Tussen de mazen van het net..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Re: Tussen de mazen van het net..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:13

@San87, dat probeer ik dus ook al de hele tijd over te brengen. Ga eerst achter je NL paspoort aan, daarmee kun je daarna de zaken in BE op orde brengen.
Maar dan werd steeds gezegd die ambassade is er niet meer.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:20

_San87_ schreef:
poetser schreef:
Zo is het inderdaad Fly_high.

Aangifte is al gedaan, maar voor mijn paspoort heb ik een geldige verblijfsplaats nodig in België en een Belgische id, die ik dus niet krijg zonder mijn paspoort. Maar met de financiële ademruimte die ik nu krijg, is er misschien al meer mogelijk. Al is het maar dat ik een advocaat ga kunnen betalen om mij te helpen.

Saai werk is meer dan welkom. Ik heb dit al eerder gedaan en het is geen droombaan, maar ik vond het destijds wel leuk om te doen en het geld is nu een extra motivatie natuurlijk.

Voor zover ik weet moet je aangifte doen van je verloren paspoort en kun je met het proces verbaal bij de Nederlandse ambassade een paspoort krijgen.

Dat is o.a. waar een ambassade voor is.

Jup.

Bij verloren/gestolen is dat de weg.

Bij verlopen is het een ander verhaal, maar dat is hij niet volgens TS.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:24

Wat is dan het verschil tussen verloren en verlopen? In beide gevallen heb je geen geldig paspoort meer.
Wat een wirwar van stomme regels allemaal zeg.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:27

Sansevieria schreef:
@San87, dat probeer ik dus ook al de hele tijd over te brengen. Ga eerst achter je NL paspoort aan, daarmee kun je daarna de zaken in BE op orde brengen.

Terwijl de ambassade er wel is, in Brussel dan :j

Als EU-burger die in een ander EU-land verblijft moet je sowieso altijd bij je ambassade/consulaat zijn voor dergelijke zaken, niet zomaar bij instanties van je land van herkomst die bedoeld zijn voor ingezetenen.

TS is het papieren paspoort kwijt maar heeft gewoon de Nederlandse nationaliteit

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:29

Precies dat Fly High, en volledigheidshalve...het NL paspoort van TS is "alleen maar kwijt", niet verlopen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:32

volgens mij (correct me if i'm wrong) heeft ts dit traject opgezet m.v.t. verloren / gestolen paspoort. maar kon dat niet doorgaan ivm corona. inmiddels is haar paspoort verlopen en kan ze dit dus niet meer doen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:34

poetser schreef:
Net telefoon gehad dat ik om 10.30 mijn contract mag komen tekenen en maandag beginnen! Saaie maar goed betaalde baan.

Kanjer, dat heb je alvast heel goed gedaan!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:35

Sansevieria schreef:

Ja, dat is de eerste stap. Zorgen dat er weer een NL paspoort komt.

Fly_high schreef:
Sansevieria schreef:

Terwijl de ambassade er wel is, in Brussel dan :j

Als EU-burger die in een ander EU-land verblijft moet je sowieso altijd bij je ambassade/consulaat zijn voor dergelijke zaken, niet zomaar bij instanties van je land van herkomst die bedoeld zijn voor ingezetenen.

TS is het papieren paspoort kwijt maar heeft gewoon de Nederlandse nationaliteit

In Antwerpen zat er ook een, die is wel gesloten. Misschien dat daar de verwarring ontstaan is.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:37

Ja dat denk ik ook San

Joltsje schreef:
volgens mij (correct me if i'm wrong) heeft ts dit traject opgezet m.v.t. verloren / gestolen paspoort. maar kon dat niet doorgaan ivm corona. inmiddels is haar paspoort verlopen en kan ze dit dus niet meer doen.

Nee ze zegt dat het paspoort niet verlopen is, alleen kwijt.

Hoe dan ook ze heeft NL nationaliteit en recht op hulp van de ambassade in Brussel

Het traject tijdens corona had volgens dit topic te maken met bewijzen van verblijf in BE aan de Belgische instanties i.v.m. ontvangen leefloon. Belgische instanties gaan wel over uitkeringen, hulp m.b.t. het vinden van een woning etc omdat TS ingezetene is van Belgie maar niet over TS haar paspoort want TS is Nederlands.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:38

Joltsje schreef:

NL paspoort is niet verlopen zegt ze zelf.

Eerste stap is in deze alsnog de ambasade. Die zit in Brussel:

Kortenberglaan 4/10, 1040 Brussel, België

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:40

Wat fijn TS, dat je op de valreep een nieuwe baan hebt! Hopelijk komt de rest nu ook op korte termijn in orde.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:40

Wat fijn dat je werk hebt gevonden +:)+

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 10:52

Het probleem met de aanvraag van mijn paspoort is dat ik niet kan bewijzen dat ik ben wie ik zeg dat ik ben. Dus een geldige identiteitsbewijs. Dat kan ik in België alleen krijgen door officieel ingeschreven te zijn op een adres, wat weer niet lukt zonder Nederlands paspoort vanwege het ingetrokken statuut. Dat is het eerste dat ik geprobeerd heb nadat ik aangifte heb gedaan.
Ik zit vast in een vicieuze cirkel en daar moet ik uit zien te raken.

Werken mag. Daar mag ik mijn kopie dan weer wel voor gebruiken plus een kopie van de aangifte. Pas als mijn paspoort verlopen is kom ik qua werk ook in de problemen.

Contract is intussen getekend. Ex schoonmoeder doet wel moeilijk over het feit dat het in ploegen is, maar ja. Veel keus heb ik niet

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 11:17

Het is toch van de zotte allemaal. Als een schakeltje omvalt heb je het nakijken. En iedereen verschuilt zich achter een berg papier maar heeft niet de moed de cirkel te door breken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 11:21

poetser schreef:
Het probleem met de aanvraag van mijn paspoort is dat ik niet kan bewijzen dat ik ben wie ik zeg dat ik ben. Dus een geldige identiteitsbewijs. Dat kan ik in België alleen krijgen door officieel ingeschreven te zijn op een adres, wat weer niet lukt zonder Nederlands paspoort vanwege het ingetrokken statuut. Dat is het eerste dat ik geprobeerd heb nadat ik aangifte heb gedaan.
Ik zit vast in een vicieuze cirkel en daar moet ik uit zien te raken.

Werken mag. Daar mag ik mijn kopie dan weer wel voor gebruiken plus een kopie van de aangifte. Pas als mijn paspoort verlopen is kom ik qua werk ook in de problemen.

Contract is intussen getekend. Ex schoonmoeder doet wel moeilijk over het feit dat het in ploegen is, maar ja. Veel keus heb ik niet

Je moet naar de Nederlandse ambasade. Die kunnen met je kopie van je paspoort op je BSN zoeken en zien dan dat je NL'se nationaliteit hebt en kunnen dan een paspoort verstrekken.

Vanuit daar kun je verder.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 11:41

Je kunt de ambassade misschien ook eerst bellen?

Wat fijn dat je een baan hebt gevonden! Goed gedaan!!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 11:46

Artimes schreef:
Je kunt de ambassade misschien ook eerst bellen?

Wat fijn dat je een baan hebt gevonden! Goed gedaan!!

Dat zou ik zeker doen, want anders heb je risico dat je voor niks kom.

Ambassade bellen afspraak maken en dan gaan. Die kunnen inderdaad met copy opzoeken. Denk dat je aangifte van de politie ook schriftelijk bewijs moet hebben.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 12:21

Ik wil je feliciteren met je baan.
Hopelijk gaat de rest ook snel lukken.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 12:27

Nou lees ik al 6 pagina's mee en niemand leest het onderschrift van ts?

Ik vind dat het lijkt alsof ts gewoon niet weet wat ze nu moet doen en daardoor de paar tips niet leest.
De tip van de ambassade klinkt als een logische stap.

Is er niemand op bokt die ts toevallig in het echt kent en haar kan helpen met het maken van de goede stappen? Of desnoods iemand die in de buurt woont van ts en die haar wilt helpen?

Het hele verhaal klinkt allemaal best heftig en dan zou ik ook gewoon niet weten waar ik de volgende stap moet zetten. En iemand die je dan even helpt zou precies kunnen zijn wat er nodig is om uit deze situatie te komen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:09

Ik lees het onderschrift nu pas… TS: je zou lid kunnen worden van Kannet vzw (een organisatie voor mensen met een beperking. Zij hebben oa een sociale dienst en je kan via hen ook aan een voordeliger tarief juridische hulp krijgen. Zij kunnen je ook doorverwijzen naar de juiste instanties en / of al dan niet samen met jou bellen. Zeker het proberen waard…het is lastig om dat allemaal zelf te regelen, dus wat hulp lijkt me welkom. Alleen… via een forum als dit is gepaste hulp krijgen niet eenvoudig want je moet goed op de hoogte zijn van de wetgeving en je weg kennen in het hulpverleningslandschap. Daarom denk ik dat het goed is om hulp te krijgen van een professionele organisatie.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:33

@TS; lukt het nog om overzicht te houden in je situatie?

Wie is waarvoor verantwoordelijk? Wat moet er geregeld worden etc?

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 14:17

Van de autisme heb ik niet zoveel last, behalve dat face to face gesprekken of telefoon gesprekken zeer moeilijk zijn voor mij. Ook is doorvragen of iets bij een negatief antwoord lastig. Zo is solliciteren ook lastig, maar het lukt uiteindelijk wel. Enkel geschreven/getypt gaat goed bij onbekende. Bij mij uit het zich voornamelijk in het antisociale en als er bij mijn zoon geen verdenking was geweest, had ik het van mezelf nooit geweten. Maar ik functioneer min of meer normaal in de maatschappij. Ik heb er zelf meer last van dan dat een ander het merkt.

Echter verandert dat niks aan de situatie. De eerste stappen heb ik allemaal doorgelopen met mijn thuisbegeleiding (van het CAW) en in overleg met mijn maatschappelijke werkster.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 14:27

poetser schreef:
Van de autisme heb ik niet zoveel last, behalve dat face to face gesprekken of telefoon gesprekken zeer moeilijk zijn voor mij. Ook is doorvragen of iets bij een negatief antwoord lastig. Zo is solliciteren ook lastig, maar het lukt uiteindelijk wel. Enkel geschreven/getypt gaat goed bij onbekende. Bij mij uit het zich voornamelijk in het antisociale en als er bij mijn zoon geen verdenking was geweest, had ik het van mezelf nooit geweten. Maar ik functioneer min of meer normaal in de maatschappij. Ik heb er zelf meer last van dan dat een ander het merkt.

Echter verandert dat niks aan de situatie. De eerste stappen heb ik allemaal doorgelopen met mijn thuisbegeleiding (van het CAW) en in overleg met mijn maatschappelijke werkster.

Fijn te horen. Begrijp hoe het werkt. Maar ook zonder autisme kan een situatie als deze ervoor zorgen dat je het overzicht verliest. Vandaar mijn vraag.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 14:40

Maar waarom ben je uit je appartement gezet met vonnis en al?
En waarom raakte je niet officieel ingeschreven? Hoeveel jaar is dat geleden? Je had toen al geen officieel paspoort meer of hoe moet ik dat zien?

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 15:17

In januari 2024 moeten verhuizen omdat mijn oude appartement werd afgebroken. Verhuizen moest dus.
De reden van de uithuiszetting zet ik liever niet open en bloot online. Sorry, via pb wil ik het eventueel wel uitleggen. Hett is al genant genoeg dat ik het heb moeten vermelden om de situatie uit te kunnen leggen.