Go fund me /crowdfunding voor jezelf of anderen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:06

8nnemiek schreef:
Dat doen mensen ja :=
Een paar jaar geleden werd er een paard gevonden in de Meinweg, en de vindster wilde het dier houden en startte een crowdfunding actie om de dierenartskosten te betalen. Die kreeg toch een hoop gezeik over zich heen in het topic en op Facebook.. :=

Die bleek ineens wel genoeg geld te hebben om o.a. een eigen bedrijf (webshop) op te zetten dan is het best logisch dat men zich afvraagt wat de daadwerkelijke noodzaak van zulke crowdfunding is?

Ik vind het in ieder geval niet kunnen om online te gaan bedelen als je datzelfde bedrag blijkbaar wel hebt maar gewoon liever aan een ander doel uitgeeft :?

Hetzelfde geldt voor hobbyfokkers / eigenaren van meerdere (gezonde en verkoopbare) paarden die meteen een crowdfunding opzetten zodra er hoge kosten in zicht zijn. Dat je een onbetaalbare hobby hebt gekozen is hartstikke jammer maar het mooie van hobby's is dat ze geen noodzaak zijn.

8nnemiek

Re: Go fund me /crowdfunding voor jezelf of anderen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:17

Ik heb daar toen ook niks aan gedoneerd omdat ik het ook niet slim vind om een paard te nemen als je geen spaarpot hebt voor onverwachte kosten, maar ook dan kun je zo'n topic gewoon negeren.
Een webshop opzetten kost nauwelijks geld trouwens, en dat was ook met het idee om wat bij te verdienen om het paard te kunnen betalen meen ik.

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:19

Ik doneer over het algemeen alleen bij rampen en zou ook wel doneren voor behandeling van ziekte bij bekende of bekende van bekende. Absoluut niet voor een paard, ook niet met zielig verhaal erbij (ik heb geen zielig verhaal, werk 40 uur per week maar kan ook geen paard kopen hoor 8)7 Als je daar een growdfunding voor nodig hebt moet je er niet aan beginnen want als je de aanschaf al niet kan betalen, red je de dierenarts ook niet)

Maar in mijn omgeving wordt echt heel weinig gebruik gemaakt van Go Found me? Ik ben echt heel verbaasd dat sommigen blijkbaar dood gegooid worden met die actie.

Ik heb ooit 1 keer een wat groter bedrag gedoneerd, moeder van oud-studiegenoot overleed plotseling in het buitenland (woonde daar) en er waren erg veel problemen door de verzekering die niet betaalde en dat corona net was uitgebroken dus dat ze er niet heen konden want zaten zonder werk (horeca zaak) en nog wat moeilijkheden die ik niet meer precies weet. Dus ik had toen redelijk grote donatie gedaan ook al heb ik haar na de studie alleen nog op Facebook gevolgd en nooit gesproken en waren we tijdens studie ook niet close, omdat de situatie mij gewoon aangreep. Want ik dacht dat dat anoniem zou zijn (had ik aangevinkt) en ze niet zou weten dat het van mij kwam, bleek later dat de oprichter van zo’n go found me wél de gevonden ziet van de donateurs, en je alleen anoniem op de website bent! |o
Kreeg ik allemaal bedank berichtjes en zo van haar….So akward…Daar was ik dus niet zo blij mee, dat het lijkt alsof je het anoniem kan doen maar dat dat dus niet zo is…. _-:(

Verder ken ik weinig mensen die zo’n actie doen… Als ik de reden goed vind zou ik wel geven (ik ben sowieso van het geld weggeven aan wie het harder nodig heeft dan ik :Y) ) maar ik vind het dus wel echt belachelijk dat het niet echt anoniem kan…. O:)
Laatst bijgewerkt door Zelda_Link op 31-07-24 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:21

Ja die webshop was toch om wat spulletjes te verkopen?
Dat lijkt me het tegenovergestelde van een CF, maar dat mag dan ook al niet :?

Maar nee daar heb ik ook niks aan gegeven.
je kan ook zeggen paard gered, fijn de rest is voor de instanties.

Maar echt geld aftroggelen, wat van gewoon scrollen...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:22

Ik doneer alleen aan mijn eigen portemonnee. De rest niet :D

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:35

Bij Uk van Cheyenne heb ik wel gedoneerd en een fotoshoot gesponsord. Maar dat vond ik zo'n heftig iets dat ik dat er absoluut voor over had (en het gelders paard gaat me toch wel aan het hart)
Maar verder doneer ik nagenoeg nooit. Vragen staat uiteraard wel vrij, het is toch wat de gek er voor geeft

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:39

Verschrikkelijk
Modern bedelen vind ik dat.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:54

8nnemiek schreef:
karrij schreef:
Het is toch heel simpel? Je hoeft niet te doneren, je mag ook doorscrollen!

Wat ik veel erger vind is het commentaar die (sommige) mensen krijgen als ze een actie op touw hebben gezet. Scrol door als je niks aardigs te zeggen hebt, je bent niet verplicht iets te geven! Maar om iemand ook nog eens een K*T gevoel te geven met je commentaar, terwijl de situatie al zo ellendig is, vind ik zo neerbuigend!
Wat kunnen sommige mensen bikkelhard zijn!

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Als iemand met een collectebus aan de deur staat dan ga je toch ook niet uitgebreid vertellen waarom je vindt dat ze dat geld niet verdienen? Dan zeg je 'nee dankje' en doe je de deur dicht..

Nou precies dat! Je hebt het kort, bondig en juist geformuleerd!
Ik ben wat langer van stof :D

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:59

Achterom schreef:
karrij schreef:
Wat ik veel erger vind is het commentaar die (sommige) mensen krijgen als ze een actie op touw hebben gezet. Scrol door als je niks aardigs te zeggen hebt, je bent niet verplicht iets te geven! Maar om iemand ook nog eens een K*T gevoel te geven met je commentaar, terwijl de situatie al zo ellendig is, vind ik zo neerbuigend!
Wat kunnen sommige mensen bikkelhard zijn!

Achter hun toetsenbord durven mensen wel , face to face durven ze dat niet!

Dus mensen geld aftroggelen is oké, maar er iets van zeggen niet? Omgekeerde wereld dit...
En ja, ook face to face zeg ik er gewoon wat van.

Hoezo aftroggelen? Wat negatief weer. Nogmaals je hoeft niets he, je mag als je dat wil nou en jij wil niet , nou niet doen dan.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:05

_San87_ schreef:
8nnemiek schreef:
Als iemand met een collectebus aan de deur staat dan ga je toch ook niet uitgebreid vertellen waarom je vindt dat ze dat geld niet verdienen? Dan zeg je 'nee dankje' en doe je de deur dicht..
Doen mensen dat? Hier in het topic wel, natuurlijk, maar dat is omdat er specifiek om gevraagd wordt.
Hier wil ik ff op inhaken, maar zoals ik in mijn eerste comment al zei scrol ik ook gewoon door als ik zo iets zie. Ik vind er wat van, maar ik laat ze en bemoei me er niet mee. Ik reageer nu puur omdat er een topic is die om meningen vraagt hierover, precies zoals _San87_ aangeeft. Ik denk dat dat voor meer mensen hier geld, en dat dit topic dus niet echt representatief is voor hoe mensen reageren op crowdfunding die ze elders tegen komen. En dan bedoel ik niet dat niemand daar op reageert, want ik zie ook wel dat mensen dat doen. Maar wel dat niet iedereen die in dit topic er wat van vind dat doet.

Als die collectant vraagt waarom ik niet wil doneren, wil ik prima mijn standpunt in die persoon zijn gezicht zeggen trouwens. Als daar niet om gevraagd wordt is een "Ik doe niet aan collecte aan de deur" idd alles wat ze krijgen. Net zoals online dus, zei het dat je in het offline leven niet kan scrollen en dus ff beleefd nee moet zeggen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:10

De collectant aan de deur doet dat doorgaans niet voor zichzelf (al vind ik het ook vervelend), de crowd funding acties zijn vaak voor een persoon zelf, dat vind ik toch wel een verschil. De groepsdruk om te doneren is ook minder aan de deur IMO.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:20

boemel schreef:
Ik doneer een enkele keer wel eens eur 5 of 10 als ik echt wel de noodzaak ervan in zie.

Over het algemeen doneer ik niet voor dierenartskosten, maar ook dat wel eens gedaan bij iemand die zoveel pech had met de dieren dat het bedrag een normale spaarpot ver overschreden had.

Voor aanschaf nieuw paard doneer ik niet. Ik vind dat geen noodzaak. Bovendien ga ik er vanuit dat een enigszins verantwoordelijk paardenbezitter echt wel een paardenspaarpot heeft. En zoniet dan gaat het alsnog sparen behoorlijk hard als je geen paard meer hebt.

Zwervers geef ik rustig wat geld, ik verbouw groenten en dat deel ik regelmatig gratis uit. Bij voorkeur aan mensen die het echt kunnen gebruiken. Ik ondersteun een paar goede doelen en kook af en toe voor statushouders.

En verder heb ik dierenartsrekeningen gehad waar je u tegen zegt en probeer ik vooral mijn eigen spaarpot op peil te houden :D

Precies. Hoe sneu een aanleiding ook kan zijn. Aanschaf nieuw dier vind ik geen reden om iets te doneren. Als een dier was overleden aan ouderdom dan ga je ook niet een gofund opzetten om een nieuw dier te kopen.

Laatste keer dat ik iets aan iemand heb gedoneerd was aan een stel waarvan zij kanker heeft en een prognose om nog 5 jaar te leven. Het geld zou naar de kinderen gaan om hen een goede toekomst te kunnen bieden. Het geld is opgegaan aan drugs. Dus tot zover mijn vertrouwen :=

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:22

Fika schreef:
In dat geval zou je niet meer iemand anders dan hele nabije familie of vrienden moeten helpen, en zelfs die kunnen ergens een mooi verhaal van maken.
Heel hard wellicht, maar ik geef idd alleen geld aan mensen die dichtbij me staan, of aan organisaties met een trackrecord waardoor ze vertrouwen hebben gecreëerd. Te veel "goede doelen" gaat het geld me te veel naar de directeur en te weinig naar het doel. Of zijn er idd hele netwerken zijn opgezet om geld in te zamelen die je in stand houd, en die mensen op lange termijn juist niet helpt. En met crowdfunding idd de vele die hebben gelogen of opeens allerlei luxe aankopen doen nadat er geld is binnengehaald voor nood. Het is wellicht heel hard, maar wel de realiteit en ik weiger daar gewoon aan mee te werken. De slechte hebben het bij mij voor de goede verpest.

Toch gaat er elke maand geld naar zulke dingen, en ben ik vaste donateur op plekken en betaal ik voor sommige gratis diensten. En help ik idd mensen en organisaties die dichtbij me staan met geld of diensten. Ik denk dat als iedereen dat doet, we al een heel eind komen.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 31-07-24 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:26

Ip kijk ik nooit op dat soort sites, maar toch eens een kijkje genomen en zie dat er nog best wel gedoneerd wordt... Brengt me op een idee, :D , niet voor mij hoor, maar ik ken wel wat organisaties waarvoor elke euro 1 is..

Ik heb 2x gedoneerd maar dat was omdat het in een topic op bokt stond, en ik deze mensen echt alle geluk van de wereld wenste.

Verder kijk ik dus nooit op dit soort sites, maar als ik geld doneer zal het meer voor dieren zijn als voor mensen, en dan ligt het aan het verhaal waarom er geld gevraagd wordt.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:30

prompter schreef:
De collectant aan de deur doet dat doorgaans niet voor zichzelf (al vind ik het ook vervelend), de crowd funding acties zijn vaak voor een persoon zelf, dat vind ik toch wel een verschil. De groepsdruk om te doneren is ook minder aan de deur IMO.

Ja collectant aan de deur doet het (in theorie tenminste) voor een goed doel, niet voor zijn eigen hobby of omdat die grote uitgaven heeft waarvoor hij zijn spaarpot liever niet leeg wil trekken (met nadruk op "wil" :+ ).

Online is de druk IMO ook juist groter, zeker als het iemand vanuit je eigen community is (zoals bokt) en het doel betreft kosten mbt o zo schattig veulentje of hondje want hoezo gun je het dat lief beestje niet :')

DuoPenotti schreef:
Ja die webshop was toch om wat spulletjes te verkopen?
Dat lijkt me het tegenovergestelde van een CF, maar dat mag dan ook al niet :?

Maar nee daar heb ik ook niks aan gegeven.
je kan ook zeggen paard gered, fijn de rest is voor de instanties.

Spulletjes die dus eerst ingekocht moesten worden ;)

Dat paard is toch al dood dus het maakt ook niet meer uit, maar ik vond het toen in ieder geval best vreemd dat er geen geld was om dat paard te verzorgen maar wel om een influencer-bestaan eromheen te proberen op te bouwen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:04

Het staat men vrij om geld te vragen en om te bepalen of en waarin zij geld willen steken. Zie het probleem niet zo. Ik heb er ook meer dan eens over nagedacht in tijden dat ik het moeilijk had, men kan zelf bepalen of zij vinden of ik het verdien of niet. Zo niet, dan jammer voor mij.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:36

Vragen staat vrij. Maar bij sommigen vind ik er wel wat van.

Het ligt wat mij betreft helemaal aan de situatie en wat ze vragen en of het een wildvreemde is of niet.

Zo heb ik laatst gedoneerd in mijn kennis kring voor iemand die inderdaad hulp vroeg voor een auto/scooter. Een alleenstaande moeder die haar baan was verloren en het financieel echt heel zwaar had. Uiteindelijk had een baan gevonden, maar in verband met haar kind was de afstand naar der nieuwe werk te groot om te fietsen. Er was door haar financiële situatie gewoon echt geen buffer meer. Ze vroeg hulp om een eenvoudig tweedehands autootje of scooter te kunnen kopen en de eerste maand benzine.

In zo’n situatie vind ik het echt geen luxe en vind ik het echt niet erg om voor een paar euro mee te doen.

Maar situaties waarin het puur om jezelf makkelijk te maken om luxe vraagt. Nee daar doe ik niet aan mee, en vind ik ook wel heel brutaal. Maar ze zeggen wel vaker dat brutale mensen de wereld hebben.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 31-07-24 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:39

Shiloh schreef:
Vragen staat vrij. Maar bij sommigen vind ik er wel wat van.

Het ligt wat mij betreft helemaal aan de situatie en wat ze vragen en of het een wildvreemde is of niet.

Zo heb ik laatst gedoneerd in mijn kennis kring voor iemand die inderdaad hulp vroeg voor een auto/scooter. Een alleenstaande moeder die haar baan was verloren en het financieel echt heel zwaar had. Uiteindelijk had een baan gevonden, maar in verband met haar kind was de afstand naar der nieuwe werk te groot om te fietsen. Er was door haar financiële situatie gewoon echt geen buffer meer. Ze vroeg hulp om een eenvoudig tweedehands autootje en scooter te kunnen kopen en de eerste maand benzine.

In zo’n situatie vind ik het echt geen luxe en vind ik het echt niet erg om voor een paar euro mee te doen.

Maar situaties waarin het puur om jezelf makkelijk te maken om luxe vraagt. Nee daar doe ik niet aan mee, en vind ik ook wel heel brutaal. Maar ze zeggen wel vaker dat brutale mensen de wereld hebben.

Waarom klopt zo iemand niet aan bij de bijzondere bijstand, of sluit een lening af? Daar is dat toch voor?
Natuurlijk is het makkelijker als iemand je zonder vragen geld schenkt, maar als het echt schrijnend is, dan zijn er echt gewoon sociale voorzieningen beschikbaar.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:43

Dat had wellicht gekund. Daar heb ik me niet in verdiept. Maar ik kende die persoon. Een hard werkende vrouw, die gewoon heel erg veel pech te verstouwen had gehad. Ik heb haar met alle liefde geholpen en heb daar dan ook echt geen moeite mee.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 31-07-24 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:43

Niet iedereen kan een lening krijgen en niet overal zijn voorzieningen voor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:48

Bijzondere bijstand bij een werkend persoon? Bestaat dat?

Ja voor zo iemand zou ik best kunnen doneren.
Want soms hebben mensen alle pech tegelijk terwijl ze keihard hun best doen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:55

@Achterom
Een aanvraag voor bijzondere bijstand kan 8 weken duren en is heel onzeker of je die krijgt.
Een gewone lening zonder inkomen? Dat gaat niet gebeuren.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:30

Brainless schreef:
@Achterom
Een aanvraag voor bijzondere bijstand kan 8 weken duren en is heel onzeker of je die krijgt.
Een gewone lening zonder inkomen? Dat gaat niet gebeuren.
Nou dit dus. Nog afgezien van dat leningen vaak torrenhoge rentes hebben en het meestal zo is dat iemand in deze situatie opeens een basn met dik salaris zal krijgen. Als ze dan lening+rente moet gaan terug betalen kan dat iemand die het financieel al zwaar heeft echt de das om doen.

Zoals ik zeg doneer ik niet aan vreemden zonder trackrecord, maar bij bekenden in zo'n situatie zou ik ook overwegen aan te doneren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 19:31

Bijzondere bijstand moest je hier in Den Haag toendertijd 3 jaar onder de bijstandsnorm verdienen. Maar er was toen ook een lening van het gkb. Gemeentelijke krediet bank. Maar of dat nu zo is nog geen idee.