Inheems tuinieren!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:55

Compost maken :)

Mini shredder oid en dan alles heel klein maken, neemt het niet zo veel ruimte in en het verteert sneller.

axel_1997

Re: Inheems tuinieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:54

Als je aan puimsteen kan komen zou je nog wel een muurtje op je balkon kunnen maken. Dat is zo licht dat het blijft drijven.

En gasbeton zou ook kunnen. Dat moet je dan alleen wel met een hamer bewerken om het meer op natuursteen te laten lijken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:03

Zolala schreef:
Maar een oplossing voor snoeiafval, daar ben ik wel over aan het nadenken. Misschien in combinatie met een kleine takkenril. Misschien een soort korf maken in de hoek waar ik allebei in kwijt kan?

Ik neem aan dat groenafval apart wordt ingezameld en indien niet aan huis, dat je het in ieder geval op de gemeentewerf apart kunt aanbieden. Dan wordt daar (professioneel) compost van gemaakt.

Een takkenril op een balkon heeft nauwelijks (eigenlijk gewoon geen, imo) meerwaarde. Je zult op een balkon x-hoog geen egels winterbeschutting bieden, bedoel ik maar :+ En ik denk dat je buren niet blij zijn met overwinterende muizen :))
Ik zou een leuk insektenhotel kopen en neerzetten, daarmee vervang je in ieder geval een deel van de rol van een takkenril.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 17:30

Prairy schreef:
Compost maken :)
Mini shredder oid en dan alles heel klein maken, neemt het niet zo veel ruimte in en het verteert sneller.

Ja, daar dacht ik dus ook aan! Met name bladcompost, want keuken-, groente- en fruitafval wil ik liever niet gebruiken ivm eventuele stankoverlast (ik heb nu eenmaal een paar verdiepingen appartementen naast en onder me).
Gesnoeide takken kleiner knippen is ook niet veel moeite. Hoe dan ook zal gecomposteerd snoeiafval bruikbaar zijn in de winter.

axel_1997 schreef:
Als je aan puimsteen kan komen zou je nog wel een muurtje op je balkon kunnen maken. Dat is zo licht dat het blijft drijven.
En gasbeton zou ook kunnen. Dat moet je dan alleen wel met een hamer bewerken om het meer op natuursteen te laten lijken.

Puimsteen zal moeilijk worden, denk ik.. Maar gasbeton is misschien een idee!
Misschien een combinatie, in de vorm van een halve cirkel van stenen en takkenril in de hoek, waarin ik bladafval kan laten composteren :)

Ibbel schreef:
Een takkenril op een balkon heeft nauwelijks (eigenlijk gewoon geen, imo) meerwaarde. Je zult op een balkon x-hoog geen egels winterbeschutting bieden, bedoel ik maar :+ En ik denk dat je buren niet blij zijn met overwinterende muizen :))
Ik zou een leuk insektenhotel kopen en neerzetten, daarmee vervang je in ieder geval een deel van de rol van een takkenril.

Een insectenhotel heeft op het oosten weinig zin, daarom dacht ik ook meer aan een rommelhoekje van takken en snoeiafval voor bijvoorbeeld spinnen, pissebedden, etc.

Ik ben nog maar wat aan het pionieren :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 17:35

Je kunt ook gaan voor een wormenbak/wormenhotel. Dan maak je ook je eigen compost (met behulp van wormen dus), en dat ruik je helemaal niet, dus die zijn ook geschikt voor een balkon (ik ken zelfs mensen die ze in de keuken hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 17:44

Zolala schreef:
Een insectenhotel heeft op het oosten weinig zin, daarom dacht ik ook meer aan een rommelhoekje van takken en snoeiafval voor bijvoorbeeld spinnen, pissebedden, etc.

Ik ben nog maar wat aan het pionieren :)

Hoezo? Dan zet 'm met de rug naar het oosten - heb je er zelf nog mooi zicht op ook, vanuit je kamer. En als je 'm tegen de zijkant van je balkon zet, staat-ie op het zuiden.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:52

Vjestagirl schreef:
Je kunt ook gaan voor een wormenbak/wormenhotel. Dan maak je ook je eigen compost (met behulp van wormen dus), en dat ruik je helemaal niet, dus die zijn ook geschikt voor een balkon (ik ken zelfs mensen die ze in de keuken hebben.

Oh, dat zal ik in gedachten houden! Ik heb niet echt veel ruimte, dus moet bij nader inzien wellicht eerder denken aan iets langwerpigs en smals tegen de muur aan. Ik laat het idee maar even rusten, eerst maar eens kijken hoe alles er dit jaar uit gaat zien :)

Ibbel schreef:
Hoezo? Dan zet 'm met de rug naar het oosten - heb je er zelf nog mooi zicht op ook, vanuit je kamer. En als je 'm tegen de zijkant van je balkon zet, staat-ie op het zuiden.

Tegen het hekje aan de zijkant, tegenover het zuiden, had ik ook al bedacht, maar het balkon is maar smal (1 meter). Zodra alles in blad komt en gaat groeien, krijgt dat hekje vrijwel geen zon meer, en sowieso na de ochtend helemaal niet meer.
Is verder niet erg, er zal vermoedelijk wel voldoende voedsel voor bijen en andere insecten zijn - dat is ook al iets!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:33

Vraagje: wij willen morgen wat snoeiwerk gaan doen, maar nu zie ik dat het in de nacht van zondag op maandag een graadje kan vriezen. Kan dit kwaad?
Wat we willen gaan snoeien: dakplatanen, vlinderstruik en van de planten het dode blad wegknippen.
Iemand die me hier advies in kan geven? Alvast bedankt!

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:45

Dat kan prima hoor!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:02

Leg je het blad dan wel onder de struik op de grond? Vinden ze lekker :)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:05

Bedankt Ladyingreen?

Welk blad bedoel je Prairy? Ik heb de hele winter alles laten liggen, ik wil nu een beetje gaan opruimen maar hoeft niet heel strak. De konijnen zijn ergens in de winter ontsnapt en hebben ook al een groot deel van het snoeiwerk gedaan :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:05

Het blad dat je af gaat knippen :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:43

Leuk topic. Lekker om weer een beetje vooruit te kijken naar het voorjaar.

Leuk ook om dat balkon te zien.

Wij hebben bij het aanplanten van onze haag (150m) rekening gehouden met inheemse planten en er 30 wilgen tussen gezet.
En in de tuin proberen we er ook wat rekening mee te houden. Maar ik doe niks weg wat ik mooi vind en het goed doet omdat het niet inheems is. Maar aangezien het een oude 'boeren' tuin was toen we hier kwamen wonen zat het met de soorten best redelijk.
De grootste winst komt denk ik nu uit de hagen en de 'rommel' hoekjes die we gemaakt hebben op de uithoeken van de wei. Met takken rillen, oud hooi wallen (met dank aan mijn oudje die op zijn hooi sabbelt en dan grotendeels weer uit tuft.....) met aan de voet daarvan boomstronken en cement/steen klompen.

Als dank voor al die biodiversiteits inspanningen woont er nu (vermoedelijk) een marter in die takkenwal die vervolgens (zeker) al onze kippen opgevreten heeft. Leuk welkomst cadeautje.
Je kunt niet uitkiezen wie je uitnodigt op je feestje. :+

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 16:20

Prairy schreef:
Het blad dat je af gaat knippen :)

Ah oké, tja de vlinderstruik ga ik niet helemaal ontleden denk ik, hahaha, maar inderdaad los blad laat ik liggen

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:46

pol013 - je tuin klinkt heel fijn! Maar wat enorm triest van de kippen.. -O-
Zijn ze allemaal gepakt?

Hier begint nu ook echt het één en ander wakker te worden <3
Dikke bladknoppen aan Vlier en Meidoorn, uitlopende voorjaarsbolletjes, en allerlei fris groen waarvan ik van een deel nog niet weet wat het precies is.
(ongetwijfeld wat Aanwaaiers en/of ontkiemd vogelzaad)

Afbeelding

Afbeelding

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 01:26

Vanmiddag bestelling bij cruyd hoeck gedaan. Kan niet wachten om weer wat in de tuin te gaan doen!
Ik heb een paar planten besteld maar ook wat zaden. Iemand ervaring met groot kaasjeskruid en grasklokje binnen voorzaaien of rechtstreeks in de border?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 07:47

Van groot kaasjeskruid had ik zo veel zaad dat ik die gewoon in een stukje tuin heb gestrooid. Sindsdien blijft hij elk jaar op diverse plekken verschijnen.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:34

Inheemse zaden hoef je niet binnen op te kweken. Maar waarschijnlijk staan er zaai-instructies op de verpakking.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:00

Dat verwacht ik ook, maar dacht dan kan ik evt alvast wat kleine potjes aanschaffen mocht het nodig zijn. Maar ik denk dat ik ze idd gewoon direct in de tuin zaai

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 12:06

Ik heb kaasjeskruid vorig jaar wel binnen voorgezaaid, dat ging heel goed. Nu heeft het zichzelf heel behoorlijk uitgezaaid en hoef ik nooit weer :')

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:11

Iemand nog wat tips voor bodembedekkers/eenjarige plantjes?

Wij zijn in december verhuisd en dit huis heeft best een leuke tuin. Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met wat snoeien. Ik wil dit jaar even kijken hoe alles bloeit en dan eventueel dingen er uit halen en vervangen voor meer inheemse soorten. Maar voor nu zoek ik vooral dingen voor de bodem.

Ons bodemleven is wel heel goed want ik ben al super veel beestjes tegen gekomen, dus ik kijk er naar uit dit jaar van de tuin te genieten.

Wat foto’s van de ene kant:
Ik heb een hortensia hierheen verplaats, er staat een rozenstruik die roze bottel geeft. De hortensia gaat waarschijnlijk uiteindelijk weg. Verder staat er nog een vijgen en een appelboom en waarschijnlijk een perenboom. Deze blijven sowieso staan.
En ik moet zeggen dat daar mijn kennis wel ophoud
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vorige bewoners hebben ook allemaal verschillende soorten bollen geplant, die zijn allemaal langzaam aan het opkomen nu.
Afbeelding

De andere kant:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die grote struik/boom gaat er waarschijnlijk nog uit, aan deze kant staat ook nog een hortensia, een vlinderstruik en een fruitboom en de rest zou ik niet weten :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:21

(Bos) aardbeitjes? Ik zou het in ieder geval lekker vol zetten, scheelt onderhoud.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:26

Als inheemse bodembedekker kan ik absoluut de steenanjer aanbevelen, groeit hier heel snel en vormt een mooie mat, frisgroen met knalroze bloemetjes. En nu aan het einde van de winter is ie hier zelfs ook nog groen!

Afbeelding

Geen idee of ik hier al eerder gereageerd had, maar topic naar mijn hart dit. :D

Twee jaar geleden was ik het zat dat mijn planten telkens doodgingen door te koud/te warm/te nat/te droog en ben ik me gaan verdiepen in een oplossing.

Vorig jaar heb ik mijn inheemse tuin aangeplant en nu is het (on)geduldig wachten wat er de komende tijd gebeurt... Maar het lééft! *\o/*

Ik heb bijgehouden wat ik erin heb gezet:

Afbeelding

Afbeelding

Er bleek toch nog behoorlijk veel te passen in een stadstuin met borders. Ben benieuwd wat er allemaal terugkomt dit jaar!

Er staan dus enkele niet-inheemse planten tussen (als je het heel strict bekijkt) die wel bewezen nut hebben voor insecten. Want ik wilde heel graag ook een insectvriendelijke tuin!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:53

Leuke lijst Wijslander. Heb je ook foto’s van de borders?

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 13:54

Bedankt voor de aanraders! Dat word shoppen <3