Discussie over badmatten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 19:41

@echwel, zo ben ik ook opgevoed thuis, maar inmiddels doe ik het in mijn huidige huishouden gewoon een week met 1 grote (70x140) handdoek.
Ik douche overigens niet elke dag thuis, soms douche ik een dag niet, soms douche ik op het werk of in het zwembad, dus effectief wordt mijn handdoek een keer of 3-4 gebruikt en gaat dan de was in.
Voor mijn haren heb ik een aparte handdoek (ik haat het als mijn lange haren via de handdoek in mijn kruis terecht komen), ik was mijn haren al helemaal niet zo vaak thuis, soms niet eens 1x per week (omdat in het zwembad en op het werk mijn haren wel gewassen worden), dus die handdoek voor mijn haren gaat gerust een maand mee.

Mijn zwemhanddoeken (1x lijf, 1x haren) dan wel weer na elke keer zwemmen de was in, ik leg die nl in het hokje op de grond en rol er daarna mijn zwempak in. Heb thuis een wasprogramma van 20 minuten, daar gaat het zwempak met de handdoeken in en is daarna weer schoon voor de volgende keer zwemmen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 19:44

Marije_jiplover schreef:
Mijn zwemhanddoeken (1x lijf, 1x haren) dan wel weer na elke keer zwemmen de was in, ik leg die nl in het hokje op de grond en rol er daarna mijn zwempak in. Heb thuis een wasprogramma van 20 minuten, daar gaat het zwempak met de handdoeken in en is daarna weer schoon voor de volgende keer zwemmen.

O jee, ik krijg hier een error van in mijn hoofd. Bedoel je nou dat je je zwempak op 60 graden wast? Of dat je denkt dat met een koudere was die handdoeken die in het zwembad op de grond hebben gelegen echt schoon worden? Op een programma van 20 minuten? %)

Echwel

Re: Discussie over badmatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 19:50

Ik douche iedere dag heb dus idd badlaken 70x140
En gebruik de eerste dag een kleine handdoek voor mijn onderkant
Waarbij als ik droog ben op ga staan...
Ook met de camper weg altijd 2 handdoeken mee naar de douche...
Niet dat ik smetvrees heb,, maar ik word echt naar bij het idee dat ik mijn gezicht moet afdrogen met het stukje waar ik de vorige dag mijn kont mee heb afgedroogd

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 20:15

Echwel schreef:
Mijn brein kan niet verwerken dat je je gezicht afdroogt met een handdoek waar je ook je onderkant mee afdroogt...

Dit dus idd... Heb voor m'n haar ook een aparte handdoek, daarvan vind ik het minder erg om die nog een keer te gebruiken, maar dat gebeurt eigenlijk nooit.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 20:17

Hier team B. Maar elke twee weken gaat deze mat wel op 60 graden mee in de wasmachine.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 20:23

Ik droog mijn onderzijde af met het midden van de handdoek en mijn gezicht met de punt. Daarmee blijft dat keurig gescheiden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 20:25

Haha, ik begin met mijn gezicht en dat gaat middenin de handdoek :') Voor mijn schouders, rug en benen gebruik ik de hele handdoek en nee, daar wil ik ook geen stukje kontafdroog bij hebben kijken. Niet dat mijn kont zo vies is als ik onder de douche vandaan kom, maar het idee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 20:27

Ik droog mijn gezicht en deel bovenlijf met de handdoek voor mijn haar. De rest met de badhanddoek. Beide gebruik ik 2x. Ik kom schoon uit de douche, dus lijkt me geen probleem zo.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 20:30

Goof schreef:
Vervang je dan ook iedere dag je beddengoed?

Wel vaak ja, ook omdat mijn man een huisstofmijt allergie heeft. Maar zeker 1x per week. In de zomer vaker.

Maar een handdoek is vochtig, en die schuur je meer langs je lichaam welke dan ook vochtig is waardoor huidschilfers makkelijker loskomen. Daarbij blijft de handdoek vaak in de warme vochtige badkamer hangen... Dus nee, voor mij gewoon elke dag een schone.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 20:48

Ik droog mijn haar met een hydrofiele doek (ouderwetse babyluier) en niet met een handdoek erbij op advies van de krullenkapper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 20:50

_San87_ schreef:
Ik droog mijn gezicht en deel bovenlijf met de handdoek voor mijn haar. De rest met de badhanddoek. Beide gebruik ik 2x. Ik kom schoon uit de douche, dus lijkt me geen probleem zo.

+1

Dit is ook zo'n heerlijk topic over Miep Kraak & Smeerpoetsen.

OT; Ik heb genoeg badmatjes om elke week een schone neer te leggen, ik loop blootsvoets in huis, dus ze worden sowieso niet echt smérig.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 21:13

Echwel schreef:
Mijn brein kan niet verwerken dat je je gezicht afdroogt met een handdoek waar je ook je onderkant mee afdroogt...

_/-\o_

Daarom doe ik de handdoeken gewoon gelijk in de wasmand.

De kleine handdoekjes in de keuken en de wc die vervang ik 1x in de week. Tenzij we visite krijgen dan doe ik daarvoor schone handdoekjes ophangen. Maar die zou ik het liefst ook vaker willen vervangen :')

Maar de bad handdoeken gewoon. Gelijk na het afdrogen.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 21:18

Oh heerlijk, dank jullie wel voor jullie antwoorden. Ik droog idd met 1 handdoek (behalve haar dat gaat in zo'n haar droogding). Midden is voor beneden, punten/korte kanten voor boven. Gaat al jaren prima. Nooit anders over nagedacht eigenlijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 21:55

c_alsemgeest schreef:
Goof schreef:
Vervang je dan ook iedere dag je beddengoed?

Wel vaak ja, ook omdat mijn man een huisstofmijt allergie heeft. Maar zeker 1x per week. In de zomer vaker.

Maar een handdoek is vochtig, en die schuur je meer langs je lichaam welke dan ook vochtig is waardoor huidschilfers makkelijker loskomen. Daarbij blijft de handdoek vaak in de warme vochtige badkamer hangen... Dus nee, voor mij gewoon elke dag een schone.

Hier wordt (in ieder geval mijn kant van het bed) minimaal 1 tot 2 keer per week verschoond. Ben sinds mijn 37e in de overgang en dan lig je toch regelmatig vastgeplakt van het zweet in je bed. Dat vind ik niet fris en het is 's avonds meestal nog steeds niet droog als ik het laat liggen. De dekbedden (wij gebruiken zo lang ik mij kan heugen al geen hoezen) worden minimaal 1x per week gewassen en die van mij afhankelijk van het zweten nog een extra keer.
Vroeger maakte mijn moeder onze bedden ook sowieso 1x per week helemaal opnieuw op en elke dag worden de bedden een werkdag lang gelucht voordat ze weer worden opgemaakt.

En net wat jij zegt, c_alsemgeest, is naast het idee dat je de volgende dag(en) je gezicht weer afdroogt met een handdoek die de dag ervoor langs de onderkant en tussen je tenen is gegaan ook de losse schilfers niet echt hygiënisch, lijkt me (wat te denken van die smerige douche-puffs...). Keukendoeken worden bij ons meerdere keren per dag vervangen. Door het vele handenwassen door alle gezinsleden, zijn deze vrij snel nat/klam en dat vinden we allemaal niet prettig en fris.

Nou ja, ieder zijn ding. Ik heb er zo mijn idee over, maar een ander heeft weer zijn idee over mijn denk- en werkwijze op hygiëne-gebied. Ik durf inmiddels rustig te stellen dat ik wat mensen aangaat redelijk last van smetvrees heb. Wat dieren aangaat juist weer helemaal niet. :')

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 22:02

Keukenhanddoek wordt heel weinig gebruikt hier. We zijn met zijn tweeën en hebben meerdere kranen in huis. Ik pak ze weg als ik de handdoeken was en dat is 1keer per week. Tenzij ze wel vaker zijn gebruikt want dan zijn ze idd klammig en dat is ook echt niet fris.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 22:04

Ja, ieder zijn ding.

Ik vind het wel toewijding dat je je dekbedden iedere week wast. Dat krijg ik niet voor elkaar met mijn wasmachine. Ik weet ook niet hoe ik ze op tijd droog moet krijgen, ze mogen niet in de droger.

Wij gebruiken dekbedovertrekken, die gaan 1x per week, ook wel 2x per week, de wasmachine in.

Keukendoeken wissel ik om de dag. Wij zijn met twee thuis.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 22:15

Keukenhanddoek en het handdoekje in de badkamer wissel ik 2x per week. Ik ben de enige mens in mijn huishouden en 't gaat prima zo vind ik. Beddengoed verschoon ik elke week.

O en die douchepuffs :r Ik heb gewoon ouderwetsche washandjes. Die hebben hetzelfde motiefje als mijn handdoeken, geen douchepuff die daar tegenop kan *D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 22:24

Keukendoek, vaatdoek handdoeken dagelijks in de wasmand. Wat badmatten betreft, ik ga voor D, heb een lange met daarover twee losse en daar heb ik twee sets van. Die gaan eens in de week in de was.
Afbeelding
Deze is van rubber en daarover, voor douche en bad liggen onderstaande .
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 22:27

Oh, dat is ook handig BigOne. Dat is een dikkere anti-slipmat toch?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 22:31

Nou, het ligt wel aardig stevig maar of ik ze echt antislip zou noemen? Vind dit gewoon fijn, geen vloerverwarming en de matten erboven liggen inderdaad wel goed vast. Deze matten kun je ook gewoon zo gebruiken en kun je bij veel doe-het-zelf zaken per meter kopen. Vaak wassen doet ze wel sneller slijten maar je kunt ze ook gewoon langer laten liggen en minder vaak wassen, dan verschoon je alleen de bovenste.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 23:51

Zulke matten van rubber heb ik geloof ik ook wel eens bij de action gezien, scheelt misschien in prijs (als het toch ergens onder ligt dan maakt de opdruk denk ik ook niet zoveel uit?)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 00:07

Als je die badmat regelmatig wast, dan gaat die antislip er toch heel snel af?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 06:31

OleJon schreef:
Als je die badmat regelmatig wast,
Citaat:
dan gaat die antislip er toch heel snel a
f?

Jep

En met zo een als van Bigone ben ik dus gemeen onderuit gegaan, iets nattigheid volgens mij na het dweilen eronder gebleven..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 06:53

_San87_ schreef:
Ja, ieder zijn ding.

Ik vind het wel toewijding dat je je dekbedden iedere week wast. Dat krijg ik niet voor elkaar met mijn wasmachine. Ik weet ook niet hoe ik ze op tijd droog moet krijgen, ze mogen niet in de droger.

Wij gebruiken dekbedovertrekken, die gaan 1x per week, ook wel 2x per week, de wasmachine in.

Keukendoeken wissel ik om de dag. Wij zijn met twee thuis.

Juist omdat ik zo vaak moet wassen, hebben we uiteindelijk voor twee losse dekbedden gekozen. We hebben dus allebei een 140x200. Ik heb een 8kg machine. Gelijk na het wassen hang ik hem uit en hij is echt in no-time droog. Als ik hem met droog weer buiten hang, dan is het binnen een half uur en als ik hem in huis hang, dan is het na anderhalf tot 2 uur. Binnen hangt het dan half over de deur en de rest over een leeg wasrek, die aan de deur hangt. Meestal draai ik hem binnen ook nog een keer andersom, zodat ik zeker weet dat hij goed droog is.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 09:11

Vroeger toen ik nog thuis woonde deden wij altijd 3/4 dagen met een handdoek. En dan idd in het midden voor onderaan, en dan punt voor je hoofd.

Nu hebben we van die kleinere handdoeken (mij echt te klein, maar wel praktisch voor de was) die we elke dag maar 1x gebruiken. Die gaat daarna de wasmand in om gewassen te worden. En ze drogen gelukkig ook snel!

Over de badmat: ik heb er nu geen. Maar zoiets vind ik dus leuK: https://www.jotex.nl/hills/hills-badmat ... 1147-01-97
Lijkt mij alleen totaal niet praktisch met het vuil dat ertussen gaat zitten.