Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:24

Als docent op de middelbare school kan ik bevestigen dat veel ouders geen goed beeld (meer) hebben van wat hun kinderen wel en niet doen in de puberteit.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:26

Nou dat is wel iets van alle tijden :=

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:38

Herfstblad schreef:
Ik weet niet of hier al een topic over is, maar ik ben benieuwd!

Ik zie ze overal! Tieners op een fatbike.
Waarom zou je als ouder zijnde een fatbike voor je kind kopen? Want ik neem aan dat je als tiener z'n fiets niet kunt betalen. Uitzonderingen daar gelaten. Maar waarom? Ze gaan loeihard, ontzettend gevaarlijk. Ze zitten met 2 man achterop en telefoon in hun hand. Laatst reed er een jongen dwars door een drukke winkelstraat op hoog tempo tussen het winkelend publiek door.

Ze kosten €1000,- Als tieners heel hard sparen, verjaardag geld/extraatjes ed opzij zetten en ze gebruiken de fiets (op een veilige manier) echt voor langere afstanden naar school, oke dan begrijp ik het nog.

Maar dan nog, wat is er mis met fietsen op een tiener leeftijd? Heel cliche, maar ik fietste vroeger 15 km enkele reis naar school. :')

In plat Nederland heb je echt nergens een fatbike voor nodig met die dikke banden. De meeste kinderen hier in Oostenrijk hebben er niet eens eentje en hier moeten sommigen tegen de berg omhoog naar huis fietsen.
Afijn ik ben 1 a 2x per jaar in NL en kijk elke keer mijn ogen uit.
Fat kids on fatbikes!!!!

En dat klinkt misschien hard, maar er zijn er echt heel veel met flink overgewicht die ik voorbij zag komen en waar ik dan toch echt denk volgens mij kun je beter zelf trappen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:48

Dat er veel ongelukken met de fatbikes is inmiddels bekend. Maar wat er hier weer allemaal bij gehaald moet worden.....

Je mag niks zeggen over afkomst, sexuele voorkeuren, kleurtje etc etc, maar als het mensen zo uitkomt, mag je wel hele groepen mensen beoordelen en veoordelen.

Het woord Tokkie alleen al. Het zegt me altijd meer over de mensen die het woord gebruiken, dan de mensen die ermee bedoeld worden. Daarbij zegt het ook helemaal niks. Die zogenaamde Tokkies kunnen hele fijne, lieve mensen zijn, goede ouders etc.

Mensen met een uitkering? Doen mensen hun administratie en weten ze precies wat er binnen komt en uit gaat? Hoe mensen een fatbike betalen? En dat mensen zeuren over geld of dingen niet (willen) betalen, zegt ook helemaal niks. Ken ook mensen met zat geld die zeiken over geld en wat alles kost of toch altijd net even teveel uitgeven, schulden hebben etc. Juist om naar de buitenwereld te showen.

Erbij horen? Dat doet echt bijna iedereen. Dan moeten mensen ook eens kritisch zijn naar zichzelf. Wat voor telefoontje heb je? Wat voor auto rij je? Welke kleding draag je? Hoe belangrijk vind je het om te vertellen waar je allemaal op vakantie bent geweest? Of wat je hebt gestudeerd? En bij de paarden is het helemaal een ramp wat mensen allemaal kopen van merken om te laten zien wat ze hebben en kunnen kopen.

Ik heb in t Gooi op school gezeten en juist over de zogenaamde koude kak, kan ik wel een boek vol schrijven. Doen we niet, maar feit dat mensen zich altijd beter of meer vinden dan een ander, is een groot probleem in deze samenleving.

Mensen oordelen hier ook over de opvoeding. Want mensen zitten bij gezinnen aan tafel elke dag?

Als kinderen "zeuren" omdat ze van alles willen hebben wat anderen ook hebben, is dat niet zo vreemd. Het is wat ze meekrijgen van de wereld om zich heen en hoe moeten ze anders weten wat er te koop en te doen is? Ze zijn in ontwikkeling en leren en ontdekken dingen.
Mensen weten helemaal niet wat er aan vooraf gaat voor mensen iets geven. Mensen weten ook helemaal niet hoe vaak er nee wordt gezegd op andere dingen.

En vroeger...........Dat ligt er echt aan wat je omgeving was, want ook toen waren er al verschillen. Echt niet iedereen hoefde grote afstanden te fietsen. Ik moest 20km naar school en ging toch echt met de bus. Ik heb nog nooit overgewicht gehad en ook mijn vriendjes en vriendinnetjes niet die met de bus gingen.

Onze zoon heeft wel met een groepje elke dag 18km gefietst de eerste 2 jaar en dat heeft zijn voor-en nadelen. Wij brachten en haalden hem wel naar het verzamelpunt. Als er bekende gevaren zijn, neem je niet doelbewust risico's, ik niet in ieder geval en wat anderen daarvan vinden is natuurlijk niet belangrijk. Later woonden we in ergens anders en was het 10min fietsen voor hem naar school. Hij heeft ook nooit om eem brommer gevraagd.

Ik heb dan wel 2 brommers gehad. En ja, toen in t Gooi werd je absoluut beoordeeld op wat voor brommer je reed, maar dat is eigenlijk gewoon hele slechte opvoeding.

Mensen halen hier ook van alles door elkaar. De gewone fatbike zou een fiets moeten zijn met ondersteuning en niet harder kunnen dan 25km. Daar is wat aan te doen en dat mag niet.

Dan zijn er fatbikes met gashendels. Die zijn illegaal, maar rijden natuurlijk wel rond. Dan krijg je het idee van de oude spartamet. Op zich voor veel mensen een uitkomst. Dat kinderen daar niet op mogen, mag duidelijk zijn, maar elke generatie heeft grote groepen die toch te jong op brommertjes rijden, brommers opvoeren, motortjes maken op skelters, zitmaaiers opvoeren etc etc.
Ook kakkers reden vroeger op hun kak brommers die 90km pu konden, half motor waren en soms zelfs enorm lawaai maakte met een flinke uitlaat.

Ik heb zelf een elektrische fiets. Was niet op zoek, maar kreeg deze van mn moeder toen zij niet meer kon fietsen. Dat gaf mij de mogelijkheid ivm gezondheid om vaker en verder te fietsen EN dan ook nog iets te kunnen doen op lokatie.
Als ik alleen al hoor, hoe vaak mensen dan oordelen op je uiterlijk. Oudere mensen die mij dan te jong vinden voor zo een fiets, maar echt geen idee hebben. En toch is het overal maar geaccepteerd om te oordelen en veroordelen, tot het mensen zelf treft.

In Amsterdam zit er van alles op de fatbike, ook kunstenaars bijv. En of het lekker fietst, maakt voor een ander geen donder uit. Ik heb nog een crossfiets en een mtb staan en vind dat veel lekkerder en leuker fietsen dan een damesfiets, maar ja, dan kom ik nergens.

Er moeten regels komen, maar het is heel moeilijk om goede regels te stellen, aangezien er ook mensen zijn die boven de 16 op een gewone fatbike fietsen omdat ze dat leuk en prettig vinden. En omdat de mtb'ers ook vaak te hard gaan, elektrische fietsen in het verkeer ook lastig te beoordelen zijn soms op snelheid en je dan misschien regels door moet trekken.
Ik zie soms groepen mtb'ers ouderen passeren dat ik echt denk; hoe asociaal kan je zijn en ook die ouderen, schrikken en breken soms iets bij een val, maar hoor je minder over, terwijl het toch echt met regelmaat gebeurt.

Er zijn overal gevaren en je moet je kinderen van jongs af aan wijs maken in het verkeer. Wij woonden vlakbij een basisschool waar er teveel kinderen met de auto gebracht werden en als ik kijk naar wie zich hoe gedraagt met wat voor soort auto..........

Ik had best een fatbike willen hebben met gashendel en zag ook de mogelijkheden voor mezelf. Ik wil wel een stuk met mijn man fietsen, maar heb ondanks de elektrische ondersteuning een limiet. En eigenlijk moet je er dan 2, want ik ga snel iets te hard als we samen fietsen.
En dat is met kinderen ook net zo. Als ze samen fietsen en anderen hebben een elektrische ondersteuning, is het amper nog bij te houden, zeker 15-20km lang.

Maar goed, vaak zijn dingen met snelheid een uitdaging voor mensen. Ik vraag me dan af hoeveel mensen hier netjes zich aan alle verkeersregels en maximum snelheden houden. Als ik namelijk ruim 1,5 uur op en neer rij door Nederland, zie ik nogal wat racemonsters voorbij komen in bepaald geen "tokkie" bakken............En met die snelheden zijn de ongelukken ook zwaar, ook voor een eventuele andere chauffeur die erbij betrokken raakt.

En als je denkt; dat doet mijn kind niet, ik heb regels, mijn kinderen krijgen ze niet. Ze zitten op elkaars fietsen en brommers, wees maar niet bang. Kinderen vinden echt hun manier wel. Dan kan je beter weten wat ze doen en begeleiden, dan ongelukken door stiekem stoer doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:48

Sheran schreef:
Als docent op de middelbare school kan ik bevestigen dat veel ouders geen goed beeld (meer) hebben van wat hun kinderen wel en niet doen in de puberteit.

Heel veel zijn zelf niet jong geweest :+ }>

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:56

superpony schreef:
En vroeger...........Dat ligt er echt aan wat je omgeving was, want ook toen waren er al verschillen. Echt niet iedereen hoefde grote afstanden te fietsen. Ik moest 20km naar school en ging toch echt met de bus. Ik heb nog nooit overgewicht gehad en ook mijn vriendjes en vriendinnetjes niet die met de bus gingen.

Als ik je youtube link zie denk ik dat we ongeveer van hetzelfde bouwjaar zijn. Toen wij jong waren had vrijwel niemand overgewicht. Heel wat anders dan tegenwoordig.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:03

Hier een onverantwoorde moeder .

Mijn zoon met 14 begonnen met een weekend baantje , heeft gespaard tot bijna 16 . En heeft van dat geld zelf z’n fat bike gekocht .

Even de opmerking over bepaald slag volk , of je moet een hekel aan je kind hebben om t toe te staan, of voor vette kinderen kweken want t heet een fat bike …...

Ik hou van mijn kind , zie ons niet als bepaald slag volk ( meer dan een ander ?? ) en m’n kind heeft helaas eerder onder gewixht .

Als iets voor de wet mag, mijn kind daar zelf voor gespaard heeft .
Rijbewijs is nog niet verplicht, dus geen kosten. voor een (snor) brommer een helm wel , maar voor fatbike niet , dus geen kosten. Verzekering ook nog niet verplicht dus geen kosten.
Benzine ook niet dus geen kosten.
Daarom wil de jeugd graag een fatbike . En dan kan ik als ouder van een puber er vanalles van vinden , maar als t van de overheid/politie nog mag , dan kan ik t toch ook niet verbieden?
Wanneer de overheid de regels aanpast en doorvoert kan je als ouder jezelf wel hard maken.

Vroeger reed veel jeugd op cita’s door de straten ook met 2 achterop . Nog wel zonder mobiel in de hand . Maar ook zonder helm en opgevoerd . Tijden zijn anders geworden , wensen van jeugd ook.
Maar om dan meteen te roepen je houd niet van je kind , bepaald slag volk , vette kinderen kweken , sorry hoor , vind dat echt te ver gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:22

16 of 12...
Zie veel bokkers het hebben over een stuk jonger dan 16.
En vaak maakt dat alweer een boel uit

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:24

DuoPenotti schreef:
16 of 12...

80 of 84 ook :') *\o/* en ook dat zijn mensen
die deel uit maken van het verkeer :)

Alles gaat en staat met je aan de regels houden, en in gesprek
blijven, of dit nu een 12 of een 84 jarige is!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:30

DuoPenotti schreef:
16 of 12...

Zeker, ik hoop dat een puber van zestien net wat meer inzicht in verkeer heeft dan een twaalfjarige.

https://www.amstelveensnieuwsblad.nl/lo ... fatbikes-w

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:32

BloemBloem schreef:
DuoPenotti schreef:
16 of 12...

80 of 84 ook :') *\o/* en ook dat zijn mensen
die deel uit maken van het verkeer :)

Alles gaat en staat met je aan de regels houden, en in gesprek
blijven, of dit nu een 12 of een 84 jarige is!

Maar die oude persoon krijgt een keuring.

Brommerrijbewijs en auto rijbewijs hebben ook niet zomaar een leeftijds beperking.

Urbanus schreef:
DuoPenotti schreef:
16 of 12...

Zeker, ik hoop dat een puber van zestien net wat meer inzicht in verkeer heeft dan een twaalfjarige.

Dat bedoel ik dus. :j

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:37

DuoPenotti schreef:
Maar die oude persoon krijgt een keuring.

Brommerrijbewijs en auto rijbewijs hebben ook niet zomaar een leeftijds beperking.

Eens, maar mijn 85 jarige Opa is gevaarlijker
op de weg dan mijn puber :') -O- :Y)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:38

Urbanus schreef:
DuoPenotti schreef:
16 of 12...

Ik zie ook kinderen op die fatbikes die eerst en flink stoepje moeten opzoeken om erop te kunnen klimmen, echt heel klein en nog zeker geen 12 laat staan 16 :=

Op die leeftijd is paar jaar echt een wereld van verschil, vergelijken met volwassenen (al dan niet ouderen) slaat dan als een tang op een varken. Plus ouderen van 84 zie ik ook niet graag op zulke fietsen nee omdat ze niet vlot genoeg kunnen reageren, uitzonderingen daargelaten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:40

Gombal schreef:
En dan kan ik als ouder van een puber er vanalles van vinden , maar als t van de overheid/politie nog mag , dan kan ik t toch ook niet verbieden?
Wanneer de overheid de regels aanpast en doorvoert kan je als ouder jezelf wel hard maken.

Het grote probleem is, dat een fatbike zonder opvoersetje gewoon een elektrische fiets is. En daar is helemaal niets mis mee. Niet meer dan andere elektrische fietsen. Dat mag dus inderdaad gewoon.
Dat maakt dat de overheid de regels niet zo makkelijk aan kan passen, want dan 'pak' je alle e-bikes.

Andere elektrische fietsen kun je niet opvoeren. Bosch, een grote fabrikant van e-bike motors, heeft software ingebouwd die bij verwijderen van de begrenzing de hele ondersteuning vanaf 0 gewoon buiten spel zet. Daar heeft de fietsenfabrikant zélf voor maatregelen gezorgd.

De Chinese meuk komt nog net niet met een download link naar "hier bestel je de hardware plus software om op te voeren", maar andere merken zijn ook niet veel beter in het net niet afgeven van subtiele hints. Laat staan fietsenwinkels.

De opvoersetjes zijn verder overal in Nederland LEGAAL te koop.

En daar gaat het dus gewoon fout en kan de overheid wél ingrijpen.

Maak die setjes illegaal, en handhaaf er op.
Stop iedere opgevoerde fatbike die je van straat plukt gewoon zonder verdere waarschuwingen in de kraakwagen en lever het pakketje net als vroeger, mét een vette boete, bij de eigenaar af.

Moet je eens zien hoe snel je alleen nog maar gewone fatbikes ziet.
En misschien ook wel goedgekeurde fat-scooters, die legaal een hoger vermogen en een hogere max snelheid hebben, die met helmplicht, rijbewijs en vanaf 16 bereden mogen worden. Why not. De regels voor e-scooters zijn er al, een opgevoerde fatbike ís een scooter. Alleen nu niet legaal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:42

Het meeste basisschoolgrut en brugklassers zijn op een gewone fiets al een gevaar op de weg volgens mij.... ze weten het in theorie vaak nog wel redelijk, maar in de praktijk vergeten ze even van welke kanten het gevaar allemaal komt / hoe je goed oplet / hoe je grote risico's voorkomt enzo.

Ze stuiven dan toch ineens zo de weg op. Willen achter anderen aan. "nog even snel...." Vergeten even achterom te kijken voordat ze om een geparkeerde auto o.i.d. heen suizen.

Of ze hebben er ook een beetje schijt aan en vinden / verwachten dat de rest maar uit moet kijken :=

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:18

Citaat:
Dan zijn er fatbikes met gashendels. Die zijn illegaal, maar rijden natuurlijk wel rond. Dan krijg je het idee van de oude spartamet. Op zich voor veel mensen een uitkomst.

Met dat verschil dat een Spartamet begrenst is/was.
De opgevoerde fatbikes die ik hier af en toe zie rijden, rijden harder dan 30, richting de 40 km/uur en dan is het geen Spartamet meer maar gewoon een brommer.
En dan horen een helm en een rijbewijs er dus gewoon bij. En enig verkeersinzicht.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:05

Ibbel schreef:
Gombal schreef:
En dan kan ik als ouder van een puber er vanalles van vinden , maar als t van de overheid/politie nog mag , dan kan ik t toch ook niet verbieden?

Het grote probleem is, dat een fatbike zonder opvoersetje gewoon een elektrische fiets is. En daar is helemaal niets mis mee. Niet meer dan andere elektrische fietsen. Dat mag dus inderdaad gewoon.
Dat maakt dat de overheid de regels niet zo makkelijk aan kan passen, want dan 'pak' je alle e-bikes.

Andere elektrische fietsen kun je niet opvoeren. Bosch, een grote fabrikant van e-bike motors, heeft software ingebouwd die bij verwijderen van de begrenzing de hele ondersteuning vanaf 0 gewoon buiten spel zet. Daar heeft de fietsenfabrikant zélf voor maatregelen gezorgd.

De Chinese meuk komt nog net niet met een download link naar "hier bestel je de hardware plus software om op te voeren", maar andere merken zijn ook niet veel beter in het net niet afgeven van subtiele hints. Laat staan fietsenwinkels.

De opvoersetjes zijn verder overal in Nederland LEGAAL te koop.

En daar gaat het dus gewoon fout en kan de overheid wél ingrijpen.

Maak die setjes illegaal, en handhaaf er op.
Stop iedere opgevoerde fatbike die je van straat plukt gewoon zonder verdere waarschuwingen in de kraakwagen en lever het pakketje net als vroeger, mét een vette boete, bij de eigenaar af.

Moet je eens zien hoe snel je alleen nog maar gewone fatbikes ziet.
En misschien ook wel goedgekeurde fat-scooters, die legaal een hoger vermogen en een hogere max snelheid hebben, die met helmplicht, rijbewijs en vanaf 16 bereden mogen worden. Why not. De regels voor e-scooters zijn er al, een opgevoerde fatbike ís een scooter. Alleen nu niet legaal.

Dit!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:38

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:00

Mooi, hoe meer ze uit het verkeer weghouden hoe beter. Ik heb echt een hekel aan die we doen maar wat en anderen letten wel op gastjes en guppies die overal en nergens met veel te hoge snelheid rondvliegen. Ik heb al heel wat keren voorkomen dat er een op me kwakte als ze weer eens tegen het verkeer in over een rotonde racen.

Ik snap ouders ook niet, ik denk dat zo langzaam aan iedereen in Nederland wel weet dat ze niet zo heel veilig gebruikt worden en dat er veel ongelukken mee gebeuren, en toch steeds en steeds meer van die dingen op de openbare weg

Maar toch ik denk inmiddels ook ze komen in ieder geval buiten :+

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 17:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 19:56

purny schreef:
En dan vind de overheid het gek dat er zoveel overgewicht is in de maatschappij. Jeugd gratis met het ov, allemaal op die vette bikes...

Fly_high schreef:
Ik zou verwachten dat jij wel wat meer empathie zou kunnen opbrengen m.b.t. overgewicht als maatschappelijk probleem en besef zou hebben dat het niet zo 123 te verwijten is aan fatbikes.

Nou :j
Heb jij ook niet onlangs een maagverkleining ondergaan?
Het feit dat je te zwaar was lag niet aan jou?

Door directe vragen te stellen hou ik rekening met je onderschrift.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 20:36

Vandaag heb ik er weer een paar gezien, allemaal kinderen er op en sommigen gaan best hard er mee. Ik hoop dat ze allemaal veilig blijven.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 20:40

Nou jeetje wat een heftig topic... Ik zat er nog aan te denken om er eentje voor mezelf te halen gezien ik voor de 100e keer gezakt ben voor praktijkexamen auto, maar ik wil wel graag zelf ergens gemakkelijk heen kunnen.

Nu lees ik "tokkie, fat Kids, beter zelf gaan trappen"... Nou durf ik er niet meer op, als dat de oordelen zijn?! Ruilen jullie dan ook de auto in voor een normale fiets, jullie kunnen (bij wijze van spreken) ook beter gaan trappen, is gezonder... Oh, en ik ging vroeger met de bus naar school ;).

Los van dat ik ook van mening ben dat zo'n bike voor jongere kinderen gevaarlijk is en oprecht hoop dat iedereen veilig blijft.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 20:45

DuoPenotti schreef:
16 of 12...

Ik heb al twee jongetjes gezien met een fatbike... waren duidelijk geen 16, maar waarschijnlijk zelfs nog jonger dan 12; ze konden hun fatbike, als ze ernaast liepen, niet eens goed rechtop houden, dat ding was te zwaar voor ze...

Een paar weken terug vloog een fatbike rijder voor mijn neus de voorrangskruising op, gelukkig reed ik niet snel (op mijn fiets), dus kon afremmen. De knul verontschuldigde zich, en zei, terwijl hij doorreed, dat zijn remmen het niet deden.

Ik wil er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren, als er op dat moment auto's reden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 20:46

Wat kan jou het schelen wat anderen denken? Als jij zo'n fiets wilt, lekker doen, echt!