liberia schreef:Wij gaan er vanuit dat ing kan zien naar welke rekening het bedrag is geboekt. Maar waarom ze het niet willen geven is mij een raadsel.
Oh maar de bank weet dus wel wat die afschrijving inhoud, maar wil het puur niet vrijgeven ivm AVG? Ik dacht dat die zeiden niks te weten (ipv niks te mogen zeggen). Dan snap ik hem eigenlijk wel.
Gezien bekend is dat het een frauduleuze overboeking is waar dochter niks mee te maken heeft, en gezien criminelen en geldezels ook personen zijn voor de AVG inclusief de daarbij horende rechten, kan de bank dan idd lastig doen. De ING is waarschijnlijk gewoon bang op gedoe en boetes omdat zij persoonsgegevens hebben verstrekt zonder toestemming. Om nog niet te spreken over de mogelijke gevolgen die daar boven op komen als die gegevens daarna gebruikt worden om de ontvanger te achterhalen door iemand die eigen rechter wil gaan spelen (en ik denk dat niet van TS, maar dat kan de bank niet weten).
Politie die gegevens voordert zou dan de manier zijn om dat te verkrijgen. Wel gek dat die niks willen zonder afschrift. Wellicht dat bewijs vanuit de bank over het bestaan van de malafide transactie (en het niet willen vrijgeven ivn AVG) dan een alternatief is? Of de kwijtgeraakte brief?
Maar ik vraag me nou nogsteeds wel af of het idd een afschrijving is, of dat het niet zichtbaar is ivm de blokade (bijv. verhuist naar een interne ING rekening voor bevroren geld ofzo, geen idee hoe ze dat doen). Heb je daar al expliciet antwoord op van de bank? Want in dat laatste geval komt het roodstaan waarschijnlijk door iets simpels als dat er servicekosten zijn afgegaan. De bank zelf zet je in rood ook als je dat niet "mag". Mogelijk heeft het rekening-bevries-process daar geen rekening mee gehouden. En dan kan de politie er ook niks mee.
Nogmaals, ga gewoon fysiek langs de ING en wees niet te afwachtend. Ook niet op die brief, paar dagen tot daar aan toe maar als er niks komt meteen weer in actie komen. Dat het lang kan duren ivm processen snap ik eigenlijk wel. En waarschijnlijk volg jij het process niet (omdat je die niet weet, want dat stond op de brief) waardoor het zo veel langer duurt. Maar je zal toch echt zelf achter de oplossing aan moeten gaan, en je assertief moeten opstellen. Na zo'n lange periode zou je toch al lang voorbij wat telefoontjes moeten zijn en wat meer met de vuist op tafel moeten hebben geslagen. Zeker als het om zo'n bedrag gaat.
BigOne schreef:Er zijn wettelijke mogelijkheden, indien je dochter toestemming geeft aan de politie om je rekening in te zien mag de bank dat volgens mij niet weigeren.
PSD2 is een Europese wet voor het betalingsverkeer van consumenten en bedrijven. Deze wet is in februari 2019 in Nederland ingevoerd. Het houdt onder andere in dat banken verplicht zijn om derde partijen toegang te geven tot uw betaalrekening als u daar toestemming voor geeft.
Maar geld die wel in dit geval? Ik bedoel, dit is geen normale situatie. Dochter kan zelf niet eens bij de rekening. Dan lijkt het me sterk dat ze wel iemand mag machtigen op dit moment. Dat zou een rare loophole zijn, machtigt ze gewoon haar moeder en klaar
.