Hoe om te gaan met beginnende dementie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 11:42

Petpa schreef:
veneri schreef:
Meneer is inmiddels ontslagen uit het ziekenhuis. Was lichamelijk "goed genoeg" en te goed om naar een tijdelijk zorghotel te worden uitgeplaatst.
Omdat er nog wel wat verwardheid was en het zh parkinsonisme zag,en wij ook hebben duidelijk gemaakt dat er meer speelt dan hij laat blijken (hij uit zich niet naar derden) en onze zorgen hebben uitgesproken, is hij nu opgenomen op een screeningsplek voor verder mentaal onderzoek.
Het is nu afwachten wat hier verder uit gaat komen. Naar verwachting zal hij daar wel enkele weken/maanden zitten.

Daar kan uitkomen dat meneer zijn situatie ernstig genoeg is voor een verpleeghuisindicatie.
Of er kan uitkomen dat meneer thuis kan blijven wonen. In dat geval regelt de casemanager de benodigde zorg.
Beide gevallen geeft jou de rust TS.
De verantwoordelijkheid ligt nu niet meer bij jou!

Is dat zo? Mijn moeder zit inmiddels in een verzorgingshuis, maar mijn zus is vanzelf nog verantwoordelijk, heeft ook de volmacht en moet alle papieren tekenen.

Marcella

Re: Hoe om te gaan met beginnende dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:41

Nee bij levenstestament blijf je verantwoordelijk zolang persoon leef.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:44

Ik bedoelde dat de verantwoordelijkheid niet meer bij TS ligt op een andere manier.
Aan het einde van dit traject zijn er 2 opties.
Opname in een verpleeghuis of naar huis met de benodigde zorg; in dat geval zal de casemanager de zorg opstarten en hoeft TS dat niet te doen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 14:18

Petpa schreef:
Ik bedoelde dat de verantwoordelijkheid niet meer bij TS ligt op een andere manier.
Opname in een verpleeghuis of naar huis met de benodigde zorg; in dat geval zal de casemanager de zorg opstarten en hoeft TS dat niet te doen.

Ik begreep wat je bedoelde.
De instelling zal kunnen vaststellen en bepalen wat hij nodigd heeft en daar naar handelen, zodat wij er niet achteraan hoeven.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 14:19

Petpa schreef:

Wij hadden ook een casemanager, maar dat ontsloeg ons verder nergens van hoor. Ze wijzen je en helpen je, maar het is niet dat je dan maar achterover kunt leunen. Als meneer dan alsnog thuis komt, heb je alsnog veel te doen.
Het is niet zo, dat TS er nu 'vanaf" is zeg maar. Zonder volmacht wel, met volmacht niet.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 14:48

Wintu schreef:
Petpa schreef:

Wij hadden ook een casemanager, maar dat ontsloeg ons verder nergens van hoor. Ze wijzen je en helpen je, maar het is niet dat je dan maar achterover kunt leunen. Als meneer dan alsnog thuis komt, heb je alsnog veel te doen.
Het is niet zo, dat TS er nu 'vanaf" is zeg maar. Zonder volmacht wel, met volmacht niet.

Hoeft ook niet.
Maar de basis is wat geregeld moet zijn voor hem. En daar hoeven wij nu niet op aan te sturen,maar wordt bepaald vanuit de screeningsplek.
Die zal ons vervolgens met casemanager begeleiden in het hele verdere proces.
En dat is prima. Als hij maar komt waar hij moet zijn en krijgt wat hij nodig heeft.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 14:52

Dat is het idd TS.
En van achter mijn beeldscherm ben ik blij voor jou dat je hier nu uitgekomen bent.
Er wordt serieus naar meneer gekeken.
En aan een (goede) casemanager kan je heel veel hebben!

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 12:38

Meneer heeft nog 2 broers die op leeftijd zijn en waar geen contact mee is.
Hij wil eigenlijk dat we niemand op de hoogte brengen van de situatie.
We hebben alleen (met zijn toestemming) de overbuurman en een andere kennis geinformeerd die nog wel eens wat klusjes bij hem deed, zodat die niet uit bezorgdheid de politie ofzo gaat bellen.
Maar wat te doen met zijn broers? Wij hebben geen contactgegevens van ze en meneer wil ze niet op de hoogte brengen.
Vind het een lastige situatie, want ook al is er geen contact, wat als ze toch eens langsgaan en hij doet steeds niet open? Je wil ook niet dat de politie wordt ingeschakeld en de deur wordt opengebroken omdat ze bang zijn dat hij daar ligt, of dat ze m als vermist opgeven ofzo.
Hor kan je dit ondervangen?
Je gaan ook geen briefje ophangen oo de deur ofzo...

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:07

Zonder zijn toestemming zou ik zijn broers niet op de hoogte stellen.
De overbuurman is op de hoogte, dus die zal wel in actie komen voordat de politie de deur intrapt.
Maar ik denk dat je wel contactgegevens van zijn broers moet hebben.
Want indien er straks wat geregeld moet worden in de zin van bijvoorbeeld mentorschap dan moet je ook de NAW-gegevens van naaste familie aanleveren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:59

Zijn de broers niet bekend bij de notaris. Zou daar even vraag neer leggen en dan pas aan meneer zelf mocht het nodig zijn.

Maar bij overlijden moeten zijn broers wel op de hoogte gesteld worden of hij het wil of niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:08

Marcella schreef:
Zijn de broers niet bekend bij de notaris. Zou daar even vraag neer leggen en dan pas aan meneer zelf mocht het nodig zijn.

Maar bij overlijden moeten zijn broers wel op de hoogte gesteld worden of hij het wil of niet.

Nee hoor , wanneer meneer een testament heeft waar de broers/afstammelingen niet in voorkomen hoeven de broers niet op de hoogte gesteld worden. Zelfs wanneer hij geen testament heeft is dat niet verplicht.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:12

BigOne schreef:
Marcella schreef:

Nee hoor , wanneer meneer een testament heeft waar de broers/afstammelingen niet in voorkomen hoeven de broers niet op de hoogte gesteld worden. Zelfs wanneer hij geen testament heeft is dat niet verplicht.

Indien hij geen testament heeft is het wel handig zijn familie in te lichten.
Zij zijn in dat geval erfgenaam.
Bij een uitvaart is het zo geregeld dat de opdrachtgever betaalt.
Om niet met de rekening opgezadeld te worden zou ik nooit een uitvaart voor iemand regelen.

Lastige situatie TS!
Heb jij een afschrift van het levenstestament van meneer? Zou wel handig zijn om dingen te kunnen regelen indien de situatie zich voordoet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:30

Levenstestament kan ook instaan wie de begrafenis regelt. Zonder testament wordt er vaak iemand als executeur aangewezen, notaris vaak. Die moet inderdaad ook uitzoeken wie erfgenaam is maar je kunt zo iemand moeilijk in het mortuarium laten liggen tot ze gevonden zijn.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:38

BigOne schreef:
Levenstestament kan ook instaan wie de begrafenis regelt. Zonder testament wordt er vaak iemand als executeur aangewezen, notaris vaak. Die moet inderdaad ook uitzoeken wie erfgenaam is maar je kunt zo iemand moeilijk in het mortuarium laten liggen tot ze gevonden zijn.

Dit is onjuist.
Een levenstestament eindigt altijd bij overlijden.
Indien je wilt dat dezelfde persoon ook na je overlijden dingen kan regelen dan benoem je haar / hem tot executeur in een normaal testament.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:36

Oke , foutje van mijn kant.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 16:42

Allemaal dank voor de info, maar het gaat hier niet om wat te doen bij/na overlijden.
Het gaat erom wat te doen met de fam nu in het levenstestament is vastgelegd dat wij voor alles gevolmachtigd zijn, en hij aangeeft niemand op de hoogte te willen brengen van de situatie.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:54

Respecteer zijn wens.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:55

Petpa schreef:
BigOne schreef:

Dit is onjuist.
Een levenstestament eindigt altijd bij overlijden.
Indien je wilt dat dezelfde persoon ook na je overlijden dingen kan regelen dan benoem je haar / hem tot executeur in een normaal testament.

Precies zo hebben wij het ook. Mijn zus is gevolmachtigd via levenstestament, maar zodra mijn moeder overlijdt, is er vastgelegd dat de notaris opdracht geeft voor de begrafenis. Hij is executeur testamentair. Hij kan wel mijn zus fiat geven, maar de rekeningen gaan naar hem, hij regelt ook de verkoop van het huis en leeghalen inboedel ism met ons.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:57

veneri schreef:
Allemaal dank voor de info, maar het gaat hier niet om wat te doen bij/na overlijden.
Het gaat erom wat te doen met de fam nu in het levenstestament is vastgelegd dat wij voor alles gevolmachtigd zijn, en hij aangeeft niemand op de hoogte te willen brengen van de situatie.

Niks eigenlijk, maar wat zou je willen dan?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 17:11

Ik weet het niet, ik vind het naar familie eigenlijk niet kunnen om ze niks te laten weten, want als die aan de deur komen of bellen en ze krijgen ggh, dan gaan zij zich natuurlijk zorgen maken en misschien stappen ondernemen.
Dat zou ik graag ondervangen om te voorkomen dat de politie de deur openmaakt, omdat ze bang zijn dat hij daar ligt bijv.
Maar ik zou niet weten hoe ik dat kan doen, zonder aan zijn wens voorbij te gaan.
En we respecteren allereerst zijn wens.
Ik vroeg me af of hij ingeschreven kan worden op het adres waar hij nu tijdelijk is opgenomen, zodat de politie dat bijv. kan inzien.
Huisarts is uiteraard wel op de hoogte van de situatie.
Ik weet het gewoon niet goed.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:15

Ik zou me daar niet druk over maken.
Politie trapt niet zomaar een deur in.
Je hebt een buurman op de hoogte gesteld, kan me niet voorstellen dat zowel de familie als de buren niet eerst bij de buren gaat vragen wat er aan de hand is.
Daarnaast... Hoe lang is er al geen contact tussen meneer en zijn familie?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:42

Petpa schreef:
Je hebt een buurman op de hoogte gesteld, kan me niet voorstellen dat zowel de familie als de buren niet eerst bij de buren gaat vragen wat er aan de hand is.

Nou, ik kan uit ervaring zeggen dat ze dat wel doen.
Als de familie niet van ts af weet, en zijn bellen de politie omdat hij al paar dagen telefoon niet op neemt of deur open doet, gaan ze kijken.

Wij hebben dit zelf van dichtbij meegemaakt namelijk.
Mijn vriend had altijd veel contact met een man, die ook niet echt veel mensen in zich heen had.
Die man belde bijna dagelijks naar mijn vriend. Toen hij een paar dagen niet gebeld had en ook niet opnam heeft mijn vriend de politie gebeld om polshoogte te nemen.
Die is langs geweest en hebben de deur open gebroken. Deze meneer was helaas overleden.

Mijn vriend heeft toen door gegeven wie zijn familie was, waar hij ( de man) niet echt contact mee had, maar verder was er niemand om het anders te regelen verder.
Zij hebben de rest geregeld, zo ook de begrafenis waar niemand werd uitgenodigd (deze man had met een aantal mensen nog wel regelmatig contact). Dat krijg je dus als je het niet goed regelt als je nog leeft.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:44

Zou je niet bij de politie in het systeem kunnen laten zetten dat meneer x tijd van huis is?
Laatst bijgewerkt door _Christina op 12-09-24 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:44

Zijn telefoon doorschakelen naar je eigen telefoon.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:52

Sky_As schreef:
Petpa schreef:

Nou, ik kan uit ervaring zeggen dat ze dat wel doen.
Als de familie niet van ts af weet, en zijn bellen de politie omdat hij al paar dagen telefoon niet op neemt of deur open doet, gaan ze kijken.

Wij hebben dit zelf van dichtbij meegemaakt namelijk.
Mijn vriend had altijd veel contact met een man, die ook niet echt veel mensen in zich heen had.
Die man belde bijna dagelijks naar mijn vriend. Toen hij een paar dagen niet gebeld had en ook niet opnam heeft mijn vriend de politie gebeld om polshoogte te nemen.
Die is langs geweest en hebben de deur open gebroken. Deze meneer was helaas overleden.

Mijn vriend heeft toen door gegeven wie zijn familie was, waar hij ( de man) niet echt contact mee had, maar verder was er niemand om het anders te regelen verder.
Zij hebben de rest geregeld, zo ook de begrafenis waar niemand werd uitgenodigd (deze man had met een aantal mensen nog wel regelmatig contact). Dat krijg je dus als je het niet goed regelt als je nog leeft.

Ik ben het 100% met je eens behoudens de deur intrappen door de politie.
Er is een verschil tussen het contact tussen jouw vriend en die meneer.
Meneer belde bijna dagelijks naar jouw vriend.
Het patroon is anders en politie komt in actie na goedkeuring ovj.
De "meneer van TS" heeft geen contact met zijn familie.
Dan zal geeft de ovj minder snel toestemming tot binnentreden woning, meneer kan immers ook met vakante zijn.

Wel ontzettend naar dat de begrafenis zo geregeld werd!!!