consumenten en bedrijven. Deze wet is in februari 2019 in Nederland ingevoerd. Het houdt onder andere in dat banken verplicht zijn om derde partijen toegang te geven tot uw betaalrekening als u daar toestemming voor geeft.
Maar geld die wel in dit geval? Ik bedoel, dit is geen normale situatie. Dochter kan zelf niet eens bij de rekening. Dan lijkt het me sterk dat ze wel iemand mag machtigen op dit moment. Dat zou een rare loophole zijn, machtigt ze gewoon haar moeder en klaar :+ .

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 02:04

manic schreef:
Bij de meeste banken kun je niet een bedrag met 4 nullen overschrijven zonder limiet te verhogen. Dat duurt 24 uur voordat het in gaat. En dan moet je het daadwerkelijke overmaken nog zelf in gang zetten.

Duurt 4 uur

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 07:49

manic schreef:

Of heeft ze zelf 10000 euro uit de muur getrokken? Dat is op zich ook best knap want krijgt je ook niet in 1 transactie voor elkaar.

En dan ook wel zeer toevallig dat net op die ene dag dat die limiet hoog staat dat allemaal gebeurt.

Dochter moet hier echt serieus achter aan gaan! Snap niet zo goed dat ze hier 4 maanden overheen laat gaan. Dit kan echt heel vervelende gevolgen op de lange termijn hebben. Moet echt recht gezet worden.

Duurt 4 uur, en je kan €2000 per keer uit de automaat halen, maar bijvoorbeeld wel 5x achter elkaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 08:03

liberia schreef:
Laten ze dan gewoon zeggen dat ze het niet mogen geven en waarom.

Omdat ze er niet is geweest, het is toch logisch dat ze zulke gegevens niet via de telefoon of e-mail verstrekken :?
Ik begrijp niet waarom ze daar niet geweest is in 4 maanden tijd.
Heeft je dochter eigenlijk wel het initiatief om dit uit te zoeken of doe jij dat?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 08:06

Ik vind het vooral opvallend dat TS de vraag blijft ontwijken waarom ze er niet in augustus al achteraan zijn gegaan..

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 08:19

Exitium schreef:
manic schreef:

Duurt 4 uur

Meen dat ING een sms stuurt dat de limiet verhoogd is. Is het opgegeven telefoonnummer misschien in andere handen? Maar dan nog staat er geen bankrekening nummer bij.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 08:22

Ik vind dit wel een gevalletje eigen probleem worden nu... Je bent in 4!! Maanden niet eens naar een kantoor geweest? Dat is toch vreemd...

En het dan nu via bokt ( waar ongeinformeerde mensen zitten) proberen op te lossen?

Dit zaakje stinkt aan alle kanten.