Bedenken wat je nou weer wil eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:35

DuoPenotti schreef:
https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... %20kleiner.

Citaat:
Inmiddels koopt 1 op de 4 huishoudens weleens zo’n verspakket. De prijs is behoorlijk goed: gemiddeld ben je met een pakket afgepaste ingrediënten 1,40 euro goedkoper uit dan wanneer je alles los koopt. Door de afgepaste hoeveelheden gooien mensen ook minder vaak wat weg. Dus de kans op voedselverspilling is kleiner.

wat ik jammer vind, wat de site ook aangeeft, dat het altijd witte producten zijn en niet de volkoren.
Snap ik, maakt het goedkoper, maar niet gezonder

Ja ligt er soms aan. In veel pakketten van AH bv moet je de pasta’s, wraps, rijst e.d. zelf toevoegen/kopen namelijk en dan kun je bv prima zelf voor volkoren producten kiezen. Maar ik eet sowieso van bepaalde producten alleen wit dus ik persoonlijk kan er dan minder over ‘vallen’ maar snap hun punt wel. Maar in verhouding voeg je bij veel pakketten de pasta e.d. los toe dus dan kun je iig zelf volkoren kiezen gewoon :j ik kies bij sommige pakketten dan wel voor volkoren maar sommige specifieke producten/pakketten ook niet en eet ik liever de witte variant en vind ik dat ook prima zo :)

Veelal is het ‘probleem’ ook nog die kant en klare poeder mixen e.d. ivm vaak hoog aandeel zout enz. Maar ik kook bv zelf nooit met zout, dus die keren dat wij dan zo’n mix gebruiken bij een vers pakket vind ik persoonlijk dan ook weer minder erg.

edit;
En naast de pasta’s, wraps e.d. kun je de rest van alle producten welke je bv zelf los nog moet toevoegen wel zo ‘bewust’ inkopen zoals je wilt. Zuidel producten kun je in light variant of met 0% vet, of de kazen met minder hoog vet aandeel, vlees kun je ook voor extra mager gaan mbt gehakt enz (wat wij dan standaard al doen met alle gerechten waar gehakt in moet bv)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 20:36

Ik ben zeker niet goedkoper uit met zo'n vers pakket, maar ik heb dan ook een heel erg fijne groenteboer tegenover de AH zitten. Die heeft veel keus, is met de seizoensgroenten niet duur en ik kan zelf bepalen hoeveel ik koop, ipv voorverpakte hoeveelheden die het altijd net niet zijn.

Ik begin mijn rondje boodschappen dus bij de groenteboer en de volgende stappen zijn slager en evt bakker en wat er dan nog overblijft van mijn boodschappenlijstje haal ik bij de supermarkt.

Ik stel bv mijn eigen paddestoelenmix samen, ipv een doosje waarin de supermarkt bepaald hoeveel ik van welke soort krijg.

Je kunt daar zelfs ook een halve bloemkool kopen, een hele is voor ons 2 vaak veel te veel en ik hoef niet zo nodig 2x in de week bloemkool.

Ik heb ergens een keer een rekensom van zo'n vers pakket vs de ingrediënten apart kopen (bij dezelfde supermarkt) en de prijzen die ik toen zag, waren veel hoger dan wat ik herken van bij deze groenteboer.

mirim

Re: Bedenken wat je nou weer wil eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 20:55

Ik koop iedere week andere groente.
Tomaten staan wel elke week op het lijstje.
Meestal verzin ik zelf iets.
Maar als ik geen inspiratie heb dan zoek ik op internet een recept met de ingrediënten die ik in huis heb.
Zo staat er iedere dag en iedere week wel wat anders op tafel.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 21:16

Wij laten eens per week de boodschappen bezorgen en maken op zondag de lijst helemaal klaar. Meestal hebben we dan een lijstje met wat we eten de week erop. Daar staan soms dezelfde gerechten op die we wel wekelijks eten en we wisselen een aantal gerechten af door de weken heen die we niet wekelijks willen eten. Meestal zit er wel eens per week een verspakket in.

Dus als de vraag is ‘wat eten we vandaag’ dan pakken we iets uit de lijst die we opgesteld hebben. Als we echt geen zin hebben dan halen we patat of eten een restje uit de vriezer.

Dit werkt het fijnst voor ons, niet eeuwig nadenken over wat we moeten eten en meestal hoeven we niet apart meer naar de supermarkt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 22:07

Ik heb alleen jouw post gelezen, dus misschien is het vaker genoemd, maar vanwege precies het probleem wat jij noemt heb ik dus 3 x per week Hello Fresh.
Heb de variant calorie bewust, kan binnen die variant in principe kiezen uit een aantal recepten, maar in de praktijk laat ik voor me kiezen/ kook en eet gewoon wat ze me brengen

En ik vind het een zégen.. .echt.. gewoon 3 x in de week niet na te hoeven denken wat ik wil eten, en toch echt lekker eten ( in de ci 5 jaar dat ik dit nu doe 1 x iets gehad wat ik echt niet lustte)

Week is hier dus nu 3 dagen Hello Fresh, 1 keer een maaltijd salade en op vrijdag pizza.
Zaterdag en zondag wordt dan wel per dag bekeken, maar omdat dat geen werkdagen zijn vind ik dat minder een probleem. Kan dan makkelijker op de dag zelf beslissen waar ik zin in heb.

Maar echt: dit geeft zo ongelofelijk veel rust!

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 02:15

Goof schreef:
lor1_1984 schreef:
Ik screenshot de recepten die me interessant lijken en als ze bevallen dan maak ik ze nogmaals, al dan niet met wat aanpassingen erbij.

Ja, doe ik ook.
En vervolgens raak ik die kwijt en kijk ik er nooit meer naar :')

Heb op m'n telefoon een speciaal fotomapje gemaakt 'recepten', weet ik iig waar ik moet zoeken.

En voor iedereen die van hello fresh of marley spoon houdt: kijk echt eens naar Boerschappen! Steun je ook nog eens de Nederlandse boeren mee

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 08:40

Ik heb de luxe van samenwonen met een zus die het koken op zich genomen heeft. Zij kookt, ik ruim op.

Wel doen we samen de boodschappen.

In het weekend gaat mijn zus de aanbiedingen af en maakt dan een plan om met wat we gaan eten en maakt ze een boodschappen lijstje. Soms zeg ik wel eens dat ik wel weer eens ergens zin in heb, maar meestal bedenkt zij het. Vervolgens doen we samen de boodschappen voor de hele week.

Op die manier hoeft het uitzoeken van de aanbiedingen ook maar 1 keer in de week.

Kwa kiezen wat we gaan eten heeft mijn zus geloof ik een app met alle maaltijden die we regelmatig eten. Als ze iets nieuws maakt en het bevalt, dan zet ze die er bij. Inmiddels is dat echt een lijstje van 30/40 gerechten. Ze bekijkt dan gewoon die lijst en kiest dan uit.

Het lastigste met kiezen is denk ik dat je gewoon niet altijd in je hoofd hebt wat je allemaal zou kunnen maken. Door een lijstje te hebben, hoef je het alleen maar af te gaan op zoek naar iets waar je zin in hebt.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:01

Voor recepten gebruik ik Pinterest op de iPad. Zet hem zo op het aanrecht of tafel erbij en heb alles bij de hand.
Koken lukt mij fysiek nu niet, woon ook tijdelijk bij mijn vader in huis, en ik maak de week planning, bestel de boodschappen en hij kookt.
Werkt voor nu ideaal, een redelijk vast ritme, voornamelijk Hollandse maaltijden, 1x per week pasta, 1x friet met snacks uit de airfryer, zondag soep met afbakbroodjes.
Laat 1x per week boodschappen bezorgen en 1x per week wandel ik met rollator naar de buurtsuper voor verse dingen. En in deze tijd ook regelmatig wat uit de moestuin, al is die dit jaar heel minimaal ivm mijn gezondheid.

Pastasaus maak ik zelf en voldoende om het voor een maand (1x p/w) in te vriezen. Beetje volkoren pasta koken, een salade maken en er staat een gezonde maaltijd op tafel.
Vlees haal ik bij een boer uit de buurt en gaat altijd in de vriezer, meestal een 5kg pakket.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 09:23

Shiloh schreef:
Het lastigste met kiezen is denk ik dat je gewoon niet altijd in je hoofd hebt wat je allemaal zou kunnen maken. Door een lijstje te hebben, hoef je het alleen maar af te gaan op zoek naar iets waar je zin in hebt.

Ja, goed punt. Dat is wel echt zo.

Ik zag de tip 'boerschappen' voorbij komen, daar ga ik even naar kijken.

Volgende week ben ik een week alleen thuis, dan blijft er van alles dat ik kook een portie over voor een andere dag, dus dat maakt het ook al makkelijker :')

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:29

Ik maak eens per week een planning voor de komende week. Dit doe ik in m’n notitie app en daarin staan van de afgelopen 4 jaar ook nog al m’n weekmenu’s. De nieuwe week komt altijd boven de vorige week. Voor inspiratie scroll ik dan gewoon eens terug.

Qua eten zelf kijk ik altijd eerst naar wat we nog in huis hebben en wat in de aanbieding is. Daarnaast wat onze planning is. En daarmee maak ik dan een weekmenu. Scheelt direct de rest van de week erover na hoeven denken.

En natuurlijk gebeurt het regelmatig dat ik op de dag zelf liever wat anders had gegeten. Maar dat is gewoon pech. We eten enkel dingen die we lusten en ook lekker vinden, dus zo erg is het echt niet. Elke dag eten bedenken en boodschappen doen kost me teveel tijd en is ook een stuk duurder

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:33

Huh, je kunt toch gewoon minder maken als je alleen voor jezelf kookt?

Ik eet altijd dingen die mijn man niet zo lekker vindt, als hij er niet is. Hetzelfde doet hij als ik er niet ben.
Maar ik ga dan nog steeds niet graag meerdere keren hetzelfde eten in 1 week.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:38

Wat is er nou weer mis met twee keer hetzelfde eten? Ik ga echt niet elke dag staan koken (met bijbehorende afwas) + boodschappen doen voor zes maaltijden als het ook voor drie kan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:38

Bij boerschappen kan ik niks vinden over dierenwelzijn? Dat is voor mij altijd het punt met die maaltijdboxen…. Ik wil graag weten waar vlees vandaan komt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 09:46

Marije_jiplover schreef:
Huh, je kunt toch gewoon minder maken als je alleen voor jezelf kookt?

Ja tuurlijk! Ik zal ook echt wel iets maken wat mijn man minder lekker vind, maar een pan pasta of pastasaus of bami o.i.d. is dan wel erg makkelijk en prima voor 2 dagen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:49

Foaly schreef:
Wat is er nou weer mis met twee keer hetzelfde eten? Ik ga echt niet elke dag staan koken (met bijbehorende afwas) + boodschappen doen voor zes maaltijden als het ook voor drie kan.

Als je dat fijn vindt, is meerdere keren hetzelfde eten prima.
Ik vind dat saai.
Maar ik vind koken dan ook leuk en de afwas gaat in de vaatwasser (die niet elke dag draait, alleen als die vol is).

Het ging mij er meer om, dat er normaal voor 2 gekookt wordt en nu er 1 persoon niet is er dus elke dag een portie overblijft. Die dus, die begreep ik niet perse, omdat ik in zo'n geval gewoon een kleinere portie maak.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:54

Ik vind koken ook leuk, maar dat moet wel zo blijven. En ik heb geen vaatwasser. Twee dagen achter elkaar hetzelfde eten vind ik dan ook helemaal prima, als dat me tijd, afwas en geld scheelt :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:12

Ik ben alleen dus moet wel voor mezelf koken.
Sommige dingen doe ik afgepast voor 1-2x koken, andere dingen zoals sauzen (pasta, burrito, kipkerrie etc) en soepen maak ik in grotere hoeveelheden en dan vries ik een aantal porties in.

Krieltjes, aardappelschijfjes, kookaardappelen etc kun je al vanaf 200gr vinden in het koelschap, dingen als bloemkool, worteltjes en veel andere voorgesneden groenten zijn ook in kleine verpakkingen verkrijgbaar of zelf af te wegen.
Vlees kun je per 2 (of 250gr in geval van gehakt) of groter kopen (kipfilet ook per stuk).

Wat ik zelf heerlijk vind is minikrieltjes in een romige kaassaus uit de oven, vaak doe ik er dan ±150gr bloemkoolroosjes bij ook omdaymijn ovenschaaltje niet meer inhoud heeft.
Evt een stukje vlees ernaast maar zonder heb je ook al een goede maaltijd. :)

Ik ben een behoorlijk moeilijke eter, vind veel niet lekker of de structuur staat me niet aan.
Maar door dingen kleiner te snijden en in sauzen te verwerken (desnoods blender ik een deel) smokkel ik wat extra groenten in mijn maaltijden.
Zo ben ik van huis uit gewend aan pasta met een prei, een ui, paprika en een klein bakje champignons.
Ik maak het met een groot bakje champignons, een prei, een ui, een pak paprika's, een bak macaronigroenten en een zak Italiaanse roerbakgroenten.
En ipv een kilo gehakt ±300gr.
Een pot pastasaus erdoor, nog wat kruiden naar smaak en je hebt een pan vol pastasaus.
Pasta kook ik er per portie apart bij, ik haat opnieuw opgewarmde pasta, te soggy. :')
Ik heb speciaal hiervoor ook een extra grote pan trouwens, het past niet in mijn slowcooker of standaard pannen. _O-

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:15

Wat jij dan misschien ook lekker vindt lor is brocolli roomsaus :) brocolli koken, afgieten, kookroom erbij en dan met de staafmixer erdoor. Peper en zout naar smaak. Simpel maar heerlijk en verstopte groente :D

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:17

Pff Jaa ik sluit me aan! Wij zijn zelf wel redelijk makkelijke eters (vriend lust alleen geen kaas), we eten wel vega

Maar inmiddels ook twee kids van 4 en 1.5, waar van de laatste alles ZELF wil eten, dus we eten toch vaak gebakken aardappeltjes/vega/groente, scheelt een hoop zooi met bijv pasta :') Verder ook inspiratieloos, dinsdag en donderdags vaak iets snels (werk/opvang enz).

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:23

996981 schreef:
Bij boerschappen kan ik niks vinden over dierenwelzijn? Dat is voor mij altijd het punt met die maaltijdboxen…. Ik wil graag weten waar vlees vandaan komt

Oh ik heb zelf een vega box voor 1 persoon en doe daar dan m'n eigen vlees bij. Soms gebruik ik de recept ideeën, soms niet.

Ze hebben ook boxen waar alle ingrediënten in zitten, net als bij de andere bekende box-merken.

Op de website is wel veel te vinden over de boeren (alle boeren zijn terug te vinden https://www.boerschappen.nl/over-boerschappen/trots-op-onze-boeren/?gclid=CjwKCAjwoJa2BhBPEiwA0l0ImAoJ1erYTiu7hutiKoFJEkAXUy9N1XJEkfwTjRNW9IFyqUHLmQy3mBoCxzIQAvD_BwE )
En anders even contact met ze opnemen?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:33

Hier ook een supermarkt die ver weg is, dus ik maak ook een weekmenu. Die sla ik allemaal op in mijn notities en als we een gerecht echt lekker vinden zet ik daar een smiley bij zodat ik het makkelijk terug kan vinden. Recepten haal ik van diverse websites af of uit kookboeken. Ik ben nu wel meer bezig met koolhydraatarm/keto eten, dus dat geeft wel een nieuwe uitdaging met het bedenken van een weekmenu. Mijn vriend en de kinderen doen er niet aan mee, dus vaak probeer ik iets te bedenken waarbij ik alleen de rijst of pasta hoef te vervangen voor een groentevariant.

Overigens is mijn weekmenu niet heel vastgelegd qua dagen, daarin schuif ik heel regelmatig. Ik houd daarin natuurlijk wel rekening met de houdbaarheid van producten, maar het geeft me vooral een leidraad iedere dag. En daardoor eten we ook een heel stuk gevarieerder dan wanneer ik in de supermarkt sta en het dan pas moet gaan bedenken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:41

Ik kook trouwens ook wel eens tegelijk voor 2x, maar dan kook ik bijvoorbeeld een pan soep naast het eten voor vandaag.
Of ik maak alvast een ovenschotel voor de dag erna.
Ik heb standaard vlees in de vriezer, dat koop ik niet bij de supermarkt maar bij een slager per kg (met herkomst bekend) en vries ik in eigen porties in (gehakt bv in porties van max 150 gram voor 2 personen).
Bereid eten invriezen en later weer ontdooien en opwarmen vind ik zelf niet zo lekker, dus dat doe ik zelden.

En verder maak ik nagenoeg alles zelf, potten saus of pakjes kruidenmix gebruik ik niet.
Basis pastasaus maak ik van een ui, een stengel bleekselderij, tomaten en knoflook en wat Spaanse peper en kruiden uit de tuin (rozemarijn of thijm of laurier).
En dan kunnen er nog allerlei aanvullende groenten door, zoals paprika, courgette, prei, brokkoli roosjes, boontjes, whatever er op dat moment voorhanden is.
Mijn saus van gisteren was met courgette, paprika en oesterzwammen en zonder vlees.
Afbeelding
Afbeelding

Wij eten nooit 2x dezelfde saus, simpelweg omdat er altijd wel een andere soort groente in huis is, of in de aanbieding, of omdat mijn man ineens een totaal andere kruiden combinatie bedenkt.

Wij eten dus sowieso heel veel 'zelfbedacht' wel geïnspireerd op recepten, maar er wordt ook veel in ons brein gecreëerd.

Als mijn man een courgette en een paprika ziet liggen, kan hij daar een totaal andere maaltijd mee verzinnen dan dat ik zou doen.
Daarom kook ik ook niet graag voor 2x hetzelfde, al eten we morgen dezelfde groenten, dan kan het gewoon totaal iets anders worden.

En omdat wij beiden graag koken, inspireren we elkaar ook weer in het bedenken van maaltijden.

En zo kan ik dus met een bepaald idee een bepaalde groente meegenomen hebben van de groenteboer, maar kan mijn man daar dus totaal iets anders mee maken dan ik bedacht had.
Hier kookt meestal degene met de meeste tijd, ik ben tegenwoordig vaak eerder thuis dan mijn man op dagen dat we beiden werken, dan kook ik dus meestal.
Op zijn vrije dag en/of thuiswerken kookt hij vaak en in het weekend doen we dat vaak samen.

Soms heb ik alsnog iets bedacht, waarin hij beter is, dan bereid ik voor en als die dan thuis is, gaan we er samen mee verder.

En zo eten we de meeste dagen vers en zelfbereid en soms ook gewoon een keer makkelijk een frietje of iets van de Chinees.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:05

Ik kook ook voor 2 dagen en dan gaat er nog een portie in de diepvries. Dat mag volgens andere saai zijn maar ik vind het niet saai. En voor echt 1 persoon koken is altijd duurder dan meerdere porties.
Over het algemeen kook ik ook maar 2 keer per week. Dan eet ik dus 2 dagen hetzelfde dan vaak iets uit de diepvries (behalve sla is alles er altijd goed uitgekomen) en dan kook ik weer voor 2 dagen en dan nog 2 keer uit de diepvries. Dit werkt al 6 jaar. Zo eet ik toch gevarieerd en kost het ook niet enorm veel.

Een halve bloemkool kopen zou ik echt nooit doen. Bloemkool vries heel goed in.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:27

Voor 1 persoon kóken hoeft echt niet duurder te zijn.
Voor 1 persoon boodschappen doen als je afhankelijk bent van een supermarkt vaak wel, helaas.
Maar vlees kopen per kg en in eigen portiegrootte in de vriezer is niet duurder per persoon of ik 1 of 2 persoons porties invries.
En bij onze groenteboer zijn 5 champignons of een heel bakje even duur per champignon, want het wordt altijd gewogen en dat betaal ik.
Hetzelfde geldt voor boontjes of bietjes of wat dan ook.
En pasta koop ik ook in een pak van 500 gram, daar doe je in je eentje gewoon langer mee.

Pakjes en zakjes met kant-en-klare kruidenmixen en potten saus zijn vaak voor meer personen, maar die gebruik ik niet.
Ik heb een heel arsenaal aan kruiden staan en mix zelf wel in de pan, voor 1 persoon doe ik met een potje paprikapoeder gewoon 2x zo lang als wanneer ik voor met z'n tweeën kook.

Ik heb bijvoorbeeld zelf een shoarmakruidenmix gemaakt en in een potje zitten.
Heb kalkoenfilet in de vriezer voor 2 personen.
Maak dus op maat shoarma voor 2 personen, zou ik ook voor 1 persoon kunnen maken, de portiegrootte van het vlees dat ik in vries, bepaal ik immers zelf.

Het is wel minder inspirerend om altijd maar voor alleen jezelf te koken. En dat je dan af en toe voor gemakkelijk wil gaan, begrijp ik ook.
Dat zijn die dagen dat ik moe uit mijn werk kom en mijn man aan het koken is, voor mij immers ook.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:42

TS, sla HelloFresh alsjeblieft over. Heb van de pakketten alleen maar het eerste pakket juist ontvangen, de rest mankeerde steevast iets. Dan kun je nog beter op www.culy.nl naar recepten zoeken, want die zijn exact hetzelfde als die van HelloFresh (alleen moet je dan de boodschappen nog zelf halen).