Onder bewind staan, bewindvoerder maakt toch schuld wat nu? (Update)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:23

Annick75 schreef:
Je kunt, als ze blijven "weigeren" het bedrag aan te passen, proberen melding te maken bij de kantonrechter. Aangifte bij de politie lijkt me in dit geval wat ver gaan, want ze bestelen je niet, maar ze blijven, mijns inziens, wel in gebreke door hun tarief niet te corrigeren, waardoor jij weer moet terugbetalen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... %20politie.

Ja, ik zou ook melding doen bij de kantonrechter.

Daarnaast weet ik uit ervaring dat als je weinig vermogen hebt (hoeveel weet ik niet) een overstap vergoed kan worden.

Dat had mijn broer ook.
Via de kantonrechter is destijds de oude bewindvoerder ontslagen en ben ik aangewezen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:24

Waar staat de gemeente in dit verhaal? Kunnen die nog wat druk zetten of je helpen bij het vinden/krijgen van een andere bewindvoerder?
Nogmaals gesprek met ondertekenen lijkt me een heel goed plan!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:33

Ik heb even het een en ander opgezocht.
Als ik bij de rechtbank kijk zie ik staan dat er geen kosten aan verbonden zijn bij overstappen
https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/ ... ewind.aspx

Maar bij een andere site zie ik staan 800€ tot 1000€ en dat daarvoor bijzondere bijstand aangevraagd kan worden bij de gemeente.
https://mijngeldenzo.nl/nieuws/zo-stap- ... ndvoerder/

Mij lijkt de rechtbank website betrouwbaarder.
Maar dat zou je altijd kunnen navragen.
Een nieuwe bewindvoerder kan dat ook voor je uitzoeken.

Maar hoe dan ook, het begint bij de kantonrechter dus daar zou ik een mailtje aan wagen. Dat kan gewoon kort en krachtig.
Geachte lezer,
Helaas zitten mijn huidige bewindvoerder en ik niet op één lijn.
Er hebben meerdere gesprekken plaatsgevonden over een aantal gemaakte fouten van mijn huidige bewindvoerder die mij benadelen.
Helaas is er nog steeds geen verbetering.
Daarom ben ik genoodzaakt een andere bewindvoerder aan te vragen.

Kunt u mij uitleggen hoe ik dit moet regelen en wat de eventuele kosten daarvan zijn?

Iets van deze strekking, ik zou verder nog niet uit wijden over het hoe en wat, dat komt later.
En zal ook goed omschreven moeten worden door bijvoorbeeld je nieuwe bewindvoerder.
Dat wordt namelijk ook weer gebruikt in de rechtbank.

Overigens kan je ook een andere bewindvoerder vragen om dit vanaf hier al op te pakken.
Wellicht zijn er meerdere cliënten van je begeleider die ook bewindvoering hebben die een goede ervaring met die persoon hebben.
Ik zou niet via Google zo maar een nieuw bedrijf benaderen. Maar echt bespreken met je begeleider.
Zodat je in ieder geval bij een betrouwbaar persoon uit komt.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 06-01-25 19:42, in het totaal 2 keer bewerkt

nikkel

Re: Onder bewind staan, bewindvoerder maakt toch schuld wat nu? (Update)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:37

Er zitten ook in deze sector mensen en bedrijven om beter te worden van de situatie. Schuldhulpverlening behoort gratis te zijn bijv, tenzij je het door particuliere bedrijven laat doen zonder de gemeente. Dan kost het bakken met geld.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 20:11

Over het algemeen behandelt de griffier dit soort vragen. Dus je richt het verzoek ook aan de griffier.l

Euro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 20:42

Ik reageer morgen effe uitgebreid op iedereen het lukt me gewoon vandaag effe niet meer. Excuses

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 22:01

Rustig aan, doe wat adem oefeningen en morgen weer een nieuwe dag.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 10:15

Rustig aan inderdaad, eerst verwerken en rustig (met je begeleider) op een rijtje zetten, Bokt loopt niet weg!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 10:37

Ik wil gewoon even zeggen dat jij het harstikke goed doet!

Het is dat je zo'n waardeloze bewindvoerder hebt getroffen.
Maar aan jou ligt het niet.

:knuffel:
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 07-01-25 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 10:57

Rustig aan en denk goed aan jezelf :-)

Overstappen naar een andere Bewindvoerder kost wellicht wel geld, maar dat wordt vergoed door de Gemeente via de Bijzondere Bijstand. Daar heb jij dus zelf geen extra kosten aan als je een laag inkomen hebt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 11:07

DuoPenotti schreef:
Ik wil gewoon even zeggen dat jij het harstikke goed doet!

Het is dan te je zo'n waardeloze bewindvoerder hebt getroffen.
Maar aan jou ligt het niet.

:knuffel:

Precies!

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 11:35

In de Facebook groep die Magicmist noemde kan en mag je de beheerders ook prive om advies vragen! Dan hoef je niks te delen in de groep zelf.

Euro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 14:33

Sorry het lukt mij effe niet om op iedereen afzonderlijk te reageren.

Gemeente is verder nog niet ingelicht omdat ik denk ik dan alsnog het teveel ontvangen bedrag moet terugstorten, het is immers niet volledig gebruikt waarvoor het betaald is. Ook al kan ik hier niks aan doen.

Ik heb met mijn huidige bewindvoerder in het begin afspraken gemaakt welke voor mij persoonlijk zeer belangrijk waren om me in de 1e plaats onder bewind te laten stellen. Ik ben toch best wel een controle freak en hou graag zelf inzicht/ inzage in alle gegevens. ( mijn Essent en andere dingen beschik ik ook over en heb ik inzage in net als internetbankieren en contactloos betalen etc) Ik beschik dus ook over alle inzage wat er gebeurt op beheerders rekening en kan ze vanuit hier aanspreken of dingen laten veranderen als ik inzie dat ze toch niet gaan zoals het moet. Had ik dat niet gehad had ik ook nooit kunnen zien dat ze hun werk niet goed doen

Zeker het persoonlijke contact en korte lijntjes die er zijn om aanvraag te doen voor dingen of dingen geregeld te krijgen werkt voor mij prettiger als groot log bedrijf waar je nummer zoveel bent ( Bin there done that) dat werkte absoluut niet.

Dat is voor mij ook voornaamste reden om niet te willen overstappen omdat ik bang ben dan alles te verliezen en geen inzage meer te hebben en nummer zoveel te zijn. Dit is een klein kantoor waar ik altijd heen kan bellen of via what’s app snel contact heb als ik bv extra geld nodig heb oid geeft mij veel vrijheid ipv stress als ik spontaan iets wil doen en niet eerst paar dagen moet wachten op ‘extra’ geld.

Heb geprobeerd om met de bank contact op te nemen nogmaals om dingen dan zelf te regelen als mijn bewindvoerder het niet doet…. Ondanks duidelijk aangegeven te hebben hoe en wat sturen ze me toch terug naar de bewindvoerder….. het is net alsof ik gewoon niet serieus wordt genomen zo van kijk dat is weer een persoon met stempel van imbeciel, daar is de deur naar buiten.

@duopenotti thnx voor je lieve woorden die komen goed binnen :knuffel:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 14:43

Nou nee, de bank houdt zich gewoon aan de regels. Je hebt niet voor niets een bewindvoerder en die bepaalt wat er met je betalingen gebeurt. Als je zelf maar alles aan kunt passen, dan heeft bewind ook geen nut.

Dit is echt iets dat je bewindvoerder aan moet passen en daar mag je echt wel op gaan pushen, en snel ook. Voor ze wel achteraf het te weinig betaalde geld gaan terugvorderen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 14:47

In een eerder bericht schreef je dat het teveel betaalde geld van de gemeente terug gestort zou gaan worden naar de gemeente en dat de bewindvoerder dat zou regelen. Wat op zich logisch is. Het was immers een bijdrage voor de bewindvoerder en heen extra bijdrage aan jou.

De gemeente inlichten nu maakt volgens mij dus niet zoveel uit, want als ik het goed begrijp is het geld wat ze storten voor de bewindvoerder en niet voor jou. Alleen de bewindvoerder heeft niet het hele bedrag naar zichzelf overgeschreven. Op zich zou ik het dus ook niet gek vinden dat dat bedrag alsnog daarheen zou gaan, maar het gaat nu dus terug naar de gemeente. Maar het blijft dan niet op jouw rekening want het is het aandeel van de gemeente.

Zolang de gemeente het juiste bedrag overmaakt zou de bewindvoerder zichzelf dus moeten kunnen betalen als ik alles goed snap. Als ze dan te weinig inhouden lijkt jouw potje te groeien maar dat is natuurlijk niet zo. Dat geld moet officieel alsnog naar de bewindvoerder of zoals nu zou gebeuren terug naar de gemeente.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 15:13

Het enige wat je nu kan doen is een telstaat maken. Daarin houdt je dan bij de bedragen die de gemeente stort en de bedragen die de bewindvoerder in rekening brengt. Het is vrijwel de enige manier om de rekening niet te laten "vervuilen". Dan kan je tevens zien welke bedragen de bewindvoerder nog in rekening kan brengen. Voor bewind staan bedragen vast. Zie ook de rechtspraak.

Succes ermee. Ik ben bewindvoerder voor onze zoon, dus ik weet wat je administratief moet bijhouden incl. het jaarlijkse overzicht.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 22:52

Euro schreef:
Gemeente is verder nog niet ingelicht omdat ik denk ik dan alsnog het teveel ontvangen bedrag moet terugstorten, het is immers niet volledig gebruikt waarvoor het betaald is. Ook al kan ik hier niks aan doen.

Kom je dan niet verder in de problemen? Je moet het bedrag toch vandaag of morgen terugbetalen, dus naar mijn idee kun je beter eerlijk richting de gemeente zijn, zeker de gemeente. Want anders krijg je misschien een fraudestempel achter je naam.

Zet het bedrag dan op zijn minst even opzij zodat je er makkelijk bij kan en het terug kan storten, mochten ze hierom vragen.

En ik zou nogmaals via een brief sommeren dat de bewindvoerder dit zo snel mogelijk recht gaat zetten. Doet ze dat niet dan dien je een klacht in tegen haar.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:42

En stuur een copy naar de gemeente en vermeld hoeveelste aanmaning dit is.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:16

Ik zou hoe dan ook naar de gemeente gaan. Dit omdat het geld van de bijzondere bijstand ten behoeve van jou is, maar niet VAN jou. Het zou nog wat anders zijn, als dat het geld eerst teruggaat naar de gemeente en de bewindvoerder bij jou aanklopt voor het geld dat hijzelf ten onrechte niet in rekening heeft gebracht. Het probleem in deze is, dat TS geen eigen bankrekening kan openen zonder de bewindvoerder.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:15

nikkel schreef:
Ik zou hoe dan ook naar de gemeente gaan. Dit omdat het geld van de bijzondere bijstand ten behoeve van jou is, maar niet VAN jou. Het zou nog wat anders zijn, als dat het geld eerst teruggaat naar de gemeente en de bewindvoerder bij jou aanklopt voor het geld dat hijzelf ten onrechte niet in rekening heeft gebracht. Het probleem in deze is, dat TS geen eigen bankrekening kan openen zonder de bewindvoerder.

Het geld van de rekening halen en in een envelopje doen. Probleem opgelost.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:27

Purny, het is een goed voorstel wat je doet, alleen dan moet TS wel voldoende zelfbeheersing hebben om van de inhoud van de enveloppe af te blijven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:39

nikkel schreef:
Purny, het is een goed voorstel wat je doet, alleen dan moet TS wel voldoende zelfbeheersing hebben om van de inhoud van de enveloppe af te blijven.

Ze kan ook de envelop bij haar moeder laten.

Vroeger kon ik ook niet met financiën omgaan. Ik ging met mijn moeder geld pinnen voor de boodschappen en kreeg elke week weekgeld.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:56

Aan de ene kant heb je een punt.
Maar aan de andere kant is dat te gek voor woorden.
Die bewindvoerder krijgt loon om haar taak uit te voeren. Daarnaast heeft TS waarschijnlijk weinig leefgeld en moet ze daar dus zelf nog een deel van apart leggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:01

daantjuhhh schreef:
Die bewindvoerder krijgt loon om haar taak uit te voeren. Daarnaast heeft TS waarschijnlijk weinig leefgeld en moet ze daar dus zelf nog een deel van apart leggen.

dit dus.

enveloppe aan de kant leggen is een optie zonder bewindvoerder.
Niet als je er een hebt die gewoon zijn werk niet doet.

Met wat pech een keer een inbraak en bewijs dan nog maar eens dat jet het opzij had gelegd.

Het geld waarvan je weet dat je het zou moeten betalen automatisch naar een andere rekening laten overboeken is dan veiliger.
Maar ook dat zou niet moeten als die flapdrol zijn werk eens gaat doen waar ts hem al genoeg op gewezen heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:06

DuoPenotti schreef:
daantjuhhh schreef:

dit dus.

enveloppe aan de kant leggen is een optie zonder bewindvoerder.
Niet als je er een hebt die gewoon zijn werk niet doet.

Met wat pech een keer een inbraak en bewijs dan nog maar eens dat jet het opzij had gelegd.

Het geld waarvan je weet dat je het zou moeten betalen automatisch naar een andere rekening laten overboeken is dan veiliger.
Maar ook dat zou niet moeten als die flapdrol zijn werk eens gaat doen waar ts hem al genoeg op gewezen heeft.

En kan ook niet, want als je onder bewind staat kun je zelf geen automatische betalingen instellen.