Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Herfstblad schreef:Ik weet niet of hier al een topic over is, maar ik ben benieuwd!
Ik zie ze overal! Tieners op een fatbike.
Waarom zou je als ouder zijnde een fatbike voor je kind kopen? Want ik neem aan dat je als tiener z'n fiets niet kunt betalen. Uitzonderingen daar gelaten. Maar waarom? Ze gaan loeihard, ontzettend gevaarlijk. Ze zitten met 2 man achterop en telefoon in hun hand. Laatst reed er een jongen dwars door een drukke winkelstraat op hoog tempo tussen het winkelend publiek door.
Ze kosten €1000,- Als tieners heel hard sparen, verjaardag geld/extraatjes ed opzij zetten en ze gebruiken de fiets (op een veilige manier) echt voor langere afstanden naar school, oke dan begrijp ik het nog.
Maar dan nog, wat is er mis met fietsen op een tiener leeftijd? Heel cliche, maar ik fietste vroeger 15 km enkele reis naar school.
superpony schreef:En vroeger...........Dat ligt er echt aan wat je omgeving was, want ook toen waren er al verschillen. Echt niet iedereen hoefde grote afstanden te fietsen. Ik moest 20km naar school en ging toch echt met de bus. Ik heb nog nooit overgewicht gehad en ook mijn vriendjes en vriendinnetjes niet die met de bus gingen.
DuoPenotti schreef:16 of 12...
Zie veel bokkers het hebben over een stuk jonger dan 16.
En vaak maakt dat alweer een boel uit
BloemBloem schreef:DuoPenotti schreef:16 of 12...
80 of 84 ook![]()
en ook dat zijn mensen
die deel uit maken van het verkeer![]()
Alles gaat en staat met je aan de regels houden, en in gesprek
blijven, of dit nu een 12 of een 84 jarige is!
Urbanus schreef:DuoPenotti schreef:16 of 12...
Zeker, ik hoop dat een puber van zestien net wat meer inzicht in verkeer heeft dan een twaalfjarige.
https://www.amstelveensnieuwsblad.nl/lo ... fatbikes-w
Urbanus schreef:DuoPenotti schreef:16 of 12...
Zeker, ik hoop dat een puber van zestien net wat meer inzicht in verkeer heeft dan een twaalfjarige.
https://www.amstelveensnieuwsblad.nl/lo ... fatbikes-w
Gombal schreef:En dan kan ik als ouder van een puber er vanalles van vinden , maar als t van de overheid/politie nog mag , dan kan ik t toch ook niet verbieden?
Wanneer de overheid de regels aanpast en doorvoert kan je als ouder jezelf wel hard maken.
Citaat:Dan zijn er fatbikes met gashendels. Die zijn illegaal, maar rijden natuurlijk wel rond. Dan krijg je het idee van de oude spartamet. Op zich voor veel mensen een uitkomst.
Ibbel schreef:Gombal schreef:En dan kan ik als ouder van een puber er vanalles van vinden , maar als t van de overheid/politie nog mag , dan kan ik t toch ook niet verbieden?
Wanneer de overheid de regels aanpast en doorvoert kan je als ouder jezelf wel hard maken.
Het grote probleem is, dat een fatbike zonder opvoersetje gewoon een elektrische fiets is. En daar is helemaal niets mis mee. Niet meer dan andere elektrische fietsen. Dat mag dus inderdaad gewoon.
Dat maakt dat de overheid de regels niet zo makkelijk aan kan passen, want dan 'pak' je alle e-bikes.
Andere elektrische fietsen kun je niet opvoeren. Bosch, een grote fabrikant van e-bike motors, heeft software ingebouwd die bij verwijderen van de begrenzing de hele ondersteuning vanaf 0 gewoon buiten spel zet. Daar heeft de fietsenfabrikant zélf voor maatregelen gezorgd.
De Chinese meuk komt nog net niet met een download link naar "hier bestel je de hardware plus software om op te voeren", maar andere merken zijn ook niet veel beter in het net niet afgeven van subtiele hints. Laat staan fietsenwinkels.
De opvoersetjes zijn verder overal in Nederland LEGAAL te koop.
En daar gaat het dus gewoon fout en kan de overheid wél ingrijpen.
Maak die setjes illegaal, en handhaaf er op.
Stop iedere opgevoerde fatbike die je van straat plukt gewoon zonder verdere waarschuwingen in de kraakwagen en lever het pakketje net als vroeger, mét een vette boete, bij de eigenaar af.
Moet je eens zien hoe snel je alleen nog maar gewone fatbikes ziet.
En misschien ook wel goedgekeurde fat-scooters, die legaal een hoger vermogen en een hogere max snelheid hebben, die met helmplicht, rijbewijs en vanaf 16 bereden mogen worden. Why not. De regels voor e-scooters zijn er al, een opgevoerde fatbike ís een scooter. Alleen nu niet legaal.
purny schreef:En dan vind de overheid het gek dat er zoveel overgewicht is in de maatschappij. Jeugd gratis met het ov, allemaal op die vette bikes...
Fly_high schreef:Ik zou verwachten dat jij wel wat meer empathie zou kunnen opbrengen m.b.t. overgewicht als maatschappelijk probleem en besef zou hebben dat het niet zo 123 te verwijten is aan fatbikes.